Share

Skavlan och Gynning

Jag tittar på Skavlan, där Carolina Gynning ikväll blir intervjuad. Jag har ett ganska ambivalent förhållande till Gynning, vars överdrivna kvinnlighet, verbala förmåga och vägran att be om ursäkt för sig själv gör henne till en  (möjligen ofrivillig) feministisk förebild i mina ögon.

Gynning: "Jo, men mitt mål nu är att bli lite mindre privat i media. Slippa löpsedlarna. (Skavlan nickar förstående.) Jag vill koncentrera mig på min konst, skaffa familj och så. Sluta blogga..."

Skavlan: Jamen blogga är det väl inget fel på? Carl Bildt, Sveriges utrikesminister har ju en blogg? (tittar på den andra mannen i studion för stöd. Han nickar.)

Blogga kan vara ett fint medium, se, det finns ju mäktiga män som sysslar med det! Gudrun Schyman har också en blogg. Det är så läskigt uppenbart hur Skavlan motiverar vad som är bra och dåligt utifrån könade värderingssystem.

Men Gynning har svar på tal. Fasiken vad jag gillar henne.


Gynning: Ja, det kanske är bra för honom. Han kanske gillar att blogga. Jag vill göra annat nu.


Och ifall det fortfarande finns någon där ute som tvivlar på vilken självgod sexist Skavlan är, ska jag citera ännu en episod ur samma program:

De pratar om brats och vad det är.Finns det kvinnliga brats? frågar Skavlan. Jens Laupedius, som också är gäst ikväll svarar att det finns det inte. De kallas i så fall golddiggers eller hang-arounds (kan det vara tydligare vem som är aktiva subjekt och vilka som är passiva objekt?) Och att det som utmärker dessa kvinnor är att de hänger runt borden där de riktiga bratsen ställt upp alla drinkar de köpt in.

Skavlan: Och du är en sån kvinna, Carolina?

Publiken viker sig av skratt.

Så förbannat omotiverat. Hon pratar seriöst om sina framtidsplaner, hon ser inte ens sur ut när Laupedius säger exakt samma sak som hon gjorde i meningen innan och får en skrattsalva till svar (det handlade om bratsens dragning till färgen rosa), hon bjuder på sig själv i anekdoter och finner sig i att bli avbryten gång på gång av de tre männen i studion. Och vad får hon för det? Hon blir kallad "en sån kvinna." Inte nog med att hon är kvinna, hon är en dålig kvinna. Låt oss skämta lite mer på hennes bekostnad.

Skavlan är nog inte medveten om hur han beter sig. Det är ju Sveriges största talkshow, så publiken kan inte heller uppfatta hur han behandlar sina kvinnliga gäster. Och att detta är hur underhållning görs i vår kultur och att vi är så vana vid dessa sneda maktförhållanden att de inte syns, eller upplevs som rättvisa, är förstås varken Skavlans eller hans publiks fel.

Men en sak är säker. Skavlan bidar då inte till att skapa en mer jämställd värld.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Suck...

"Skavlan: Jamen blogga är det väl inget fel på? Carl Bildt, Sveriges utrikesminister har ju en blogg? (tittar på den andra mannen i studion för stöd. Han nickar.)



Blogga kan vara ett fint medium, se, det finns ju mäktiga män som sysslar med det! Gudrun Schyman har också en blogg. Det är så läskigt uppenbart hur Skavlan motiverar vad som är bra och dåligt utifrån könade värderingssystem."



Du skämtar? Han valde bara en person som, liksom Gynning, i viss mån får medias uppmärksamhet.



Men för all del, fortsätt med dina övertolkningar och pretentiösa analyser. Det är onekligen roande!

2010-01-17 @ 00:24:28
Postat av: men snälla...

Håller med föregående talare! Det är verkligen inget fel med hur Skavlan intervjuar sina gäster. Jag tycker du verkar ha bestämt dig för att hitta nåt misogynt i i princip allt. Jag förstår att det är temat på din blogg, men ändå, kanske lite perspektiv?http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/man-kuvas-av-statlig-feminism_731723.svd

2010-01-17 @ 00:57:32
Postat av: Zettermark

Haha, det roar mig att ni är anonyma. Nät-ollare är ett sådant fantastiskt uttryck. Det borde ni kolla upp.



Men att jag skulle leta efter misogyna förhållanden vänder jag mig emot. Det är inget som behöver letas efter.



"fortsätt med dina övertolkningar och pretentiösa analyser." Det ska jag i sanning göra. Pretentiösa analyser, förresten... aw, vilken fin komplimang!

2010-01-17 @ 01:34:05
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Stina

bra sofia. det är, precis som du säger, inget man behöver elta efter. det finns där överallt och man är så van vid det så man inte ens reagerar på det. du är bra!

2010-01-17 @ 01:42:47
URL: http://stinablomback.blogg.se/
Postat av: Suck...

Är det korrekt uppfattat att du hade haft en annan uppfattning om Skavlan, istället för att nämna Carl Bildts blogg i sammanhanget, valt att nämna Gudrum Schymans?

2010-01-17 @ 02:34:43
Postat av: Suck...

Jag menar mer specifikt om din uppfattning skulle varit annorlunda rörande situationen och exemplet, om vi tänker oss att han nämnt Schyman istället för Bildt.

2010-01-17 @ 02:50:00
Postat av: Albin

Jag skulle nog ha tänkt annorlunda om han hade tagit Schyman som exempel. Men alltså vi kan väl tänka oss det var en slump (eller det faktum att Bildt var närvarande, som vi också låtsas var en slump) att det just var Bildt som blev exemplet för att bloggande är en bra politisk metod. Synd att inte Bildt tillfrågades om något liknande, så att man kan jämföra! Hade han också ifrågasatts på samma sätt? Jämförts med Gynning (om vi antar att det bara var den rent fysiska närheten som spelade in)?



Däremot tycker jag att det första exemplet kommer i en helt annan kontext i ljuset av det andra exemplet.



Konceptet "gold-diggers" och "hangarounds" är ju pinsamt. Klart det finns kvinnliga brats!!!! L. får nog ta och snyta ut snön och rensa crackpipan lite.

2010-01-17 @ 11:41:23
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Zettermark

Albin: Bildt var inte där. Och självklart kan ett enskilt uttalande vara en slump, men som sagt behöver du bara kolla på Skavlan i ett par minuter för att inse vad han har för (omedvetna) värderingar.



Anonym: Situationen hade varit annorlunda om han nämnt Schyman, ja. Han hade då inte berättigat en kvinnlig sfär, som bloggande onekligen är, med en manlig makthavare.



Det är inte en slump att alla kvinnligt kodade intressen anses sämre än de manligt kodade, men jag värderar min tid för högt för att ge dig en grundkurs i feminism här. Är du ärligt intresserad finns det en mängd inlägg här på bloggen som beskriver och analyserar de sneda maktförhållanden mellan könen som vår kultur bygger på. Vill du bara förnedra och förstöra ber jag dig vänligast sticka långt, långt bort härifrån.



Ifrågasättande är självklart okej, personangrepp är det inte. Dock tänker jag inte bemöta ifrågasättanden som är på en alltför låg nivå, typ "är det inte lite kvinnoförnedrande att säga att hemmet är en arbetsplats för kvinnor." Läs på först, ifrågasätt sedan. Du framstår bara som korkad annars.

2010-01-17 @ 14:12:43
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Jerry

Du är bäst! Jag uppskattar din blogg som fan, den gör mig till en bättre människa. Vad du än gör, sluta INTE skriva!

2010-01-17 @ 15:07:32
Postat av: Albin

Aha, jag uppfattade det som att Bildt satt med! Eller jag tolkade "tittar på den andra mannen" som att "den andra mannen" var Bildt.

2010-01-17 @ 15:51:39
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Olof

Faaan, hur kan det vara okej att visa det där skitprogrammet på en statligt finansierad TV-kanal?

2010-01-17 @ 18:26:47
Postat av: synnøve

helt enig!

Har sett på Skavland i mange år nå og har lenge irritert meg over hans lave moral og gammeldagse holdninger. Han er en brats selv fra oslo vest, og vil at ting skal være som de var/er. Han er ingen visjonær eller vil forbedre opplyse samfunnet. Det er ok, men siden hans meninger og holdninger tar så mye plass, kan han være "farlig". Legg merke til dette: Det finnes ikke ett Skavland programm uten en ung vakker kvinne (eye candy) Ikke ett!!! Tenk på det. Bare tenk litt på det ... Ikke ett eneste programm uten en ung vakker kvinne!

2010-04-18 @ 10:08:25
URL: http://www.synnoveloves.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0