Share

Öppet brev till alla femtonåriga killar som tycker att deras tjejer ska raka sig mellan benen

Hej!

Nu ska jag berätta en sak som kanske kommer som en chock för dig, men som är väldigt viktig: Du har inte rätt till någon annas kropp. Aldrig. Du har inte rätt att ta på någon annan, tvinga någon annan att förändra sin kropp eller på annat sätt utöva äganderätt. Detta gäller även de brudar du råkar detja, ligga med eller vara tillsammans med. Däremot har du alltid rätt till din egen kropp och att sätta dina egna gränser.

Jag menar nu inte att du inte får ta på din partner. Det vore ju trist. Däremot menar jag att denna fysiska kontakt, precis som allt annat i ett förhållande, inte är en rättighet. Att du har lovat att du inte ska ligga med någon annan är inte likvärdigt med att du får ligga med mig när du vill.

Att få ta på någon annan, ha sex, mysa, kyssas och vara nära är fantastiskt, men bara om det finns ett samtycke innan. Ett ömsesidigt JA. Gör dig nu inte dummare än du är, du förstår mycket väl att detta JA inte alltid behöver uttalas. Däremot måste det visas eller på annat sätt vara tydligt att det faktiskt är okej, trevligt, roligt, just nu. Det är alltså inte så att tjejer är tillgängliga fullt ut fram tills att de skiker NEJ, utan de är otillgängliga fram tills att de säger JA. Precis som du är. Det kallas integritet och människovärde.

En annan viktig sak jag vill prata om är våld. Tänker du på knytnävsslag och blod nu? Det är i alla fall en vanlig association. Men det är bara en sida av våldet, och det är inte den vi ska prata om idag. Våld kan vara så mycket mer än fysisk skada. Psykiskt våld är lika allvarligt. Våld kan också ses ur ett större perspektiv, där staten tillexempel kan våldföra sig på individen genom att inskränka, förminska, någons möjlighet att vara sig själv. På samma sätt kan en industri, som porrindustrin tillexempel, ses som våld då den konstant gör våld på kvinnokroppen genom att visa upp och sälja den som ett föremål istället för att erkänna kvinnorna som individer.

Att psykiskt utpressa någon är också en form av våld, oavsett om det är avsiktligt eller inte. Vi manipulerar och slingrar oss alla ibalnd när vi vill komma fram till något, för att det är svårt att säga rakt ut eller för att vi är lite egoistiska. Det är inte hela världen att menande hinta om hur hungrig du är och hhur mycket du har att göra när du vill få någon annan att laga mat till dig, men det finns allvarligare former att psykisk utpressning. Ju svagare någons självförtroende är på en punkt, desto större effekt får utpressningen.

Något som är väldigt känsligt för väldigt många unga tjejer är att vara attraktiva. Det beror inte på att tjejer är födda ytliga, utan på att vi hela tiden får se bilder på supersmala modeller och filmer där bara snygga tjejer får killen och dessutom kämpa för att få samma erkännande som killar när det kommer till annat är utseende (typ vara bra på matte eller fotboll. Killar anses ofta begåvade, medan tjejer bara är duktiga. Det är inte så kul för oss.) Att vara snygg och attraktiv inför en kille är alltså ofta väldigt viktigt för en tjej, särskilt en ung tjej som inte riktigt hittat vem hon är utan det erkännandet än.

Om du säger till din tjej att hon ska raka sin fitta för att du gillar det, kommer detta att beröra en mycket öm punkt: Att vara attraktiv. Många tjejer kommer tro att deras hela värde hänger på hur snygg du tycker att hon är. Vi vet alla att det inte är sant, men det kan kännas så för många unga tjejer. Nu kanske du börjar inse att detta är en form av psykisk utpressning, som faktiskt är en typ av våld. Att säga att du bara gillar rakade tjejer till någon som bryr sig så mycket om din åsikt på just den punkten är inte långt ifrån att själv ta rakbladet och skära bort håret. Det blir ett tvång, även om hon gör det själv. När du säger så hävdar du också att du har rätt att bestämma över hennes kropp. Ska du ligga med henne ska hon minsann raka sig. Du har inte den rätten, minns du? Det är enbart upp till henne vad hon gör med sin kropp. Hon kan ge dig tillträde till sin kropp, genom att fråga och säga JA, men du får inte ta den rätten.

Det är möjligt att hon säger att hon vill raka sig. Det kanske också är sant, men det är en sanning som är svår att separera från omgivningens krav på att vara attraktiv. Och vill vi verkligen spä på den hetsen? Det är liksom onödigt att riskera att tvinga någon in i något de inte vill. Om du inte säger något får hon mycket större spelrum.

För är det rättvist att tjejer ska ändra på sin kropp för killars skull, och sedan i nästa andetag bli kallade för ytliga av samma killar? Nej för fan. Så sluta genast upp med att sätta tjejer i den sitsen.

Det är inte fel att raka bort sitt könshår, men det är fel att tvinga någon annan att göra det. Dessutom görs det ofta av helt fel anledninger. Typ hygien. Det är farligare att raka sig än att inte göra det ur hygiensynpunkt, då det kan komma skräp och bakterier i såren som bildas (ibland är såren så små att de inte syns) som kan skapa infektioner och göra både vardag och sexliv till ett kliande kaos. Bara för att du inte ser håriga fittor på film betyder det inte att de är äckliga. De ser sällan korv med högt köttinnehåll i affärerna heller, men det betyder bara att den är dyrare och godare. Ska vi vara sådana tycker jag att alla killar som kräver att deras tjejer rakar underlivet också ska kräva att de rakar sig på huvudet. Hår är ju äckligt! Eller? Nu var det inte en anatomilektion jag tänkte hålla, men: håret finns där av en anledning. Att ta bort det är avvikelsen, inte att ha kvar det.

Hur kul skulle du tycka det var om någon tog sig friheten att rata dig på grund av att du hade eller inte hade könshår? Sett i ett stort perpektiv är det ganska sjukt. Hur stor del av en människa är könshåret egentligen? Ni har båda rätt att bli respekterade för de individer ni är. Ingen ska någonsin behöva bli reducerad till hår eller inte hår.

Det blev ett ganska långt brev för en, till synes så banal, fråga som könshår. Jag hoppas att det har framgått att rätten till andras kroppar aldrig bara finns där, den måste ges. Och att detta innebär att du inte har rätt att ha åsikter på din tjejs kroppsbehåring. Det är helt enkelt inte upp till dig.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Anonym

Undrar dock om man kunde få lite statistik på hur många tjejer som tar efter andra tjejer när det kommer till intimrakning. Jag är inte helt säker på att det är de 15-åriga killarna som står för den största delen av den påverkan som många yngre tjejer känner. Det kommer man ihåg själv hur det var snarare de äldre av samma kön som satte på något sätt en standard om hur det ska vara. Som några slags förebilder.

En annan intressant sak är hur intimraknings-modet går fram och tillbaka. 70-80 talet var ju helt annorlunda mot idag på den punkten. Läste någon annan blogg.... kommer dock inte ihåg vilken där bloggaren påstod att det var påväg att vända.

2010-11-25 @ 20:15:52
Postat av: Anon

Snälla få ut det här i skolorna

2010-11-25 @ 20:26:49
Postat av: Zettermark

Anonym: Absolut finns det tjejer som påverkar andra tjejer, men just nu skrev jag till killarna. Det hela kom sig av att jag hörde en bekant berätta om hur en ung tjej suttit med is på underlivet en hel dag för att hennes kille ville att hon rakade sig. Så det förekommer, och det är tillräckligt allvarlig.



Anon: Kolla min cc-licens. Du får dela material om du anger källan. Så varsågod att printa!

2010-11-25 @ 20:39:54
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Anonym

Japp du har rätt... ett fall räcker för att det ska vara värt att ta upp!

2010-11-25 @ 20:52:56
Postat av: Anonym

Japp du har rätt... ett fall räcker för att det ska vara värt att ta upp!

2010-11-25 @ 20:53:04
Postat av: Dvärghundspossen

Is på underlivet? Vad har det med rakning att göra? förvirrad



Annars vet jag en tjej vars kille ville att hon skulle raka sej. Hon tyckte det skulle vara kvinnoförnedrande om bara HON gjorde det, så det slutade med att BÅDA rakade av allt hår utom på skallen... S

2010-11-25 @ 21:31:38
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Ida

Hur har din dag varit? :)

2010-11-25 @ 21:46:59
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Katrus

Underlivshår är ju snyggt! Jag tycker man mest ser naken ut utan det... Tänkt om alla tänkte som jag :P

2010-11-26 @ 16:42:11
Postat av: HEJ

ETT ÖPPET BREV TILL ALLA FEMINISTER SOM INTE TROR PÅ ATT 2 INDIVIDER KAN KOMMA ÖVERENS OM EN SÅ ENKEL SAK SOM ATT RAKA SIG MELLAN BENA UTAN ATT TVINGA ELLER TA ANSPRÅK PÅ NÅN ANNANS KROPP! SKÄRP DIG

2010-11-29 @ 16:21:45
Postat av: Zettermark

HEJ! VAD BRA ATT DU HAR ETT ANNAT PERSPEKTIV PÅ SAKEN. VILL DU UTVECKLA DET, ELLER TYCKER DU DET ÄR ROLIGARE ATT SKRIKA LITE BARA?



Skärp dig.

2010-11-29 @ 16:25:47
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: HEJ

Varför blev min kommentar borttagen?

2010-11-29 @ 16:48:41
Postat av: HEJ

Min poäng e ganska klar! tror du inte att 2 individer kan bestämma det tillsammans? OKEJ pappaledighet. MEN häääääääääär går gränsen!

2010-11-29 @ 16:49:59
Postat av: Zettermark

Eh, den står ju kvar där?



Jag tror absolut att två personer kan bestämma saker tillsammans, om du hade läst inlägget hade du kanske förstått att det är tvång jag vänder mig mot.

2010-11-29 @ 21:28:09
Postat av: berits_pasta

intressant blogg du har! :)



en sak jag undrar om du kan utveckla. det är ju en gråskala mellan tvång och förhandling. "raka ditt könshår annars får du stryk" är ju glasklart tvång, medan "raka ditt könshår för jag lider av könshårsallergi" är ju förhandling (om vi antar att det finns könshårsallergi dvs). men att säga "raka ditt könshår annars vill inte jag ligga" är ju nånstans däremellan, men inget solklart tvång?

2010-11-30 @ 20:53:03
Postat av: Katrus

Jag tycker att "raka ditt könshår annars vill inte jag ligga" är mer tvång än förhandling. De flesta vill nog hellre ligga med den de gillar även om hen tycker att könshåret ska bort, alltså rakar man sig och därmed har man blivit tvingad till det.

2010-12-03 @ 18:22:15
Postat av: Sofia i London

därför jag dejtar män in their 40's... inge tjafs när det kommer till den delen.

2010-12-04 @ 00:01:37
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Elin

Till HEJ:

Varför ska 2 individer bestämma det tillsammans?

Grejen med dela inlägget var ju att varje individ ska få bestämma det själv!

2010-12-12 @ 15:32:13
Postat av: Kalvin

Men skärp dig. Klart man ska raka fittan för fan, 15 år är nästan i äldsta laget. Man bör vänja sig vid det när man är 13-14 så att man inte får för sig att skaffa hår igen, för resten av livet.

2010-12-20 @ 06:05:53
Postat av: Vanda

Bra inlägg! Min första kille någonsin (jag var 13) gav mig världens guilt-trip för att jag inte ville raka mig mellan benen. Och för att jag hade vanliga bomullstrosor med typ Nalle Puh på, han tyckte de var "larviga" och att jag borde ha stringtrosor istället. Jag var ju bara tretton!! Jag gjorde aldrig som han ville men det gjorde mig ju ändå förvirrad och sårad att han mer eller mindre krävde det av mig, och tydligt signalerade att jag var töntig eller osexig som inte gjorde det. Det gjorde mig otrygg i mina efterkommande relationer väldigt länge. Tack för det!

2011-02-02 @ 13:24:52
Postat av: Joakim

Å andra sidan, om killar har rätt till sin egen kropp så måste ju det innebära att det är deras val om de vill ligga med tjejer med könshår eller ej.

Är du även emot tjejer som vill ligga med en snygg kille eftersom det skapar utseendepress för killar?

2011-04-04 @ 10:19:03
Postat av: EmVest

Så.jävla.bra.skrivet!! Tack för det här inlägget :) det behövs verkligen!

2011-10-02 @ 15:55:05
URL: http://twitter.com/EmVestergaarden
Postat av: Leo

Jag förstår vad du menar. Men en aspekt du däremot inte tar in är ju att vi alla har våra ideal? Det finns de som tycker det är hett med hår mellan benen, de som inte tycker det. Naturligtvis är det upp till personen att avgöra om man vill raka sig eller inte, men är det egentligen någon skillnad på det och att be sin partner klä ut sig i latexuniform?

2011-10-02 @ 16:20:50
Postat av: Catharina

Om det ändå bara vore femtonåriga killar. Mitt ex var 24 och krävde samma sak. Sorgligt nu när jag tänker på det i efterhand.

2011-10-02 @ 16:53:59
URL: http://ancawi.blogg.se/
Postat av: Marie Plosjö

Jätteviktigt ämne. Har själv skrivit om liknande. Dock så tycker jag det är viktigt att även belysa att det gäller det motsatta. Dvs killar som ber tjejen att skaffa hår mellan benen om tjejen själv valt att vara hårfri för hon gillar det bäst.



Jag förstår ju att ämnet är väldigt brett och att det inte endast handlar om hår eller inte hår mellan benen utan respekt inför sina medmänniskor.



Tack för inlägget!



Mvh,



Marie Plosjö

2011-10-02 @ 17:07:13
URL: http://www.mondoblog.se/marieplosjo
Postat av: Meph

Bra skrivet. Själv har jag rakat mig i många år men aldrig satt det i relation till att jag så ofta hade svamp. Numer rakar jag mig icket och helt plötsligt så har jag inte svamp längre. Surpriiiiiise! Inte heller kliar det längre av otäck utväxt.

Synd bara att man är så himla känslig vad gäller andras tyckande och tänkande när man är i tonåren. Tur att man inser när man blir äldre att man inte behöver tillfredställa allt och alla utan att man faktiskt duger som man är och tycker någon annan något annat så kan de dra.

2011-10-02 @ 18:38:18
Postat av: IntN0llan

Du har en poäng som är väldigt intressant, tycker dock du kan uttrycka dig lite aggresivt.



"Att säga att du bara gillar rakade tjejer till någon som bryr sig så mycket om din åsikt på just den punkten är inte långt ifrån att själv ta rakbladet och skära bort håret."



Vem säger så ens? En sak att man kanske tycker om det så, men ingen säger väl att man bara ligger med en person om man är rakad? Jag har aldrig hört något liknande iaf. Om man säger att man tycker om det rakat, då är det inte ett tvång, men säger man att man bara ligger med personer som är rakade så är det ett indirekt tvång. Men då tillbaka till, vem säger ens så? Denna personen som uttrycker sig så är ju bara dum i huvudet och har inget med man och kvinna att göra. Säger man att man tycker om det rakat och tjejen ifråga känner sig tvingad, då är det inte mitt fel, jag iaf tror på att individen kan bestämma själv, jag skulle inte ens veta att hon känner sig tvingad. Jag skulle aldrig tvinga en tjej till något, ALDRIG!

2011-10-03 @ 00:36:02
Postat av: Julia

Väldigt intressant inlägg och otroligt intressant att läsa alla olika åsikter i kommentarsfältet. Jag gillart!

2011-10-03 @ 11:21:00
URL: http://powerpippii.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0