Share

Alice and I

I gymnasiet fick mina vänner höra att de var lite lika Mona-Lisa eller kanske någon snygg kändis. Jag fick höra att jag liknade småflickor. Lilla My. Guldlock. Dorothy i Trollkarlen från Oz. Alice i Underlandet.

För snart ett år sedan fyllde Moa 20 år och jag har aldrig varit så nöjd med en present. Hon fick en utgåva av Alice i Underlandet illustrerad av Tove Jansson. Hon hade nämn några månader tidigare att det var den finaste utgåvan, men att den var fullständigt omöjlig att få tag i i Sverige. Det hade hon rätt i. Däremot hade ett bibliotek i Nya Zeeland ett exemplar som de sålde. Så en flygtur runt jorden senare (för paketet alltså) anlände en bok med de här vackra illustrationerna:

Behöver jag säga att hennes min när omslagspappret föll av var värd all möda i världen?

Ett par veckor senare hade vi en gemensam 20-årsfest i källaren på en nation (vi fyller bara med en veckas mellanrum). Temat var "Underlandet" och det var fritt att tolka.


Vi hade en taliban som gått under jorden, och en liten Alice förstås. Jag fick bland annat höra att det var fuskatt jag var Alice - jag hade ju inte klätt ut mig!


En helveteshund och två snygga kaniner


Fritzl (ew) och en flicka som inte verkar ha lärt sig det där om godis från främmande män.

I julas fick jag en fin utgåva av Alice i Underlandet. Det finaste var nog ändå dedikationen, skriven av kaninen med hatt här ovanför, tillika min fina sambo Zuni.


Det var jag och Alice upplevt tillsammans. Hittills.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Freddie Fatale

herregud så fint att du faktiskt hittade den och köpte den till Moa

2011-01-12 @ 00:26:33
URL: http://heirloom.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0