Share

Ett land utan regn

De första dropparna lämnar efter sig overkligt stora märken på fönsterrutan. Vinden för dessa första regndroppar mot mig på ett vänligt men bestämt sätt. Snart får även marken och trädkronorna nedanför sin beskärda del när luften fylls av ett tilltagande antal minimala vattenprojektiler. Smattret mot det sluttande snedtaket utanför blir allt snabbare och regndropparnas ökande intensitet skapar ett dovt surrande från världen utanför. Mitt leende blir allt större i och med regnets tilltagande. Det känns i hela kroppen på ett nästan erotiskt sätt. Förlösande.

Jag skulle aldrig kunna bo i ett land utan regn.



Hade det här varit en skoluppgift hade jag skrivit såhär: "Regn har dyrkats av människor sedan urminnes tider. Som livgivare, bortsköljare av synder eller tecken från högre makter. Men det har också varit fruktat. Syndafloder, översvämningar och ruttnande grödor har satt skräck i generationer. Orden "vädrets makt" är ingen slump. Men vädret har inte bara makt över vår tillgång på föda eller val av boplats, utan verkar ha en märklig inverkan på våra känsloliv. Inget kan vara så magnifikt och så trivialt på samma sätt som vädret. Vem har inte hört orden "dramatiskt åskoväder" eller "skrämmande uppvisning"? Samtidigt är "att tala om vädret" något av det mest vardagliga vi kan göra. Till och med ordet vi använder för dessa triviala konversationer - kallprat - för tankarna till vädret."

Men det här är ingen skoluppsats, utan en alldeles fri text på en blogg. Åh det är det bästa jag vet att fylla den tomma rutan här med spontant uppkomna ord som känns. Därför avslutar jag istället med orden:

"Den här regnskuren påminner mig om den sommaren när jag konstant längtade efter regn. När solens strålar bara gjorde mig obekväm, medan tätnande moln fick mig att dra en lättnadens suck. Regnets ljud - det smattrande, porlande, dundrande, pickande, knastrande, droppande - verkade ha en lugnande inverkan på den stormande tonårshjärnan och dess eviga pådrivare: hjärtat."

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Hedda

Jag älskar regn, det känns i hela kroppen :)

2011-05-27 @ 22:44:33
URL: http://heddasofiah.blogg.se/
Postat av: Albin

Ja, jag håller med. Har aldrig fattat denna hets mot regn som alla tidningar och människor som inte är jag verkar ägna sig åt.

2011-05-28 @ 08:38:49
URL: http://eval.nu
Postat av: Isabelle

Vackert... jag älskar regn

2011-05-30 @ 18:58:29
URL: http://halvtkaos.blogg.se/
Postat av: Caroliv

Det här inlägget gjorde mig alldeles mysig, och fick mig att tänka på den här filmen:

http://jenovah-art.deviantart.com/gallery/6575421#/d1o0l01

2011-06-07 @ 02:21:24
URL: http://emberstein.blogspot.com/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0