Share

Tema trans, del I: Barn har både kön och rättigheter

"Brandon, God made you a boy for a special reason," she told him before they said prayers one night when he was 5, the first part of a speech she’d prepared. But he cut her off: "God made a mistake," he said.

Jag började skriva på ett inlägg med utgångspunkt i transexuella barn, men det blev otroligt långt (drygt tre A4:or när jag kopierade in det i word, så jag bestämde mig för att dela upp det i flera inlägg och ha det som tema istället. Jag tror att det kommer bli roligare och mer lättilgängligt på det sättet.

Jag läste en intressant artikel om transsexualla barn nyss. Termen "transsexuell" är vilseledande på många sätt, för det första har det inte alls med sexualitet eller läggning att göra, utan med den egna identiteten. Men när vi pratar om barn blir det ännu mer problematiskt, eftersom sexualitet inte är något vår kultur erkänner att barn har (om det inte är i psykosociala sammanhang med begär till modern och penisavund och annat bullshit), varför det blir svårt att se att även barn kan vara något som innehåller ordet "sexuell." Jag vet dock inte om jag gillar termen "transpersoner" heller, den är i och för sig mer rättvisande, men den känns lite stigmatiserande. Fast den är väldigt användbar i kombination med termen cisperson. (Har du inte koll på dessa begrepp kan du läsa inlägget under Best of som heter Om transsexualism och könsstereotyper.)

Det är självklart att även barn kan vara transsexuella. Att barn inte har något kön är en vilseledande kulturell konstruktion. I denna otroligt könade värld är det självklart att barn har kön, oavsett hur mycket vi önskar att det inte vore så viktigt. Tänk bara på din egen barndom. Hur ofta delades tjejer och killar in i olika grupper? Hur blev tjejer respektive killar behandlade av lärare? Hur många gånger fick du höra "tjejer ska jämt vara så duktiga, killar bara kör på" eller "vad söt du är i din nya klänning, lilla vän" Eller om vi tänker utanför svenska ramar, där flickor enbart på grund av sitt kön inte alltid ens får gå i skolan. Könet kommer inte med mensen och målbrottet!

Ändå är detta en vedertagen sanning. Varför? Jag tror att det beror på den outtalade bilden av "äkta" kön som äggstockar, testiklar och fortplantning. Barn kan inte fortplanta sig, alltså har de inget kön. Att kön är så mycket mer än äggstockar och testiklar, så mycket mer än sex och attraktion verkar på ett diskursivt plan (hur vi talar om saker) borses ifrån.

Artikeln om Brandon är problematisk på en mängd olika sätt, för det första för att författaren envisas med att skriva "han" hela tiden, men också för att en massa saker om feminitet och maskulinitet tas för givna. Dessutom kommer skribenten fram till att transsexuellas existens = könen är naturligt givna och har klart åtskilda innebörder. Dessa två teman, Blir jag kvinna om jag är feminin? och Går en konstruktivistisk syn på kön att förena med transidentiteter? kommer att utgöra del II och III i serien. Läs gärna orginalartikeln, men tänk på vad som tas för givet, hur olika människor framställs och vilka fördomar slutsatserna baseras på. Här hittar du den.

Något som är mer upplyftande är detta inslag i en amerikans talkshow om transbarn som blir respekterade av sina föräldrar. Det är på en enkel nivå och utan reklam, och alla som tycker om mänskliga rättigheter, friheten att få vara sig själv och glada barn, kommer att fånle hela programmet. Självklart har även detta program sina små missar i framställningen, men programledaren är väldigt förstående och seriös och det förmedlas något så ovanligt som en positiv transhistoria. Tittatitta!

Del 1: Josie har alltid varit flicka.


Del 2: Isac har alltid varit pojke och nu genomgått en operation vid ung ålder.


Jag pratar rätt ofta om att språket är viktigt för människors livsvillkor. Det gäller även barn. Jag tycker att alla, genast, ska sluta säga att "barn är ofärdiga vuxna, ofärdiga människor." Barn är precis lika mycket männikor som vuxna, de lever bara sitt liv under andra omständigheter. Att inte klara sig själv är inte att vara ofärdig, det är bara en del av att vara barn. Jag blir fantastiskt glad över att barnen i klippet ovan har vuxna som är beredda att ta dem på allvar eftersom de inte i lika hög utsträckning kan föra sin egen talan.

Barn har rättigheter, men de är beroende av vuxna för att få tillgång till dem. Det kan kanske nämnas att i Sverige måste en person vara 18 år för att få genomgå en könskorrigering. (Könsbyte är ett knäppt ord eftersom en transsexuell person inte byter kön, utan rättar till sitt yttre kön för att stämma med sitt inre.) Alla är inte så tvärsäkra på sin könsidentitet som barnen här ovan, och jag tycker det är bra att det görs en ordentilg utredning, men hur mycket lidande skulle vi inte slippa om barn som faktisk är tvärsäkra får den hjälp de behöver för att leva ett fullvärdigt liv?

Lyssna mer på barnen själva, och sluta ta för givet att barn inte har färdriga könsidentiteter bara för att de inte kommit i puberteten. Barn är människor. Människor med både kön och rättigheter.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Olof

Sjukt hur det finns de som tror att genusperspektiv i skolans pedagogik kan vara dåligt för jämställdheten. Hade jag vetat vad TS var för 8 år sedan (då vi hade sexualundervisning i några veckor i mellanstadiet) hade jag förmodligen varit en mycket mer självsäker människa. Väntar spänt på de resterande delarna på temat!

2010-03-02 @ 05:28:45
Postat av: Zettermark

Ja, skolans sexualundervisning är ju förfärlig. I min nämnde de inte homosexualitet eller något slags könsöverskridande ALLS, i varken låg- mellan- eller högstadiet. Alla lärare borde läsa "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2"! Det handlar ju inte om att "göra folk trans eller homo" eller vad de nu är rädda för (jag tror iofs världen vore trevligare om fler var ickenormisar, menmen) utan att ge just MÖJLIGHETEN att hitta sig själv och en identitet som passar en!



Men bästa fina du, du har hela livet på dig att hitta dig själv. Ingen brådska. Vi blir ju aldrig färdiga, remember?

2010-03-02 @ 09:54:57
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

jag kan tänka mig att det är lättare att upptäcka när biologiska pojkar (om det nu heter så, men du vet, personer med snopp) är transexuella eftersom det är allmänt accepterat med "pojkflickor", alltså flickor som vill ha kort hår, spela fotboll etc, men inte tvärtom.



När jag var liten ville jag vara en pojke, för jag märkte hur alla coola personer var pojkar, typ Knatte, Fnatte och Tjatte för att nämna några! Jag tror det kallas penisavund!

2010-03-03 @ 21:58:15
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Zettermark

Nej, usch! Penisavund är en hemsk freudiansk term. Hans teori var tillexempel att vävkonsten uppkom genom att kvinnor i sin avundsjuka började fläta sitt könshår till en fallos. Freud är en tönt som tyckte att kvinnor var underlägsna på alla möjliga sätt!



Här är definitionerna av olika transuttryck, som jag tog från ungdomsstyrelsens rapport HON HEN HAN:



Transpersoner är ett paraplybegrepp som avser

personer vars könsidentitet och/eller könsuttryck

alltid eller under perioder skiljer sig från det kön

som registrerades för dem vid födseln. Begreppet

anses vanligen omfatta transvestiter, transsexuella,

transgenderpersoner, nongender, transsexuella,

intergenderpersoner dragqueens, dragkings

och intersexuella.2 Att vara transsexuell innebär

att man har en annan könsidentitet än den som

registrerades vid födseln och att man har en vilja

att förändra kroppen helt eller delvis, till exempel

med hormonbehandling eller kirurgi. Att vara

transvestit innebär att man alltid, eller ibland, använder

sig av kläder eller andra attribut som tillhör

en annan könsroll än den man förväntas ha

(Darj & Nathorst-Böös 2008). Med transidentitet

avses könsidentitet, inte sexuell läggning.

I utredningen används också begreppet cisperson.

En cisperson är en person som inte är transperson.

Det vill säga en person som har en könsidentitet

som är densamma som det biologiska

könet. När det kommer till könsuttryck kan dock

cispersoner avvika från normen utan att för den

skull definiera sig själva som trans. Cis är latin för ”på samma sida” (Darj & Nathorst-Böös 2008).

Både transpersoner och cispersoner har en sexuell

läggning som i allmänhet är homosexuell, bisexuell

eller heterosexuell.



Jag skulle alltså säga att du är en cisperson var könsuttryck inte alltid stämde in i ramen för de kvinnliga. Det är stor skillnad på att inte passa in, känna sig fångad i kvinnorollen eller vad det nu är, och känna sig totalt fel i den kropp du föddes in i. Att det är mer accepterat med pojkflickor har att göra med könsmaktsordningen, det är bättre att vara man än kvinna - bättre att vara pojkflicka än feminin pojke. Men visst kan det leda till att transsexuella FTM (female-to-male) har svårare att inse sin transidentitet, vilket är synd.



2010-03-05 @ 10:05:24
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

sv: ja, men mena mest att det är nog lättare för föräldrar till transgenderbarn att missa ftm barn på så sätt. Inge konstigt med flickor som vägrar klänning (jag som barn) men "konstigare" med små pojkar som vägrar annat än kjol o klänning

2010-03-05 @ 17:29:36
URL: http://sophedeluxe.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0