Share

Vi finns här.

Det värsta med Internationella kvinnodagen är inte att jag behöver utstå sånna här (seriöst menade!) urkorkade statusuppdateringar på facebook:


1. Män tjänar mer än kvinnor för att kunda bjuda ut de på dejt!
2. Män tjänar mer än kvinnor för att ha råd att erbjuda sig att betala för middagen.
3. Män tjänar mer än kvinnor för att köpa dyra presenter (smycken, diamanter, designväskor etc.)


Det värsta med Internationella kvinnodagen är inte att behöva ta "men-varför-finns-det-ingen-mansdag" eller "måste-ni-tjejer-klaga-hela-tiden-ni-har-det-ju-bättre-än-i-Saudi-Arabien"-diskussioner fjorton gånger om.

Det värsta med Internationella kvinnodagen är inte ens att ännu ett år behöva inse hur mycket denna dag behövs. Hur många kvinnor som tjänar sämre, blir behandlade sämre, mår sämre än män och inte får samma möjligheter att leva fullständiga liv.

Det värsta med Internationella kvinnodagen är att behöva läsa utvärderingarna av "dagens feminism" på kultursidorna, som alltid kommer fram till precis samma sak: Feminismen är död. De unga bryr sig inte. Det är inte som på 70-talet.

Nej men det är väl klart som fan att det inte är som på 1970-talet. Vi lever ju på 2010-talet. En ny tid behöver en ny feminism. Mina föräldrar var unga på 70-talet, och jag har inte hört så värst många historier om demonstrationer, om problematiserande av mäns makt, pappaledighetskampanjer, tjejjourer och sexuella rättigheter. Inga alls faktiskt. Det verkar alltså som att det fanns folk på 70-talet som var helt ointresserade av feminism.

Jag är ung på 2010-talet och jag hör konstant om dessa grejer. De allra flesta av mina vänner, även de som aldrig läst en queerteoretisk bok eller har noll hp i genusvetenskap är medvetna om könsmaktsordningen. Många kallar sig feminister, men nästan alla beter sig feministiskt. Det är en självklarhet att problematisera att män tjänar mer för samma jobb. Det är en självklarhet att det är förövarens fel och inte offrets, och att vi alltid måste trycka på det. Om inte det är feminism vet jag inte vad som är det. Det verkar alltså som att det finns folk på 10-talet som är intresserade av feminism.

Mina föräldrars generation skrev förstås inte feministiska bloggar, för fenomenet bloggar fanns inte då. Men vi gör det, för fenomenet bloggar finns nu. Media vill gärna få oss att tro att alla är både ytilga och värdelösa, att det bara handlar om billigt kändisskap och dagens outfit (vad som nu skulle vara så fruktansvärt fel med dagens outfit). Men du som läser den här bloggen, du som faktiskt varit ute i bloggosfären på riktigt, vet att det finns ett helt bubblande community av feministiska bloggar där ute.

Och jag blir så sjukt förbannad när vår feminism inte verkar räknas. MEN HALLÅ, vill jag skrika, VI FINNS JU HÄR. Vi är aktiva. Vi startar konstgrupper, vi skriver insändare, vi engagerar oss i tjejjourer, vi säger ifrån på efterfester, vi analyserar böcker, vi anmäler reklamfilmer, vi kräver högre lön, vi demonstrerar och protesterar. Vi ser kanske inte ut som er generation, er redaktion, förväntar er. Men annorlunda betyder inte sämre. Annorlunda betyder bara annorlunda.

En ny tid behöver en ny feminism. Och om kultursidorna inte kan känna igen den feminismen är det deras problem. Vi finns här. Jag lovar.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Rasmus

Så sjukt bra skrivit! Tack, jag är dig evigt tacksam!

2012-03-08 @ 12:26:23
URL: http://nordochsyd.wordpress.com
Postat av: Hanna

Grymt inlägg, huvudet på spiken som så ofta. Själv känner jag mest för att dra täcket över huvudet idag.

2012-03-08 @ 12:46:48
URL: http://skrynkel.blogg.se/
Postat av: Fanny

Du regerar!

2012-03-08 @ 14:11:15
URL: http://poetsaredepressed.blogspot.com/
Postat av: Johan Bengtsson

Som ett bevis på vad du säger kan jag rapportera att GPs kulturdel idag har en artikel under rubriken "Feminism handlar om makt". Ingressen lyder "Genusfrågan har blivit en avpolitiserad pose i mediedebatten. Framförallt talar ingen om makt. Elin Grelsson Almestad efterlyser en feminism som vågar vara obekväm." Huvudet på spiken, som sagt.

2012-03-08 @ 14:14:41
URL: http://microbiology.se
Postat av: Dvärghundspossen

Bra inlägg! Jag tror alla bloggande feminister kommer att uppvärderas i efterhand förresten. Jag tror att man först om ett par decennier kommer att inse vilken stor betydelse feminist-bloggar haft för våra generationer.

2012-03-08 @ 18:56:38
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Mallan

Amen!

2012-03-09 @ 08:02:10
URL: http://Enkelespresso.wordpress.com
Postat av: Hanna Ek

Bloglovin-byte? :)

2012-03-09 @ 20:10:35
URL: http://hnny.blogg.se/
Postat av: Daniel

Kan du inte skriva om lite viktigare saker och om dom kvinnorna som verkligen har råkat illa ut i det här landet. Det finns en tvåbarnsmamma som antaligen inte har det så lätt nu. Man skäms verkligen över att vara svensk en sån här dag !

http://avpixlat.info/2012/03/28/gruppvaldtakt-pa-flyktingboende-atalade-kvar-i-haktet/

2012-03-29 @ 17:20:11



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0