Share

Dinobossen

Jag har stört mig på den här mjölkförpackningsbaksidan ett tag. Den farliga, arga och skräckingjagande dinosaurien - som kallas för "dinobossen." Inte konstigt att barn får en snedvriden bild av hur naturen fungerar när de matas med sånt här. T.rex var en art bland många andra, inte någon "härskare" (djuret har för sjutton en kungakrona på bilden!). Förutom en bra manifestation över hur vi människor förmänskligar naturen är det också ett bra exmepel på hur vi förklarar könsroller som "naturliga" - trots att det är uppenbart att det är vi människor som först applicerat vår kultur på djuren för att sedan dra slutsaser om hur de är. Bossen är ett rätt manligt ord, liksom.

Dock blev jag lite mer vänligt inställd häromdagen när jag upptäckta att Bossen förutom kungakrona, mustach och hakkors-oj-jag-menar-mat-symbol runt halsen också har... bröst.



Det är en queerdinosaurie!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Albin

När jag kommer i kontakt med mjölkpaket brukar jag vända på dem eftersom jag blir så illamående av dem. De är jätteofta stenhårt ideologiserande på flera olika plan (var inte reklam till barn förbjudet förresten?); nästan alltid romantiserar de mjölkindustrin extremt hårt på ett sätt som är väldigt verklighetsfrämmande och som jag inte tycker att man ser på andra produkter med djur i. Utöver detta hypar de också mjölk och mjölkprodukters undergörande egenskaper på ett sätt som får de olika idiotdiettöntarnas vurmande för den för tillfället hippaste dieten att framstå som nyanserat. Att de öser in genusslentrian också är knappast förvånande. Man borde börja titta på naturfilm igen, vi kanske skulle styra upp en studiecirkel?



Alltså jag kan väl acceptera att andra inte är veganer p.g.a. att det är lättare än att inte vara vegan, och jag ogillar individuella lösningar på kollektiva problem (typ att vi människor som kollektiv utnyttjar djur som kollektiv). Eget ansvar är ett jävla jippo jag vill se mindre av. Men jag står inte ut med propaganda för något som uppenbart är fel!!! Alltså Arla måste ju fatta att korna inte är glada, de får infektioner och mår dåligt av att de producerar så mycket mjölk o.s.v, hur kan man framställa det som att de är jättenöjda och frivilligt och medvetet har gått med på någon slags byteshandelsrelation med människorna!??!?!?

2010-02-20 @ 14:06:44
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Anonym

Det är butchprinsessan!

2010-03-05 @ 12:28:09
Postat av: Vanda

Tror det kanske är för att "rex" betyder "kung" som den har en kungakrona? :o

2011-02-03 @ 13:06:56



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0