Share

Riktig Musik*

Nu finns det självklart en massa bra musik som inte innehåller objektifiering av kvinnor. Och jag fick många bra tips både här och på facebook igår, som jag såklart vill dela med mig av, även om jag lyssnat en del på några av artisterna tidigare. Här är artisterna som nämndes:

Le tigre
X Ray Spex
Tori Amos
The Knife
Anthony and the Johnsons
Miss universum
Fever ray 
Peaches
Sopor Aeternus And The Ensemble of Shadows
Ane Brun
Karin Park
Lilly Allen

Bikini kill

Och några specifika låtar:

The knife: One hit (feministanthem no. 1!!!), Girl's night out, handyman, Neverland, Pass this on.
Peaches: Hela hennes senaste skiva "I feel cream" är en störd partyhit! Man kan omöjligt sitta still. Albumet "Impeach my bush" är grymt bra och låten "Fuck the pain away" är ju en klassiker... Och "Slippery dicks". Typ allt hon gjort är hysteriskt bra....
Lilly Allen: 'Not Fair'

Dessutom länkade en kursare spellistan vi jobbat på där kvinnliga artister sjunger om sex. Tips på och åsiketer kring fler artister och låtar är förstås fortfarande mycket välkomna!

Yay!

/Zäta


*Detta är ett statement som syftar tillbaka på det gamla gubb-uttrycket att Riktig Musik minsann skrevs av vita män på 60- och 70-talen, även om det är fint att tjejer också försöker nuförtiden.
Share



Kommentarer
Postat av: Albin

Om jag får listan så kan jag fixa torrentar eller något.

2010-01-14 @ 19:13:59
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Albin

Förresten, lägg till Garbage på listan! Kanske framförallt "sex is not my enemy".

2010-01-14 @ 20:37:08
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Pelle

P.J Harvey!

2010-01-19 @ 01:03:06
URL: http://pelleindahood.blogg.se/
Postat av: Linda

Lady gagas telephone är rätt bra den med

2010-01-25 @ 09:31:10



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0