Share

Människan och det kvinnliga bäckenet

Det är hyfsat frustrerande att läsa läkarprogrammet hyfsat ofta om du som jag har genusglasögon på näsan fastsatta med superlim. Det är väldigt mycket människor och kvinnliga bäcken, alltså mannen som norm jämt, och så pratar vi lite livmoder emellanåt. Den här veckan, till exempel, läser vi om det autonoma nervsystemet. Fight and flight, rest and digest - du har säkert hört det. Då ingår sexuella funktioner, eftersom de också är icke viljestyrda till stor del (tex orgasmens fysiska uttryck).

Sa jag förresten orgasm? Jag menar förstås ejakulation. Spermasprut. Denna mänsklighetens främsta gåva, största källa till både humor och tillbedjande, detta enastående oslagbart intressanta fenomen bland människor!!! Eh. Ja om en får tro föreläsare och vissa kursare i alla fall.

Så du kan ana min glädje när jag hittade denna bild i neurologiboken - KLITTAN FICK VARA MED!!!

Det är tyvärr ett litet under.

Share



Kommentarer
Postat av: lilla S

Efterbliven skit... Men så spännande att få se lite av läkarstudierna från insidan!

Svar: kul att du tycker det! Lite rädd att det blir trist för utomstående ibland :)
Zettermark med Z

2013-02-13 @ 21:11:00
URL: http://fruktklister.blogspot.com
Postat av: Sara Zeta

Känner igen det där. I min PBL-grupp diskuterade vi också ANS inverkan på könsorganen och först sa vi att sympatiska stimulerar orgasm, men sen tyckte en i gruppen att det var mer korrekt med ejakulation. Så det slutade med att det stod att sympatiska medierar ejakulation och parasympatiska medierar erektion, lite trist tyckte jag eftersom att jag känner att båda orden är väldigt inriktade på det manliga könsorganet och det känns trist eftersom jag själv är kvinna. Men svaret jag fick då var att kvinnor visst kan ha erektion och sen fick det vara. Lite synd tycker jag.

Svar: "mer korrekt" att bara prata snopp? MEN GAH. Hänvisa till Purves på pbl b och äg sönder dem, där står det "orgasm, vaginal contraction" på sympatiska. Men kvinnor får erektion, det har de rätt i, en kunskap vi ska sprida tycker jag! Däremot är ordet väldigt manligt kodat som du säger. "klittstånd" kanske vi ska börja säga?
Zettermark med Z

2013-02-13 @ 23:00:35
Postat av: Nina

Alltså man blir ju helt matt när man hör sånt här. Är det verkligen så att det kvinnliga orgasmen fortfarande är så pass mytomspunnen att den inte ens får vara med när man pratar om fundamentala kroppsliga funktioner?

Inte konstigt att många kvinnor inte ens vet hur de ska få sig själva till orgasm, tänker jag lite spontant. Orgasmer hör uppenbarligen bara till den manliga kroppen/sexualiteten. Frustration!

2013-02-15 @ 12:40:06
Postat av: Sara Zeta

Mer irritation på ämnet när vi ändå håller på. I Guyton och Halls fysiologibok nämns det inte ens vad ANS gör med de kvinnliga könsorgan, bara vad det gör med penisen. Tur att Purves finns, ska absolut referera till den på måndag så att min PBL-grupp vet hur det fungerar för kvinnor också.

2013-02-15 @ 16:33:54
Postat av: Manutankuk

Fast jag tycker att det var ganska lite klitta på bilden... :-)
Inte så konstigt att världen ser ut som den gör när inte ens universitetet kan lära ut korrekta fakta. Det är något bättre på sociologen, men inte mycket och de har väldigt lite koll på biologi istället.

Svar: haha, ja det där är det bästa som erbjuds! ;) Det behövs mer tvärvetenskap!
Zettermark med Z

2013-02-19 @ 01:23:20
URL: http://manutankuk.tumblr.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0