Share

Manliga mallar, "fula" brudar och att få respekt oavsett rouge och läppstift

"Om det står mellan att vara ful och få respekt och att vara snygg och inte få det är valet enkelt" Så heter Johanna Sjödins senaste blogginlägg. Inlägget handlar om att många tjejer lägger onödigt med tid på sitt utseende, att killar inte gillar detta och att hon själv upplever att hon bemöts mer respektfullt sedan hon rakade huvudet och slutade sminka sig. Hon skriver bland annat:

Jag får mycket mer respekt utan långt hår och smink jämfört med när jag såg ut som kvinnor ska göra. Män exkluderar mig mycket mindre, de kan säga saker inför mig som andra kvinnor inte får höra. De drar skämt om kvinnliga stereotyper och undrar varför kvinnor utsätter sig själva för saker de aldrig skulle gå med på. De gillar inte nödvändigtvis att jag ser ut som jag gör, men de förstår mig.

Jag tycker att det är bra att Sjödin trivs med att vara normbrytande och ser fördelar i detta, men jag blir lite matt av hur hon uttrycker sig. "Män exkluderar mig mycket mindre." Detta är själva huvudpoängen i inlägget, att män bemöter henne med respekt numera. Att raka av sig håret kan definitivt vara ett femnistiskt statement, men att mäta framgång och erkännande enbart med manliga mallar, enbart utifrån vad män råkar anse vara bra, är så anti-feministiskt det kan bli. Jag tror inte att detta är Sjödins avsikt, men eftersom inlägget helt saknar reflektioner kring varför mäns respekt i motsats till attraktion skulle vara så viktig att vinna blir det konsekvensen.

Jag förstår att en person som är så normbrytande behöver försvara sina val och stärka sin position, men det behöver inte ske på bekostnad av att nedvärdera allt vad "kvinnlighet" innebär. Jaja vi kan tjafsa om huruvida smink och långt hår är kvinnligt, eller så kan vi inse att det skapas som kvinnligt i vår kultur och utgår ifrån det, utan att ta det för givet.

Det är svårt för mig att se hur mäns skämtande om kvinnliga stereotyper kan vara något positivt bara för att du har valt att ställa dig utanför den stereotypen. Kvinnor kanske "utsätter sig för saker män aldrig skulle göra" därför att det finns strukturer som garanterar kvinnor mer makt om de gör på det viset? Det är inte nödvändigtvis positivt, men det är ett faktum värt att reflektera över, och inte bara raljera om och förstärka.

Alla feminister är olika, och jag ska inte ogiltigförklara någon annans val att leva ut ideologin. Sjödin får tycka att feminster som sminkar sig är ointressanta (jag vet att hon inte menar att alla som lägger tid på sitt utseende är korkade, bara att det generellt indikerar att personen är lite tristare än andra, icke utseendefixerade), men för mig är en av kärnpunkterna i det hela systerskapet. Jag är av den fasta övertygelsen att vi bara gör oss själva en otjänst genom att hacka på de tjejer som väljer andra strategier än oss själva.

Feminism är inte att välja att vara "ful" enligt samhällets normer. Det kan vara ett uttryck för feminismen, att vägra inställa sig i skönhetsleden, men alla självvalt "fula" brudar är inte feministiska. Feminism är att erkänna kvinnors strukturella underordning och att kämpa för att ändra denna. Du ändrar ingen underordning genom att mäta dig med manliga mallar, som till exempel genom att tala om respekt bara i termer av hur män bemöter dig. Genom att kritisera mallarna, synliggöra dem: Varför skulle mäns respekt vara mer värd än kvinnors? För att de i dagsläget har mer makt? kan vi istället börja rucka på underordningen. Och tänka sig, det kan även brudar med mascara göra.


Sjödin menar i sin rubrik att "fulhet" och respekt går hand i hand, samt att "skönhet" omöjliggör respekt. Jag tycker också att det potentiella valet mellan "ful och respekterad" och "snygg och orespekterad" är enkelt. Har skönhet något värde i sig? Men däremot är det ju löjligt att tro att verkligheten ser ut så. Världen är inte schablonartad även om vi gärna framställer den så för att göra den mer lättfattlig. Våra liv består av miljontals interaktioner och intryck, alla olika med olika påverkan på oss. Ibland spelar vårt utseende roll, ibland inte. Ibland blir vi respekterade, ibland inte. Dessa händelser är dock inte alltid slumpartade, utan mönster framträder i och med personlighet, kön, utseende och så vidare, där kvinnors generella underordning är ett mönster som återkommer.

Skulle jag önska att färre kvinnor kände press att vara snygga? Ja. Tror jag att världen automatiskt skulle bli jämställd om tjejer slutade sminka sig imorgon? Nej. Jag tycker det är fel att så många ägnar så mycket tid, och framförallt oro och ångest, inför hur de ser ut, samt att samhällets tryck är större på det ena könet att göra detta, men kvinnoförtryck kan inte reduceras till smink.
Jag vill att tjejer ska få vara osminkade och rakade och känna sig bekväma. Jag vill att tjejer ska få vara  sminkade och håriga och känna sig bekväma. Jag vill att utsidan bara ska spela en liten roll i våra liv. Men jag vill framförallt att tjejer inser att till synes neutrala mallar för att mäta värden i vårt samhälle ofta är manliga, och att vi därmed kan välja att ibland änvända kvinnliga mallar, eller kanske försöka att inte använda några alls.

Män bemöter tydligen osminkade tjejer med respekt. Jaha? Ska vi sluta sminka oss då, eller ska vi försöka ändra på de töntiga mallarna? Jag är medveten om att det ena kan vara ett medel för att uppnå det andra, men det behöver inte vara det. Jag tänker ha sjutton rosetter och läppstift och bli respekterad och tagen på allvar. Jag tänker också heja på dem som väljer att raka av sig håret och kräva respekt.

Utan mallar kan nämligen alla människor få respekt. Är inte det hundra gånger bättre än att ett kön ska anpassa sig till vad det andra antingen tycker är attraktivt eller respektingivande?
Share



Kommentarer
Postat av: Johanna Sjödin

Jag får mer respekt av folk generellt sedan jag slutade lägga ner mycket tid på mitt utseende, både av män och kvinnor. Så ska du tala om mallar kan du inte exkludera kvinnliga mallar.



Kvinnor som sminkar sig tycker nog i större än kvinnor som inte gör det att jag är ointressant, men det ser jag inte som någonting konstigt alls.



Har du läst mitt svar på din kommentar?



Inlägget utgår från detta:



"Samtidigt har jag fått höra av personer i nyktert tillstånd att de ser traditionellt kvinnliga ut för att de tjänar på det. De får respekt säger de, men jag undrar vad de jämför med."



De menar att de får respekt av folk (kvinnor och män) och jag delar inte deras uppfattning och tycker att min åsikt inte är oviktig eftersom att jag har någonting att jämföra med.

2010-11-29 @ 16:54:58
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: plastbaronen

I ditt inlägg finns två punkter som jag vill ta fasta på!



1)Du frågar: Har skönhet något värde i sig självt? Som estet hävdar jag att det har det. Måste jag välja mellan snyggt utseende och en bra personlighet väljer jag personligheten - men helst vill jag ju ha båda! Det som blir tokigt är när skönhet blandas ihop med inre egenskaper och läggs på samma skala, så att en "ful" människa blir värdelös och en "för snygg" människa blir moraliskt förkastlig.



2)Du nämner "mäns resekt i motsats till attraktion"... angående Sjödins inlägg, och du menar att det ena inte måste utesluta det andra, right? Och det borde det inte, men det gör det ju. En sak som jag kände av starkt då jag levde som "kvinna", var att den manliga kulturen ser kvinnan som objekt för BÅDE åtrå och förakt. En kvinna som är kvinnlig är åtråvärd men samtidigt föraktad eftersom kvinnlighet associeras med svaghet, och svaghet ska man förakta. En kvinna som är okvinnlig är oattraktiv och därför är också hon föraktad. Det är riktigt sjukt, och får mig att undra hur killar med den inställningen kan få några tjejer över huvud taget. Men tjejerna som dras till dem förblindas väl av att den sortens män räknas som "manliga", dvs. högstatus.

2010-11-30 @ 21:30:13
URL: http://plastbaronen4.wordpress.com
Postat av: Sminkad, benhårig och stolt kvinna

Mig respekterar folk, med folk menar jag faktiskt i detta fall till större del män än kvinnor. Många kvinnor respekterar mig, men jag tror faktiskt att männen är fler. Det finns alla möjliga varianter av utseenden för att kunna få respekt, precis som du säger Sofia. Bra inlägg ^^

2010-11-30 @ 21:57:24
Postat av: Zettermark

Plastbaronen: 1. Det har du rätt i, skönhet har ju ett värde på det sätt du beskriver.



2. Nej, jag menade just att de ofta utesluter varandra. Så jag håller med i resten av resonemanget.



Stolt kvinna: Tack för lite pepp! Det är viktigt med kritik, men det är ju också kul att folk faktsikt GILLAR det jag skriver ibland.

2010-12-01 @ 21:41:56
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: plastbaronen

Jo, jag förstod att du menade att de oftast utesluter varandra, men att du VILL att de inte ska göra det (eller?) Så jag uttryckte mig nog lite oklart där. Min avsikt var att spinna vidare på attraktion/respekt-perspektivet helt enkelt.

2010-12-02 @ 16:57:22
URL: http://plastbaronen4.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0