Share

Harriet Potter och andra hjältar

Kommer ni ihåg Hannas projekt med en genusläsning på Harry Potter-böckerna som det snackades om för några månader sedan? Här är en tjej som gjort sin egen tolkning på karaktärerna: Alla har bytt kön.


Harriet, och hennes två bästa vänner Ronalda och Hermes.



Harriet har en crush på Ronaldas lillebror, som växte upp från en fnissig rodnande pojke till en stilig ung karl.




.

Tvillingarna Frida och Georiga hittar alltid på hyss.


Jag blir typ helt exalterad och vill läsa böckerna på det här viset istället. Shit vad najs med kvinnliga skurkar och hjältar, och manliga plugghästar med stora hjärtan!

Folk som hävdar att könet på folk i skönlitteratur inte spelar någon roll, kanske får sig en tankeställare. Det vore inte samma bok såhär. Och det vore nog inte en bästsäljare heller. Det är inte en slump att 80% av alla barn- och ungdomsböckr har manliga huvudpersoner. Kvinnor lär sig relatera till män i litteratur, film och konst. "Jag tänker inte ens på att det är en kille, jag identifierar mig med honom ändå". Men hur ofta hör vi det motsatta? Hur ofta läser småkillar äventyrsböcker med barnhemsflickor och prinsessor som huvudpersoner? Det är inte lika säljbart.

Det är en tillgång att kunna identifiera sig med andra människor. Att kunna relatera till dem, oavsett vem du själv är. Jag tycker att killar också borde få möjligheten att lära sig det.

Det är faktiskt en av de enklaste och bästa vardagsfeministiska handlingarna du kan göra. Köp en bok med kvinnlig huvudperson nästa gång lillebror, grannarnas son eller du själv fyller år.


/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Mallan

Åh, jag jublar över detta!

2012-04-02 @ 10:08:12
URL: http://enkelespresso.wordpress.com/
Postat av: Finnfemfel

Visst är den ljuvlig! Såg på fyran igår och försökte hela tiden tänka om den, Snape blir ju helt underbar!

Dock, sade en vän, blir Hermiones angrepp på Malfoy i trean med annan symbolik. Men måste det det? Malfoy är ju fortfarande ett mobbande as, kille eller (tj)ej..

Det här tål att utvecklas!

Puss!

2012-04-02 @ 10:50:46
Postat av: MarySaintMary

Jag vill också läsa de böckerna!

2012-04-02 @ 11:48:23
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Postat av: moa

Helt briljant ju!

2012-04-02 @ 15:17:10
Postat av: lova

där harry irriterar mig och framstår som gnällig och passiv ((bok 7 främst, och när han har kärleksproblem) kanske jag har mer hänsyn till harriet. Onekligen en tankeställare. Vill också läsa! :)

2012-04-02 @ 17:31:49
Postat av: Fröken Bella

shit va coolt!

2012-04-02 @ 22:07:52
URL: http://frokenbella.se
Postat av: Elias

Finns ju bokserien Den mörka materian (His Dark Materials på originalspråket) av Philip Pullman, den har en underbar hjältinna. Den bokserien borde alla barn få läsa då den verkligen är fantastisk. Jag är själv otroligt tacksam över att min far läste dem högt för mig när jag var liten.

2012-04-02 @ 23:02:38
Postat av: aLva

Underbart! ^w^



I Cirkeln är det ju massa coola tjejer...

2012-04-03 @ 10:40:14
URL: http://ingetlivutanbocker.blogg.se/
Postat av: Johan

Ja. Typiskt bra sak med att de bäst säljande ungdomsböckerna i Sverige just nu (Cirkeln, efterföljaren Eld) har ett gäng tjejer i huvudrollerna.



//JJ

2012-04-04 @ 01:06:51
URL: http://johanjonsson.net/wikipedia
Postat av: Maaria

Underbart, och hon har samma förnamn som jag, det är inte alls ett vanligt namn! =)



80%? Är det sant? För mig känns det som om minst 60% är flickor! Och jag har läst massor av barn- och ungdomsböcker... kanske bara flickböcker då ;P

2012-04-05 @ 01:06:33
Postat av: Mats

Så jäkla beyond patetiskt att jag finner inga ord

2012-04-09 @ 00:47:10



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0