Share

Orgasmmyter och klitorissanningar

Kvinnans könsorgan! Varför ska det vara så svårt?!* Av de quiz jag rättade på nationen hade bara tre stycken svarat rätt på 5:an. Nu inser jag att den kanske var lite otydligt formulerad, men det enda som är falskt är alltså att det finns två typer av orgasmer. Det är sant att vår biologi inte gör att kvinnor får orgasm svårare - det handlar om förväntningar, vems sexualitet som räknas och vems könsorgan som får utgöra samlagsnormen.


Åter till orgasmtyperna. Det går att orgasm både genom klitorisstimulering och penetration, men själva sammandragningarna och hjärnaktiviteten är densamma (typ, det varierer förstås från gång till gång och kvinna till kvinna). Hela vaginal-klitoral-orgasm-grejen härstämmar från Freud och hans teorier om mogen sexualitet och barnslig sexualitet. Enligt honom kunde riktiga, sexuellt mogna kvinnor få orgasm genom enbart penetration, medan sexuellt outvecklade kvinnor behövde stimulera klitoris. Han ignorerar den största källan till njutning för de allra flesta kvinnor och säger att klitoris är "onödig." Men hallå vilket snedvridet perspektiv. Han ville uppenbarligen göra mannen och penisen oumbärlig för kvinnan - tänk om hon kunde njuta utan en man! Hemska tanke... Snopp-orienteringen i den här världen kan göra en galen ibland.


Det värsta är ju att dessa myter lever kvar. Att många tjejer känner sig skyldiga om de behöver ta på sin klitta för att få en orgasm när de har omslutande** sex. Helt i onödan! Sex handlar om att njuta, inte om att leva upp till någon slags duglighets-myt som en 1800-talsgubbe startade. Gör det som känns skönt och strunta i resten. Blir din partner förvånad (högst osannolikt, men möjligt) kan du ju alltid säga att du protesterar mot gubbväldet och berätta lite kort om töntiga myter. En annan bra taktik om du ligger med snopp-personer som inte förstår det här med klitoris trots att du gillar det, kan vara att smeka/slicka på penisens skaft ett bra tag, utan att röra ollonet, och sedan förklara att det är ungefär så det känns när klittan inte får vara med och leka. Det är inte för inte F! hade en kamanj där det stod att feminister hade bättre sex. Kvinnor som har koll på sexualmyter och skuldbeläggande och underordningar har lättare att slå sig fri från dem och ha fett sex.


En annan grej Freud inte hade koll på var hur stor klitoris egentligen är. Det är typ omöjligt att bara stimulera slidan eftersom förgreningar av känselnerver från klitoris går ned längs blygdläpparna och når enda fram till slidmynningen. Om du känner mellan dina yttre och inre blygdläppar i höjd med klitoris ollon, eller någon centimeter ner, kan du känna dessa förgreningar, som kallas skänklar. Det känns på ett liknande sätt som när ollonet vidrörs. Det vi i vardagligt tal kallar för klitoris, den lilla knappen högst uppe mellan blygdläpparna är alltså egentligen bara toppen av isberget. En genomsnittlig klitta är 7 centimeter, och den växer när vi blir kåta!


Hur klitoris framställs i biologiböckerna. Som en liten oviktig sak brevid urinrör och slida.

Hur klitoris egentligen ser ut***. Inte alls oviktig.


Det här med stånd för tjejer talas det inte hälften så mycket om som lubrikation i slidan. Varför? Jo, för att lubrikationen är ganska nödvändig för att en penis ska passa där, medan ståndet inte spelar någon roll för snoppen. Återigen denna snoppfixering alltså. Men ståndet och svullnaden är nödvändig för att det ska kännas skönt för de flesta tjejer. Det är så våra könsorgan talar om att vi är kåta och redo, och det borde vi få lära oss om! Det är fint att göra barn, men ärligt talat, hur ofta knullar du för att få barn? Hur ofta knullar medelsvensson för att göra barn? Nej, just det.


Sex är så mycket mer och det vore himla trevligt, eller faktiskt jävligt nödvändigt, om vi kunde röra oss bort från denna enorma snopp-och-sperma-fixering snarast. Typ nu.


/Zäta

 


*Jag vet i och för sig varför, för att kvinnlig sexualitet är underprioriterad och skuldbelagd för att de med makt, männen, har vunnit på att ha det så. Patriarkat brukar det också kallas. Men det gör mig lika förbannad oavsett!


**Omslutande är samma sak som penetrerande - fast utifrån kvinnans perspektiv. Det är fint att vända på steken ibland.


***Ja, asså den är ju inte lila, men jag tror ni fattar. Här finns mer bra fakta för vetgiriga!



Share



Kommentarer
Postat av: Fredrick

Hej!

Jag har läst några inlägg i din blogg.

Tyvärr måste jag säga att din negativa och nedvärderande syn på män, i synnerhet hetero-sexuella män, lämnar en dålig eftersmak..

Vi behöver inte mer misstro och avund mellan män och kvinnor i det här landet.

2011-03-09 @ 19:16:53
Postat av: ......

..och man kan få orgasm av stimulering av andra erogena soner än vaginan över huvud taget. Brösten kan t.ex. vara en utlösande son.

2011-03-09 @ 19:19:05
Postat av: Zäta

Fredrick: Jag har inget alls emot heterosexuella män, det jag ofta kritiserar är dock de strukturer som ger just dessa personer försprång på alla möjliga områden. Typ att sex ska handla om vad som passar snoppar hela tiden. Det tycker jag är fel, men det betyder ju inte att jag ogillar snoppar eller män överlag. Försök att hålla isär enskilda individer och förtryckande strukturer. Att jag lyfter fram tjejer och tjejers perspektiv betyder inte att jag ogillar män, bara att jag... lyfter fram tjejers perspektiv. Om du läste lite noggrannare kanske du skulle förstå varför det behövs.



...: Absolut! Just nu skrev jag om könsorganet, men det var ett bra tillägg.

2011-03-09 @ 19:38:54
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Kvinnliga anatomin och fotplantningsorganen är vi väl rätt dåliga över lag på att prata om?



Får mig att tänka på "Jag har en stor k*k, bara jag sticker in den blir kvinnan nöjd....." Hallå. Det är inte en slump att man säger "Det spelar ingen roll hur stor penna du har, bara du kan konsten att använda den".



Lika intelligent som att sitta och säga: "Jag är smal och snygg, alltså behöver jag inte arbeta på min person, vara trevlig, omtänksam eller empatisk".

2011-03-09 @ 19:40:50
URL: http://skrotmamman.blogg.se/
Postat av: Carin

Lika intressant som alltid. Håller för fullt på att berätta för min pojkvän om alla dina inlägg. Sjukt intressant och nyttigt. Fortsätt! Sverige och världen behöver fler starka kvinnor som du.

2011-03-09 @ 19:52:40
Postat av: Olivia

Jag tycker du är fantastisk. Jag blir alltid lika glad när jag ser att du har skrivit ett nytt inlägg=)

2011-03-09 @ 20:03:36
Postat av: Visselpaj

Dina inlägg är som intelligenta käftsmällar som ger inspirerande aha-upplevelser även för oss övertygade feminister. (Kanske lite bisarr liknelse att kalla det en käftsmäll dock). Fortsätt såhär! Dina texter behövs.

2011-03-09 @ 20:15:24
URL: http://visselpaj.se
Postat av: josefin

håller med föregående talare! men hoppas såklart att även de som inte är övertygade feminister kan lä'sa dina texter med behållning.



jag har dock tänkt på det här med vems drift som är starkast osv. det känns som om det inte är omöjligt att mäns generella sexlust kan vara starkare än kvinnans, även om det givetvis varierar mellan individer. om man tänker på det ur ett biologiskt perspektiv, inser man snabbt att reproduktionen är mer påfrestande för en kvinna än för en man. det är kvinnan som ska bära barnet i nio månader och sedan genomgå en förlossning; två fenomen som förr i tiden och även än idag på vissa håll i världen, är förknippade med svåra fysiska och psykiska påfrestningar, för att inte nämna dödsfall. då vore det inte en orimlig konsekvens, att kvinnor blir mer kräsna vad gäller val av sexpartner och mer förbehållssamma vad gäller gökandet, eftersom den befruktning det kan medföra tär mer på kvinnan än på mannen.



bara en teori jag filat på ett tag. det kanske stämmer - kanske inte. men det känns som att det måste vara svårt att utföra kliniska undersökningar på sexdriftsområdet, eftersom vi inte kan bortse från "förväntningar, vems sexualitet som ska räknas och vems könsorgan som får utgöra samlagsnormen", som jag i allra högsta grad håller med zäta om påverkar.

2011-03-09 @ 20:40:45
Postat av: sofie

Svinbra skrivet! :)

2011-03-09 @ 21:17:56
Postat av: Bea

Omslutande sex var dagens ord!!

2011-03-09 @ 23:14:52
Postat av: Pussy

Vill bara påminna alla att hålla män och maskulinitet separata och respektive kvinnor och kvinlighet separata... Kvinlighet och maskulinitet är strukturella normer. Kvinna och man är vår så kallade "sanna"/"biologiska" identitet.



Faktum är att vi aldrig kommer kunna mäta något annat än de strukturella normerna då den social konstruktionen är för stark för att kunna nå en "sanning" om vad en kvinna och man egentligen är. Samma kommentar kan tex. göras om människans "ursprungliga språk" som det också gjorts mycket forskning på med hjälp av tortyrliknande isoleringsmetoder på barn för att få fram det "sanna" språket.



Lämna därför alla kommentarer om kvinnors och mäns biologiska identiteter utanför debatten. För vi kan bara se den sociala konstruktionen iaf. Detta gäller både eventuella sexuella drifter och eventuella negativa känslor som kan finnas för det andra könet.



P.S. älskar ordet "omslutande sex"

2011-03-10 @ 03:46:12
URL: http://amodernfeminist.blogspot.com/
Postat av: Angelica

Hej!



Vill du ha Gazpacho Flavor i Chipshyllan?



Rösta via denna länk---> http://mysmatchen.se/bidrag/gazpacho-flavor



Gå även med i facebook gruppen via denna länk---> http://www.facebook.com/home.php?sk=group_208419739174313#!/home.php?sk=group_208419739174313



Tacksam för all hjälp vi kan få!

Ha en bra dag!

2011-03-10 @ 04:18:43
URL: http://angelicanorrgarden.blogg.se/
Postat av: fanny

Jag kan få orgasm av att smeka klitoris och av penetration (utan smek samtidigt) och dne vid penetration känns annorlunda (och skönare), vad du än säger. Klitorisorgasmen är mer "retig",

2011-03-10 @ 09:04:27
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Zäta

Fanny: Jag skrev inte att de inte kan kännas olika vid olika typer av stimulans, jag menar bara att orgasmerna inte är av två fundamentalt olika typer,men jag inser att jag kunde varit tydligare på den punkten.

2011-03-10 @ 09:18:18
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Zäta

Förtydligande igen: Två fundamentalt olika typer av orgasmen som tyder på viss grad av sexuell mognad, om någon känner att de är helt olika är det förstås så, men inte olika typer i Freuds bemärkelse.

2011-03-10 @ 10:12:58
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Erika

Hittade hit via din artikel på svt-debatt. Måste bara säga att din blogg är precis den blogg jag har saknat bland mina bokmärken. Fantastiskt!

2011-03-10 @ 14:24:41
Postat av: Beyond Sizes

Jag hittade också hit via Svt-debattartikeln och tar av mig hatten för dig och är riktigt glad att ha hittat dit. Du åkte upp bland mina favoriter på bloggen direkt. Keep up the good work!

2011-03-10 @ 14:32:09
URL: http://beyond-sizes.com
Postat av: Katzuberi

Klitoris <3



Btw, när jag och min pojkvän har vaginalsex sex så brukar vi benämna det som omslutande om jag är ovanpå och penetrerande om han är ovanpå, det tycker iaf vi är en bra lösning på benämningen :) Fast vi har typ aldrig vaginalsex ändå, blir mycket mer pill-sex eller oralsex och det är ju typ jättemysigt ^^

2011-03-10 @ 18:50:03
Postat av: Katinka

Det finns så många sätt att se sex på. Kolla in starspray.com. Jag tycker om gudomligt sex. :)



Kram!

2011-03-10 @ 20:34:42
Postat av: Intersexorwhat

Jag tycker det är så synd att sexualkunskapen i skolan är så, rent ut sagt, dålig! Jag minns hur killarna fick lära sig om orgasm och tjejerna fick lära sig om mens. Killarna skulle vara glada när de fick sin första orgasm, tjejerna skulle vara glada om de inte blev gravida.



Helt sanslös värld vi lever i! Superbra att du lär ut lite klittfakta!

2011-03-12 @ 11:29:02
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Queersnigel

Mycket bra inlägg kunskapsmässigt och sättet att vända på perspektiven för att synliggöra vad som är norm.



Jag har som vuxen tillägnat mig denna kunskap (vad gäller klitorisanatomi bland annat), efter mycket efterforskande och intresse i ämnet, men jag hade så väldigt gärna viljat haft den redan i högstaduet!

2011-03-12 @ 22:54:31
URL: http://www.queersnigel.blogspot.com
Postat av: Också feminist

Det där var säkert Freuds teori, men särskilt smart var ju gubben inte. Kvinnor kan nämligen få orgasm även av vaginal stimulering utan att en penis eller ens en man är inblandad! Fingrar, stearinljus, morötter, svindyra sexleksaker och mycket mycket annat kan nämligen leda till samma sorts orgasm minst lika bra! Dessutom finns det som skrivits ovan kvinnor som har förmågan att få ytterligare sorts orgasmer, genom bröststimulering har redan nämnts. Andra kan få det genom anal stimulering eller genom att knipa ihop bäckenbotten. Och i och med det reflekterar jag också över varför kvinnor i det 20:ee århunddradet är så fixerade vid att deras PARTNER ska ge dem orgasm? Att vara ekonomiskt självsändig, tjäna sina egna pengar och inte vara beroende av en man är självklart bland feminister idag, men att vara beroende av andra människor för att få en orgasm trots att man inte är rörelsehindrad på något sätt ses fortfarande som helt normalt, det enda problemet verkar vara att männen måste "uppfostras" till att GE kvinnorna orgasm. Att vara beroende av andra för att få orgasm är farligt, både ur allmänmänsklig och feministisk synvinkel. Det får kvinnor (säkert vissa män med) att stanna kvar i dåliga och destruktiva relationer och att fortsätta träffa personer de egentligen inte tycker om eller trivs med enbart för att de lyckas framkalla spastiska ryckningar i deras kroppar. Varför pratas det inte mer om detta?

2011-03-26 @ 16:45:26
Postat av: multipla orgasm mannen

En man behöver inga fruntimmer för att skaffa sig sexuell njutning, det funkar alldeles utmärkt ändå. Vi kan få multipla orgasmer, helt fantastiska utlösningar, tjäna våra egna pengar etc precis som kjoltygen gör idag. Ett fruntimmer med sin förmåga att skapa snorungar är enligt mig ett mycket stort hot och belastning för mannens framtid.

2013-10-29 @ 12:53:06



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0