Share

Är du bra i sängen?

Jag får känslan av att det är osäkra personer som inte riktigt fattat vad sex är som myntade detta uttryck och sprider det vidare.

Jag kan gå med på att vissa basala anatomikunskaper och ett visst mått av lyhördhet är nödvändigt för att sex ska bli bra, men det är knappast vad som menas med "bra i sängen." Om vi utesluter "sex med sig själv", som jag brukar kalla onani, så krävs det minst två personer för att ha sex. Kvaliten på sexet kommer då att spegla båda dessa personer, och kanske främst, samspelet mellan dem. Det finns inget universiellt mått på vad som är "bra i sängen." Alla är olika. Alla vill ha olika saker. Att någon är bra i sängen tillsammans med en person innebär inte att den är det med nästa.

Varför tar jag ens upp detta? Jo, för att det för med sig så mycket trist. Folk blir osäkra för att de har fått höra att de är "dåliga i sängen", till exempel. Jag vill bara ropa till de som uttrycker sig så: Med dig, jah. Och för att det behövs, för att det finns någon slags tro på att det finns en kod att knäcka som gör en bra i sängen.

Det finns förstås saker som många människor uppskattar, och någon som behärskar dessa tekniker skulle kanske kunna sägas vara "bra i sängen." Men det är nu vi kommer till verkligheten. Alla som någonsin haft sex och gillat det vet att det handlar om mycket mer än teknik. Det är tillfälle, nykterhetsgrad, förälskelse, stämning, kyssar, ögonkontakt, temperatur, underlag, känslan av den andras hud och händer på ens kropp och förstås kåthet. Och de allra flesta är också överens om att sex är som bäst med en fast partner/någon de har sex med ofta. Tänk att alla kärlekspar och kk:s där ute är så fantastiskt bra i sängen med just varandra! Vilken slump!

Självklart finns det bättre och sämre sex. Jag har heller inget emot att folk diskuterar sex, det är ju fantastiskt intressant tycker i alla fall jag! Det jag vill säga är att våra sexliv är en alldeles för subjektiv och komplicerad upplevelse för att det ska kunna sammanfattas i de generella och ofta nedvärderande termerna "bra eller dålig i sängen."

Jag önskar att folk kunde tagga ned lite och sluta oroa sig för att de ska vara dåliga i sängen. Bara för att du har haft dåligt sex med någon eller några är du inte ett hopplöst fall. Lika lite som att du är Gud Gåva Till Mänskligheten bara för att du har haft bra sex med några personer. Jag ska inte säga att det inte finns undantag, men jag skulle tro att alla personer kan hitta någon de är bra i sängen tillsammans med. Sex är så överdrivet mytomspunnet. Det handlar främst om att lära sig varandras kroppar, att våga tala om och fråga efter vad som är skönt. Det finns ingen kod att knäcka, inget som funkar på alla. Såklart. Jag önskar bara att sex kunde få vara vad det är, och inte hypas på alla möjliga och omöjliga sätt hela tiden. Porren gör förstås sitt till, men det förtjänar (kräver är kanske ett bättre ord) ett eget inlägg längre fram. 

Så nästa gång någon frågar: Var han bra i sängen då? kan du ju svara: Vi var jäkligt bra tillsammans!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: pussy*power

På något vis tycker jag uttrycket är befogat om man är bra i sängen eller inte. För det handlar om hur pass lyhörd man är för den andra parten, ett visst mått räcker inte, det krävs kommunikation, med kroppsspråk och tal och att man kan tyda dem! Också fantasin hur leken skall styras är en annan, den påminner mångt och mycket om barns lek. Vår härliga hjärna är ju vårt största sexualorgan.



Bra i sängen måste innebära hur pass vi vågar ge oss hän i den sexuella leken. Lite eller mycket?



En annan aspekt som jag har funnit intressant är hur kvinnan, vid heterosexuellt sex, ALLTID är den som bestämmer. Hon bestämmer vad som får ske och inte ske. Mannen måste alltid fråga om lov och kvinnan bjuda in. Vilket inte innebär att hon dominerar eller styr, utan det är hon sätter ramarna.

Jag undrar hur många som har förstått det...??

2010-01-25 @ 01:26:23
URL: http://pussypower.wordpress.com/
Postat av: pussy*power

Jag har svarat på din komm. i min blogg..

2010-01-30 @ 01:01:54
URL: http://pussypower.wordpress.com/
Postat av: Vanda

Jag tycker faktiskt att en person jag hade en relation med kan räknas som "dålig i sängen"... Just på grund av den där bristen på lyhördhet. Det kändes varken som att han försökte göra det skönt för mig eller för sig själv, bara som om att han försökte få det att se ut som i en porrfilm. Men han var oerfaren och säkert osäker så då kan det säkert bli så!

2011-02-03 @ 13:02:40



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0