Share

Liten transskola, som inte blev så liten

Trans är inte något vi hör om i vanliga fall. Det är inget som tas upp på biologilektionerna i högstadiet eller pratas om i jämlikhetssammanhang. De allre flesta har nog också sett det alltför vanliga misstaget där hbt-personer blir "Homo- bi och transsexuella." Sverige är ett progressivt land på många sätt både inom jämställdhet och hbtq-frågor, men transfrågorna ligger efter på många plan. Lagstiftningen för TS-vård som gäller idag är från 70-talet.

Jag skulle aldrig hävda att jag talade för alla transpersoner eller ens någon, men jag känner ändå att jag vill reda ut några av de vanligaste missförstånd och frågor som jag stöter på. Kanske förstår någon mina ord bättre än någon annans, och det är viktigt att tala mer om trans så att fler inser vad det handlar om och kan bemöta alla människor med respekt. Det finns en mängd transguider där ute, mer eller mindre heltäckande och inkluderande. Den bästa jag stött på hittills kommer inte helt oväntat från RFSL Ungdoms nya snygga transportal Transformering. Gå in där om du är mer nyfiken på trans!


Varför är det fel att säga homo- bi och transsexuella?

Kort svar: Det exkluderar en massa transpersoner.

Långt svar: Transpersoner är ett paraplybegrepp som inkluderar en mängd personer som bryter mot normer kring kön. Det inkluderar exempelvis personer som inte identifierar sig som något kön - nongender, personer som gillar sin kropp som den är, men tycker om att klä sig i det andra könets kläder - transvestiter, och personer som känner sig helt fel i sin egen kropp och juridiska kön och vet att de tillhör det andra könet, oavsett vad passet eller kroppen säger - transsexuella. Hbt-rörelsen är till för alla transpersoner, och det är viktigt att läsa ut det rätt eftersom folk i allmänhet annars tror att det bara går att vara transsexuell. Den korrekta utläsningen av hbt är allstå homosexuella, bisexuella och transpersoner.

Hon, han, hen... Gud, kan inte folk bara inse att de med fittor är kvinnor och de med kukar är män.

Kort svar: Eh, ja. Detta handlar ju om grundläggande respekt för männikor. Du har inte rätt att könsbestämma någon annan och får lov att respektera det pronomen någon vill använda.

Långt svar: Det finns människor som inte identifierar sig som kvinnor trots att de har fittor eller män trots att de har kukar. Trans kallas det. Bara för att du är cis, alltså din identitet hänger ihop med ditt könsorgan, behöver inte alla andra vara det. Jag förstår mig inte på folk som färgar håret i tretton olika färger. Jag respekterar dem ändå.

Hen är ett könsneutralt pronomen som kan användas om tjejer och killar, men framförallt om personer som inte vill bli könade alls. Det är aldrig fel att fråga om pronomen. Jag gillar tillexempel "hon", för att jag är tjej är en viktig del av mig, men om någon säger "hen" skulle jag inte bli upprörd. "Han" däremot, känns fel för mig.


Vaddå nu förstår jag inte, kan man vara lesbisk kille?


Kort svar: Nej, det går inte. Homo-, bi- och heterosexualitet är läggningar som baseras både på ditt eget kön och på könet hos den du gillar. Men det är klart att folk får identifiera sig hur de vill ändå.

Långt svar: Klart identifierbara kön ligger inbyggt i begreppen homo-, bi- och heterosexualitet. Att vara homosexuell betyder exempelvis att du gillar någon av samma kön som dig själv. Rent logiskt måste alltså både du själv och de du tänder på ha klart definierbara kön. Annars faller begreppet.

Det brukar dock inte vara intergender-sexualiteter folk har svårt med när denna fråga dyker upp, utan transsexuella. Vilket för mig känns helt sjukt respektlöst. Själva grejen med att vara transsexuell är att du har full koll på vilket kön du har - din kropp råkar bara inte stämma överens med detta. I fallet "lesbisk kille" brukar det alltså handla om en person med kuk och manskropp, som identifierar sig som tjej, och tänder på tjejer. Det är alltså en lesbisk tjej. Hur enkelt som helst.

Folk som har svårt att förstå transsexuella personers läggningar är ofta väldigt inne i heteronormen. De kan möjligtvis acceptera att någon känner sig som ett annat kön än det de föddes till, under förutsättning att personen passar perfekt in i detta kön och blir heterosexuell på kuppen. Exempelvis om en person med fitta som identifierar sig som kille och vill ses som kille, gillar tjejer, så är det lättare att acceptera än om han gillar killar. För då blir det ju "rätt" när han "byter" kön. Ser ni varför jag bli upprörd? Att folk inte kan förstå transsexualism och sexuella läggningar beror på att de
1. Vägrar se personen så som han eller hon själv uppfattar sig, och fortsätter säga hon om en kille bara för att han har fitta.
2. Tycker att heterosexualitet är det naturliga och eftersträvansvärda.

Bläää. Kan folk bara sluta ta sig rätten att könsbestämma andra och inse att "naturligt" är det mest socialt konstruerade begreppet av alla?


Oj, är det där en kille eller tjej?/ Är det där riktiga bröst?/ Skärp dig, klart du är tjej, det ser jag ju på dig! /Haha, får jag känna? / Dude, hon har snopp! /Kolla, kolla, det är en kille egentligen! /Hur har ni sex, liksom, det blir ju knäppt..?

Eh, behöver jag kommentera? Undvik alla saker som kan ogiltigförklara och/eller såra folk och extremt privata grejer med folk du inte känner. Alltid. Oavsett cis eller trans. Folk som avviker från normen är inte din privata kunskapsbank där vilka frågor som helst är okej. Och TA inte på folk du inte känner, oavsett om du tror dig veta att det är en löskuk eller inte. God, vad är det för fel på folk?

Skulle jag vara cis? Jag ju bara vanlig liksom.

Kort svar: Cis är motsatsen till trans. Det betyder att din könsidentitet är stämmer med din biologi och ditt juridiska kön. Jag som känner mig som tjej, har bröst, höfter och fitta och "F/K" stämplat i mitt pass är allstå cissexuell.

Långt svar: Det är jättebra att ha namn på normen. Jag håller med om att du är vanlig, det är vanligare att vara cis än trans, men det betyder inte att vi måste ta det för givet och skippa att ha ett namn på det. Det där att undvika att namnge normen är annars ett vanligt syndrom i vårt samhälle. Vad heter det när en person har sex med bara sig själv? Onani. Vad heter det när tre eller fler personer har sex med varandra? Gruppsex. Vad heter det när två personer har sex med varandra? ...


Transtjej är det en tjej som vill vara kille eller? Jag fattar inte...


Kort svar: Det är jättenkelt. Det är alltid identiteten som avgör om någon kallas för tjej eller kille. Känner hon sig som tjej är hon tjej. Känner hon sig som tjej och har fitta är hon cistjej, känner hon sig som tjej och har snopp är hon transtjej.

Långt svar: Transkillar är killar som råkar vara födda i kvinnokroppar. Transtjejer är tjejer som råkar vara födda i manskroppar. Många säger "Transkillar är tjejer som vill vara killar", men det blir lätt nedvärderande, då det inte är något det vill, utan något de faktiskt är. Dock kan det vara lättare att tänka så innan vanan är inne, men kom ihåg att identiteten avgör vilket kön du har och benämns som.


Jag har hört att det heter könskorrigering, könsbyte är väl mycket enklare att säga?

Kort svar: När transsexuella genomgår en transition heter det könskorrigering eftersom kroppen rättas till att passa den inre identiteten. En transsexuell person byter inte kön, hon eller han korrigerar det yttre för att stämma med det inte. Det kan låta respektlöst att säga "könsbyte" eftersom det låter som att peronen hipp som happ byter kön.

Bli läst som kille? Passera som kille? En person är väl kille helt enkelt?

Kort svar: Att bli läst som något handlar om vilket kön omgivningen ser dig som. Att passera handlar om att omgivningen läser dig som det kön du själv känner dig som, oavsett anatomi.

Långt svar: För cispersoner som bara ungås med cispersoner kan det vara svårt att förstå, men för transpersoner är det ofta en högst närvarande del av vardagen. Om jag går på stan i mina vanliga kläder så behöver jag inte tvivla på vad folk läser mig som. De läser mig som tjej, eftersom jag har en späd kroppsbyggnad, bröst, höfter, långt hår och inget skägg, typ. Att bli läst som något har alltså inget att göra med identiteten, uatn en transperson kan bli läst som tjej för att han har samma kroppsbyggnad som jag, men fortfarnde vara kille.

Att passera handlar däremot om att "lyckas" få omgivningen att se dig som det kön du känner dig som. Jag blir alltså både läst som tjej och passerar som tjej. Det är väldigt lätt för mig som är född med fitta och en klassiskt kvinnlig anatomi. Det är svårare för någon med snopp och breda axlar, då detta signalerar "man" till folk. Dock går det att passera genom att ha särskilda kläder, smink, tala på ett visst sätt och så vidare, även för folk som har en motsägesefull kropp. Om en person som identifierar sig som kille och försöker se ut som kille, läses som tjej, alltså verkar vara tjej i de flestas ögon, för att han har bröst exempelvis, passerar personen inte. En person kan också passera ibland men inte annars. En tjej med manskropp kan exempelvis läsas som just tjej eftersom hon har smink eller vad det nu är som gör att folk tänker "kvinna", men när hon börjar prata hörs det att hon är bilogisk man. Då passerar hon inte längre. Detta har dock inget alls att göra med bemötande, utan alla har rätt att bli bemötta utifrån sin identitet, oavsett om de passerar eller inte. För vissa är det viktigt att passera, för andra är det helt oviktigt så länge de bli bemötta på rätt sätt.


Är du kille eller tjej?

Kort svar: Ställ inte den frågan. Till någon, någonsin.

Långt svar: Kön är en otroligt viktig del av vårt samhälle. Det är nästan en förutsättning för att få räknas som människa, att du tillhör ett av två klart avgränsade kön. Därför blir folk otroligt obekväma när de inte kan könsbestämma någon. Det är egentligen inte konstigt, könsgränser är något vi vuxit upp med och har integrerat reflexmässigt i våra tankar, hur PK eller repektfulla vi än vill vara. Men det är här förnuftet måste ta över innan nyfikenheten får ta plats och såra folk. Tänk efter. Blir det någonsin bra om du ställer den frågan?

Om du är transsexuell och säker på att du är tjej men råkar ha en manskropp kan det vara rätt sårande när folk ogiltigförklarar din identitet. Är du intergender, queer eller bara inte vill identifiera dig som något kan det också vara sårande och/eller omöjligt att svar på frågan med något annat än "Nej." Är du cisperson och trygg i din identitet och kropp är det inte heller kul att få höra att du är lite luddig i kanterna.

Du har ingen självklar rätt att få veta vad folk har för kön. Respekten för andra går före ens egna potentiella olust inför att inte kunna stoppa in folk i "man" eller "kvinna." Punkt.


Ååå, det är så krångligt med alla ord och att säga rätt! Jag kommer aldrig våga prata med nån som är trans!

Kort svar: Nån som är trans förstår svenska och bits inte. Bemöt bara personen så som hon, han eller hen markerar att hon, han eller hen vill bli bemött. Om en person med en kvinnokropp presenterar sig som Per är vill personen troligen bli sedd som kille. Om en person säger: Jag är inter, snälla säg inte hon bara för att jag ser ut som en tjej. Säg då hen.

Långt svar: Det är inte krångligare än att umgås med cispersoner. De vanliga sociala koderna gäller. Det är oartigt att fråga hur folks underliv ser ut. Det är trevligt att fråga vad folk pluggar eller jobbar med. Om det är relevant för situationen, ska du exempelvis beställa glass av någon du inte kan identifiera könet på kan du väl bara strunta i det, men om ni ska jobba tillsammans kan det kanske vara viktigt, så kan du alltid fråga vilket pronomen personen föredrar. "Vilket pronomen föredrar du?" är en mycket mindre laddad och myket trevligare fråga än ovan nämnda "Är du kille eller tjej?" Transpersoner är sällan poliser som vill sätta fast folk som säger fel. Det viktiga är att alltid bemöta människor med respekt. Personligen tycker jag att alla har ett visst ansvar att läsa på själva och se till att ge andra ett så bra bemötande som möjligt, men samtidigt vet jag hur svårt det är att bara vilja göra rätt och få skit för det hela tiden. Men som sagt, alltid respekt, läsa på lite om det behövs och med en god vilja kommer du långt.



Jag har en känsla av att jag kommer behöva säga detta många gånger framöver, så vi kan väl börja redan nu: Det är identiteten som avgör. Inte kroppen, inte vad andra tycker, inte vad det står i ditt pass, inte vilka kläder du har. Även om det kan vara kul att passera eller använda vissa kläder så är det inte det avgöande. Det är bara din egen identitet.

Och det ska alla respektera.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Sam

Jag gillar det här inlägget, det kändes givande att läsa det. Nu ska jag kolla in Transformering.

2010-05-28 @ 21:51:27
Postat av: kalaspuff

Sjukt värd läsning. Tack. :D

2010-06-27 @ 18:53:38
URL: http://www.carloscar.se/
Postat av: Blomma Bladsdotter

...och det verkar som att det här blir mer och mer självklart för de flesta! Samhällets medvetenhet ökar rekordsnabbt just nu tycker jag!

2010-08-02 @ 13:43:15
URL: http://bladsdotter.blogspot.com
Postat av: Annika i Colombia

Å vad bra! Inlägg värt att sprida vidare.

2011-02-25 @ 00:41:33
URL: http://colombialiv.blogspot.com
Postat av: Sofie

Hej

vad betyder cis för någonting?



Det vore jättebra om det fanns någon sorts förklaring eller ordlista till alla eventuella förkortningar som förekommer. Det är inte alla (som jag t.ex :) som vet vad alla dessa förkortningar betyder.

2011-04-17 @ 18:04:59
Postat av: Laks - Den djurrättande feministen

Bra info som jag tror alla behöver läsa (inklusive jag). Trans är något som inte pratas alls mycket om, och jag har själv inte mycket fakta om vad det är eftersom vi alla uppfostras efter hetero-normerna och att alla har ett kön med tillhörande roll.

2011-11-20 @ 00:19:09
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: Elias

Wow, gillade verkligen o läsa det här, tack för ett riktigt fint inlägg =)

2012-07-17 @ 00:19:56
URL: http://transkille.blogspot.se
Postat av: Maria Hansson Nielsen

Bland det bästa jag läst.... ;-)

Postat av: sak

Mycket bra och givande text! Jag ska absolut börja lära om när det gäller könskorrigering och inte könsbyte tex. Jag hade inte tänkt på det innan men så snart jag läste det här så kändes det självklart. Tack!

2014-01-30 @ 11:37:49
Postat av: Alle

TACK! Jag hade ingen aning om allt detta. Har alltid känt mig lite obekväm med hur alla begrepp ska användas. Varför är inte det inte sånt här man lär sig i skolan typ på sexualkunskapen? Det man får höra där är lixom hetrosex mellan två cispersoner. Tänker maila min lärare. Tack! :D

2014-04-29 @ 20:25:01



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0