Share

Min kropp är politik: om Blachman och det förödande kvinnoföraktet

"Ett mycket fint naturligt bröst här, det bör vi också lägga märke till."
"Ja..."
"Mycket fin bröstvårta, asså den den den den den är mycket [för mig oförståelig danska]"
 
Få har väl undgått det största medie-hjärnsläppet i modern tid i Danmark: Att låta Thomas Blachman, vars livsmål är att återinföra könsroller á la 50-tal (1850-tal alltså, i länder som ännu inte avskaffat slaveriet) få utrymme i public service. 
 
Citat Blachman: "Vi har ett visionslöst samhälle eftersom männen har blivit mer kvinnliga än kvinnorna själva."
 
Hur ska vi återgärda det? Vi män måste ta i med hårdhandskarna: Objektifiera kvinnor mera! Inte låta kvinnor prata! Bedömma kvinnokroppar utifrån hur väl de stämmer in på våra ideal! JAG VET. Vi ställer en naken kvinna som inte får öppna munnen framför oss, och så snackar vi om hennes kropp:
 
Hela programmet, för den som suktar efter lite fredagsdepression.
 
Okej-skalan:
>10 poäng: Mer än ok, bra liksom! Inte med på skalan. 
 10 poäng:"Helt ok om det görs på rätt sätt".
  5 poäng: "Jävligt illa. Förolämpande. Backa genast."
 0 poäng betyder: "Aldrig under några som helst omständigheter är detta okej. Det inte bara kränker människor djupt, det förstärker strukturer som begränsar dessa personers reella livsutrymme. Du gör aktivt världen till en märkbart sämre plats." 
 
Poängsättning av Blackman-diskuterar-nakna-kvinnor-medan-de-är-i-rummet-programmet utifrån olika principers som demonstreras i programmet:
 
9 poäng: Att låta två individer som inte tillhör en grupp fritt diskutera denna grupp i TV.
Varför? För att personer som inte ingår i tilldelade eller valda grupptillhörigheter inte har samma levda erfarenhet som de som ingår, och det är svårt att uttala sig på ett relevant sätt då. Det är inte med automatik fel dock, som när vuxna uttalar sig för barn som inte kan tala själva för att hjälpa dem. Anledningen till att det inte är en 10:a är ordet "fritt", det indikerar att de främst gör det för sitt eget höga nöjes skull, inte för att faktiskt hjälpa någon. 
 
6 poäng: Att låta två individer som inte tillhör en grupp fritt diskutera denna grupp i TV, utan att det på något vis gynnar denna grupp, utan tvärt om riskerar att göra livet sämre för dem.
Här börjar det go south, men ännu kan vi med mycket god vilja tänka att det är en olyckshändelse. Att något dylikt typ skulle kunna hända i nyhetssoffan när Schulman och manlig programledare pratar om hur värdelöst kvinnligt bloggande är. Det är illa, men det är inte i närheten av Blackman goes bananas.  
 
3 poäng: Att låta två individer i samhällelig maktposition fritt diskutera personer med mindre makt och inflytande i TV, utan att det på något vis gynnar dessa personer, utan tvärt om riskerar att göra livet sämre för dem.
Folk har ofta svårt att förstå det här med maktens relevans. Såhär: Om två barn diskuterar varför deras föräldrar är dåliga ibland: "de vill bara köpa godis på lördagar för man ska vara så nyttig!", är det en annan sak än om två föräldrar diskuterar varför deras barn är dåliga ibland: "de vill äta godis jämt, de små tjockisarna, dåligt beteende!" Just därför att vissa personer har större inflytande över folks liv än vad andra har, för att dessa personers åsikter inte skrattas bort utan tvärt om valideras, för att deras erfarenheter och behov anses allmänmänskliga, medan andra har "särintressen" när de vill leva sina liv (typ gifta sig), för att vi lever i ett ojämlikt samhälle - spelar makt roll. Och männen här ovan tillhör en grupp med mera makt än den grupp de diskuterar.
 
0 poäng: Att låta två individer i samhällelig maktposition fritt diskutera personer med mindre makt och inflytande i TV, och med vett och vilja förstärka denna obalans genom att låta den ena parten vara naken, tyst och betraktad, medan den andra är påklädd, kritiskt granskande och babblande.
"Du gör aktivt världen till en märkbart sämre plats." 
 
-3 poäng: Att låta två individer i samhällelig maktposition fritt diskutera enbart kropparna på personer med mindre makt och inflytande i TV, som inte får komma till tals, och därmed reducera dem till objekt utan eget värde utöver det som männen sätter på deras attraktivitet.
Att dessa maktfullkomliga individer bara fokuserar på kvinnornas kroppar, och bedömmer dem utifrån sina egna normativa preferenser, utan någon som helst interaktion med den nakna kvinnan framför sig, är så bisarrt äckligt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Den manliga blicken ogenant personifierad. Ett program som rätt och slätt, utan förlåtande nyansering, säger åt kvinnor: Ni är enbart värdefulla i form av sexuella objekt för oss män. 
 
 
Det här programmet gör inte bara världen till en sämre plats, det gör det helt jävla omöjligt att känna hopp om framtiden. Det förstör aktivt kvinnors liv. Det förstör delar av mitt liv: Det tar ifrån mig något jag omöjligt kan ersätta, något som tagit år att bygga upp, något jag kämpar varje dag för att bibehålla.
 
Programmet, Blachman, tar ifrån mig möjligheten att själv definiera relationen till min kropp. Att känna mig sexig på mina egna villkor. Att få vara bara en individ i relation till alla dem jag inte vill vara sexig inför. Det rubbar min känsla av människovärde. 
 
Min första tanke efter programmets slut var, helt oreflekterat: "Undrar vad de skulle säga om min kropp."
VAD ÄR DET FÖR JÄVLA TANKE? VA? JAG ÄR FÖR FAN FEMINISTERNAS FEMINIST, INTELLEKTETS HÄRSKARINNA, SPRÅKETS FRÄMSTA TROTJÄNARE, DEN QUEERASTE COOLASTE NORMBRYTAREN, VÄRLDENS I ALLMÄNHET, TROTS VISSA SÅKLART UPPENBARA OCHARMIGA DRAG - GRYMMASTE BRUD. JAG ÄR EN FULLVÄRDIG MÄNNISKA. VAD BRYR JAG MIG OM GUBBÄCKELS. ÅSIKTER. OM. MIN. KROPP?!?!?!??   
 
Jo (och tack alla himmelens krafter och slumpen för 1,5 års genusstudier och fantastiska diskussioner med smarta feminister för att jag har denna insikt och inte tror att det är något allvarligt fel på mig): Det handlar om internaliserat kvinnoförakt. Om internaliserad objektifiering. Om en värld som sedan jag skrikande forsade ut med fostervattnet och någon sa "det blev en flicka!" - har lärt mig att jag visserligen kan kämpa för att vara allt ovanstående, men jag alltid alltid med ett ord, en blick, en reklamaffish - kan reduceras till ett sexuellt objekt för män. 
 
Det gör mig oändligt illa berörd att få detta faktum slängt i ansiktet. Det gör mig ledsen att känna att jag inte styr mer över denna process själv. Det tar mig emot att erkänna, men jag tror att det är vanligare än vi tror, och att vi som feminister behöver konfrontera dessa känslor.

Men det är inte "bara" min relation till min kropp och identitet som rubbas, det är min relation till män i allmänhet. Det finns män jag har varit, är och kommer vara attraherad av. Män som jag gärna skulle vilja bli objektifierad av. Inte reducerad till enbart objekt såklart, men betraktad och beundrad för den jag är, och hur jag ser ut. Vi kan inte interagera med människor utan att objektifiera, men vi kan göra det utan att samtidigt glömma bort att alla också är subjekt. Men hur ska jag, hur ska någon kvinna eller transperson, kunna ha ett sunt förhållande till en man i en värld som skruvar till maktrelationen mellan oss så förbannat?
 
Jag önskar ibland att min kropp inte behövde vara politisk, men det var inte jag som satte spelreglerna. För mig blir nästa steg att ta tillbaka kontrollen över när och hur jag exponerar min kropp. Skriva på facebook att all borde gå på cellprovtagningar och ta hand om sin snippa, för sin egen skull. Vägra ställa mig framför spegeln innan jag är säker på att bara mina ögon kommer titta tillbaka. Våga släppa in de fåtal män som gjort sig förtjänt av det, i mitt liv utan att vara rädd. Diskutera, kramas, älska. Fortsätta leva, fortsätta hoppas, fortsätta skriva. För okej, det kanske känns omöjligt, men jag vet att det inte är det. Jag tror på mänskligheten. Att vi är starkare än de som vill oss ont.
 
Nu ska jag gå och på ett ytterst osexigt vis få lite metallgrejer uppkörda i fittan för att kolla att jag inte har cancer. Det borde du också göra om du fått en kallelse! 
 
Kärlek till alla som kämpar.
 
/Zäta
 
 
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Emma

https://www.youtube.com/watch?v=t9GQ4sFggTA

Svar: haha! jag länkade den låten i mitt förra inlägg ;)
Zettermark med Z

2013-04-12 @ 19:18:42
Postat av: Linnea

Du är förjävla bra. Jag vill bara hugga Danmark med en kniv, och krama dig med all kraft som finns i världen, för dina ord nästlar sig in precis vid mitt hjärta och värmer. TACK!

2013-04-13 @ 17:42:20
URL: http://beforeverlovely.blogg.se
Postat av: Frida

Åh vad rysningar jag fick av att läsa det här.
Jag behövde verkligen läsa detta.
Du är så bra, så bra, så bra! <3

2013-04-15 @ 14:08:37
Postat av: hans johansson

skänk en tanke till alla unga pojkar som säljer sex till kvinnor och flickor,dom finns där ute och dom lider.

2013-04-16 @ 20:43:26
Postat av: Anonym

Vad är skillnaden mellan Blachman och det svensk tv producerar?
http://www.svt.se/kakan-och-julia/fula-killar-1

Möjligen att det danska programmet ibland har en positiv kommentar.

2013-05-03 @ 13:52:04



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0