Share

Något helt annat än sexobjekt i samtiden eller frånvaron av en kuk

Denna snopp. Denna fokusering på det manliga. Denna ständiga outtalade norm. Ni ska få några exempel.

I UNT häromdagen läste jag en recension av en pessimistisk fransk bok: dekadens, förakt, ensamhet. Boken hyllades med ord som "underhåller med självdistans, exellerar med samtidsdistans." I en tjeck liten ruta till höger står en sammanfattning för den otålige:
Bäst: Samtidsskildringen
Sämst: Kvinnoporträtten

Det får en ju att fundera över varför kvinnoporträtten är det sämsta. I artikeln som tog upp tre fjärde dels sida i tidningen fanns tre meningar utredde detta. De såg ut såhär:
Kvinnorna definieras i huvudsak utifrån deras status som sexobjekt. Här finns den undersköna Olga med ”otroligt långa och slanka” ben, liksom ”den eländiga Marilyn med sin outforskade vagina”.
Det är lite tröttsamt.

Det är något fundamentalt fel med denna artikel. Journalisten (precis som författaren, visserligen) exkluderar helt kvinnor från sin tankevärld. Så är det ju inte alls, kanske ni tänker, hon skriver ju flera gånger om kvinnoporträtten! Men det är just det som är problemet: Kvinnorna är avvikelsen, en specifik sorts varelse som kan figurera vid sidan av utan att påverka berättelsen i stort. Bokens flöde fortgår alldeles oavsett kvinnlig närvaro, den får beskriva "vår tid" och "den västerländska människan", helt utan kvinnor. För det har redan fastslagits att kvinnorna bara är sexobjekt som inte gör något för storyn. Att skriva att samtidsskildringen är det bästa och kvinnoproträtten det sämsta är precis samma sak som att säga att vår samtid enbart definieras av män. För hur kan en samtidsskildring som inkluderar kvinnor vara träffande ifall kvinnoporträtten är usla? Det är en omöjlig ekvation.

Den manliga normen är en abstrakt sak, men i exempel som dessa blir den konkret: Vår samtid får vara just det även utan kvinnor. Det är ju bisarrt. Vem skulle skriva att en bok gav en träffande bild av nutiden, men väldigt platta och dåliga mansporträtt? Ingen, för då skulle inte boken definieras som "en samtidskildring", utan som "en stark kvinnlig röst, men som missar männens situation" eller varför inte "de kvinnliga erfaranheternas epiker". Samtiden, det allmänna, tillhör männen. Det vi gör är kvinnigt. Vi är avvikelsen.

Mitt andra exempel handlar om könsorgan. Transsexuella personer får ofta (ovälkomna och galet intima) frågor om vad de ska göra med sina könsorgan i framtiden. Bara det att de inte får frågor om könsorgan. De får frågor om snoppar. "Ska du skaffa en penis då?" får transkillarna höra. "Vad ska du göra med din snopp då, skära av den?" får transtjejerna höra. Om vi bortser en sekund från faktumet att det är kränkande och konstigt att fråga främmande människor hur de ser ut mellan benen, oavsett om de avviker från vad du anser vara normalt eller inte, så visar det här på en intressant skillnad. Det talas bara om kukar -- aldrig om fittor.

Så jag skulle vilja berätta en sak: Det är inte så att du får ett kvinnligt könsorgan om du skär av kuken. Då får du en avskuren kuk. En fitta är ETT EGET KÖNSORGAN!!! Coolt va? Det är alltså mer än frånvaron av en kuk! En fitta har blygdläppar, klitorisollon som sticker upp under en huva, slemhinnor på en massa ställen, hår här och var, en ingång till slidan, massa körtlar, ett litet urinrör som ligger där i mitten. Och vet du, nu när ändå håller på vill jag berätta en hemlis till! Fittan är något annat än en kukbehållare också!!! Den har en sexuell funktion i sig själv -- det är skönt om du pillar på klittan och där runtomkring, och i slidan för många, och hela könsorganet svullnar upp och blir lite kladdigt när en fittperson blir kåt. Det är sjukt häftigt.

För att återgå till seriositeten kan jag säga att detta, trots att dystra franska författare och transexuellas upplevelser av närgångna frågar kan verka ligga långt från varandra, är ett exempel på precis samma sak: Mannen som det allmänna. Grunden. Normen. Noll-människan som allt annat utgår från. Vi får vara med på nåder. Som sexobjekt i samtiden eller frånvaron av en kuk.

Och så frågar folk varför feminismen behövs. Jo, för att vi vägrar vara med på nåder. För att någon måste belysa hur jävla sjukt det är med en värld som accepterar en samtid utan kvinnor och diskussioner om snoppar och inte-snoppar. För att kvinnor är individer med rätt till verklig delaktighet och njutning.

Dagens läge är inte lite tröttsamt, det är förjävligt. Och just därför måste vi förändra det.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Malin

Tack för att du belyser detta med snoppfokuseringen för transexuella! Det får mig att reflekter över hur jag själv brukar tänka (även om jag naturligtvis aldrig skulle fråga någon om deras könsorgans utforming eller framtida utforming).

2011-11-17 @ 22:59:11
Postat av: R

Braa! (Jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera på dina superbra inlägg för att variera lite och så men inte lägga ner 10 min på det men jag tänker att det alltid är trevligare med bara ett litet "bra!" än inget alls, för det är ju jävligt bra att du tar upp och belyser och informerar och allt, och intressant!!)



Nu skrev jag så mycket ändå så det snart tar 10 minuter(?) så nu kan jag lika gärna säga att ja, det är jävligt störande att det alltid är männen det utgås från. Men jag ska bli en viktig, maktfull världsräddare och då ska jag minsann uttrycka mig mycket bättre! :)

2011-11-17 @ 23:32:03
Postat av: Katta

Jag tycker också att det är intressant hur penis/icke-penis/fitta är de två enda alternativ man kan tänka sig. Och även att det finns ett sånt stort fokus på att "göra om och göra rätt", jag har fått intrycket av att en transman liksom inte blir giltig i allmänhetens ögon om han inte vill bygga om mellan benen.

2011-11-17 @ 23:49:56
URL: http://neobamboom.blogg.se/
Postat av: julia

det här får mig att tänka på ett avsnitt av Vänner, när Ross debatterar med någon (av de hundratals) kvinnorna som föder hans barn om de ska ta reda på vad deras ofödda barn har för kön. Ross tycker i alla fall att man ska vänta tills barnet har fötts, och då konstatera "there it is! ... or isnt."



Alltså: en fitta är avsaknaden av en kuk.

2011-11-18 @ 07:59:43
Postat av: Olivia

du är så bra!

2011-11-18 @ 14:41:33
Postat av: Visselpaj

julia: Vilket klockrent exempel från Vänner.

2011-11-19 @ 13:54:11
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Fenton Spadrig

Måste få vara ärlig. Jag tror att det är människor som DU som skapar problemen. Jag blir faktiskt skärrad när jag läser vad du skriver, just av den enkla anledningen att jag faktiskt knappt trodde att det fanns människor med en så skev verklighetsuppfattning, som tror att allting kretsar kring mannen och kukar. Ja, herregud alltså...



För det är på riktigt, det du skriver?



Man kan självklart belysa små detaljer i samhället. Men jag tror ärligt talat att det som sker inte är systematiskt planerat in i minsta detalj. När jag läser det du skriver tänker jag ohindrat på dig som en uppmärksamhetssökande människa som tyvärr inte kan acceptera den minsta skillnaden som talar emot en kvinna. Men motsatsen belyses alltmer sällan.



Jag säger inte att du har helt fel; Men jag tror inte att det finns något systematiskt kvinnoförakt i vårt samhälle, inom landets företag, när det kommer till synen på sexualitet (inom vissa grupper finns det förstås alltid, det är inget man kommer ifrån, tyvärr) o.s.v. Ser man på sig själv som utstött, blir det ofta så. Jag kan komma på många förslag på områden där män prioriteras i andra hand efter kvinnor. Men jag tänker att det är en rätt liten sak och att det inte är systematiskt. Jag kan välja att göra en stor sak av det hela, eller att bara släppa det.



Jag menar; Sverige är ett av världens mest sekulariserade och jämställda länder. Vad är det stora problemet?

2011-11-21 @ 14:10:34
URL: http://fentonspadrig.blogspot.com
Postat av: plastbaronen

Japp, en fitta är i högsta grad ett eget könsorgan. Det märker man särskilt när man har en, som inte ska vara där.



Som transkönad man kan jag säga att ja, det är mycket snoppfokus. Det pratas en hel del om att det inte går att konstruera en vettig penis (och det är bra att man riktar uppmärksamhet mot det) men att det i princip inte går att ta bort en vagina, pratas det nästan aldrig om. Man kan sy igen den så pass mycket att det inte går att få in en snopp där - men spelar roll?! Fittan finns ju där ändå.



Det är olika från person till person, men jag för min del tycker det är jobbigare att ha ett könsorgan som inte ska finnas där, än att sakna ett som man borde ha. Att inte ha en snopp är mest besvärligt FÖR ATT DET ANSES VARA SÅ VIKTIGT ATT HA EN - och för att snoppen är en sorts mått på manlighet, och manlighet är en sorts mått på styrka.



Om jag levt totalt isolerad från människor, hade jag inte brytt mig så mycket om ifall jag hade kuk eller ej. Men att ha en fitta skulle ändå störa mig. Att ha ett könsorgan och därmed fysiska sexuella känslor som man inte vill ha, är på något konstigt vis som att bli våldtagen av sig själv (Våldtäkt = att bli utsatt för sex mot sin vilja)och det gör att man känner sig väldigt äcklad av sin egen sexualitet. Jag är rätt förundrad över att det finns så många transkönade människor som är sexuellt aktiva. Hur står de ut med sig själva??? Jag gör det knappt, trots att jag lever i celibat. Men individer är olika och det är väl bara bra att de flesta transkönade kan få ett någorlunda sunt förhållande till sex och till sin kropp, trots att den inte blivit riktigt som man ville.

2011-11-25 @ 10:38:30
URL: http://plastbaronen4.wordpress.com
Postat av: plastbaronen

P.S.

Det där med "kvinnoporträtt" är rätt märkligt ja. Män är människor och kvinnor är kvinnor, fortfarande, i vissa sammanhang.



Dock inte på Mc Donald's... Näringstabellen på deras brickor utgår nämligen från medelkvinnan och inte medelmannen. ;)

2011-11-25 @ 10:42:46
URL: http://plastbaronen4.wordpress.com
Postat av: ina

Bra inlägg. Jag tänkte mycket på det när Nobels fredspris delades ut till tre kvinnor. Det talades mycket om att det var ett pris till den kvinnliga fredsrörelsen. När en man får priset däremot, så skulle man aldrig prata om att det är ett pris till den manliga fredsrörelsen.

Det finns människor, och så finns det kvinnor.

2011-11-25 @ 17:09:43



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0