Share

När staten bestämmer att du inte får ha barn

Det är ju smått fantastiskt att frågan om tvångssterilisering av transsexuella äntligen har kommit upp på agendan i svensk media och politik. Aftonbladet skriver om det. DN har en fin liten ledarkolumn med frihets-pepp. Allt tack vare socialstyrelsens eminienta rapport som nu landat på Hägglunds bord.

De flesta jag pratar med har ingen aning om att transsexuella i Sverige idag tvingas sterelisera sig för att få byta kön juridiskt. Och blir när de får reda på det med rätta väldigt upprörda. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan: Men varför?! Finns det någon medicinskt skäl eller?

Låt oss börja från början. Den lag som reglerar utredning och behandling av transsexuella i Sverige är från 1972. För att sätta det i perspektiv kan det sägas att sjukdomsstämpeln av homosexualitet togs bort 1979. Det har alltså inte hänt något alls rent juridiskt på nästan 40 år i Sverige när det kommer till transvård. Operationsmetoder har utvecklats, kunskapen och acceptansen i samhället har till viss del ökat, men lagen ligger där som en stort orubbligt stenblock och försvårar alla framsteg.

I dag står det att den som vill byta kön juridiskt först måste genomgå en utredning, som ska ta minst två år innan potentiell operation, men väldigt sällan går så fort från första besöket. Själva utredningskravet har jag inget emot. Transsexualism är en sak att ta på allvar och det finns många som kanske har andra identitetsfrågor eller behöver annan hjälp än just könskorrigering - de ska fångas upp i utredningen och få denna andra hjälp. Det sker dock inte som regel idag. Endast de som får diagnosen transsexualism (det vill säga har en konstant och stark känsla av att befinna sig i fel kropp och vill korrigera den medicinskt, samt stämmer väl in i sin blivande könsroll. Det är sjukt, men ju tjejigare en transtjej är, desto "bättre" transsexuell anses hon ofta vara) får hjälp. Alla andra, som känner sig som mitt emellan, eller gärna vill ha hormoner men inte några ingrepp i könsorganen får ingen hjälp. Den nya utredningen förslår att även dessa personer ska kunna få den vård de behöver.

Men det är inte slut där. Om du är transsexuell och lyckas passera alla fördomar och hinder och få din efterlängtade diagnos och hormoner, så får du ändå inte byta kön juridiskt. Det står nämligen i lagen att du måste vara över 18 år, svensk medborgare, ogift och steril, innan du kan få en ny stämpel i passet. Att någon ska vara över 18 är inget reellt problem eftersom utredningen ofta tar så pass lång tid ändå att det knappast skulle bli aktuellt för någin under 18 att byta kön juridiskt. Däremot behöver transvården för unga förbättras, men det är en annan fråga. Svensk medborgare är ett annat krav som diskuteras, varför skulle det vara ett krav för att byta kön juridiskt? Om du får vård, bor och arbetar här men ännu inte blivit medborgare, vad spelar det för roll vilken stämpel du har i passet?

Att du skulle vara ogift 1972 när du bytte juridiskt kön skulle kunna förklaras med att vi då inte hade en könsneutral äktenskapsbalk, vilket skulle ställa till med juridiska problem, men idag finns ingen sådan förklaring. Den enda förklaring jag fått är att ingen ska "luras" in i ett äktenskap med någon som byter kön. Det är det dummaste jag har hört. En partner, en make eller maka, har knappast undgått att deras älskade har ett annat kön är det som står i passet och behöver inte "skyddas" av staten. Tvångsskilsmässa och omgiftermål är inte en okej lösning. Det är inte svårt att ta ut skilsmässa i Sverige idag. Låt dem som vill det göra det och lämna resten ifred, tack.

Steril. Du måste vara steril. Det handlar inte om att du blir steril av behandlingen. Självklart blir en transtjej som opererar bort sina testiklar steril. Likaså blir transkillar ofta sterila av testosteron. Detta är någon som alla transsexuella är medvetna om och ofta villiga att ge upp. Men, oavsett om du blir steril av testosteronet eller inte så måste du som transkille skära av dina äggledare och göra dig steril för all framtid (slutar du ta testosteron kan nämligen mens och fertilitet komma tillbaka). I ett teoretiskt fall där någon fått diagnosen transsexuell men också visar sig ha stor blödarbenägenhet så att en stor operation i underlivet är omöjlig, kan denna person inte få byta juridisk kön om hon eller han inte görs steril med en mindre operation. Det är också förbjudet enligt lag att spara ägg eller spermier, eftersom du då inte räknas som steril.

Det är nu frågan "men varför?!" alltid kommer upp. Och sanningen är att det inte finns något giltigt svar på den frågan. Det finns inget varför. Det är ren och skär diskriminering. Vissa människor är uppenbarligen inte önskade som föräldrar av staten. Det handlar inte om någon dyr särbehandling av människor. Om jag som cisperson vill spara ägg för att jag riskerar att bli steril får jag det. En transperson som garanterat kommer bli steril får inte göra samma sak.

Det finns inga giltiga svar, men det finns luddiga förklaringar i stil med "folk skulle bli så förvirrade om en man hade en gravid mage" "det ingår i diagnosen att inte vilja ha biologiska barn" och de ogrundade, ofta implicita "en transsexuell person skulle aldrig bli en bra förälder. Han eller hon är ju psykiskt instabil." Den första handlar uppenbarligen om tvåköns- och heteronormen, som tillåts bli så styrande att de tvingar folk till sterilisering. Fint. Det andra påståendet är någon slags myt som underhållits bland annat av föreningen Benjamin, en förening för transsexuella som har mycket bestämda åsikter om vem som är en "riktig transsexuell" och inte. För väldigt många transpersoner har dock inte barnlängtan något med transsexualisem att göra, annat än att en transtjej vill vara mamma och inte pappa. Och det sista. Herregud, varför skulle könsidentiteten avgöra om någon blir en bra förälder eller inte? Säger vi åt andra med psykiska diagnoser att de inte får bli föräldrar? Utreder vi gravida och blivande pappor eller mammor alls lika noga som transsexuella?

Jag är 20 år och barn känns väldigt avlägset, men om jag en dag skulle vilja ha barn med min partner, skulle jag då uppskatta om det fanns nedfrusna spermier som vi skulle kunna få biologiska barn med? Självklart. Det är inte ett krav, det är inte livsnödvändigt. Jag ser både adoption och insemination som bra alternativ. Men när jag nu av en slump är tillsammans med en tjej som jag potentiellt faktiskt skulle kunna få biologiska barn med, är det klart att det är vad jag vill. Som det ser ut idag får jag och Moa inte den chansen. Staten säger nej.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: jessica

BRA ZÄTA!! fy fan va rätt: "Det finns inget varför. Det är ren och skär diskriminering." det är så sant! alltid att vi ska ha svar på varför men det finns inget!! förutom att du skriver som en gudinna så är det dom två meningarna som jag ska leva på idag!

"sverige världens mest jämställda land" ännu en gång - my ass, it's not

2010-07-02 @ 13:16:29
Postat av: Finn

Jag blir så jävla arg av det här, det är sveriges romer, resande och samer all over again.

Ända sedan Sverige missade det där kriget tror vi att vi står över allt dylikt, men det här är aktiv statlig eugenik, alldeles vedervärdigt.

GO Z! Måtte detta stoppas omedelnyss.!

2010-07-04 @ 01:16:38
Postat av: Quat

Gör Moa en könskorrigeringsutredning?

2010-07-04 @ 01:19:42
Postat av: Moa

Quat: Japp :) Eller, jag står i kö för att få börja utredningen. Det är nämligen så att den personen som ansvarar för hela Uppsala län (med omnejd) bara jobbar 8 timmar i veckan så hinner hon inte utreda särskilt många "fall" om året. Utredningen går ut på om jag är transsexuell eller inte (en självdiagnos jag redan ställt och är helt säker på) som tar minst 2 år enligt lag att fastställa. Fråga gärna om allt du vill veta på mail (moahenriet[at]gmail.com) eller facebook, jag svarar gärna på dina frågor om om du har några!

2010-07-04 @ 04:26:45
Postat av: Jenny

Din blogg är alltid lika bra. Det här är en sådan vansinnig orättvisa! Nej nu blir jag faktiskt jättearg!



2010-07-19 @ 20:21:19
Postat av: Martina Conda-Gonzales

Hej!Det finns väl knappast nån riktig transsexuell som vill ha fel köns testiklar/äggledare och är väl bara transor som bråkar om men självklart ska det enligt både Eu+FN+även faktiskt Svenskakonventionen om mä´nkliga rättigheter så är det FÖRBJUDET atat tvinga någon atat kastererars/steriliseras så det håller jag absolut med om.Jag har genomgått könskorrigering själv (4 könsingrepp+bröst+andra behandlingar) men det mest sinnessjuka är ju atat när man fått som jag född tjej men snopp ,nu har jag kvinnligt kön+hekst steril+får inte ens adoptera!Jag har fåt kvinnligt personnummer och det gamla står utvisar fel kön och skulle hemlighållas men det står i varenda register DAFA=1mijon företag i sverige+NAVET=alla kommuner,sociala,arbetsförmedling,polis etc etc+SPAR=värstas för det är statens personuppgift refgister som ALLA kan snoka reda på=över 1000myndigheter och Skatteverket som är ansvariga för folkbokföring,enligt över 30olika lagar så får inte nån kränkas för könsidentitet,sexuell läggning´,utseende,ras,religion etc etc men där står på mej ÖPPET.Martina Cona-Gonzales,Kvinna,kvinnliga perosnnumret som även visar fel fördelseort=olagligt+kränkande men sen står TIDIGAE personnummer+ibland BYTT FRÅN sen det manliga!Det har i mitt fall lett till jag+min kille fick flytta till mindre stad ,byta namn men det står ändå,blev avslöjad av arbetsförmedling+sociala inna jag fick jobb+när vi fick lägenhet så har min kille en betalningsanmärkning så jag sökte den för jag har fats arbete+ingen betalningsanmärkning men hyresvärden som var jättetrevlig första 2gångerna blev skitotrevlig(efter kreditkol) för det stod tydligen manligt+kvinnligt personnummer+jag fick en hint om atat såna som du borde flytta dit du kommer ifrån!Jag är född i Sverige men föräldrar var välutbildade men kom från Colombia sen min kille är svensk +italiens medborgare det blev hatbrott från deras personal sen har min cuýkel slagits sönder+hot och allt är åt helvete så det är mycket värre än steriliseringskrav!Skaddad Id kan man ha med det syns ändå+hamnar man på sjukhs står inte ens kvinnliga namn det står:skyddade identiteten(inte ens rätt stavat)+personnumrets första 6 siffror sen 4st XXXX=leder verkligen till misstänksamhte.Jag VET för jag ahde skyddada id under utredningen som tog med operationer och allt nästan 5år!Jag lovades enligt lagen om ändrad könstillhörighet lag (1972:119) det står i paragraf 7+8 de som medverkat i Rättsliga Rådet=socialstyrelsen som med jurister,beteendeforskare och det var 14st som är som rättegång-de beviljar operationerna+o man inte redan ändrat namn så får man det gratis (måste)de papprena skriver man på utredningen+väntetid til rättsliga rådet kan vara upp til 1år+jättelånga operationsväntetider,blir alltid minst 2 operationer+oftast i mitt al blev 4 men behövs en liten till pga komplikationer(vissa har fåt göra över 20st och det blir INTE bar) åk till Thailand men ni måste då visa gynekologpapper och är dyrt+svårt sen får ni fel födelseort+de lägger öppet ut båda personnumren!När man är jurisisk kvinna i mitt fall så bör jag ju slippa ha skyddda id då det ju leder till misstankar+massa problem+då letar alal myndigheter om varför+ser då det gamla personnumret som skulle makuleras.TÄNK på det!Kräv atat de makulerar det gamla så fort de överfört pesnin,sjukpenningmskulder etc så ska den gamla id bort det är den som ska vara spärrad.Jag har kämpat 3år atat få bort det de vägrar+jag utsätts för brott en anansr passerar utan problem i dambastu eller var som helst+är bara 167cm men kräv aatt de jävlarna ska ta bort det superkränkade+livsfarliga ondödiga gamla identiteten!Man blir inte juridisk kvinna eller man oavsett om de steriliserar+operérar+alla journaler måste du spärra men de läser ändå så det är hopplöst!Jag har anmält skatteverket,spar,JK,Länsrätt,polis,försäkringsbolag,DO,JO,allt men det enda som händer är väl jag blir mördad av staten istället.Mvh Anna Martina Conda -Gonzales(har bytt efternamn men spelar ingen roll jag går att hitta även från afrika om de vet hur offentlighetsproíncien går till+vila sjuka fördomar de styrande har!

2011-12-30 @ 20:53:11
Postat av: Lena S

Hej!Fd sjuksköterska från Göteborg är jag med erfarenhet av att hjälpa alla som sköterska men självkart även de som könskorrigerats.Jag själv är född tjej och ensamstående 1 barns mor men tycker väldigt mycket om ts+is både killar och tjejer och anser att regering och en rad myndigheter+folket vet för lite och har sjuka fördomar.Tex så har ju ovanstående tjej helt rätt när det gäller att trots meningen är och lagar säjer klart att de som genomgått de oftas många år långa smärtsamma psykiskt som fysiskt utredning,operationer och behandlingar sen SKA tex de som var tjej med fel kön,så står det ju i lagen att diagnoserna intersexualism+transsexualism båda ska betraktas som ÖVERGÅENDE och tjejerna måste ha tjejnamn,tjepesonnummer+sen ska det gamla personnumret kastas så fort alla nödvändiga uppgifterna diskret överförts till den sk nya rätta identiteten och ni blir juridisk+fysiskt helt kvinnor+omvänt för ftm naturrligtvis så SKA det vara det har tom Reinfeldt skrivit på 2012.MEN skatteverket speciellt verksamhetschefen är sjukt fördomsfulla och ÄVEN om ni har skyddad identitet FÖRE knskorrigeringen och skaffar skyddad<identiete efter(som ni inte egentligen ska behöva förnedras till) skatteverket ger er nytt personnummer i rätt kön MEN 1990 började de slumpvis dra personnummer så kön visar alltid rätt alltså tjejers nästa sista nr 9 av de 10 är alltidm',2,4,6eller 8 occh män 1,3,5,7+9 MEN ALLA är ju födda före 1990 och det hon ovan nog menar är att i era nya pass kommer stå K/F kvinna/Feale på tejerna+kvinnligt personnummer men här är problemet skatteverket struntar i atat i alal pass står VAR du föddes och personnummersystemet visade län till 1990 så i era nya pass kommer det inte stämma då för om ni tex är födda i Stockholm så kommer nu kanske stå 2 siffor alltså siffrorna före kön 2st visar ort då står kanske malmö och erfaren tullare+polisermed många fler ser ni fått nytt personnummer då ni alla ännu ju står svensk+sen fel födelseort!Sen trots 2 köns skyddae personnummer så står de båda ÄNDÅ i Navet=avisringsregistret och är alla kommuner,landsting+alla över 1000myndigheter!Om ni inte har skyddad id så kommer vid kreditkollöpppet lämnas ut tex"johanna Johansson,kvinna,740824-5840 (sista siffran räknas med ett speciellt sätt ni kan se på SKVs hemsida.sen Under kommer stå TIDIARE personnummer+ibland BYTT från och där lyser ju då manligt personnummer+är olagligt men skatteverket gör så!RFSL jobbar på det med Ingegerd Widell som orsakat förödelser förmånga vägrar ens svara.Sen får ni inte adoptera!!Ni får INTE frysa in könsceller trost ni oftast ju blir steriliserade eller även kastrerade av hormoner eller oftas av operationstekniska skäl men om ni skulle haft nerfrysna könseller före så räknas ni inte som sterila!Nästa strul:Jag vet 2st som gift sej lagligt man+kvinna i de fallen är den ena före detta mtf+andra fd mtf och gifta i eu länder lagligt men samma tant på skatteverket+kollegor har då kastat deras marriage licens+det utländska beviset.Äktenskapet är så länge det är lagligt där ni gift er lagligt i Sverige+kan tvingas in.De vill ju annars att ni sinnessjukt ska tex en som "blivit" tjej helt hon ska ju på alla vis vara tjej+kunna gifta sej med man -vanligt men då kallar de äktenskapet för samkönat!Om ni är bisexuella eller homo så ska ni få gifta er samkönat men efter en könskorrigering ska ni absolut inte få kränkas mer!Ni kan få ersättning för tvångssteriliseringen via RFSL om de vinner rättegång Kontakta RFSL+Skäll överallt sverige bryter mot mänskliga rättigheterna+operationsresultaten bör om ni kan+har råd utföras av riktiga experter utomlands för i Sverige gör de oftas väldigt dåliga sliddjup och oftast rätt många operationer och jag har då stött på för många kollegor med sjuka fördomar trots det brukar fungera ganska bra.Folk i övrigt ska fatta att de som råkat födas med fel kön knappast kan hjälpa det och det räknas som övergående efter operation=ingen är längre varken intersexuell eller transsexuell och könsbyte är fel ,patienterna betalar skatt+alla behandlingar kostar väldigt mycket även om det är subventionerat av staten liksom cancerbehandlingar.SLUTA MED ERA KORKADE FÖRDOMAR DE ÄR BIOLOGISKT FAKTISKT FÖDDA MED FEL KÖN OCH SE I NATUREN DÄR HAR NI MASSOR AV BEVIS FÖR ATT DET ÄR VANLIGARE ÄN NI TROR.EU domstol gav en fd ts kvinna rätt nyligen och hon fick födelsecertificat som tjej i de namn och nya personnummer hon nu har och det ska alla ha rätt till.USA vissa stater ger även imigrerade rätt att få det.Sverige bör ju radera det förflutna överallt när de nödvändiga uppgifterna överförts till den nya rätta identiteten men banker+försäkrinsbolag spsrar minst 7år uppgifterna och ni får ansöka sjuks'journalförstöring hos socialstyrelsen men svenska staten kommer ndå vägra ta bort alla spår så sen syns ju även alla hon'rmonuttag i apotekens,'+många samkörda datorers register,mina vårdkontakter,landsting etc+står historik 15månader bakåt.Det är så mycket ren folkförföljelse på er atat andra måste vakna nu!Varför tror ni det blir så många självmord?Varför hjälper ni inte dessa stackars tjejer och killar som tvingats leva i fel köns kläder,namn,personnumer och allt bara det är tortyr!Då ska inte sk vanliga svennar lägga näsan i blöt,koppla in hjärnan innan ni startar munnen!Lycka till!!

2013-05-07 @ 08:51:39



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0