Share

OBS!

Det händer titt som tätt att jag får kritiska kommentarer här på bloggen. Det är bra, det betyder att folk läser och funderar och ifrågasätter. Men det finns en sorts kommentarer jag bara blir väldigt lack på. Folk som inte läser ordentligt och folk som antar att allt handlar om dem själva. Här nedan har vi typexemplet på en av dem. Inlägget som kritiseras handlar alltså om hur jag hanterar fördomarna om att vara bitter som feminist, och varför de är just bara fördomar och jag inte är ett dugg bitter.

- Ja, det där med bitterhetsepitetet har du ju lite dig själv att klandra för. Å andra sidan begår du här ett, i mina ögon, ganska stort misstag. Du säger att män har fördomar om feminister. Alla män. Alltid. Ursäkta mig, men är vi inte lite fördomsfulla här?


Utdrag ur inlägget som kritiseras:
För det andra, och värsta, för feminist är ju bara en komplimang att bli kallad i mina öron, landar fördomarna om utseendet, sexlusten och dragningskraften. Vi vet ju alla att alla feminister har åderbrock, håriga armar, röda strumpor och kort hår. Dessutom är de sterila, utsvultna på sex och faktiskt, om man kommer in under ytan, riktigt kinky. Sist men inte minst är feminister allmänt oattraktiva, och inte bara för att ingen feminist någonsin har sett en rakhyvel, utan de är helt enkelt fula. Det är därför de är feminister, för att ingen man vill ha dem. Ja, och så blir man bitter också, för att man inte får något sex. Duh.

Alltså. Nu tar vi det långsamt. Jag drev med fördomarna. Jag tror inte att alla feminister är sterila. Dessutom skriver jag inte att det är MÄN som har dessa fördommar, "Vi vet ju alla att..." är både könsneutralt, och som sagt, oseriöst.

Jag har kanske för höga tankar om mina läsare, men jag är av den åsikten att jag borde behöva slippa tillägga sånt här efter varje stycke...

"OBS! Överdrift to prove a point!"
"OBS! Läs hela inlägget innan du påpekar att jag missat ta upp något!"
"OBS! Ironi!"
"OBS! Det är inte mitt ansvar att rädda hela mänskligheten!"
"OBS! Det handlar inte dig som person bara för att du har penis och läser det här!"

...men jag kanske ska börja med det? (OBS! Ironi!)

/Zäta


PS. Det är en väldigt liten skara som sysslar med sånt här, de allra flesta kommentarer, oavsett om de är kritiska eller uppmuntrande, är mycket uppskattade. Och som svar på den ofrånkommliga invändningen som nu kommer komma från folk som inte gillar min blogg eller bara ogillar feminister i allmänhet: Nej, det handlar inte om att jag censurerar eller inte kan ta kritik. Det handlar om att jag väljer att bemöta kritiken utifrån den nivå den läggs fram på, och att jag förbehåller mig rätten att på min egen blogg välja vad jag vill lägga tid på och inte. Ibland känner jag att oförstående kommentarer kan vara värda att svara på, men som sagt är det inte min plikt att rädda mänskligheten från antifeminister, utan en kamp jag väljer hur långt jag vill föra. Puckon prioriteras helt enkelt inte alltid, eftersom jag tror att min tid används bättre genom att skriva för folk som faktiskt lyssnar, börjar fundera kring feminism eller andra saker och/eller blir stärkta av mina ord. Det borde väl kunna vara en självklarhet.
Share



Kommentarer
Postat av: Albin

Alltså det är de ständiga problemen med att se skillnad mellan struktur/individ och skillnad/hierarki som ständigt dyker upp, blir så trött. Jag menar jag lärde mig det som senast när jag gick i gymnasiet, trots att jag föddes med penis!!!



Frågan är om man verkligen ska bry sig om att ta debatten ens, för det verkar inte vara utvecklande för någon av parterna. De kan väl dra och onanera över DN debatt eller Newsmill eller någon annanstans där alla deras kompisar är och sluta förpesta för oss vettiga människor!

2010-03-24 @ 01:55:11
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Carl

Jag, upphovsmannen till den kritiserade kritiken, vill inleda med att förbehålla mig rätten att själv påpeka vilka utdrag min tidigare kritik riktar sig mot. Med det sagt skulle jag vilja citera det inlägget jag tidigare kritiserade ytterligare:



"Det intressanta är att så fort en tjej säger något i stil med: Sexism är trist! Det är fel att kvinnor gör mer husshållsarbete! Varför diskuteras bara hennes utseende?! så kommer ett helt paket av fördomar att landa på hennes huvud. För det första är hon en 'sån där feminist'"



'Så fort en tjej säger X så händer Y' ÄR en fördom; meningen säger att ett visst utfall Y alltid händer givet att X hänt. Detta är obestridligt.



Och det är sant att du inte någonstans nämner att det skulle vara en man som kommer med fördommar om feminister eller säger att hon är en "sån där feminist". Däremot skrev du "så fort en tjej" vilket ledde mig till antagandet '...så gör en kille'. Varför skulle du annars skriva "tjej"? Det är väl inte bara tjejer som säger sånna saker?



Om vi nu kollar på det utdraget som du mycket riktigt trodde mig referera till (om än bara delvis) så sa jag aldrig att du inte drev med fördommarna, det förstod jag mycket väl. Jag sa inte heller att du höll med fördommarna, om du bara "läser ordentligt" ser du det. Däremot sa jag - och det fick jag inget svar på - att tanken att alla personer av en viss grupp, i det här fallet gruppen ickefeminister, är av en viss åsikt ÄR en fördom. Och det är en fördom som du håller. Min erfarenhet är att när man inte får svar finns det inga svar att tillgå.



Och bitterheten. Jag förstår mycket väl att du inte ser dig själv som en bitter person, det skriver du ju. Just därför påpekar jag att du förefaller mig vara rätt bitter i avseendet. Du kanske är jättetrevlig i verkligheten och du är säkert ingen bitter person om du nu säger det. Men jag känner ju inte dig och har bara dina skrivelser att bedömma. Och min slutsats är att du inte förmedlar ditt obittra jag särskilt väl, även om du verkar tro motsattsen.

2010-04-04 @ 12:37:15
Postat av: Zettermark

Hej Carl.



"Däremot skrev du "så fort en tjej" vilket ledde mig till antagandet '...så gör en kille'. Varför skulle du annars skriva "tjej"? Det är väl inte bara tjejer som säger sånna saker?"



Jag skrev "tjej" för att inlägget handlade om de fördomar som tjejer som är feminister råkar ut för. Killar som är feminister blir inte ansedda håriga och kinky. Det är helt din egen tolkning att "så fort en tjej" måste hänga ihop med ett "så gör en kille." Baserat på min egen erfarenhet är det dock oftast killar som är riktigt negativa till feminister, men det stod inte i ovan nämnda inlägg.



Men snälla. "Däremot sa jag - och det fick jag inget svar på - att tanken att alla personer av en viss grupp, i det här fallet gruppen ickefeminister, är av en viss åsikt ÄR en fördom." OBS! Överdrift to prove a point!

OBS! Självklart finns det folk som inte hyser fördomar mot feminister - MEN INLÄGGET HANDLAR OM HUR TJEJER, JAG, HANTERAR FÖRDOMAR SOM FINNS MOT DEM FÖR ATT DE ÄR JUST FEMINISTER.



Visst kunde jag ha skrivit "så fort en tjej säger något i stil med: Sexism är trist!... så kommer ett helt paket av fördomar att landa på hennes huvud. Eller, ibland gör det inte det, för alla har inte fördomar mot feminister, men när det gör det tänker jag såhär:"

Men jag trodde inte att det behövdes. Alla mina inlägg finns i en kontext, i en blogg som ständigt uppdateras och där det klart framgår att jag på intet sätt är för homogenisering eller generaliserande.



Att våga se orättvisor och kunna skriva om dem är inte ekvivalent med bitterhet. Att ge upp och klaga, eller ödsla sin energi på att klaga på folk som faktiskt kämpar för något utan att bidra själv, det är bittert.



2010-04-04 @ 22:54:12
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Carl

Att blunda för förklaringar och vilja se orättvisor är absolut inte detsamma som att vara bitter, men nästan. Att stå upp för sina åsikter och det man motsätter sig, vare sig det är mansgrisar eller feminister, måste snarast ses som det enda riktiga.



Och det är klart jag förstår att du överdriver - ingen kan väl seriöst tro att alla män är svin - men det är precis det som är problemet. Ett ännu större problem är att just du inte kan förstå det.

2010-04-07 @ 11:08:09
Postat av: Tove

Att vara bitter och förbannad är två helt olika saker. Jag får helt hålla med om Zätas definition: att ge upp hoppet men fortsätta klaga - det är bittert.

Skulle du säga att Martin Luther King var bitter för att han kritiserade diskrimineringen av svarta i USA? Där har vi en man som var väldigt engagerad i en sak - som visade på maktstrukturer och orättvisor och som mycket aktivt jobbade för att få bort dem. Jag tycker inte att det gör honom bitter.

2011-11-03 @ 00:40:52



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0