Share

Vägen till sundare skönhetsideal går inte via att dissa smala personer

Få har väl missat debatten om pinnsmala skyltdockor som blossat upp igen då det visat sig att Gina Tricot inte alls tagit bort dockorna. Nu går det runt en bild på facebook som Kalle från Arlandagymnasiet tagit, med medföljande kommentar om hur vidrigt detta är.
"Se hur revbenen sticker ut, den lilla kulan på magen är alltså magens inälvor som visst inte gick att banta bort, kanske ska operera bort lite onödiga organ när vi ändå håller på.
(...)
Och dessutom, vem i helvete är menad att se ut så där med flit, det ska ju endast vara följden av en mycket tragisk sjukdom, anorexia och bullemi. För jag kan helt seriöst garantera att det inte finns några män, killar eller för den delen pojkar som tycker att det där är fint, sexigt eller på något sätt attraktivt."
Och alla kommenterar och håller med. Detta är vidrigt. Inte idealet, utan kroppsformen. Men. Hallå.

Här behövs lite feministisk argumentation i ideal-sammanhang 101.

DÅLIGA GREJER ATT SÄGA (det vill säga saker som cementerar trista strukturer, sätter ännu mer press på tjejer och skuldbelägger fel personer):
Fy faaan vad oattraktivt! alt. Jag skulle inte vilja knulla nån som ser ut sådär.
Kalle från Arlandagymnasiet talar säkert i största välmening när han säger att ingen kille tycker att yttepyttesmal är attraktivt, men han gör två kardianalfel under tiden.
1. Han uttalar sig för en hel grupp som han inte kan representera. En hel del män, killar, eller för den delen pojkar tycker garanterat att pinnsmal med bula på magen och små bröst är skitsexigt.

2. Han antar att tjejer mäter sitt värde i knullbarhet för män. Det är hår-debatten all over igen. "Ni ska/ska inte göra/se ut blah för då kommer jag finna dig oattraktiv!" Well, we don't give a fuck. Det är jättebra att du vågar stå upp för att du gillar något annat än normen, Kalle, men du behöver inte dissa alla som inte attraherar dig och dessutom anta att halva mänskligheten står bakom dig för det.

Jag ser inte ut sådär, och ingen jag känner heller!!
Nä. Väldigt få personer ser nog ut så, men vissa gör, i alla fall nästan. Om vi börjar snacka om att INGA skyltdockor representerar din kroppsform, då blir det relevant. Då är det ett problem. Men det är inte fel på den här dockan för att hon inte har dina mått. Fel angreppsväg. Jag tycker inte att det är fel på plus-size-dockor för att de inte har mina mått, jag tycker det är fel att de inte syns mer och att alla är vita eftersom variation och representation är viktigt!


Majoriteten av kvinnor är betydligt större än sådär, så företaget borde anpassa sig om de vill sälja!
Det är sant att majoriteten av kvinnor är större än en 32:a eller vad dockan nu kan vara, och det kan vara viktigt att påpeka när en annan bild förmedlas av media, men det betyder inte att alla butiker måste anpassa sig efter majoriteten. Om vi hårddrar det ska vi i så fall inte sälja några kläder i strl 32, eller några damskor i 35 och 43, för att majoriteten inte ser ut så. Majoriteten borde definitivt representeras, men inte bara majoriteten, då är vi ju tillbaka där vi startade - i mainstreamingen av kvinnokroppar!


BRA GREJER ATT SÄGA (det vill säga saker som kan leda till förändring, stärka tjejers självbild och nyansera debatten):

Det suger att vi bara får se en variant av kvinnlig skönhet, den vita smala. Kvinnor kommer i alla former och färger och är awesome allihopa!
Det här påståendet sätter fingret på problemet utan att skuldbelägga någon. Jag är vit och smal. Jag vill se mindre av mig i skyltfönstrena och mer av andra, för det är rättvist och för att det skulle bredda trista normer, men jag vill inte höra att jag är äcklig, ful och fel bara för det.


När vi redan har ett smal-ideal bidrar denna skyltdocka bara ännu mer till ett pressande ideal. Mer variation i skyltfönstrena!
Den här varianten sätter kanske fingret ännu bättre på problemet. Problemet är ju inte denna docka, utan att den ingår i och bidrar till en struktur av smalhets som får tjejer att må piss och känna sig fel, över något så irrelevant som centimetrar runt vissa ställen på kroppen.

Det är oroväckande att ideal-kroppen har förskjutits till att bli smalare och smalare utan att företag, media och modevärlden reagerar. Det är inget fel med att vara smal, men vi måste inse att det finns en gräns för människokroppens byggnad och att hälsan är det viktigaste. Faktum kvarstår att de allra flesta personer inte kan vara mycket smala utan att banta eller på annat vis göra ohälsosamma saker.
Bra för att den åberopar andra värden än skönhet, samt manar till eftertanke och handling snarare än fördömmande.

Denna skyltdocka har orimliga proportioner för en levande homo sapiens. Eftersom företaget säljer saker som ska sitta på just homo sapiens är hänvisningen till "det är ju konst!" ganska lam.
Det är en sak att kritiskera dockan för att den är smal, den kan göras bra och det kan göras dåligt, men att kritisera den för att den faktiskt inte är mänsklig, alltså att en homo sapiens rent fysiologiskt inte kan ha dylika proportioner och fortfarande andas, är en annan sak. Det är klart vi får göra omänsklig konst, men ska vi sälja kläder som ska passa människor blir det en annan sak. Vi kan ju klä på kaktusar och sälja jeans, men jag har en känsla av att det inte skulle funka så bra. Nä, det där med konst är bara en lam ursäkt. Smalt säljer, Gina Tricot är giriga. Ni kan i alla fall vara ärliga med det.


Men, vägen till sundare skönhetsideal går inte via att dissa smala personer. Den går via att dissa smala (i dubbel bemärkelse) ideal och lyfta fram andra typer av skönhet. Den går via att betona att skönhet och behagande av manliga blickar inte är en kvinnas främsta uppgift i livet.

Jag vet att jag inte är ensam om att känna igen mig i skyltdockan ovan. En del av de som gör det har säkert ätstörningar, andra har det inte utan är bara smala i sig själva. Jag kan dock meddela Kalle mfl. att mig bula på magen inte innehåller några organ, utan underhudsfett. Jag är helt enkelt skapt så att mina rev- och höftben sticker ut, medan jag samtidigt har en liten charmig bula på magen. Mina äldre släktingar som inte alls är pinnsmala har dylika proportioner. Och jag blir lite upprörd över att Kalle mfl. har mage (hah) att komma här och säga att ingen någonsin kommer tycka att jag är sexig. För det första vet jag av empiriska undersökningar att det är bullshit, för det andra är det bara otrevligt, onödigt och arrogant. Jag vill inte ha inte ditt eller mfl.:s godkännande/underkännande av min kropp.

Så fortsätt kämpa för en bredare, verkligare, peppigare syn på kvinnlig skönhet, men säg inte att jag och mina spinkiga medsystrar är äckliga på vägen. Vi smalisar har en skyldighet att vara medvetna om våra smal-privilegier och kämpa för större mångfald, men det är inte oss det är fel på. Det är idealen. Vi är lika mycket era systrar som ni är våra.

Poängen är frigörelse för alla, inte tätare fångstnät att navigera.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Hanna

Bra skrivet! Jag håller med dig helt och hållet. Jag tänkte också första gången jag såg bilden att angreppssättet "det är inte sexigt" väckte obehagliga känslor hos mig. Men jag var för feg för att våga kommentera och säga min mening. Du motiverar mig Sofia och en vacker dag ska jag våga göra min röst hörd!

2012-04-10 @ 20:45:25
Postat av: Visselpaj

Word! Rubriken säger allt.

2012-04-10 @ 22:22:06
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Ebba

Detta är lite off topic, men jag ville visa detta: http://flakphoto.com/content/self-portraits-jen-davis-hannah-frieser

Tycker bilderna är så himla vackra, och att hon är superfin, men jag inser att jag då stödjer en kroppstyp som är mycket ohälsosam men att det är mer pk att tycka att en mycket överviktig människa är sexig är en undernärd människa. Vet inte riktigt vad jag vill få fram med detta dock :)

2012-04-10 @ 23:54:03
Postat av: Anonym

Ebba man kan vara tjock och hälsosam! Hälsa ligger inte i kroppsformen utan i levernet.

2012-04-11 @ 09:38:35
Postat av: Ebba

Ja självklart, men denna kvinna lider ju av fetma.

2012-04-11 @ 10:58:47
Postat av: Intersexorwhat

Å nu kände jag typ "Jaaaaaa, vad bra du är!!"

2012-04-11 @ 23:10:44
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Johanna

Alltså, hatten av för dig. Du kan verkligen sätta fingret på saker och visar alltid ett annat, otroligt viktigt perspektiv på debatter som den här. Jag får verkligen ut något av att läsa din blogg. Du är så jävla kung!

2012-04-11 @ 23:21:43
URL: http://midnightspecial.blogg.se/
Postat av: David

Jag gillar när folk kan sätta ord på det jag gått och tyckt men inte riktigt kunnat formulera. Tack!

2012-04-12 @ 16:28:08
Postat av: Eliz / Lotus Noir

Från en spinkig medsyster till en annan: Du är underbar. Satt så sent som i söndags på en krog och lyssnade på en grupp killar raljera över hur menlösa smala kvinnor är "DET SKA VA NÅT Å TA IIII!" säger de och visar med händerna hur de greppar en kurvig rumpa i luften. Jag blir fan äcklad över dessa fasoner. Denna självklara rätt att rescensera kvinnors kroppar och dessutom högt och lågt deklarera hur äckliga smala/tjocka är. Jag sa ifrån.

2012-04-13 @ 12:51:33
Postat av: Cilla

Ännu en bra skriven text från dig.

2012-04-13 @ 22:37:30
Postat av: Emma

Du är så jävla grym. Klockrena resonemang.

2012-04-17 @ 22:40:43
Postat av: Kitten

Bra skrivet! Delar detta via Fb så fler får ta del av dina kloka ord!

2012-04-27 @ 15:00:21
URL: http://www.kittenskladkammare.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0