Share

Om högerextremt hat, föraktfulla nätkommentarer och feminismens kraft

Hanna Hallgren skriver idag om hur hat, främlingsfientlighet och högerextrema åsikter pumpas ut i nättidningarnas kommentarsfält, samt vilket ansvar tidningarna själva har för detta förråande klimat. Jag tycker det är mycket bra att denna diskussion lyfts av de stora tidningarna. Att de äntligen verkar ha insett vad de bidrar till. Upprepat hat, även i klumpiga formuleringar och uppenbar inskränkthet, är farligt i längden. Så småningom förskjuts vår definition av vad som är okej att säga. Från att kunna ge konstruktiv kritik och legitima åsiker, så som att skatterna bör sänkar på grund av detta och detta, så blir anekdotiska bevis och obehagligt stereotypt klingande ord plötsligt hårdvaluta.

Debatten förskjuts, och den förskjuts alltid åt samma håll: Kulturmarxister och vänstervridna feminister äger mediascenen, nu är det dags att vi tar över! Vad hatarna inte ser är sin egen position som pådrivare av ett hårdnande klimat, som uttalade rasister och sexister. De ser det inte eftersom deras definition av feminism är "allt som inte förespråkar 50-talskönsroller" och anti-rasism för dem är lika med "att överhuvudtaget nämna något positivt om invandrare, alternativt peka på strukturella orättvisor som inte gäller vita män." Klart som fan att de känner sig hotade av feminister och anti-rasister om detta är djupet av deras analys. Problemet är ju att även den mest liberala, priviligerade ledarskribent sällan förespråkar 50-talskönsroller eller påstår att rasism inte finns. Dessa åsiker är inte feministiska och anti-rastistiska -- de är bara legio i en demokrati som vill respektera alla människors lika värde."

Tro mig, feminister och anti-rasister har betydligt mer uttalade och radikala åsiker och djupare samhällsanalyser än sådär. Vi tar inte bara ställning mot det värsta hatet, vi tar ställning för utsatta grupper och för förändringsstrategier. Vi bjuder riktigt motstånd, inte bara för högerradikalerna, utan för mittenfåran också. Men skillanden är att vi inser det. Vi inser att vi har åsikter som går utanför normen, och vi ställer oss inte bakom hat. Vi säger "öppna ögonen och se din egen position, som döljs genom de här och de här strategierna", inte "jävla högercencur som döljer kvinnofrågor, de borde skjutas av". Vi säger "normen ser ut såhär, och den premierar de här personerna", inte "skitsnack om normaltillstånd, fattaru inte att det inte finns, liberaläckel?". Vi säger "vad baserar du de åsikterna på, är det inte bara fördomar?", inte "ni är torskar hela bunten och kan ingenting". Det är en milsvid skillnad. Det går att kritisera utan att hata. Det går att analysera utan att snurra in sig i personangrepp.Det går att separera kampen för att behålla sina privilegier, och kampen för att slippa bli diskriminerad. Och det går att alltid, alltid, ha alla människors lika rätt till frihet och respekt i bakhuvudet och att Det inte bara går, det är ett krav.

Vad hatarna inte verkar förstå att är att deras rätt att kränka inte är större än andras rätt att slippa bli kränkt. Att säga "du får inte säga att invandrare är parasiter, det är en kränkning" är en annan sak än att säga "du får inte ha åsikter om invandrarpolitik". Det sistnämnda är cencur, det förstnämnda är inte bara att följa grundlagen, utan också att visa vanlig mänsklig empati och ett minimalt mått av vidsynthet. Fast för hatarna finns ingen gräns. Den inom-hatiska tonen har redan förflyttat denna gräns bortom horisonten. Får de inte skrika "jävla bögjävlar, feministhoror och invandraräckel" så klagar de högljutt på cencur. DET är ett allvarligt demokratiproblem, inte att högerradikalerna inte får mer plats.

Jag får förstås, som alla femistiska, mångkulturella, vänsteraktivistiska, anti-rasistiska och hbtq-relaterade skribenter, min beskärda del av hat. Det är precis samma logik som används som på Aftonbladets kommentarsfält. Här är ett utmärkt exempel, angående mitt inlägg om Ulf Brunnbergs TV-kanalförslag:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stereotypen här är ju att du är emot honom för att han tycker på ett sätt.
Det är absolut inget fel med att vara macho, tycka om motorsporter, våldssporter eller upprätthålla en traditionell mansroll om man så vill det. Det som är fel är att du är emot det.
Men detta är väl troligen allt för jävla svårt att förstå skulle jag tro

Jag älskar när hobbyfeminister drar sina slutsatser dom lallat ihop på 2 minuter för att ha något att skriva om.
"Tvärtom handlar mycket av den feministiska kampen om att förändra de stereotypa och passiviserande föreställningar som finns kring femininitet, och maskulinitet för den delen också."

Nej det gör det verkligen inte. Det är GENUS du pratar om. Genus är ett efterspel av feminismen för att på något sätt försöka sätta "fakta" "forskning" på det påhittade könsmaktsordningen och hur man kan ändra barn (pojkar) till att lämna plats till kvinnor. En jäkla skillnad.

"Vi har TV 6, som vänder sig specifikt till män. Ganska förolämpande gentemot männen kan tyckas, eftersom det mest sänds hjärndöda serier som alla verkar tävla om hur många varianter på "frugan bestämmer allt hemma och mannen är ett offer trots att han bara latar sig"-skämt de kan dra"

Och det är därför han är emot det. Även jag är emot dessa tv-serier då dom är förnedrande och skapade pga troligen av en feminist och att det är så jävla PK.

Läser man lite mellan raderna så är det troligen feminister han vill ha bort, vilken är inget fel i att vilja. Det som återstår är vanlig tv. Han likt alla andra män vill inte bli påhoppade av lögner, förnedring som händer dagligen.

Varför väljer DU att hoppa på någon som är för lite vettiga saker istället för att hoppa på och slåss för riktig jämställdhet? Jo vad sägs som att du är en patetisk feminist som inte vet varför hon är feminist? Bränns det?


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ska vi bena ut hans argument lite?

Stereotypen här är ju att du är emot honom för att han tycker på ett sätt.
Det är absolut inget fel med att vara macho, tycka om motorsporter, våldssporter eller upprätthålla en traditionell mansroll om man så vill det. Det som är fel är att du är emot det.
Men detta är väl troligen allt för jävla svårt att förstå skulle jag tro


Han tycker att jag är en stereotyp för att jag är emot någon som förespråkar stereotypa könsroller. Det är väl inte ens stereotypt av en feminist att tycka illa om stereotypa könsroller, det är väl ett faktum att vi tycker att de är begränsande? Dåligt argument. Jag tycker inte heller att det är fel att gilla sport, men att vara macho tycker jag nog ofta kan vara dåligt. Mycket av det som ingår i machokulturen: Att uppmuntra våld, se ned på kvinnor och använda hårda ord, känns ganska förnedrande faktiskt. Varför tycker du det är positivt att vara macho? Nej just det, vi kom inte med ega argument, vi kom med personangrepp, så som att jag är för dum för att förstå machokulturens charm. Eh.


Jag älskar när hobbyfeminister drar sina slutsatser dom lallat ihop på 2 minuter för att ha något att skriva om.

Jag undrar vad en professionell feminist är. Någon som jobbar på Bang? En person som försörjer sig på att föreläsa om feminism? Och vad är i så fall en professionell liberal? Någon som sitter i riksdagen för ett liberalt parti, kanske?

Visst är jag en hobbyfeminist i bemärkelsen att jag inte arbetar med feminism, men jag är definitivt inte en hobbyfeminist i avseendet att jag inte kan något. Jag vet inte om du tog dig tid att höja blicken i några sekunder innan du hoppade på mig, men i så fall kanske du skulle sett att jag både drivit en feministisk blogg i två år, är med i ett feministiskt parti och har skrivit två vetenskapliga uppsatser med hjälp av femininistiska teorier. Inte så jäkla rookie alltså. Och du, även om jag är smickrad av din bedömning av min skrivhastighet, så måste jag erkänna: Det tog typ 25 minuter att skriva det där inlägget.


"Tvärtom handlar mycket av den feministiska kampen om att förändra de stereotypa och passiviserande föreställningar som finns kring femininitet, och maskulinitet för den delen också."

Nej det gör det verkligen inte. Det är GENUS du pratar om. Genus är ett efterspel av feminismen för att på något sätt försöka sätta "fakta" "forskning" på det påhittade könsmaktsordningen och hur man kan ändra barn (pojkar) till att lämna plats till kvinnor. En jäkla skillnad.


Eh, va? "Genus" betyder "socialt konstruerat kön" på svenska och det är definitivt inte vad jag pratar om. Jag tror dock att du försöker prata om genusvetenskap. Genusvetenskap är ett akademiskt ämne, som forskar på frågor kring kön, genus, intersektionalitet och, ibland, här hade du rätt, könsmaktsordningen. Jag vet inte vad din definitin av "påhittad" är, men visste du att nästan alla riksdagspartier nämner könsmaktsordningen i sina partiprogram som något vi behöver jobba emot? Det torde vara tillräckligt bevis även för strukturblinda människor att den existerar.


"Vi har TV 6, som vänder sig specifikt till män. Ganska förolämpande gentemot männen kan tyckas, eftersom det mest sänds hjärndöda serier som alla verkar tävla om hur många varianter på "frugan bestämmer allt hemma och mannen är ett offer trots att han bara latar sig"-skämt de kan dra"

Och det är därför han är emot det. Även jag är emot dessa tv-serier då dom är förnedrande och skapade pga troligen av en feminist och att det är så jävla PK.


Men nu blev det väl knasigt. Dessa TV-serier är definitivt inte skapade av feminister. Det är inte ett dugg feministiskt att förstärka stereotyper kring hur odugliga män är i hemmet ochatt kvinnor bara bryr sig om sitt utseende och är inkapabla att prata om något annat är relationer. Det är ju det feminister vänder sig emot. Och sedan har vi hela Politiskt-korekt-diskussionen. Du verkar inte förstå att feminism och politisk korrekthet är olika saker. Det är exempelvis inte politiskt korrekt att påstå att mäns våld kostar samhället för mycket pengar, och att vi borde låta pojkar växa upp utan uppmuntran till våld, något som många feminister säger. Det blir ett väldigt mycket snack om att skuldbelägga män om den frågan tas upp, till exempel. Att vara politisk korrekt skulle kunna tolkas som att vara menlös, att inte uppröra någon, och det stämmer verkigen inte på feminister. Sedan har vi försts också dimensinen att PK handlar om grundläggande respekt för människor och är något bra, men det blir för långt så det tar vi inte nu.


Läser man lite mellan raderna så är det troligen feminister han vill ha bort, vilken är inget fel i att vilja. Det som återstår är vanlig tv. Han likt alla andra män vill inte bli påhoppade av lögner, förnedring som händer dagligen.

Nja, det är inget fel med att inte hålla med feminister, men det är ganska mycket fel med att vilja "ha bort" dem -- det låter faktiskt ganska htfullt och obehagligt. "Det som återstår är vanlig TV" -- men tror du på allvar att majoriteten av dagens TV är gjort av feminister? Vet du hur feministiska program ser ut? De leker med könsroller, de visar män i klänning och kvinnor på maktpositioner och småflickor som leker vilda lekar och tonårspojkar som skriver dagbok och kritiska granskningar av makten. Majoriteten av dagens TV är rena rama motsatsen till feministisk TV. Och det är klart att Ulf inte vill bli påhoppad, men grejen är ju att han inte heller blir det. Tvärt om så konfirmerar de flesta TV-program Ulfs världsbild av honom som subjekt i världen.


Varför väljer DU att hoppa på någon som är för lite vettiga saker istället för att hoppa på och slåss för riktig jämställdhet? Jo vad sägs som att du är en patetisk feminist som inte vet varför hon är feminist? Bränns det?



Ja, alltså, jag hoppar ju inte på Ulf Brunnberg. Jag kritiserar hans åsikter. Jag säger inte "han är helt dum i huvet som vill ha manskanaler, puckogubbe!", jag säger "hans åsikter är vare sig väl underbyggda eller leder till något bra." Det är en stor skillnad.

Jamen vaddå riktig jämställdhet? Sådan som gynnar män? Jag slåss för riktig jämställdhet -- för att kvinnor och män och alla andra ska kunna leva lika fria liv och ha samma skyldigheter och möjligheter. Och det är klart att du får tycka att jag är patetiskt, det är förstås lite osmakligt att skriva det i en kommentar sådär, men det är trots allt en åsikt jag inte kan göra något åt.

Däremot kan jag lugnt och bergsäkert säga att jag vet varför jag är feminist. Jag är feminist för att kvinnor konsekvent missgynnas bara på grund av sitt kön. Jag är feminist för att allt för många tjejer mår dåligt av en patriarkal världsordning. Jag är feminist för att mångfalden av personligheter och uttryck bland människor inte kommer till sin rätt i värld där vi bara har två val. Jag är feminist för att det är viktigt att kunna se hur maktordningar som etnicitet, klass och funktionalitet samverkar med kön. Jag är feminist för att jag vill få det stöd i teorier, aktivism och vänskap som finns här. Jag är feminist för att sådana som du fortsätter att klanka ned på kvinnor som vågar tala. Jag är feminist för att jag ser orättvisor i dagens samhälle jag vill ändra på.

Jag är feminist för att behövs. Det finns inget jag kan vara säkrare på, och det enda som bränns är intensiteten i hur mycket jag vill förändra och hur gärna jag vill skapa ett rättvisare samhälle.


/Zäta



Share



Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind

Du är UNDERBAR, vet du det?! :-) När jag ser att du publicerat ett nytt inlägg vet jag att jag snart ska få ta del av kloka ord och vettiga åsikter och väl underbyggda argument...och jag blir så GLAD! Och arg...för du tar ju upp sånt som gör mig upprörd. Men det är skönt att få läsa om det i dina genomtänkta blogginlägg.

2011-08-10 @ 19:22:01
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Visselpaj

Håller med Worrying Kind. Väldigt intressant när du går igenom hans kommentar bit för bit.

2011-08-10 @ 19:29:59
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Zäta

TACK hörrni! När jag såg att jag fått två kommentarer så tänkte jag "oo okej stålsätta mig för lite hat nu då" och så får jag kärlek istället. Det känns fett. Puss på er!

2011-08-10 @ 19:59:22
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Elin

Så bra.

2011-08-10 @ 20:36:33
Postat av: Axel

Väl rutet!

2011-08-10 @ 20:38:53
Postat av: Emma S

Zäta, du är min hoppets gudinna! Hur skulle jag klara mej utan dej? Sluta aldrig med sånt härnt underbart skrivande, du skänker verkligen både glädje och tröst.

2011-08-10 @ 20:41:17
Postat av: Alice

Håller också med The worrying kind! Jag blir så imponerad av folk som orkar ta tag i den typen av hatande, nedlåtande kommentarer. Jag orkar inte bemöta kritik som är typ "Eh, du är dum i huvudet och alla andra tycker också det!" Tycker det är bra att nåon gör det och jag blir glad av dina inlägg. Du är grym!

2011-08-10 @ 20:44:09
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej!



Först och främst vill jag be om ursäkt för att den här kommentaren inte har något med själva inlägget att göra.



Förutom att jag verkligen gillar din blogg så har jag stort förtroende för dina genuskunskaper.

Därför undrar jag om du kan hjälpa mig och min granne att reda ut en fundering som dök upp häromdagen. Vi har dividerat fram och tillbaka på vem som skulle kunna tänkas ha svar på detta och namn som Louise Hallin, Katerina Janouch och Malena Ivarsson har figurerat men, näe...det kändes inte rätt. Till sist kom jag att tänka på dig och Lady Dahmer istället så vi sätter vårt hopp till er. :)



Funderingarna dök upp när min grannes lilla dotter lekte i trädgården utan blöja och plötsligt (med glad min) ropade: "Titta, jag har sand på snippan!"

Denna oskyldiga kommentar ledde till att vi började prata om och fundera över hur just begreppet "snippa" kom in i svenska språket och i människors vardag; När blev det ett vedertaget begrepp?

Vem (om någon) var det som först började använda det i officiella sammanhang? När började det t ex dyka upp i barnlitteraturen? I lärarutbildningen (om det gör det nu...)?



Det finns en del teoretiska och språkhistoriska texter och artiklar (jag vet t ex att snippa godkändes som ord i SAOL 2003) men det säger ju egentligen inte så mycket om verkligheten.

Så ja, du fattar, mer "verklighetshistoria"/ socialhistoria kring ordet snippa alltså.



Det är ju ingen "liten" fråga som går att ge ett enda svar på men kanske har du (eller någon av dina läsare) lite bättre på fötterna än vi.



Med gemensamma erfarenheter har vi lyckats begränsa det till att barn (och i förlängningen, deras föräldrar) som är födda nånstans efter 2002 har vuxit upp med ordet och dess betydelse som en naturlig del av sin vokabulär. Äldre barn har fått dras med det kliniska "vagina" eller "slida" eller - ve och fasa - "framstjärten", samma begrepp som vi själva (70-talister) vuxit upp med! Visst fanns det andra benämningar men de användes mest hemma, just för att de var så begränsade till hemmet.



Jag har arbetat ganska många år som lärare i både skola och förskola men det är inte förrän de senaste åren som ordet har blivit naturligt. Nu upplever jag att det är ett lika vanligt förekommande inslag i språket som "snopp", utan att jag kan tala om när detta egentligen har skett. Det liksom bara "finns" där nu.



Det handlar givetvis om så mycket mer än bara ett ord, det har bidragit till att ta bort lite av "mystiken" och det tabubelagda kring flickors/kvinnors yttre könsorgan. Dock visar det ju hur viktigt det är att det faktiskt finns ett ord som varken låter kliniskt eller otrevligt, och - framför allt - ett begrepp som alla vet betydelsen av. "Snopp" har fått en naturlig, kvinnlig, motsvarighet - inte en dag för tidigt!



Men, bortsett från min långa utläggning här, du får gärna dela med dig eventuell kunskap i det här ämnet. Ser fram emot en intressant diskussion om inte annat! :)



PS. Om du svarar i kommentarsfältet får du mer än gärna posta en kopia till min mejladress.

2011-08-10 @ 21:55:26
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Carro

Åh, vad skönt att du tog upp det där!

Blev så bedrövad när jag läste kommentaren, men nu känns det bra igen :)

Kram!

2011-08-10 @ 22:35:25
Postat av: Joe

Åh, som att klunka i sig ett enormt glas hallonsoda i patriarkatets öken...

Tack!

2011-08-10 @ 23:32:36
URL: http://www.joesbryderier.blogspot.com
Postat av: Moa

2011-08-11 @ 00:01:56
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Moa

Baby! Sjukt bra genomgång av kommentaren :)

2011-08-11 @ 00:32:11
Postat av: j

tack för att du gör mig stark!

2011-08-11 @ 00:37:26
Postat av: auuus

Hell yeah!

Skitbra skrivet! Och jag älskar det detaljerade genomgående :D

2011-08-11 @ 00:43:29
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Elin I.

Superbra, både analysen av kommentaren och inlägget i övrigt!



Man önskar att det inte behövde påpekas, men det gör det verkligen: Man kan kritisera utan att hata. Och, för den delen, omvänt: All kritik är inte hat. Många verkar begå det misstaget också, och uppfattar all kritik mot den egna ståndpunkten eller argumentationen som personangrepp och det i sin tur som klartecken för att personangripa ("dum i huvudet") tillbaka.

2011-08-11 @ 01:02:40
URL: http://dropparfaller.blogspot.com
Postat av: T.

Avskyr är ett starkt ord men jag tänker använda det ändå. Jag avskyr när människor kategoriserar sig själv och andra för att sen använda det för att förklara, ursäkta och anklaga allt och alla. Det är det som feminister, "genusvetare" och högerextrema(o.s.v.) alla gör.



"Genusvetenskap" ger jag inte mycket för. Jag har läst en hel del på högskolan och mina sämsta erfarenheter är från "genusvetenskap". Jag har tillochmed haft lärare som har hittat på saker under lektionen, för att hennes teori skulle stämma.

2011-08-11 @ 14:31:47
Postat av: Linnea Karlsson

Snälla uppmärksamma vår blogg. lotusbarnen.blogg.se



Vi är tre unga tjejer som under tre månader arbetat och bott på ett av Adoptionscentrums barnhem i Indien. Under tiden på barnhemmet blev vi vittne till en fruktansvärd, nedbrytande och mycket allvarlig misshandel av barnen. Trots att adoptionscentrum adopterar barn från barnhemmet och bistår med pengar tar de inte våra vittnesmål på allvar. Vårt syfte med bloggen är att skapa oponion. Snälla hjälp oss att ge våra älskade barn ett ansikte och en bättre framtid. De lever på barnhemmet helt isolerade och kan inte själva påverka sin situation.



~Även i de smutsigaste av dammar kan de vackraste av blommor växa~



2011-08-11 @ 21:12:20
URL: http://lotusbarnen.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Bästa inlägget på länge!

2011-08-12 @ 10:51:39
Postat av: Blomma Bladsdotter

JENNY!

Gällande ordet "SNIPPA" så minns jag en medial kampanj för några år sedan för att det behövdes ett bra ord för flickors könsorgan. Tror tillomed det hölls nån omröstning, och att snippa vann.



Initiativet var feministiskt; att vi behöver ett ord för det kvinnliga könsorganet som inte är en "omskrivning" och som därmed inte tabubelägger. MEN - ordet har fått kritik från just feministiskt håll för att vara en invertering av det manliga könsorgansnamnet "snopp". Som vanligt får kvinnor vara "motsats" till en manlig norm, menar man.



Själv har jag faktiskt ingen klar åsikt om ordet som sådant och dess användning är feministiskt eller inte. Vad tycker Zettermark?



Och jag ber om ursäkt i fall något i min utläggning här är historiskt felaktigt. :)

2011-08-12 @ 11:47:55
URL: http://bladsdotter.blogspot.com
Postat av: Intersexorwhat

Jag måste säga en sak om det där med ordet "snippa" som tagits upp här bland kommentarerna. Ordet kommer från "snopp", en omskrivning av ordet, ungefär. Som Blomma säger kan det verka som ett dåligt ord i den bemärkelsen att det är en "invertering" av snopp... men(!) faktum är så kommer ordet "snopp" från inslänskans "snípur" som betyder "klitoris" (eller i vissa sammanhang, om småpojkar t.ex., "liten penis"). Tadah! Inte så dåligt ord med andra ord :D (Tycker iaf jag)

2011-08-14 @ 00:04:08
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Svalin

Man behöver inte publicera eller svara på kommentarer från personer som är nedvärderande och som inte kan komma med konstruktiv kritik. Det blir bara ett fruktansvärt dåligt debattklimat då.

Vissa verkar tro att kränkningar och påhopp är en del av argumentationen för att de har rätt och andra fel, vilket de aldrig kan bli. Sådana personer har jag personligen svårt att respektera överhuvudtaget.

Postat av: Jenny

Blomma Bladsdotter:

Tack för svaret! Jag har också sett den diskussionen men jag tycker personligen inte att det spelar så stor roll varifrån ordet kommer rent språkligt, det viktiga i sammanhanget är för mig att det nu faktiskt finns ett ord som känns naturligt för både barn och vuxna att använda. Jag tänker mer på hur det har blivit så naturligt, på nåt sätt måste det ju ha tagit sig från SAOL till familjer och förskolor, om du förstår vad jag menar... Min uppfattning är att det i många fall är barnen som först börjar använda det. (I alla fall har det varit så för mig, som inte har egna barn men arbetar i förskolan och därifrån - tacksamt - har gjort det till en naturlig del av min egen vokabulär.) Därav mina funderingar kring böcker, barnprogram t ex. Har det gjorts nåt aktivt för att sprida ordet eller tyckte man att det räckte med att peta in det i SAOL och så hade man "gjort sitt" sen?



Intersexorwhat:

Tack för intressant info!

2011-08-20 @ 07:56:14
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Levis

Men WOOOOOO-FUCKING-HOOOOO! Vilket jävla svar på tal! Jag blir helt stissig så smart och saklig är du.

Grymt!

2011-09-21 @ 00:39:31
URL: http://buymeasoda.blogspot.com/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0