Share

Nu får pappor vara föräldrar även på Pressbyrån

Det är såhär vi är vana vid att se föräldratidningar: Rosa text, gravidmagar och mammor med bebisar. Även om det står "Vi Föräldrar" blir det rätt tydligt vem det riktar sig till.


Sverige har länge ansetts vara en pappa-vänlig nation. Vi har bland de högsta uttagen av pappaledighet i världen (20%, jippie...), det skrivs mängder av böcker om papparollen, och bara häromveckan såg jag SVT:s webbserie om Danne och Bleckan där föräldraskapet fick en framträdande roll. (Titta på det förresten! Berörande och intressant på 15 minuter.)

Men idag på Pressbyrån fick jag syn på det här! Pappa Magazine.

Nu är väl inte Birro min idol direkt, men fasiken vad fett! Ett pappa-magasin! Jag bläddrade lite i det och det var till och med reklam för barnmat inuti. Jag menar, de förväntar sig att pappor tar ansvar för mer än bilen hemma. Hur jäkla fantastiskt är inte det?!

Nu kvarstår bara det lilla problemet att ingen hetreoman i trettioårsåldern någonsin kommer hitta tidningen. Den står nämligen inte här:


Den står här:


Jag frågade Pressbyrån om den lustiga placeringen.* Det är väl ett livstilsmagasin för män? Men de sa bara att det var order från högre makter om placeringen.


*Jag tycker förstås inte att magasinen på Pressbyrån skulle behöva vara könsuppdelade alls, utan bara stå i intresseordning. Men om vi förhåller oss till verkligheten** där det tydligen bara går att sälja saker till folk om de är MÄN eller KVINNOR så tycker jag att Pressbyrån borde tänka om lite. Det är väl inte brudarna som ska köpa tidningar till sina manliga vänner och partners hellör?

**Asså den som skapas av hetreonormen och kommersen...

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Hannah - OnewayCommunication

Skitkul med en pappatidning! Det var på tiden.

Dock blir jag en smula provocerad av att den första rubriken på framsidan är "SEX". Det var sådana frågor som min man fick svar på av MVC och BVC utan att ens fråga, eftersom de utgick ifrån att han var mer intresserad av sex än av det faktum att han skulle få/hade fått ett barn.

Nåväl. Jag hoppas att det är en smaskig rubrik för att sälja in första numret och att det blir bättre sen.

2011-11-09 @ 07:59:56
URL: http://onewaycommunication.co
Postat av: Johanna

Åh vad glad jag blev när jag såg den snygga Pappa-rubriken i sexigt typsnitt och så bara scrollar jag ner och så bara MARCUS BIRRO ÅNEJ MITT HUVUD IMPLODERAR :C:C:C

2011-11-09 @ 13:52:46
URL: http://monkeyland.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej!

Jag jobbar på pressbyrån och vi har våra pappa bland livstilstidningarna för män. tycker dock det är tråkigt att de står precis vid porrtidningarna...

Jag tycker inte det är samma sak. Sen står männens tidningar alltid mycket närmre samhällstidningarna, tjejtidningarn ställs gärna så långt bort som möjligt.

2011-11-11 @ 19:49:05
Postat av: Calle Rehbinder

Jättekul med en pappa-tidning!

Den ska jag kolla in.



Synd det där bara med Birro - pinsamheternas konung.

2011-11-12 @ 14:47:35
URL: http://tantrikblog.wordpress.com/
Postat av: F

På maxi står den tillsammans med Mama och andra mamma-tidningar - men vid avdelningen för blöjor och dylikt. Kanske finns en större chans att den upptäcks av pappor där?

2011-11-20 @ 12:44:35



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0