Share

Det här med makt och motmakt

Han skriver inte bara skrämmande debattartiklar om att "könsbytare bör vara sterila", han skriver också skrämmande böcker om alla som inte är som honom. Psykiatrikern David Eberhard är en av de personerna som tror att en fin utbldning ger honom rätt att säga vad som helst om vem som helst, och det obehagligaste är att folk tenderar att tro på folk med fina utbildningar som låter auktoritära.


Men vi ska inte låta honom komma undan med det. Om du ska göra en viktig sak idag så är det att läsa den här bokrecensionen och sätta en mental VARNING-sticker på namnet David Eberhard. Den är värd 18 minuter av din tid, jag lovar.


Exempel på fenomen som D. reagerar negativt på är dagens klena ungdomar, överdriven likabehandling av minoriteter, dyslektiker och lobbygrupper från queerrörelsen. Positivt i hans värld är istället kemisk kastrering, avskaffande av sexköpslagen, sterilisering vid könsbyte och ordningen i skolan på 50-talet. (min fetstil)


Det finns mycket att reagera på i den här boken, men den sak som stod ut ur mängden för mig var "den överdrivna likabehandlingen". Det går inte att överdriva likabehandling: Antingen är folk lika behandlade, eller så är det de inte. Antingen har folk samma lagstadgade rättigheter, samma reella möjligheter och samma värde i samhällets ögon, och då är de rättvist behandlade, eller så är de inte likabehandlade. Det går liksom inte att göra det för rättvist. Om en minoritet skulle få det lite för bra, lite för feta rättigheter eller tillgångar, så skulle de ju inte vara likadant behandlade längre, utan särbehandlade. Vilken grej att vara upprörd över: Folk som inte är majoriteten har fått det bra!!!

Jag upphörs aldrig att förvånas över den arroganta egoism som ligger bakom dylika resonemang. "Om andra får samma möjligheter som jag, blir konkurrensen större för mig och då blir det jobbigt. Bättre var det på 50-talet när kvinnfolk stannade hemma och hbt-personer höll käften. Då var det lätt för en stjärna till man som mig att lysa."

Jag är jäkligt glad att jag lever i en tid när kvinnfolk och hbt-personer kan säga ifrån på sina bloggar när maktmissbrukande stjärnfall som du försöker ta över.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Intersexorwhat

Det mest intressanta är att han tror sig veta vad han snackar om. Jag läste en artikel, eller vad det var, som han skrivit och jag fattade inte om han snackade om juridiskt kön, könskorrigerande operation eller något helt annat. Han blandade ihop allt i en enda röra och sa att det är en medicinsk fråga. Sjukt förvirrande mänska, och ändå verkar en del av de som kommenterade på artikeln tycka att det han skrev var bra.

2012-01-23 @ 22:54:58
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Alice

Tja, efter den recensionen så vet jag definitivt vilken psykiatrisk mottagning jag inte tänker uppsöka om det skulle bli aktuellt.

2012-01-23 @ 23:01:58
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: ica

Jag förstår. Många galningar i världen vill ha en röst och har tillgång till papper och penna. Vad jag inte förstår är VILKET PUCKOFÖRLAG som gav ut denna smörja?

2012-01-23 @ 23:46:16
URL: http://iiandyr.blogg.se/
Postat av: Finnfemfel

Det var obehagligt att läsa recensionen (ett underbart grepp att använda sig av en psykprofil-stil i analysen!) och sedan slå upp dagens Metro och se en krönikör ge boken och överläkaren i fråga tummen upp efter att ha skrivit om att inte sätta offerkoftan på folk som bara behöver få vara sina inte så normativa jag.. (http://www.metro.se/kolumner/reducera-mig-inte-till-det-freak-jag-kampat-mot/EVHlat!IxE5LOIvxyyI/)



@ica - samma bolag som publicerat Carolina Gynning och i övrigt mest självhjälpslitteratur verkar det.

2012-01-24 @ 00:24:27
Postat av: Pix

Ja, som skrivs i recensionen du länkar till, det är obegripligt att han får vara överläkare på en psykiatrisk mottagning. Har läst en tidigare bok som han skrivit och det var också en inkonsekvent smörja av löst, allmänt människofientligt tyckande. Tycker att Ann Heberleins sätt att resonera påminner lite om DEs men hennes böcker är inte lika illa skrivna.

2012-01-24 @ 08:32:23



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0