Share

Makt och språk och maktspråk

Inte för att vara kaxig, men ibland känns det som att den här bloggen har samlat det bästa av interaktivitetens och informationssamhällets löften. Ibland är nämligen kommentarsfälten sådär väldigt givande och intressanta som stora dagstidningar bara kan drömma om. Visst har jag min beskärda del av troll, elakingar och puckon, men väldigt ofta kommer det fram väldigt bra saker.

Som igår till exempel. Jag skriver om tolerans och acceptans, och menar att det är en skillnad. Några läsare menar att det är samma sak i olika ord, ytterligare några håller med och några andra har egna förslag. Det utvecklas en diskussion om makthierarkier i samhället och om språkbruk. Det är lika intressant som roligt att läsa.

Till en början vill jag förtydliga att jag igår främst talade om ett samhällsklimat. Ett accepterande samhällsklimat, som är öppet för alla. Eller att det i alla fall var det jag menade. Jag menade inte att en person kan komma och säga  "jag accepterar att du är konstig" till någon annan, och att det skulle vara okej. Snarare "jag accepterar att vi är olika, men lika värdefulla". (Det låter som en barnbok all over igen -- varför ska det vara så svårt för oss vuxna?)

Jag håller med er som talar om maktspråk och hur viktigt det är att inte lägga värderingar i ord och bara låta vissa uttala sig. Att inte omedvetet låta en grupp dömma en annan. Jag håller helt med på ett teoretiskt plan och på ett ideologiskt -- vi vill ha ett samhälle där bara ömsesidig respekt och acceptans råder! Däremot tror jag att vi måste erkänna hur situationen ser ut i dag. Det är inte rimligt att tro att vi ska nå till ett samhälle där homo får vara lika oifrågasatt som hetreo, där alla bara är olika nyanser av färg, inom en snar framtid. Språk är en viktig förändringskraft, men vi måste samtidigt tala ett språk som stämmer med verkligheten och som de flesta förstår.

Och då kommer vi till den andra punkten: Användandet av "färgad". I inlägget i går menade jag att lägga orden i Ullenhags mun på ett lite raljant sätt, även om det kanske inte var jättetydligt. I andra fall, om jag själv använt det, syftar jag på de konstruerade kategorier av människor som inte faller inom en vithetsnorm. Självklart har alla människor en hudfärg. Alla är färgade. Men vi kan inte låtsas som om vithetsnormen inte finns, att den inte konstruerar ett "de andra" av människor som inte passar in, som befästs med alla möjliga negativa konnotationer. För det gör det. Och ska vi kullkasta förtrycket måste vi tala om det. Det är viktigt att ha fokus på normen, precis som i alla maktdiskussioner, men också att ha icke stigmatiserande ord för dem som faller utanför. Jag har helt fräckt tänkt att "färgade personer" skulle vara en bra översättning av engelskans "people of colour" för att tala om generella förtryck, något som jag stött på i många feministiska böcker skrivna av personer som konstrueras som "svarta", eller "bruna".* Men jag kanske har fel. Och framförallt ska jag som vit inte ta mig rätten att tolka uttryck som inte påverkar mig på samma sätt alls. "Personer med mörkare hudfärg eller hårfärg än mig, som råkar ut för en massa fördomar på grund av det" kanske vore bättre." "Icke-vit"? Funkar ibland, men knappast som bas för motstånd. Jag skulle inte vilja bli benämnd som "icke-hetreo" hela tiden.

Jag tror att det är så kvävande svårt att tala om för att vi är rädda att stigmatisera en grupp vi absolut inte vill stigmatisera. Idag har "homosexuell" ingen negativ klang för många, "hbt-personer" än mindre. Det är lätt att tala om. Lätt att samla sig runt.

Och grejen är att jag tror vi behöver begrepp, även om de riskerar att låsa fast människor kommer vi ingenvart utan dem. Människor blir inte diskriminerade för att de är invandrare. Norska invandrare blir inte diskriminerade, och de är lika invandrade. Människor blir diskriminerade för att de med makt har fördomar som fäser vid etnicitet, hudfärg, brytning och kultur.

Jag har inget bra svar, inget magiskt ord. Jag kommer fortsätta tala om vithetsnormen, eftersom det är den jag är med och upprätthåller eller ifrågasätter. Andra människor, vars livserfarenhet placerat dem på andra sidan om normen ger helt andra, och ofta viktigare sidor av den saken, och jag är säker på att ni har mycket bättre tankar och ord för dessa färgproblem som rasism och normer skapar.

/Zäta

* "Konstrueras som..." är bra, för då pekar texten på att det är i människans psyke och kultur färgandet sker, inte i nyanser av hudtoner, men det är superomständigt att skriva så varje gång. "Konstrueras som..." Det är lite som om vi skulle behöva skriva "blev till genom en mängd små slumpvisa mutationer varav några ärvdes till nästa generation, vilket gav en liten överlevnadsfördel, vilket i sin tur gav fler ungar och till slut hade alla i arten den egenskapen" varje gång vi ville beskriva att en art fått en förändrad egenskap genom evolutionen. Jag lovar, det finns ingen biologi-bok som gör det varje gång, även om det är sant varje gång. De skriver typ "Giraffen fick en längre hals för att anpassa sig till omgivningen" och menar då underförstått: "den längre halsen blev till genom en mängd små slumpvisa mutationer...".
Share



Kommentarer
Postat av: Vanda

Älskar din blogg och att du tagit upp just den här diskussionen då jag tycker det är superintressant hur språket speglar hur vi tänker. (Har just läst en lång tråd om menskoppar och noterat att de som är negativt inställda pratar om att "köra upp" en menskopp och de som är positivt inställda om att "sätta in" den i slidan. Rolig notis!)



MEN nu måste jag påpeka en sak som stört mig ett tag och jag menar verkligen inte att vara dryg, men jag har lagt märke till att du konsekvent skriver "hetreo" men det heter ju faktiskt "hetero"... Förlåt! Måste bara få ut det ur systemet! Nu vet jag att du läst det och tänker inte störa mig på det mer.



Tack igen för ditt bloggande!

2012-01-09 @ 18:26:38
URL: http://darlingbuds.blogg.se/
Postat av: Mariana

Vanda: Om en skulle vilja läsa menskopptråden (språknörd + menskoppfrälst, need I say more?), vart ska en navigera då?

2012-01-11 @ 01:18:49
Postat av: Vanda

Fefo.se, det kostar 10 kronor att bli medlem så det kanske är lite jobbigt! Men menskoppen.se har en like-sida på Facebook, som heter "Menskoppen - för tjejer med rött blod". Där märker man lite samma sak om man letar!

2012-01-11 @ 16:40:31
URL: http://darlingbuds.blogg.se/
Postat av: Joe

Zäta, snälla skriv om det nya beslutet om tvångsteriliseringar!! Jag måste få läsa dina kloka starka ord innan jag blir helt vansinnig i den här skitvärlden!

2012-01-12 @ 21:54:49
URL: http://www.joesbryderier.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0