Share

Queer uppfanns inte på 90-talet

Eller alltså, begreppet queer så som det används i Sverige idag uppfanns väl typ på 90-talet. Queer som ifrågasättande, som frigörelse, som normkritik, som Butler och Rosenberg menar, som hbtq-paraplybegrepp, som identitet, som medvetenhet och klubbkoncept. Men queer så som att gå på tvärs med en tvåkönsnorm och ett heterosexuellt begär, som antagits vara normen i de flesta sedan urminnes tider, uppfanns inte på 90-talet. Det fick bara ett nytt namn.
 
Ibland verkar konservativa människor tro att homo- och bisexualitet, samt transidentiteter, är ett nytt påfund. De verkar tro att folk på stenåldern och medeltiden levde i små lyckliga tvåsamma hetreopar och älskade sina respektive könsroller. Dessutom var kvinnorna sjukt ohåriga trots att det inte fanns rakhyvlar och männen jättebra på att framföra fordon trots att det inte fanns fordon. Men typ. Du behöver inte direkt ha en master i historia för att inse att dessa förgivettagna sanningar om vår arts förflutna bygger mer på kulturella boomeranger* och fördomar från vår egen tid än något annat.
 
Det är svårt att tala om queerhet i tider då queer inte fanns. För om begreppet "homosexualitet" inte var uppfunnet, utan vissa snubbar bara låg med andra snubbar ibland, kan vi inte direkt klistra på dessa historiska män etiketten "gay". De själva såg sig inte så, samhället såg dem inte så. Det enda vi kan säga är att de utförde handlingar som vi idag förknippar med homosexualitet. (Hetero- och homosexualitet som identiteter uppfanns först i slutet av 1800-talet, och fanns inte i folks föreställningsvärldar som reella begrepp före 1920-talet i västvärlden.)
 
Men bara för att begrepp inte var uppfunna var inte alla hetreocistvåsamhetsnormisar heller. Guess what? Hetreosexualitet var inte heller uppfunnet på medeltiden. 
 
Människor har i alla tider haft vad vi idag skulle kalla queera identiteter och utfört queera handlingar. Och queer kultur har i alla högsta grad existerat - hur vi sedan (om)tolkat den till normis-kultur är en annan femma.
 
Avgör själv. Jag tycker inte precis det krävs en expert på queera läsningar för att inse att Platon typ dryper av ((o)avsiktlig?) queerhet:
 
 
 
 (Ja, det är denna myt Hedwig and the Angry Inch inspirerats av.)
 
/Zäta
 
 
 *Jag ska skriva ett pedagogiskt (erhm, försöka i alla fall) inlägg om den kulturella boomerangen. Världens bästa argumentations-grej när folk börjar gnälla om "hur det är i naturen" och "hur det var förr i tiden".
 
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: lilla S

Det där med medeltiden låter jättespännande, har du några källor om det? :D

2012-07-19 @ 20:38:20
URL: http://fruktklister.blogspot.com/
Postat av: Emma

Jag tycker Platons utläggning var riktigt intressant, men mest intressant var hur kvinnors sexualitet inte alls togs upp utan hur det hela tiden utgick från mannen. Redan de gamla grekerna... ;) Med det var kul att få se Platon på ett lite queerare sätt än vad jag är van vid!

2012-07-21 @ 00:33:44
URL: http://vacklandegenus.wordpress.com
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

"Jaha ja, det är ju så vanligt nuförtiden", får jag ofta som reaktion på att jag är lesbisk. Och jag svarar trött att "det är lika vanligt som det alltid har varit".

2012-07-21 @ 08:40:53
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Tassen

Gillade det här inlägget skarpt. Eftersom jag själv indentifierar mig som intergender/genderqueer och är väldigt intresserad av antik historia så har jag passat på att läsa rätt mycket om hur "queera" indentiter och sexualiteter uppfattades då. Det finns en del intressant läsning man kan hitta på internet och finns även böcker specifikt om ämnet om jag inte minns fel.

2012-07-21 @ 15:14:29
Postat av: Dani

"Ibland verkar konservativa människor tro att homo- och bisexualitet, samt transidentiteter, är ett nytt påfund. De verkar tro att folk på stenåldern och medeltiden levde i små lyckliga tvåsamma hetreopar och älskade sina respektive könsroller. Dessutom var kvinnorna sjukt ohåriga trots att det inte fanns rakhyvlar och männen jättebra på att framföra fordon trots att det inte fanns fordon."
Jag skrattade högt när jag läste detta, bra skrivet!

Blir irriterad på påståendet att alla EGENTLIGEN vill leva i ett heterosexuellt monogat äktenskap livet ut och att alla som inte gör det avviker bara för att jävlas. Mer kunskap behövs!

2012-07-22 @ 14:15:35
Postat av: Lovisa

Vill verkligen läsa ditt kommande inlägg om den kulturella boomerangen!

2012-08-08 @ 21:59:07



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0