Share

Män får utlösning och kvinnor får mens - även på läkarprogrammet (uppdaterad!)

Detta är en gammal sanning vi alla lärt oss på sexualundervisningen i grundskolan. Det är inte så att kvinnor har någon sexualdrift eller att män har andra pubertetsmarkörer, liksom. Tyvärr är bilden inte så värst mycket mer nyanserad på läkarprogrammet heller.
 
Den här veckan läser vi "reproduktionsfysiologi". "Reproduktionsorgan" kallas könsorganen på medicinspråk. Alltså läser vi om könsorganen och dess olika hormonella och sexuella funktioner, men vi låtsas som att det bara går ut på att göra och föda barn hela tiden. (Föda barn = reproduktion) 
 
Bland annat har vi ett PBL-fall (problembaserat lärande, yadayada) där Johan och Maria, 26 år, just flyttat till en villa och nu tycker det är dags för barn. Härligt! Det går dock inte så bra för dem, trots att de har en massa vanligt sex™, så nu ska de utredas för infertilitet. 
 
Jag kan skriva en liten uppsats om hur ont denna vecka gör i genus-hjärtat, och hur mycket intressant jag faktiskt ändå lär mig (som vad upphetsnings-lubrikationen hos personer med snippa faktiskt består av... cliffhanger) men jag sparar det till en annan dag.
 
Idag tänkte jag dela med mig av några foton ur min lärobok, huvudkursbok för denna termin på läkarprogrammet, tagna på kapitlen "Reproductive Functions of the Male" och "Female Physiology before Pregnacy". Nej, jag har alltså inte glömt ett kapitel eller blandat ihop dem, de heter så på riktigt. Och de innehåller i stort sett motsvarande fakta: hur spermier och ägg bildas, vad sexuell upphetsning spelar för roll, och hormonell regelering. Följande två foton kommer från de introducerande raderna till varje kapitel:
 
 
 
Okej - spermier, sexakt och hormoner - seems legit! 
 
 
 
Eh sååå... graviditet? Bara. Hm. 
 
Självklart förstår jag att det behövs ett kapitel om graviditet, men kapitlet som handlar om kvinnliga könsorgan och sexuella funktioner utöver de nio månader hon eventuellt har ett foster i magen behöver ju faktiskt inte heta "kvinnlig förberedelse för graviditet". Jag vet inte hur du känner, men hittills i mitt drygt tio års sexuellt aktiva liv (jag räknar alltså onani till sexuell aktivitet - jag hade inte sex med någon annan som barn), eller för den delen, i alla mina 23 år som flicka/kvinna med hormonpåverkan från äggstockar, har jag aldrig känt att jag förbereder mig för en graviditet. Jag har haft en himla stor glädje av mina "reproduktionsorgan" alldels utan reproduktions-tankar.
 
 
Till bokens försvar måste jag dock tillägga att de faktiskt har ett avsnitt om den "kvinnliga sexualakten", även om det inte nämns i introduktionen.
 
Titta kvinnor är lite som män ändå! De gillar också beröring på könsorganen. Kul! Men kom ihåg att sexiga tankar är väldigt viktigt! 

 
(Glans penis = penisollon.) Det viktigaste när det kommer till mäns sexualitet är att deras ollon får glida längs en våt fitta. Sex - detta härliga variationsrika mänskliga samspel!
 
Som ni ser på bilderna ovan är det de inledande meningarna i stycket om sexualakten för kvinnor vs män jag lagt upp, och det introduceras och betonas helt klart olika för män och kvinnor. Eller män och de där andra personerna som typ är som män, kanske jag borde säga.  
 
Igen - till bokens försvar, så står det längre ned på sidan att män också kan bli upphetsade av sexiga tankar:
 
 
Härligt att män också får tänka sexiga tankar... men bara för att kunna prestera. Sex = prestation för snopp-personer, det visste ni väl? Samt OBS, ni får enbart fantisera om samlag, inget annt snuskigt.
 
Nedan handlar det om manlig lubrikation, även kallad försats: (Läs framförallt de understrukna raderna) 
mucus=slem, alltså försatsen.
urethra=urinrör
coitus=samlag
 


Aj! Mannen kan inte prestera om kvinnan är för torr - skärpning!
 
 
Nu går vi över till ett avsnitt saxat ur kvinno-kapitlet, som handlar om hur fittan blodfylls vid sexuell upphetsning:

 
Jasså, det var för att göra det skönare för mannen som jag blev upphetsad? Bara trevligt att stå till tjänst, kära man. 
 
 
Nej gud vad det klagas. Vi avslutar på ett muntrare vis med "resolutionen" - alltså den sköna känslan efter orgasmen. Såhär känns det för män:



...de slutar ha stånd. Detvardet.
 
Kvinnors resolution känns dock lite mer såhär:



...en avslappnad rofylld tillfredställelse. Gu vad gött. Alla vet ju att tjejer ändå bara vill mysa efteråt, och inte egentligen ha sex.
 
Ah, naturvetenskapens objektivitet i all sin glans (penis)!
 
/Zäta
 
 
PS. För er som brinner av nyfikenhet över vilken bok detta är taget ur så heter den "Guyton and Hall - Textbook  of Medical Physiology", twelfth edition (senaste versionen, från 2011). I en studentbokhandel (för) nära dig.
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: L

Hej. Jag har precis hittat din blogg. Och det är jag så glad för! Jag pluggar också till läkare, och du behövs, vi behövs. VÄRLDENS STÖRSTA TACK.

2013-05-21 @ 15:05:41
Postat av: Hanna

Sjukaste att referera till mannen hela tiden i texten om kvinnan!?

2013-05-21 @ 15:47:58
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Moa

Detta är ju helt sjuuukt!

2013-05-21 @ 16:23:15
Postat av: Lukas Romson

Om det inte vore så tragiskt skulle det vara absurt skrattretande att exempelvis Wikipida är så mycket bättre än litteraturen på läkarprogrammet på att beskriva både manliga och kvinnlig sexualitet, på ett hyggligt jämställt sätt.

Se här bara, och jämför med din kurslitteratur!:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexuell_upphetsning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orgasm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_ejakulation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ejakulation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Erektion

Bortsett från att man i artikeln om orgasm missat att både män och kvinnor har prostata( även om det kallas Skenes körtlar hos kvinnor) verkar det mesta hyggligt korrekt. Och bidrar till rätt mycket mer kunskap på området än er litteratur, verkar det som. Illa!

Mvh/ Lukas

2013-05-21 @ 17:00:02
URL: http://lukas-romson.blogspot.se/
Postat av: carina

jag blev så jääävla trött av allt detta på läkarprogrammy att jag inte ens orkade kommentera. stängde av totalt, orkade inte diskutera eller ta upp genusfrågor. tog av genusglasögonen, lade dem i en diamantprydd liten ask. orkade inte räcka upp handen och säga nåt... så TACK för att du ORKAR!!! jag försöker skicka lite energi här genom cyberrymden så du ska orka fortsätta för jag tycker det är viktigt att någon tar upp detta!!

2013-05-21 @ 17:26:08
Postat av: Sandra (facebook-aktivisten)

Har för mig att Diabetes (av Carl-David Agardh) också hade ett liknande, mycket nyanserat, kapitel om mannens respektive kvinnans sexualitet vid denna sjukdom. Tips till lunchen imorgon. :)

2013-05-21 @ 22:28:20
Postat av: Linda I

Sjukt bra poänger! Och skönt ironisk klang som så ofta.

Jag tycker att det är hemskt intressant (och typiskt) hur själva sexualakten inte är en del av kvinnors reproduktion - män har sex, kvinnor är där för att "conceive". Hur var det nu igen?

2013-05-22 @ 01:03:42
Postat av: M

Som du kanske känner till så var Guyton en väldigt skicklig fysiolog, men också en rätt så underlig kille. Läser du Boron istället så slipper du nog en del av det "patriarkala" som du finner i Guytons bok.

På tal om något annat så förstår jag inte hur du får "..this aids the male greatly in his attainment of sufficient sexual stimulation..." till att "det var för att göra det skönare för mannen som jag blev upphetsad?". Det är ju snarare beskrivit som en konsekvens än ett syfte att det blir skönare för mannen.

2013-05-22 @ 18:00:08
Postat av: Sam

Alltså suck..
Och det är inte bara kukar som kan få orgasm i sömnen.

2013-05-22 @ 19:21:05
Postat av: Hanna Hannes

Fick i dag lära mig om Skenes körtlar som Lukas nämner ovan. Sååå häftigt!

2013-05-24 @ 23:07:46
Postat av: Nina

Hej! Blev länkad hit via FB och Kvinnliga Läkares Förening.
Jag säger som ovan, TACK för att du orkar. Jävlar vad mycket s-k-i-t en fått stå ut med under utbildningen. Neuroboken var också ganska fascinerande på detta område, men de har uppdaterat det kapitlet därefter har jag sett.
Och till skillnad från "M" så ser jag helt klart det du ser i stycket om kvinnans erektion, att det utmålas som att det enda syftet överhuvudtaget är att tjäna mannens "sexual act". Välkommen till år 2013 minus ett sekel...

2013-05-30 @ 20:42:37
Postat av: G

Man får ju faktiskt ha i åtanke att det viktigaste i ett samlag utifrån ett biologiskt perspektiv är den manliga utlösningen. Ingen utlösning = ingen reproduktion. Då är det kanske inte så konstigt att denna vetenskapliga bok lägger stort fokus på den manliga njutningen som leder till utlösning.

Det sagt så borde en kvinna självklart få uppleva lika stor sexuell njutning som en man, och visst borde boken därför nämna något om kvinnans sexuella njutning också.

2013-05-31 @ 00:12:48
Postat av: Ylva

hehe guyton, man vet inte om man ska skratta eller gråta. hade en gammal upplaga, har för mig att det förutom mycket forskning på ökenråttor stod om försatsen att den inte var tillräcklig stor för att ge tillräckligt lube för ett samlag...

2013-07-31 @ 09:13:34
URL: http://ylvaochainas.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0