Share

Saker som inte är vaccin mot könssjukdomar

Men såhära: Att vara i ett långvarigt förhållande/vara gift är inte ett vaccin mot könssjukdomar.


...vilket typ alla Sveriges ungdomsmottagningar, psykologiläroböcker och medicinska rådgivare verkar tro.

Att bara knulla med en person, som bevisligen inte har någon könssjukdom och som dessutom bara knullar med dig, det ger ett visst skydd mot könssjukdomar. Detta är alltså inte lika med vara i ett förhållande.

Tänkbara scenarier när "in a relashionship" inte skyddar mot könssjukdomar, om personerna i förhållandet har oskyddat sex med varandra:

- ena partnern har en oupptäckt könssjukdom, men tror att hen är frisk

- ena partnern är otrogen och skyddar sig inte vid sex med utomstående

- båda partnerna är otrogna och skyddar sig inte vid sex med utomstående

- personerna lever i ett polyamoröst förhållande (långvarigt och stabilt), alltså ett kärleksförhållande med fler än två personer, och en eller flera inte skyddar sig

- personerna har ett öppet förhållande (fortfarande långvarigt och stabilt), alltså får ha sex/relationer med andra personer och inte alltid skyddar sig

- ena partnern blir våldtagen, smittad och skäms för att berätta vad som hänt

- ena partnern ljuger om att vara frisk, men har i själva verket en könssjukdom

- ena partnern blir smittad via andra vägar än sexuella, så som blodtransfusion (ovanligt, som tur är, men fullt möjligt)

Vaccin mot könsjukdomar skulle vara ofarliga ämnen liknande de sjukdomsframkallande, som sprutas in i kroppen och aktiverar immunförsvaret så att det sedan "minns" det främmande ämnet om det invarderar och reagerar snabbt innan en sjukdom hunnit uppstå. Alltså ett... vaccin. Att vara i ett förhållande är en kulturell konstruktion byggandes på ömsesidiga känslor, som kan vara sjukt fint och bra, men som har ungefär noll med immunförsvar att göra.

En singel som knullar med nya personer varje vecka, men skyddar sig noggrant varje gång, alternativt har sex på sätt som inte sprider smitta särsklit väl (ex dildo som bara vidrör ena partens könsorgan, oralsex utan öppna sår/blåsor närvarande), har betyligt bättre förutsättningar att vara smittfri är en "upptagen" person som har oskyddat sex med sin partner som bär på en könssjukdom på ett sätt som kan sprida smitta (ex penis-i-vagina-sex).

Ungdomsmottagningar, psykologiböcker och medicinska rådgivare borde lära ut hur könssjukdomar sprids. Via slemhinne-kontakt, via öppna sår och blåsor, lättare via analen än slida och ollon, lättare från sperma och långt in i slidan osv. Och hur det går att skydda sig mot dem. Med kondom (även på fingrar och sexleksaker), med smarta praktiker osv, men att inget skydd är 100% och det är smart att testa sig emellanåt. De borde inte lära ut relationsnormer, eftersom de är irrelevanta i sammanhanget.

Framförallt borde kliniker ALLTID låta ALLA som vill testa sig för ALLT, göra det. Inte säga "men har du ett långvarigt förhållande, då behöver du inte testa dig!" eller "Hade han utlänskt ursprung, inte? Då behöver du inte testa dig!" eller "Är du man som bara har sex med kvinnor, då behöver du bara testa dig mot klamydia!"

Fram till att vi uppfinner verkliga vaccin mot könssjukdomar är skydd, ärlighet och frekvent testning det bästa vi kan göra mot spridningen. Normer kring relationer är faktiskt ett uruselt skydd.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Alice

Helt rätt! Jag har aldrig fått höra att jag inte får eller behöver testa mig mot könssjukdomar på en ungdomsmottagning, men jag har bara fått det erbjudet spontant vid ett tillfälle. Gissningsvis för att jag har uppgett att jag har en fast partner.



Ungdomsmottagningarna är ju ett rätt fantastiskt tillfälle att nå ut till unga kvinnor som är sexuellt aktiva när det gäller könssjukdomar, så det är synd att det utnyttjas så dåligt.

2012-05-23 @ 15:24:10
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Nora

Jag har hört skäl som att man inte kan testa alla för allt jämt och ständigt, för att det är för dyrt. Om man inte haft "riskbeteende" vill säga. Att ligga med en etnisk svensk kille är tydligen inte riskbeteende oavsett vilka han kan ha legat med tidigare.



Samtidigt testas jag för HIV, Hepatit B+C och syfilis varannan vecka

2012-05-23 @ 16:20:43
Postat av: Nora

Jag har hört skäl som att man inte kan testa alla för allt jämt och ständigt, för att det är för dyrt. Om man inte haft "riskbeteende" vill säga. Att ligga med en etnisk svensk kille är tydligen inte riskbeteende oavsett vilka han kan ha legat med tidigare.



Samtidigt testas jag för HIV, Hepatit B+C och syfilis varannan vecka eftersom jag lämnar blod. Naturligtvis ska allt blod testas för mottagarnas säkerhet, men om alla blodgivare testas utan ifrågasättande, varför kan en orolig person som vill ha ett test på vårdcentralen nekas av kostnadsskäl?

2012-05-23 @ 16:22:38
Postat av: Cat

Det vore jättebra om alla kunde få alla undersökningar alltid, oberoende av både kostnad och tid... Tyvärr går inte det. Man måste prioritera de som är svårast sjuka, och de som behöver det bäst. Ett exempel är att om du har varit i Sydafrika och haft oskyddat sex är det mycket större risk för HIV än att ha haft oskyddat sex i Sverige, helt enkelt för att HIV är mycket vanligare i Sydafrika. HIV, (liksom TBC) är mycket vanligare bland invandrare som kommer hit än bland de som är födda här. Alltså är det också relevant vilket etniskt ursprung den du har haft oskyddat sex med har.



Sedan är det min erfarenhet att om du är orolig för en könssjukdom brukar du få testa dig för den.



Att relationsnormer styr provtagningen är ju däremot helgalet. På den STD-mottagning där jag har jobbat är det inte så - men hur det ser ut på andra mottagningar kan jag inte uttala mig om. Om det är så är det ju rätt fruktansvärt...



2012-05-24 @ 11:19:55
Postat av: Intersexorwhat

Jamen precis! Jag fattar inte varför folk i allmänhet inte har fattat att det inte handlar om huruvida du följer normer eller inte som ger sjukdomar!

2012-05-24 @ 23:13:51
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Linda

En viktig grej som aldrig omtalas är också att herpes kan smitta från läppar till könsorgan (och andra vägen) och att det kan smitta även då man ser ut att vara symptomfri.

2012-05-25 @ 12:59:23
Postat av: Man utan kuk

Ja! Bra skrivet!!

2012-05-25 @ 18:41:26
URL: http://manutankuk.tumblr.com
Postat av: Zemlo.

En annan inte alltför ovanligt scenarie är att person X tar sig till valfritt ställe där en kan testa sig för STD's och säger "Hej! Jag har haft oskyddat sex några gånger och så, och nu tänkte jag att det vore bra att testa mig för allt, kan ni göra det?" Varav svaret förstås blir jakande, och den testade tror sig sedan blivit testad för "allt" och rapporterar sedan detta för nästa sexuella partner.



Problemet är att "testa sig för allt" i princip alltid bara innebär tester för klamydia och HIV (om en har tur). "Allt" betyder tydligen inte: serumspecifika blodprov för HSV-1 samt HSV-2-virus, HPV-virus, Mycooplasma, Gonnoré, Syfilis och andra mindre vanliga infektioner som kan spridas vid slemhinnekontakt såsom Balanit, Trikomonaskolpit, Ulcus molle eller Lymphogranuloma venereum. Och då har jag inte nämnt alla.



Jag är så fucking trött på mottagningar som säger sig testa för allt och inte gör det. För att inte tala om hur sällan de tar svalgprov, tros att de uttryckligen blivit informerade om att sådant praktiserats.



Suck.



2012-05-25 @ 20:30:01
Postat av: Johan

Jag måste ändå säga att det i de flesta fall inte finns någon anledning att testa för "allt".



Varför ska man serumtesta någon för t.ex. HSV-1 och HSV-2. Den första bär ca 80% av alla svenskar på och den senare kanske ca 30%. Viruset är helt ofarligt och de flesta får inte ens några besvär (vilket är herpesblåsor). Om man får blåsor ska man det så klart provas och behandling ges. Men om är helt besvärsfri men bärare av ett ofarligt virus, vad ska men med den vetskapen till?



Syfilis får ca 100 personer varje år i Sverige och 2007 upptäcktes det 15 av Lymphogranuloma venereum i Sverige. De har också mycket specifika symtom med sårbildningar. Då är det väl knappast rimligt att ta de testerna på varenda symtomfri person som kommer till en STI/ungdomsmottagning för att testa sig? Men om misstanke föreligger ska det så klart tas.



Samma sak med Ulcus molle och Trichomonas som båda är extremt ovanliga STI:er. Istället kan man jämföra med klamydia smittas om kring 40 000 personer med varje år. Där är det fullbefogat att ta många tester. Infektionen är också ofta symromfri, till skillnad från de flesta andra StI:er, och kan ofta bara upptäckas med prover.



Balanit är för övrigt ingen könssjukdom överhuvudtaget. Och bortsett från gonorré finns det ingen forskning som har visat att det föreligger någon risk för t.ex klamydiaöverföring vid munsex.



Låter personalen som faktiskt är utbildade inom området göra sin bedömning av vad som är lämpligt att testa. De som känner till symtom, smittvägar, smittrisker osv.



Däremot bör det generellt kanske tas mer gonorréprover än det görs. Eftersom statistiken visar att smittspridningen ökar. Även hivtestningen ska vara generös. Alla som vill borde få hivtesta sig utan att behöva mötas av invändningar.

2012-05-27 @ 16:27:48
Postat av: Shamandalie

Jag har flera gånger gått till min ungdomsmottagning (i ett litet samhälle iofs) och sagt att jag vill testa mig. Men det enda jag någonsin fått testa mig för är klamydia för att "det är så sällsynt att få något annat i din situation". Typ. Vad är det för förklaring när jag VILL testa mig för allt som bara går? Istället får jag veta att jag inte har klamydia men har ingen aning om jag har något annat. Sjukt. Jag hoppas som du att detta förändras.

2012-05-27 @ 21:01:54
Postat av: Moa

Att testa för hiv kostar 40 kr per gång, och betalas fullt av smittskyddsinstitutet (på uppdrag av regeringen) och inte själva mottagningen/landstinget. De mottagningar som vägrar testa för hiv med kostnad som anledning vet inte had de pratar om.

2012-05-28 @ 08:58:54



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0