Share

En Riktig Skitunges Löfte

Två kommentarer från igår när efterlyste jag bra, icke kvinnoförnedrande musik:

"haha vad rolig du är! snart kommer du inte kunna lyssna på någon musik över huvud taget ;)"

Är det inte fruktansvärt tragiskt att så mycket musik domineras av kvinnoförnedring att min ambition att välja bort all sådan musik bara blir komisk?

 

"Suck...
Skämtar du eller?
Jag kan välja vilken låt som helst åt dig och du skulle tycka att den var kvinnoförnedrande..."

Som sagt, det är tragiskt att det finns så mycket misogyn musik. Jag får gratulera till den insikten. Men det är om möjligt ännu mer tragiskt att folk anser att det är mig det är fel på som upprörs över detta. Sitt lungt, håll tyst och se inte orättvisorna, för då är du bara jobbig, det inser du väl?

Ja, herregud vad jag är jobbig. Jag är en riktig pain in the ass som tycker att det är fel att ett kön konsekvent nedvärderas inom musiken och har så få starka förebilder. Jag är en riktig skitunge som inte kan hålla käften när jag ser orättvisor här i världen. Jag erkänner.

Och vet ni vad, alla ni som tycker att det är mig det är fel på och inte världen som struktureras kring det ena könets underordning? Jag tänker fortsätta att vara en jobbig skitunge som gör ont i era arslen enda tills det har skett en rejäl förändring inte bara i er inställning till kvinnor, utan i hela samhällets inställning till kvinnor.

Jag lovar.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Erika

The Prodigys - Smack my bitch up av Jonas Åkerlund driver lite med könsstereotyperna.

prodigy-smack-my-bitch-upmusic" rel="nofollow">http://www.dailymotion.com/video/x25uxmprodigy-smack-my-bitch-upmusic

2010-01-13 @ 19:35:31
Postat av: henke

tror den här länken fungerar bättre

prodigy-smack-my-bitch-up-uncutmusic" rel="nofollow">http://www.dailymotion.com/video/x811cprodigy-smack-my-bitch-up-uncutmusic

2010-01-13 @ 21:51:22
Postat av: henke

hmm eller inte.. den här då!

http://tinyurl.com/yknv434

2010-01-13 @ 21:53:31
Postat av: Erik

Sedan finns ju både Arkona och Arch Enemy, två metalband med kvinnliga sångare som growlar minst lika kraftigt som sina manliga motsvarigheter i liknande band.



http://www.myspace.com/arkonarussia

http://www.youtube.com/watch?v=n9AcG0glVu4

2010-01-13 @ 22:02:00
Postat av: henke

Otep är också bra grejor med texter i rätt anda och grymmmm röst från sångerskan! (Tyvärr ännu mer metal dock)



http://open.spotify.com/track/1ehGy2ASLo2iMX05OaH0OL

2010-01-13 @ 22:29:12
Postat av: Sofia i London

när jag var typ 10 och lyssnade på spice girls och bsb så undrade jag ofta varför tjejerna alltid skulle vara så tuffa o kaxiga, sätta vännerna först (if you wanna be my lover you gotta get with my friends) och ställa krav (say you'll be there) medan killarna skulle smöra för tjejerna (Ill go aaanywere for youu anywere you ask me tooo), inte ställa några krav alls (I dont care who you are where youre from what you did as long as you love me) osv...

2010-01-14 @ 00:24:06
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Sofia i London

när jag var typ 10 och lyssnade på spice girls och bsb så undrade jag ofta varför tjejerna alltid skulle vara så tuffa o kaxiga, sätta vännerna först (if you wanna be my lover you gotta get with my friends) och ställa krav (say you'll be there) medan killarna skulle smöra för tjejerna (Ill go aaanywere for youu anywere you ask me tooo), inte ställa några krav alls (I dont care who you are where youre from what you did as long as you love me) osv...

2010-01-14 @ 00:24:38
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: gunnel

hm..vad tråkigt att det var så du uppfattade min kommentar. hjälper det om jag säger att jag inte alls tycker det är något fel på dig som upprörs över detta? herregud sofia, jag är uppväxt med en mamma som pumpat mig med liknande insikter varje dag. det var inte meningen att göra dig upprörd. jag hoppas du kan dra in taggarna lite, jag vill ju bara väl.

2010-01-14 @ 10:25:22
Postat av: Zettermark

Gunnel: Jag funderade ett slag på att skriva till dig på typ facebook att det var den sista kommentaren från "Suck..." som jag blev riktigt arg över, medan din bara var där för att visa ett sorgligt faktum: Det finns så mycket kvinnoförnedrande musik att det blir lite över om vi väljer bort den. Och det är självklart inte ditt fel. Men så tänkte jag att det framgick av inlägget, och det var väl dumt tänkt.



Finis, klart jag vet att du vill väl, och det var som sagt inte dig jag blev upprörd på (möjligen kombinationen, att jag fick flera fördummande kommentarer på en gång). Men ja det hjälper faktiskt. Det är skönt att inte bli ogiltigförklarad från alla håll.



Men taggarna... Jag vill förstås inte verka vresig, men att försvara det jag tror på, det tänker jag inte sluta med, hur jobbig jag än verkar. Jag vet inte hur det skulle göras på ett snällt och vänt vis, vet du?



Sofia: Det är ju ännu ett perspektiv. Jag skulle nog se det som att de som redan har makt har råd att vara snälla, medan de utan makt måste slåss för sina rättigheter.



Henke och Erik: Tack snälla!

2010-01-14 @ 11:55:18
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: albin

till den dag det föds en kvinnlig John Lennon så... kom över det!

2010-01-14 @ 12:31:40
Postat av: Sofia i London

nej precis man kan undra varför folk tycker det är ok att lyfta omkring mig...



på tal om bsb och spice girls, jag kan även tänka mig att de som skriver musik för dessa band vet att det är 90% tjejer som lyssnar på skiten och vet att tjejer vill ha killar som gör allt för en medan de vill kunna identifiera sig med andra tjejer (i detta fall spice girls) och känna sig lite tuffa! det är min teori iaf!

2010-01-14 @ 13:01:01
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Zettermark

Men herregud Albin hur tydlig måste jag vara. Jag tänker inte komma över det. Jag tänker kämpa mot det. Det är inte jag som ska ändra på mig, det är all jäkla misogyn musik som ska utrotas. Jag får lov att leva med det, leva med patriarkatet, men komma över den orättvisa som det innebär? Aldrig. Det vore ju att ge upp.

2010-01-14 @ 20:36:50
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Albin

Förtydligande: Denna "albin" är alltså inte jag, om det inte framgick. Undrar om detta troll medvetet norpade mitt namn?

2010-01-15 @ 01:42:35
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Suck...

Du missförstod mig.



Jag har ingenting emot att du är en skitunge, jag tycker snarare att det är bra att du vågar ha åsikter.

Men, det finns en gräns.

Den gränsen går någonstans mellan normalt vett och råfeminism. Med normalt vett (som du förmodligen misstolkar?)menar jag inte att man är en kvinnohatande fördomsfull svensson, utan snarare en människa som inte överdriver åt något håll.

Personligen tror jag inte att man uppnår någonting genom att sitta och överanalysera(läs misstolka) musik, som förmodligen inte har någonting med kvinnohat att göra.

Vad är ditt motiv för att göra det? Vad får du och andra ut av det?

2010-01-18 @ 00:15:31
Postat av: Martin

Satt och lyssnade på Eminem i 5h på Spotify. Kunde inte sluta, var tvungen att se hur långt han kunde driva kvinnohat som underhållning.

Dubbla känslor. Naturligtvis skall en konstnär kunna få framställa vilka verk som helst, även misogyna och kvinnoförnedrande. Mycket av det vi kallar stor och viktig kultur har tydliga såna drag. Men när det blir massunderhållning, när man kan göra rap-låtar om att skära av kvinnors ansikten, och hur man vill döda sin RL sambo... Det blir äcklande.

Mkt hip-hop och reggeae är musikens motsvarighet till porr. Kvinnorna nedvärderas så extremt att man måste förstå att det är en lek, ett spel. Men förstår alla som lyssnar det när man nynnar med i Eminem?

"Girl, you are nothing but slut to me. Bitch, I'm gonna kill you."

2010-01-25 @ 17:18:09



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0