Share

"Det är bara genusvetare som ser problemet"

Hela genusproblemet känns oerhört fabricerat, de enda som upplever detta som ett problem är just genusvetarna. Vi andra inser att livet är annorlunda som man och kvinna, vissa tycker till och med att livet skulle vara tråkigt om så inte var. Härifrån.

Hur många gånger har jag läst liknande kommentarer under debattartiklar i nättidningar? Könsmaktsordningen är en konspirationsteori. Feminister som hatar män har hittat på löneskillnader. Om vi kämpar för kvinnors rättigheter kommer alla kvinnor att bli män, eller ännu värre, alla människor kommer bi könlösa rymdvarelser som inte går att skilja åt. HJÄLP!!!

Okej. Det finns en överväldigande mängd bevis för att vi lever i ett manssamhälle. Det handlar om sexuellt våld, representation i nyhetsmedier, taltid i klassrummen, deltid eller heltid, föräldraledighet och karriärsmöjligheter. Vi kan också se till våra egna liv och vara uppmärksamma på vilka som till exempel blir avbrutna eller klappade på huvudet. Patriarkatet är inte tydligt för alla. För de som gynnas av det är det i stort sätt osynligt. För de som är vana vid tingens ordning är det också osynligt innan någon pekar ut det för dem. Men vi lever alla i det, och behöver du bevis så finns det.

Det är inte sant att bara genusvetare ser problem i ett ojämställt samhälle. Jag känner en mängd människor som inte pluggat genusvetenskap på universitetet som är högst medvetna om kvinnors sämre ställning och om problematik i vardagen. Majoriteten feminister är inte genusvetare. Det behövs inte varken en examen eller ett feministiskt uppvaknande för att tycka att 5000 mindre i månaden eller "hon får skylla sig själv om hon hade kort kjol" är orättvist.

Men det är sant att genusvetare ser fler "genusproblem" än andra människor. De ser maktstrukturer, orsakssamband och påverkan från historia och diskurser som andra människor inte ser. Självklart gör de det, eftersom de är utbildade för att göra just det. Liksom kemister är utbildade för att se kemiska reaktioner och molekyler där vi andra ser rök. Liksom frisörer är utbildade för att se en frisyr och en look där vi andra ser risigt hår. Liksom historiker är utbildade för att se hur olika händelseförlopp samverkar för att skapa en krock i maktinnehav där vi andra ser en oberättigad konflikt. Liksom miljövetare är utbildade att se flöden från närliggande åar, övergödd mark och fosfathalter där vi andra ser en grumlig sjö.

Jag är inte ekonom. Jag tycker ekonomi i stor skala är tråkigt och svårt att förstå. Det innebär dock inte att jag inte påverkas av finanskriser och börsfall, eller att jag inte tror på nationalekonomers analyser. Precis på samma sätt påverkas alla människor av ojämställda maktstrukturer och olika könade strömningar i diskurser och praktik, även om sambanden inte är självklara för alla. Det som för en genusvetare ger genklang i hur västerlänska filosofer talat om kvinnan eller hur Butler performativitetsteori togs emot av populärkulturen, kan kanske för någon utan den utbildningen te sig som en oförklarlig orättvisa eller slump. Och det är inte konstigt. Alla kan inte vara genusvetare, liksom alla inte kan vara ekonomer. Men det innebär inte att problemen och verkligheten inte existerar.

Självklart är inte en examen heller ett krav för att förstå genuskodade dilemman. Jag har ingen examen. Jag tror inte att majoriteten av mina kära läsare har det. Men det är klart att en utbildning inom ett visst ämne gör dig mer uppmärksam på problem inom detta område, och gör det lättare att förstå.

Däremot händer det inget om inte alla hjälps åt. Genusvetare är viktiga, men inte viktigare än aktivisterna, hobby-feministerna, politikerna, tjejen som säger ifrån i klassrummet eller andra jämställdhetsivrare. Alla behövs lika mycket. Vi måste jobba på olika plan och med olika saker.

Som sagt är det ganska ovanligt att det bara är genusvetare som ser ett problem, men om det nu skulle hända så beror det inte på att problemet inte finns. Det innebär bara att det är svårt att se.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Nina Nilén

Jag tycker detta är väldigt bra skrivet./ Genusstuderande i Lund

2010-06-15 @ 23:29:00
Postat av: Amanda Svalin

Antaglien handlar nog det faktum att vissa inte vill se problemen om att de inte vill se sitt eget ansvar i hur världen ser ut för att det är för smärtsamt att se. Sen tror jag att rättviseteoretikern Iris Maroin Young hade rätt när hon skrev att man inte vill se att även moderna demokratier kan vara förtryckande. det svider antagligen för mycket att se det samtidigt som illusionerna om vår värld raseras.

2010-06-16 @ 19:36:43
URL: http://lilithsvalin.wordpress.com
Postat av: Noémi

Oerhört bra inlägg, tack <3

2012-02-03 @ 15:41:20



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0