Share

Om cispersoner som inte tycker kön spelar så stor roll. Alt. Livet är både krångligare och roligare än du tror

 
 
 
 
Litet kort quiz: Är du en cis-person?
 
Känner du dig som kvinna eller man? 
När du föddes och barnmorskan utropade "det är en pojke/flicka!" - är det samma kön då som gäller nu?
När du interagerar med andra människor, bemöter de dig som det kön du tillskrivits och definierar dig som (tex säger "hon" om dig)?
Står det samma kön i ditt pass?
 
Om du svarat JA på alla ovanstående frågor - grrrrrattis, du är en cisperson!
 
Cis betyder "åt samma håll" - om alla delar av ditt kön (identitet, biologiskt, socialt, juridiskt) pekar åt samma håll är du en cisperson. En transperson är en person vars olika aspekter av kön pekar åt olika håll (kanske föddes med snippa, men känner sig mer mittiemellan-utanför och vill kallas "hen". Det finns en massa olika sätt att vara trans på, och alla vill inte korrigera sin kropp. Läs mer här.) 
 
 
En annan sak bara cispersoner (förstås inte alla) svarar JA på är:
Tycker du att kön är irrelevant?
 
Det brukar låta typ såhär:
 
"För mig är inte kön så viktigt, så jag förstår inte transpersoner... de fokuserar ju jättemycket på kön!"
 
Är du säker på att kön inte är viktigt för dig? Har du någonsin vaknat upp i en kropp du känner dig sjukt obekväm i, med säg en kroppsdel dinglande mellan benen som känns helt främmande och fel? Har du gått runt en hel dag och blivit kallad för "han" fast du alltid varit tjej? Har du med bankande hjärta stått framför toadörrarna på krogen och inte vetat vilken du ska välja för att inte bli utskälld och utstirrad? Har du blivit utesluten från "tjejsnacket" eller "grabbhänget" bara på basis av hur din kropp ser ut någon gång? Har du försökt förklara hur du känner, inför DIN kropp och DIN identitet, och mötts av hånskratt, våld eller ifrågasättande? Inte? Nä, då kanske du ska tänka en gång till. 
 
Det verkar som att du i så fall har ett självklart kön, och är hyfsat bekväm i det. Du har alltså vad som brukar benämnas som cis-privilegier. Du behöver aldrig fundera över din könstillhörighet. Att röra sig genom världen är för dig inte kantat av hinder i form av andras reaktioner på din kropp och könsidentitet. So far so good. Inget fel med att vara cis - du råkar bara vara vanlig! Felet ligger i att ta sig tolkningsföreträde i hur andra ska relatera till kön. 
 
För dig är inte kön en big deal - de ramar och begränsningar, tolkningar och filter som kön innebär, passar bra för dig. Det är lätt att tro att något som är osynligt för en själv aldrig är ett problem, men världen består av många fler än du. 
 
Jag lovar dessutom att kön är viktigt för dig. Prova att be alla i din omgivning att kalla dig för fel pronomen i en vecka. 
1. Det är fett svårt att be om. 
2. Det kommer vara sjukt obehagligt för dig när det sker. 
3. Du behöver kanske inte förstå allt, du kan ändå respektera andra
 
Jag lovar att du också fokuserar jättemycket på kön. Är du hetero- eller homosexuell tillexempel? Varför spelar könet roll för vem du blir kär i egentligen? Inte så lätt att svara på? Nä, det bara är så. Och det är okej. Jag respekterar din läggning även om jag inte förstår den (själv blir jag kär i folk av alla möjliga kön).
 
Tänker du någonsin på den låga kvinnliga representationen i reportertruppen för OS? På att du kommer få lägre lön för samma jobb för att du är tjej? På den dryga snubben i klassen som inte verkar inse när han tar typ halva lektionstiden? På din kompetenta chef som också alltid är tillpiffad (hur hinner hon)? På "vad det blev" när din kompis födde barn? Du tänker ju på kön hela tiden! Du gör skillnad på människor, du ser världen genom ett könat filter. Så som vi alla gör. Cisperson som transperson.
 
Denna könade värld är dock oftast bekvämt osynlig. Transpersoners existens gör den synlig. Den tvingar dig att plötsligt konfronteras med dina egna fördomar och tankar kring vad genus och kön egentligen är och betyder. Och detta är förstås jobbigt. Det är jobbigt när världen bli obekväm, och den enklaste utvägen är att skjuta allt ifrån sig och säga "usch vad ni är jobbiga som är sådana här, det vore enklare om ni inte fanns, utan var mer som mig, så jag slapp tänka!" För det är ju precis vad du säger när du säger att kön inte spelar roll (för dig, eftersom det är osynligt för dig) och att transpersoner borde tänka mer som dig (alltså vara mindre sig själva). Verkar det som en soft sak att säga, nu när dina privilegier som förut dolde det problematiska i uttalandet blivit synliggjorda?
 
Nä, det tror jag inte att du tycker. Jag tror att du är en soft person och skön feminist som vill alla väl. Och då blir nästa steg detta: Lyssna på dem som kommer från en annan icke-privilegierad position än du, utan att ifrågasätta, men när det är läge genom att fråga. Om du inte kan förstå, respektera ändå. Omfamna faktumet att kön och genus är krångliga, skavande, svåra saker, men som genom sin mångfald också är intressanta och fantastiska. Kön är viktigt för alla i denna värld - vi kan sträva mot att inga maktskillnader fanns mellan könen, att vi fick vara mer individer och sluta upp med detta tönt-patriarkat - men vi kan inte säga att det inte spelar roll eller vi inte ser kön, för det är aldrig sant.
 
Men, men är inte feminismens mål att utradera könskillnader? Nja, inte min feminism. Många människor, inklusive jag, trivs utmärkt med att ha ett kön. Problemet är maktskillnader, olika villkor och snäva roller begränsat till ett visst kön som bara ska bestämmas av din kropp. Problemet är inte att kön existerar. För det gör det, oavsett om det existerar på grund av en social konstruktion eller ett biologiskt faktum eller bägge delar. Kön existerar, cispersoner existerar, och transpersoner existerar.
 
Ja, transpersoner existerar. Det är ett faktum. Om det inte stämmer med din världsbild är det inte transpersoner som ska ifrågasättas - utan din världsbild. 
 
Det tror jag att du klarar! Heja dig. Heja en mer transinklusiv feminism.
 
Och om du redan gjort jobbet och är en cool transinklusiv feminist: Heja dig också! 
 
/Zäta
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: peachbeast

Vilket bra inlägg. Mycket upplysande för mig i alla fall. Nu förstår jag lite bättre och kan förhoppningsvis bidra till att göra världen lite bättre.

2014-02-24 @ 01:34:01
URL: http://supermancat.blogspot.com
Postat av: Lotta

Hej. Kommer rekommendera dig och detta inlägg i min blogg (har tidigare länkat mina vänner till dig - men inte förrän nu lagt märke till att du vill att en meddelar dig detta, förlåt!)

Tycker verkligen du är awesome! Tänk att få jobba på samma avd som dig - vilken dröm!

KRAM!

2014-02-24 @ 10:00:13
URL: http://tantlottas.blogg.se/
Postat av: Tess

Väldigt bra skrivet! Det kan vara svårt att se bortom sin egen roll om man tillhör den privilegierade gruppen. Jag definierar mig som kvinna, men jag passar inte så bra in i "kvinnorollen". Så eftersom det är där jag haft erfarenhet så har jag riktat in mig på just förväntningar på "kön". Att jag som kvinna har vissa "krav" och förväntningar att uppfylla och att jag annars är "okvinnlig".

2014-02-24 @ 14:12:06
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Arga Sara

Tack så jättemycket för ett superbra inlägg! Jag måste erkänna att jag länge var en sådan person som sa att kön och hudfärg inte spelade någon roll, att jag inte tänkte på sådant. De senaste åren har jag dock insett hur fel jag haft, i många frågor, under framför allt min högstadie/gymnasietid.

Tycker du skrivit ett jättebra inlägg som förklarar ett annars svårt ämne. Det borde ju inte vara svårt, och när man väl förstår problematiken så är det inte svårt, men innan polletten trillat ner kan en behöva lite hjälp.

Keep fighting the good fight!

2014-02-24 @ 15:29:03
URL: http://argasara.wordpress.com
Postat av: Malinda

Jättebra beskrivning av transproblematiken. Lägger ut det på min Facebooksida så fler får läsa! :)

2014-02-24 @ 22:52:12
URL: http://lindatransa.blogspot.com
Postat av: Alex

Mycket bra skrivet!!

2014-03-06 @ 23:14:36
URL: http://pedagogensinre.blogg.se/
Postat av: alwa

Heja dig själv Z! <3

2014-04-01 @ 11:59:06
URL: http://photoandfantasy.blogspot.se
Postat av: natalie

bra inlägg! meningen 'för mig är inte kön viktigt' kan likställas med 'jag ser inte hudfärger'

men jag tror inte att det finns några feminister som vill radera ut kön, utan vi alla menar det senare som du också tycker. jag tror det första kommer från någon antifeminist som vill smutskasta och förstöra vår rörelse. för vi vet att det finns kön, ibland är folk födda med blandat (fysiskt), men feminister är emot det på tvingade rollerna för könen kvinna & man.

men va fan?! inte ska jag dra alla femi. över en kamm! det finns säkert någon som tycker annorlunda än det jag skrev.

Svar: Haha gillar din tvärvändning. Jag har träffat ett antal feminister som hävdat att kön inte finns och inte borde finnas, men jag håller med om att det hör till ovanligheterna. Däremot tänker nog många i liknande banor helt oreflekterat ibland :)
Zettermark med Z

2014-04-15 @ 20:42:16



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0