Share

"Det var inte meningen att våldta" - om manligt tolkningsföreträde, samtyckeslagstiftning och jämställdhet

 
Kvinnan berättar i förhör om hur hon tvingades till både analt och oralt samlag samtidigt som han höll fast henne och slog henne med bland annat en örfil. – Jag visade tydligt att jag inte ville, så att han inte kunde missuppfatta det, säger hon i förhör.
 
Rätten anser att det rent objektivt är bevisat att 27-åringen med våld tvingat kvinnan till sex. Det är däremot inte visat att han haft uppsåt till det, trots att partnerna inte haft någon överenskommelse om ett sexuellt spel.
Metro, 14-01-10
 
Alla är överens om att han tvingade henne till sex, att hon protesterade och var mycket upprörd efteråt. De hade inte kommit överens om BDSM-sex. Men han kan inte fällas för våldtäkt.
 
Han kan inte fällas för att han inte tolkade hennes nej som ett riktigt nej. Förövarens verklighetsuppfattning är vad domen baseras på. Manligt tolkningsföreträde är vad domen baseras på. Det är "objektivt bevisat" att han tvingade henne till sex som hon inte ville ha, medan han höll fast henne (särskild utsatt situation, någon?), men det går inte att bevisa att han hade uppsåt att våldta - och det krävs för fällande dom. 


Ett rättssystem som baseras helt på förövares uppsåt och tolkning av verkligheten är inte säkert. Jag förstår att uppsåt är viktigt, det är därför vi skiljer på mord, dråp och vållande till annans död - men det är inte så att vi låter folk som dödar andra gå helt ostraffade för att de tolkade personen som levande. Jag förstår också att ord ofta står mot ord i likande situationer och att vi inte kan dömma folk enbart på basis av någon annans utpekande, det är inte heller rättssäkert, men när ord inte står mot ord - utan alla är överens om händelseförloppet - varför ska då förövarens uppfattning väga tyngst?
 
För att vi fortfarande lever i en våldtäktskultur där "objektiva" män får bestämma var gränsen för våldtäkt går. Vi lär tjejer att säga tydliga nej, inte killar att vara uppmärksamma på otydliga nej. 
 
 
– Hon stönade fram tunna och lätta nej. Sättet hon sa nej på nu var väldigt bekant för mig som en del av sexet, jag kände igen det från andra tjejer, säger han i förhör och tillägger att det var väldigt tydligt för honom att hon ville ha dominanssex.
 
Okej, snubbis, du kanske har haft en massa ömsesidigt dominanssex förut (eller bara är en serievåldtäktsman) - det betyder inte att du avsäger dig ansvaret att kolla med en ny sexpartner om hon fungerar på samma sätt!
 
Eller jo, vänta, det är ju precis vad det betyder. Rätten har fastslagit det. Din verklighetsuppfattning gäller. 
 
 
Förstår ni varför vi behöver en samtyckeslagsstiftning? Då skulle det räcka att hon bevisade att hon inte samtyckt, inte att hon varit i en särskilt utsatt situation och visat tydligt att hon inte ville och att han samtidigt förstått det och haft uppsåt att skada henne. En samtyckeslagstiftning handlar inte, som många tror, om att du måste bevisa att alla du ligger med vill ligga med dig* - bevisbördan ligger fortfarande på offret, på den som åtalar - men hon behöver bara bevisa att hon inte ville.
 
Grundsynen förskjuts alltså med en samtyckeslagstiftning.
Istället för inställningen: "Ingenting är våldtäkt om inte gärningsmannen håller med om det och femton miljarder svårbevisade omständigheter (särskild utsatthet, inte bara utsatthet) är uppfyllda",
tar vi avstamp i: "Sex ska vara frivilligt och när ovilja markeras ska det respekteras".
 
 
ÄR DET ORIMLIGT FÖR EN RÄTTSTAT ATT HA DEN INSTÄLLNINGEN?! 
 
Vi läser det en gång till: "Sex ska vara frivilligt och när ovilja markeras ska det respekteras." Nej, det är för tusan det mest rimliga jag har hört på hela året.
 
Det här innebär inte att allt gråzonssex kommer bli våldtäkt i lagens ögon. Har två personer sex med varandra och det plötsligt känns olustigt för en av dem, som kanske stelnar till men inte säger något, är det enligt mig och alla världens feminister inte okej någonstans av den andra personen att fortsätta - för jag tycker det är folks förbannade plikt att vara uppmärksamma på personer de har sex med! Men det kommer inte vara våldtäkt i lagens ögon, för förövaren måste kunna förstå att hen gör fel. Och det kanske inte heller ska vara det. Det måste finnas en klyfta mellan utopiskt fantaistiskt ömsesidigt sex, och brottet våldtäkt som kan sätta människor i fängelse. Det ska inte vara ett brott att ha lite småtrist sex, att råka somna eller misstolka en otydlig signal, även om vi förstås ska jobba på allas ömsesidiga ansvar i sexuell sitation. Men grejen idag är att gränsen för vad som får vara våldtäkt i lagens ögon dras alldeles, alldeles för långt bort, med alldeles alldeles orimliga beviskrav.
 
Jag tror att vi måste jobba på två fronter, som förstås påverkar varandra. Dels förändra lagen så att en rimlig mängd våldtäktsmän kan bli fällda, inte bara de som erkänner. En samtyckeslagstiftning sänder signalen att frivillighet är viktigt, snarare än att "det är dumt att förgripa sig på folk i särskilt utsatt situation medan du inser att du håller på med det", och den kan få fler att våga och orka anmäla. Men den kan inte ensam förändra våldtäktskulturen. Det måste vi göra samtidigt, på en annan front: med ett mer jämlikt samhälle där allas tolkningar väger lika tungt, där våldtäkt slutar banaliseras, stigmatiseras och bli till skämt, där överlevare respekteras och får den hjälp som behövs oavsett reaktioner efteråt, där ingen lär sig att de har rätt till någon annas kropp genom uppfostran eller ständig mediaexponering, där sexualiteten blir lika tillgänglig för alla kön och där män får lära sig lyssna på andras signaler. 
 
Jag är helt övertygad om att jämställdhet minskar våldtäktskultur, och faktiska brott. Inte bara för att kvinnors och transpersoners erfarenheter får påverka lagstifting och offentlig debatt i högre utsträckning, eller för att fler än ett köns tolkningramar får avgöra var gränsen går - utan också för att själva grunden där någon anser sig ha rätt till någon annans kropp rimmar illa med tanken att vi alla, oavsett kropp och erfarenheter, är precis lika mycket värda.


/Zäta
 
*Sedan tycker jag förstås att det här borde vara den rimliga inställningen till allt sex, för alla, alltid - att du är helt säker på att alla inblandade vill. Men vore det fallet skulle vi ju inte behöva en våldtäktslagstiftning alls.
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Emberwood

Hej! Jag tittar in här och läser lite då och då, och håller med om mycket. Jag är så glad att någon ger röst åt sånt här! Och just nu sitter jag faktiskt och önskar att du blev jurist. Inte vilken jurist som helst utan en sån som tar sig an sådana här fall, en sån som syns i nyhetsmorgon och debattforum, som skriver insändare, kolumner och kanske ledare i tidningar - någon som kan ta kamp och exponering ytterligare ett steg. Nu har jag ju förstått att du läser till läkare, och där kommer du förstås också göra nytta, men i alla fall! Du skulle göra det så jäkla bra.

2014-01-10 @ 18:05:15
Postat av: Kamilla Levring

Skarp analys som vanligt!

2014-01-10 @ 22:27:17
Postat av: radikalgnu

Yäss.

2014-01-10 @ 23:17:59
URL: http://radikalgnu.blogspot.com/
Postat av: Elli

Det är så jävla sjukt och deprimerande att leva i det här samhället. Där sånt här får hända. Där folk motarbetar en samtyckeslagstiftning (hur den ens skulle fungera, juristerna och nämndemännen skulle väl göra kullerbyttor över varandra för att få frikänna i alla fall).

2014-01-10 @ 23:40:17
Postat av: Kati

Det är första gången jag besöker din blogg - lägger omedelbart till den i min feed. Fantastiskt bra analyserat och formulerat :)

2014-01-11 @ 10:51:47
Postat av: Oskar

Det är ett sjukt samhälle vi lever i. En sjuk värld.

2014-01-11 @ 14:42:04
URL: http://www.vakentimmar.com
Postat av: Erika

Du är så himla bra Zäta! Jag är också övertygad om att jämställdhet minskar våldtäktskultur och jag avskyr hur samhället ser ut idag.

2014-01-11 @ 15:20:36
Postat av: S.T.

Jag vet inte. Uppsåtskravet baseras ju på att ett brott förutsätter någon form av "skuld", och jag har svårt att förstå varför man skulle lätta på den principen ens när det gäller de grövsta brotten (som våldtäkt, mord och så vidare).
Ett brott kräver dels faktiskta omständigheter (till exempel: "en person har orsakat någons död", "en person har hotat en annan person"), dels någon form av skuld och medvetenhet från gärningsmannen. Det vore helt enkelt fel att döma någon som inte är medveten om att den begår ett brott, och även om det handlar om ett grovt brott kan man inte ändra på den saken... Att bara kräva ett rent faktiskt bevis på att ett offer inte samtyckte leder ju till att det inte spelar någon roll om gärningsmannen var medveten eller inte.
Med det sagt är det alldeles för svårt att bevisa våldtäkt, men är det verkligen en anledning att riskera att döma oskyldiga?

Svar: Jag förstår din invändning, men är det inte ett problem idag att folk som mannen ovan kan säga "jag förstod inte att hennes nej var ett nej jag behövde lyssna på" och komma undan? Vi kräver ju att folk läser vägskyltar ("jag såg inte hastighetsbegränsningen" är inget giltigt skäl), och till och med betalar TV-avgift på eget initiativ ("jag glömde" gilla inte). Ska vi inte kräva att folk ska förstå och respektera när andra människor säger nej? Så länge folk bara har uppsåt att ha sex och inte våldta får de alltså göra vad som helst? Det är en orimlig inställning.
"Ja jag tog pengar med våld från banken, men jag förstod inte att det var ett rån - jag ville ju bara ha pengarna!"
Zettermark med Z

2014-01-11 @ 15:24:49
Postat av: S.T.

En sak till:
En förändring som man skulle kunna göra skulle kunna vara att även införa ett "oaktsamhetsbrott" som motsvarar våldtäkt. Det skulle kunna innebära att den som borde ha insett att den andra inte ville ha sex har begått brottet. Att däremot lätta på beviskraven är ingen lämplig lösning!

Svar: Ja tycker att samtyckeslagstiftning är en bra grej, bevisbördan kommer ju fortfarande vara hård. Inställningen att vi inte kan riskera att oskyldiga döms är förstås grundläggande i en rättsstat, men att aldrig döma någon för att inga bevis räcker (se domen där en 16-åring blev utnyttjad av sin fosterpappa och det fanns DNA-bevis men hon kanske själv stoppat upp sperman där efter att ha hittat den på toan? och han gick fri) är ju precis lika illa. Exakt hur juridiken ska se ut överlämnar jag dock till jurister. Kanske är ditt förslag här ovan bra, kan jag inte avgöra utan diskussioner med juristvänner!
Zettermark med Z

2014-01-11 @ 15:33:46
Postat av: S.T.

Du drar uppsåtet lite väl långt... Man måste inte inse att man har "begått brottet rån", utan uppsåtskravet innebär att man måste inse att man "med våld eller hot som innebär trängande fara" tvingar till sig något. Man skall alltså vara medveten om vad man gör! uppsåtskravet vid våldtäkt innebär att man måste fatta att man har sex med någon (Goddag yxskaft!), men också att man måste inse att den andra är ovillig. Man måste däremot inte förstå att det "är våldtäkt". Däremot vore det nog bra att som jag skrev ovan införa ett oaktsamhetsbrott. Då räcker det att man borde ha insett att samlaget var mot den andras vilja, vilket blir lite rimligare än idag.

Svar: Jag fattar att det inte står så i lagen, men i praktiken blir det ju så. Varför räcker det inte annars att han erkänner att han uppfattade hon sa nej och grät? Enligt din beskrivning borde det ju hålla, men det gör inte det. Inte nog med att lagen är restriktiv, domarna är ännu mer restriktivt tolkade. Det håller ju inte! Jag vet en massa människor som blivit våldtagna, och inte en enda som anmält. Det är inte värt det. Ingen blir någonsin dömd ens i fall med starka bevis. Jag vet att jurister (vilket du garanterat är) gillar pampiga ord, men ibland glömmer ni att lagen faktiskt ska skydda enskilda medborgare också, inte bara stora samhälleliga principer.
(Därmed inte sagt att jag tycker folk ska dömas enbart med utpekande när ord står mot ord!)
Zettermark med Z

2014-01-11 @ 15:36:47
Postat av: S.T.

I dagsläget är det ändå så det är. Pampiga ord hit eller dit, men det är så alla uppsåtsbrott fungerar! Gränsen för att döma någon för våldtäkt går där man kan bevisa (ställa utom rimligt tvivel) dels att gärningsmannen fattade att den hen hade sex med sade nej eller på annat sätt visade att hen inte ville (så verkar det ju vara i det här fallet), men dels - på ett ungefär - också att gärningsmannen skulle ha gjort precis samma sak även om hen hade varit säker på att offret verkligen menade "nej". Det är riktigt, riktigt svårt att bevisa det här, och det är också där så många våldtäktsdomar verkar falla.
Du har helt rätt i att strafflagar inte finns till för något annat än att skydda människor från våld, tvång och förtryck, men just därför behövs också uppsåtskravet. Även den som är anklagad för ett brott måste ju få skydd av lagen... Det är en förbannat svår avvägning. Det är därför jag tycker att ett lite (inte mycket) mildare brott skall finnas när det inte går att bevisa att gärningsmannen verkligen fattade, men att hen borde ha fattat.
...fast det är ju ändå en moralisk diskussion, och då kommer man nog aldrig att komma helt överens!

2014-01-11 @ 16:03:33
Postat av: Erik

Sofia,

Jag förutsätter att Du läst tingsrättens domskäl i målet. Som Du säkerligen vet riskerar diskussioner som utgår från andrahandskällor (som t. ex. Metros "rättsfallsanalys"), att grundas på felaktiga premisser.

Först och främst måste väl ett skydd för alla enskilda medborgare rimligen även innefatta ett skydd för misstänka (alltså inte dömda) våldtäktspersoner?

Om ett krav på samtycke fanns måste (väl?) i sådant fall krävas att gärningspersonen haft uppsåt till det bristande samtycket? Det skulle alltså inte räcka med att det bevisats att målsägandens samtycke brustit, utan även att gärningspersonen åtminstone misstänkt att samtycke inte förelåg, samt att denne inte sett följden (bristande samtycke) som ett skäl att avstå från att utföra handlingen (s.k. likgiltighetsuppsåt; den "lägsta" formen av uppsåt, se vidare t. ex. Asp, Petter m. fl., Kriminalrättens grunder, 2:a tryckningen 2011, s. 321f.).

Vidare ska domstolen inte basera domen på den misstänkte gärningspersonens faktiska verklighetsuppfattning, utan bedömningen ska göras utifrån vad någon i den misstänkte gärningspersonens position rimligen har kunnat känna till/inse. Med andra ord ska rätten göra en objektiv bedömning utifrån gärningspersonens position (se Asp m. fl., Kriminalrättens grunder, s. 115). Hur gjorde tingsrätten bedömningen i det fall du refererar till?

Avslutningsvis ställer jag mig frågande till Din slutsats, eller Ditt sätt att uttrycka, att domen baseras på manligt tolkningsföreträde. Även om slutsatsen i sig kan diskuteras undrar jag om Du, om den misstänkte gärningspersonen varit en kvinna, hade dragit en liknande slutsats; att domen baserats på kvinnligt tolkningsföreträde? Om denna fråga besvaras nekande undrar jag varför du valt att uttrycka Dig som du gör? Jag undrar om Du är medveten om den värdering som ligger i att uttrycka sig på det sätt du gör. Vilket syfte tjänar det till att uttrycka sig så?


Allt gott,

Erik

2014-01-11 @ 18:30:50
Postat av: Jessica

Mina damer och herra, se ovan på signatur Erik för ett exempel på manligt tolkningsföreträde och microaggression.

Erik, jag har sparat din text som exempel på exakt hur blåsta män kan vara när det kommer till samtycke. Jag hoppas det ska hjälpa mina yngre systrar att känna igen såna som du redan på hur ni uttrycker er - och hålla sig långt, långt ifrån dig och dina gelikar.

2014-01-11 @ 19:40:51
Postat av: Erik

Jessica,

Utveckla gärna vad Du menar!

Det var inte min avsikt att framstå som "microaggressiv" (?), utan jag ville bidra med några av mina egna tankar om ämnet.

Jag vet heller inte hur min min inställning till ett eventuellt samtyckeskrav framgår av min kommentar? För mig är framstår det inte som helt klart hur ett sådant krav skulle tolkas och tillämpas, så jag försökte redogöra för min egen bild av gällande rätt som ett inägg i debatten.


Erik

2014-01-11 @ 20:15:32
Postat av: Susanna Eriksson

Som jag ser det skulle en samtyckeslagstiftning sätta fokus på den tilltalade, dvs vad gjorde han för att försäkra sig om att kvinnan samtyckte till att ha sex? I hovrättens dom i det välkända flaskvåldtäktsfallet i Umeå förra året är det just det som gör att det fäller mannen som använde flaskan i stället för att som i tingsrätten fria. Hovrätten fokuserar på hans beteende och menar på att det styrker att han haft uppsåt att mot hennes vilja föra upp flaskan i hennes underliv. Tingsrätten hade ju, tyvärr som så många andra domstolar, fokuserat på hennes beteende och låtit det ursäkta vad han gjort eller i vart fall göra det mer förståeligt att han inte förstått att hon inte vill. Se gärna Ulrika Anderssons, docent i straffrätt vid Lunds universitet, avhandling "Hans (ord) eller hennes? En könsteoretisk analys av straffrättsligt skydd mot sexuella övergrepp" från 2004, Bokbox förlag. Hon analyserar rättspraxis (hovrättspraxis är jag rätt säker på) och kommer fram till att där lagstiftningen handlar om gärningsmannens beteende, gärningsmannens våld, så handlar rättstillämpningen i stället om hennes vilja. Kvinnan konstrueras diskursivt som öppen och gränsöverskridande och hennes sexualitet som tillgänglig och passiv.

Jag kommenterar domen, särskilt uppsåtsbedömningen som Lunds tingsrätt gjort här: http://susannamariaeriksson.wordpress.com/2014/01/10/nar-nej-blir-ja/

Avslutningsvis skulle jag vilja säga till Erik att jag inte tycker att du alls verkar ha bidragit med egna åsikter, utan endast Petter Asps, Magnus Ulvängs och Nils Jareborgs åsikter så som de kommer till uttryck i Kriminalrättens grunder.

Svar: Tack för välformulerad input! Ska läsa ditt inlägg!
Zettermark med Z

2014-01-12 @ 11:01:45
URL: http://susannamariaeriksson.wordpress.com
Postat av: Anonym

Du skriver så sjukt sjukt bra! Håller med om att du hade varit en fantastisk jurist.

Svar: Tack!! Jag tror tyvärr inte det, men jag tror det finns många med liknande åsikter som kommer göra ett bra jobb! :)
Zettermark med Z

2014-01-12 @ 21:18:05
Postat av: Susanna Eriksson

Hej igen!

Skriver i dag på SvT Debatt om våldtäktsdomen från Lund:
http://debatt.svt.se/2014/01/13/nagonting-ar-ruttet-i-rattsstaten-sverige/

/Susanna

2014-01-13 @ 22:30:14
URL: http://susannamariaeriksson.wordpress.com
Postat av: Tjejen

Dina synpunkter är helt rätt. Du är en av de smartaste personerna!!!!! Bra att det inte bara är jag som synliggör feministiska tankar!

2014-01-18 @ 16:24:30
Postat av: Hjärnan

Jessica, bra uttryckt! Du sa precis det som behövdes sägas. (dvs. Jessica som kommenterade Erik)

2014-01-18 @ 16:28:06



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0