Share

Hovrätten: Det är okej att "råka" våldta sin flickvän lite grann

En man har analsex med sin sovande flickvän. Hon anmäler honom. Han får pengar av staten.
 
Heja Sverige!
 

En då 19-årig man satt häktat i närmare tre veckor då han misstänktes för att ha våldtagit sin flickvän. Mannen dömdes till fängelse i tingsrätten för att han haft analt samlag med flickvännen när hon låg och sov.

Hovrätten menade att mannen i och för sig varit medveten om att kvinnan sov och att hon inte tyckt om anala samlag. Dessutom hade kvinnan befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd då hon sov.

Däremot ansåg rätten att det inte gick att bortse ifrån mannens förklaring att han hade "träffat fel" och att det därför inte var visat att det rört sig om ett analt samlag.
 
JK beviljar nu mannen nu 22 000 kronor i ersättning för lidande och ombudskostnader. - Artikel från dagens juridik.
 
Saker som är fel med detta:
 
1. Domstolar som inte vet att sex med sovande människor i regel är våldtäkt
 
Hon sov. Mannen var uppenbarligen medveten om att hon sov. Sova = hjälplöst tillstånd. Det borde inte finnas någon dispyt om detta. Du kan inte värja dig/kommunicera när din hjärna inte är medveten om sin omgivning. Faktum. Om ni har en explicit uttalad överenskommelse om att sex i sömnen är okej/najs/awesome blir det möjligtvis ett undantag, men vette fan om jag personligen skulle godta det. Du KAN ju inte samtycka när du sover. Hursomhelst, grundregeln:
 
Du får inte ha sex med folk om de inte är med på tåget. --> Du kan per definition inte vara med på tåget när ditt medvetande är bortkopplat. --> DU FÅR INTE HA SEX MED FOLK SOM SOVER, DET KALLAS VÅLDTÄKT.
 
Jättelätt regel. Hyfsat livsviktig. Kan vi tala om detta på sex och samlevnaden och inte om några jäkla mogna folliklar som 15-åringar ändå inte bryr sig ett skit om?
 
2. Domstolar som tycker det är okej att stoppa in sin penis i en sovande människas vagina, men inte i analen
 
Domstolen tyckte att förklaringen "jag träffade fel" är okej för att fria honom. Att det inte gick att bevisa att det rörde sig om ett analt samlag.
 
Så det är okej att våldta kvinnor i fittan, men inte i analen? HALLÅ. Jag förstår att det kändes ännu mer obehagligt för kvinnan som tydligen inte gillade analsex, och det vore rimligt med högre skadestånd för större lidande för hennes del, men det betyder inte att det ÄR okej om hon hade blivit våldtagen på ett annat sätt.
 
3. Du "råkar" inte stoppa in något i analen
 
Om vi nu antar att det faktiskt var analsex det rörde sig om, eftersom det ju står det upprepade gånger i artikeln, så borde rätten granskat argumentet "jag träffade fel" lite noggrannare. Typ eftersom detta argument användes för att fria mannen. 
 
Rent anatomiskt är analen byggd för att föra ut saker (avföring) ur kroppen. Dess muskulatur, slemhinna och position är optimerad för denna funktion. Därmed inte sagt att den inte går att användas till annat. Analsex är ju uppenbarligen mycket trivsamt för många människor, men för alla dessa människor är den gemensamma nämnaren försiktighet och kontroll.
 
Analen har två ringmuskler vid öppningen. Den yttre är viljestyrd och kan slappna av på beställning (huruvida den är avslappnad i sömnen vet jag inte). Den inre är inte viljestyrd och slappnar av först efter försiktigt tryck i ca 10-15 sekunder. Utan avslappnade ringmuskler kommer inget (stort) in i analen överhuvudtaget. Om du inte använder rejält med våld förstås. Jag menar, du får in stora saker i öronen också om du trycker tillräckligt hårt. Analen har inte heller någon naturlig lubrikation, utan glid måste tillföras för att det ska gå att föra något in och ut utan att skada slemhinnan. Analsex är inte farligt, men det kräver planering, ömsesidighet (om du inte har det med dig själv, obviously) och försiktighet för att inte skada kroppen och orsaka smärta. Läs gärna RFSU:s analsexpraktika, s. 8-10.
 
Slutsatsen är alltså att du inte "råkar" föra in en penis i en anal. Du kan förstås råka nudda öppningen, men in kommer du inte utan ansenligt våld om den andra parten inte samarbetar. Och jag vet inte, låter inte det där med "andra parten inte samarbetar" väldigt mycket som våldtäkt?
 
4. Han blir inte bara friad, han får ersättning för "lidande och ombudskostnader"
 
Stackars våldtäktsman. Stackars kvinnormisshandlare. Stackas förövare. Har vi hört det förr?
 
Det är klart det är jobbigt när ens bekantskapskrets ser ned på en. Det klart att det suger att sitta häktad. Men guess what? Du begick ett brott. Du förtjänar det. 
 
/Zäta
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: bn

Mår så jäkla illa av sånt här. Kan för mitt liv inte förstå att det kan hända i Sverige.

2012-08-20 @ 15:40:39
Postat av: sistergnu

Jag vet fan inte ens var jag ska ta vägen när jag läser detta allstå, herre jävlar.

2012-08-20 @ 15:49:39
URL: http://sistergnu.blogspot.com/
Postat av: Miss I

Fantastiskt skrivet som alltid! Det är sorgligt att det ska behöva se ut så här i Sverige 2012, men det är desto bättre att det finns människor som uppmärksammar och kritiserar det.

2012-08-20 @ 16:11:25
URL: http://kultimera.blogspot.se/
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Alltså...det känns som om tingsrätterna i allmänhet dömer bra, sedan kommer hovrätterna och fuckar upp, och om man har tur kommer högsta domstolen och ställer allt till rätta igen...typ.
Och det här fallet som du tar upp är så vansinnigt att jag inte ens finner ord för det!! Fy...jag blir så förbannad...och ledsen. :-(

2012-08-20 @ 16:12:41
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Den Feta

En blir fan mörkrädd. Och förbannad! Ska man som kvinna behöva byta utbildning och studera till hovrättsdomare för att något i det här jävla skitlandet ska ändras eller? Hur kan ett rättsamhälle ge en människa ersättning för att ha haft sex med en medvetslös människa när det står i lagen att en inte får ha det? Är synen på kvinnan som mannens egendom fortfarande så djupt rotad? Det verkar fan inte bättre. Nä, man skulle ta och byta kön, så kanske en slipper känna sig så utsatt.

2012-08-20 @ 20:56:06
Postat av: Tess

Tycker det är helt sjukt. Det måste ha gjort ont!

2012-08-20 @ 23:34:17
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Alice

Alltså, vad i...

2012-08-21 @ 11:50:34
URL: http://theolddays.blogg.se
Postat av: Therese

Fy fan vilka jävla svin det finns. Sover man så sover man
Hur kan kan som sagt göra motstånd då?
Tydligen så tyckte ju hovrätten att det är helt okay att
Våldta någon i sömnen eftersom de friade äcklet.
Fan vad förbanad jag blir. Stackars kvinnan i fråga tycker då jag.
Hur ska hon och så många andra som henne våga lita på
Rättssamhället? Nej fy fan säger jag bara....

2012-08-21 @ 12:33:46
Postat av: Candy

Om det verkligen var "analt samlag" han haft med henne låter det ju verkligen inte som om han träffade fel och råkade nudda öppningen, utan snarare som att han kom in helt & hållet och fortsatte vara där. Då håller inte hans förklaring. Dessutom... hon sov. Om parter i ett förhållande tydligt kommit överens om att sex med en sovande part är okej, ser jag inga problem med det (så länge försiktighet iakttas), men frågan är ju om det förhöll sig så i detta fall. Nä, jag tycker att en noggrannare bedömning borde göras. Det här låter jättemärkligt och väldigt ursäktande gentemot den anklagade. Blir fan mörkrädd, om min snubbe av någon anledning skulle få för sig att knulla mig i röven medan jag sov skulle han kunna komma undan med förklaringen att han egentligen tänkt knulla mig i fittan? :S

2012-08-21 @ 12:34:50
URL: http://sugarhearted.wordpress.com
Postat av: unga fröken karlssons Esteterier

Är helt mållös. Kan inte minnas sist jag var såhär förbannad.

2012-08-21 @ 14:06:06
URL: http://www.esteterier.com
Postat av: Ingrid

Och därför behövs det fler kvinnor i juridiken.

2012-08-21 @ 14:30:25
Postat av: Lovisa

Så jävla vidrigt.
En liten kommentar om att det förvisso kan vara olika lätt att tränga in i analen, för mig är det till exempel ganska lätt. Delvis på grund av att jag lätt får exem och därför smörjer in med salva, men även utan det så är den allmänt mer avslappnad och större än min pojkväns. Så för mig kunde nog heltorr fitta vara lika trång som analen. Men, det är ju verkligen inga förmildrande omständigheter eftersom det fortfarande är helt åt helvete fel att ha sex med någon i sömnen!

2012-08-21 @ 14:43:18
Postat av: Johanna

Som vanligt är du helt klockren. Seriöst, såna här grejer får mig att vilja spy och jag håller helt med om att det är DET HÄR ungarna måste prata om i skolan. Även om folliklar är spännande.

2012-08-21 @ 15:28:46
Postat av: Svalin

Ärligt talat är jag inte så förvånad att rättsväsendet resonerar som de gör för de verkar rätt ofta ha väldigt dåliga kunskaper om våldtäktslagen. För att ta ett exempel: En man friades från anklagelser om våldtäkt av Örebro Tingsrätt i juni i år med motiveringen att offret som är transexuell inte är en "riktig kvinna" precis som om det står i lagen att bara cis-kvinnor kan våldtas. I domen refererade de dessutom till kvinnan som "mannen".

Postat av: Moln

Arg.

2012-08-21 @ 18:19:32
URL: http://makt.devote.se
Postat av: Elina✿

Finns det någon besöksadress, telefonnummer eller mailadress till där det beslutet togs? Är väldigt sugen på att skriva till dem...

2012-08-21 @ 19:55:27
URL: http://chaquette.blogg.se
Postat av: Elina✿

Förresten, källa?

Tacksam för svar på mina frågor :)

2012-08-21 @ 19:57:45
URL: http://chaquette.blogg.se
Postat av: Mats

Troligen är detta en i raden kvinnor som ville sätta dit sin pojkvän, så jäkla vanligt det där.
Vem vaknar inte av att man för in en kuk i analen? Svaret är att alla vaknar av det, den som säger att man inte gör det ljuger för att ta sida. Det är väl vad som snarare ska fokuseras på här? Varför kan det gå så långt att denna man nästan åkte in för att en kvinna villa sätta dit mannen?

2012-08-22 @ 21:37:57
Postat av: Svalin

Mats, det är mycket möjligt att hon vaknade av våldtäkten. Hur som helst verkade hon ju sova i början av den. Att våldta någon som sover oavsett om det är under en stund eller hela tiden när det pågår är en våldtäkt. Snälla tänk logiskt.

Postat av: Mats

Svalin
Tänka logiskt säger du? Jag gick in på din blogg och kollade vem du var, vad är det jag ser om inte den största feministen av dem alla som upprepar floskler på löpande band. Män bla bla bla överordade kvinnor, bla bla bla jag har inte bevis för något men så är det bla bla bla. En riktig kvinnogris med andra ord.

Nej det är verkligen inte våldtäkt. Detta är något som många kvinnor och män gillar. Tro det eller ej, men det är en orsak till varför han gör som han gör. Jag vet vad du tror, och jag kan svara att du har fel, nej han är inget kåt djur som inte kan kontrollera vad han gör. Så det leder till varför gör han det tror du? Ja jag kräver ett seriöst svar på det.

Du kan också ta och leta upp hundratals kvinnor som skulle tycka om detta, och dessa kvinnor finner du inte på dina vänners feministiska bloggar.

Visst var det kanske fel gjort bara hon och han vet, inte DU och verkligen ingen lag. Är det våldtäkt? Inte en chans...
Så du ska vara försiktig med vad du önskar dig, jag vet att du vill få det till att en kvinna ska knäppa med fingrarna så ska pojkvännen sättas dit för våldtäkt för det är vad du kämpar för här.

2012-08-27 @ 00:37:41
Postat av: Den Feta

Mats: Annars kanske kvinnan använde sömnpiller. Jag vet att om jag skulle få för mig* att köra upp något i röven/fittan/urinröret på en sovande person utan dennes medtycke, så skulle jag inte våga detta om jag inte visste att människan var extremt svårväckt. Man kan ju tänka sig att sömnpiller är en sådan sak som en man vet om sin partner om de kommit så långt att de delar säng. Män ljuger oftare i rättsalen än vad kvinnor gör, statistiskt sett, och de gör det oftast för att få ut försäkringspengar de inte ska ha. Ska se om jag kan gräva fram statistiken åt dig också, så småningom.

*=OBS: Jag tänker inte göra något av den graden. Sådant beteende äcklar mig.

2012-08-31 @ 01:05:10
Postat av: Vincent

"Det är klart det är jobbigt när ens bekantskapskrets ser ned på en. Det klart att det suger att sitta häktad. Men guess what? Du begick ett brott. Du förtjänar det."

Fast nu vet du ju inte om han faktiskt begick ett brott eller inte. Du bara spekulerar. Du vill att han ska vara skyldig och antar därför att han var det.

2012-11-12 @ 17:44:29
Postat av: Viktor

inte konstit att tjejer blir våldtagna så jävla lite som ni släpper till !! och ja killar är djur så det är bara och acceptera fuck of alla feministhoror!!

2014-05-17 @ 00:55:20



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0