Share

"Jag diskriminerar vem jag vill"

jag diskriminerar vem jag vill om jag vill det. men nu bryr jag mig inte om kön, inte heller om etnicitet, ålder, hårfärg, längd, allt jag bryr mig om är vad man har i hjärnan, allt annat är blankt.

- Hannes (apropå att jag tackade nej till hans inbjudan till Antifeminist-gruppen på facebook)

Så det är okej att diskriminera folk över lag, även om just du inte bryr dig om kön och vissa andra egenskaper? Om någon har låg intelligens, jag antar att det skulle räknas som något "man har i hjärnan", är det okej att diskriminera den personen då? Ska han eller hon få lägre lön för samma arbetsuppgifter, bara för att personen är osmart?

Kom igen. Hur kan man uttala sig så oövertänkt? Diskriminering är aldrig acceptabelt. Det är inte svårare än så.

Ingen är perfekt och självklart kan personer omedvetet behandla folk olika, och därmed diskriminera vissa. Men att rakt ut säga att diskriminering är ett val man minsann kan göra? Vidrigt.

Jag skulle kanske inte dra det till att alla som inte är feminister diskriminerar kvinnor, men de bidrar genom sin overkssamhet till att ett samhälle där kvinnor konsekvent diskrimineras, upprätthålls. Dessutom tror jag inte på personer som säger att de inte bryr sig om kön. Studie efter studie visar att människor behandlas olika endast på grund av sitt kön. Jag har svårt att se den person som utgör ett undantag. Jag behandlar män och kvinnor olika. Jag är inte stolt över det, jag tänker på det varje dag och motarbetar det med alla tillgängliga medel, men jag är medveten om att jag gör det. En person som inte har någon feministisk medvetenhet är förstås än mer benägen att bara falla i gamla mönster och särskilja könen till varje pris.

Och återigen, det kanske var ett skämt, men vissa saker väljer jag medvetet att inte ta som skämt. För att det inte är roligt och för att jag inte känner till kontexten eller personen tillräckligt väl. Ironi hörs inte i text. Dessutom skulle jag inte gå med i en antifeministgrupp på skoj heller.

/Zäta




Share



Kommentarer
Postat av: Lina

sv; skriver om biologiska och socialaskillnader mellan könen och om vi bör behålla dem eller minska/ta bort dem... :)

Måste säga att jag har hittat lite på din blogg att referera till! underbart.

2009-12-08 @ 21:27:44
URL: http://kaalltkaffe.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

jag kan säga att jag behandlar tjejer o killar helt olika... det har ju lite med o göra att killar o tjejer ofta behandlar mig olika också!

2009-12-08 @ 23:58:57
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Albin

Här tycker jag att den politiskt korrekta bastionen ska hållas; man kan inte skämta om vad som helst, för även skämt förmedlar ju något. Det ska inte bara gå att gömma sig bakom »men jag skojade ju bara«-tramset!



Den där typen av människor är såna som kommer att bli gödsel när revolutionen kommer. Inte på grund av vilka de är, utan på vad de har i huvudet! (att tillämpa andras regler på dem själva tycker jag däremot är helt ok).

2009-12-09 @ 12:03:32
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Hannes

Absolut ska man få diskriminera vem man vill. Om jag har en hemmafest ska jag få välja vilka som kommer? Jag behandla killar och tjejer, tjejer och tjejer olika, killar och killar olika, äldre och yngre olika, vita och svarta olika, tandlösa och icke-tandlösa olika. Jag behandlar alla som jag vill, dvs olika eftersom alla är olika, alla är individer. Jag har det sättet att se på saker och människor att jag klarar av att behandla människor olika, efter personligheten, utan att vara hycklare. Det finns väl dom som vill koppla det till könet, men så finns det som vill koppla det till hudfärgen, osv osv. Att hitta ursäkter för problem löser inte problemen.



Har jag ett företag ska jag ha rätt att bestämma lönen över mina anställda, de får komma och löneförhandla och om de lyckas så får de höjd lön. Om en som är "osmart" och en som är "smart" har samma jobb så är det inte mitt fel att den smarta utnyttjar sin kunskap till att kunna höja sin lön. Sedan när jag pratade om vad man har i hjärnan syftar jag mer på personligheten men jag inser att det inte framgår bra. Det är alltså personligheten som sätter den "behandling" jag kommer ge den personen.



Man ska alltid kunna diskriminera. Men. Diskriminerar jag är det då den diskriminerade som kan utnyttja detta genom att berätta vad som hände för mina vänner, kanske gå till media om jag hade ett företag och vända media emot mig, vilket skulle göra att jag inte längre diskriminerade, för dålig media är inte bra. Jag känner mig diskriminerad över att jag inte får säga vad/göra som jag vill för att jag är en vit man och då automatiskt enligt normer har det bäst av alla.



"En person som inte har någon feministisk medvetenhet är förstås än mer benägen att bara falla i gamla mönster och särskilja könen till varje pris." Jaså? På vilket sätt? Jag ser det som så att den som har en feministisk medvetenhet upprätthåller det patriarkala samhället som existerar enligt dessa och fortsätter trycka ner de som har det kvinnliga könet.



Jag skämtade aldrig och jag skämtar inte om yttrandefrihet, åsiktsfrihet eller äganderätt.



Ablin: Inte? Kan du göra en lista på vad man inte får skämta om? Så kan norrmän få göra en lista, blondiner göra en lista, pekka göra en lista, handikappade göra en lista. Sen jämför vi och ser vad man får och inte får skämta om. Jag gömmer mig inte bakom något, om jag skämtar om något så skämtar jag om vad som helst, människor får ta illa upp, jag kan inte alltid veta om en i ett sällskap på 10 st tar illa upp om ett skämt som innehåller thailand och skilsmässa (detta har hänt, människan tog inte illa upp eftersom den visste att jag omöjligt kunde veta detta och denna person har även en stor självinsikt).



Jag kommer alltså bli gödsel när revolutionen kommer, häftigt. Jag kommer snarare leda den eller vara i fronten. Vi kanske pratar om olika revolutioner, jag pratar om individens frigörelse, individens jämlikhet och individens frihet. Du kanske pratar om att störta det mansdominerande samhället till förmån av kvinnor? (visst är det kul att få saker tillskriven en?)

2009-12-09 @ 12:52:57
Postat av: Zettermark

Hannes: Vi har helt enkelt olika åsikter. Att feminism och individens frigörelse skulle vara motsägelser har du däremot fått om bakfoten. Individens frigörelse är PRECIS vad feminism handlar om. Idag har vi ett strukturellt förtryck av vissa grupper i samhället, där det mest genomgående är kvinnoförtrycket. Feminismen strävar efter att kvinnor ska ha samma reella möjligheter och rättigheter som deras medmänniskor med snopp; alltså individens frigörelse. Det enda argument jag kan se mot detta är om man inte betraktar kvinnor som individer.

2009-12-09 @ 14:33:39
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Albin

Individens frigörelse? Kära hjärtanes. Vilken individ ska »frigöras«? Från vad? FINNS det ens individer? Och, kanske viktigast av allt, är inte denna individens revolution redan färdig? Har den inte gett oss, låt se, högstadiefilosofi, privatiseringar in absurdum och marknadshets? Är den inte död och begraven? (ahahah http://www.youtube.com/watch?v=SpzTiRd0R3E)



Givetvis skämtade jag om gödslandet (väl medveten om hur paradoxalt detta uttalande är), nu såhär i efterhand inser jag vilket stenkorkat retoriskt grepp det var. Jag är helt enkelt på tok för van vid »när revolutionen kommer«-skämt för mitt eget bästa. Här erkänner jag mitt misstag och backar!



Och, bara för att slippa få den gamla vanliga »nu kommer ni med Gulag igen«-retoriken mot mig; jag vet att avrättningar är en dum idé och att varje revolution blir sämre och sämre ju mer blod den har kostat.

2009-12-10 @ 01:18:54
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Albin

Nu inser jag att jag inte har mött första delen av svaret, den om vad man får skämta om och inte. Mitt svar är att det styrs av normer (som jag, till skillnad från queerfeminister gillar i vissa utformningar och anser vara nödvändiga), dessa normer är inte skrivna i sten, till skillnad från lagar. Det är en feature, inte en bugg; givetvis ska det finnas utrymme att tänja och tolka.



Därmed blir det också svårt för mig att sitta och skriva en lista över saker man får skämta om. Men en generellt ganska bra tumregel är att man inte ska sparka på de som redan ligger, d.v.s. inte skämta när skämtet i sig förmedlar en värdering eller markerar vem som är utanför och/eller är riktat nedåt i hierarkier.



Låt oss ta ett exempel på ett skämt, vilket jag hoppas att alla här håller med om INTE är lämpligt i NÅGON situation, som jag samlat under min högstadietid av en nazist i min klass. -"Hur begår en neger självmord?" -"Drar läppen över huvudet och sväljer".



För enkelhetens skull går jag inte in på ordet »neger«, för det kommer att ta på tok för lång tid. Det vi kan notera är att skämtet tydligt positionerar både lyssnarna och skämtaren i förhållande till »negrerna«; de blir något som inte är med, några andra som vi betraktar och gör oss löjliga över. Drag som upplevs som gemensamma för gruppen, att läpparna ser större ut, vilket skiljer ut »negrerna« från den egna gruppen fokuseras och blir huvudämnet för skämtet.



Men, helt kontextlöst skulle det ju inte vara något större problem. En grupp människor som skämtar om en annan grupp människor är ju egentligen inte fel (d.v.s. om man inte är postmodernist och anser att själva gruppindelningen är ett maktutövande, men det är inte jag). Situationen är ju dock inte kontextlös; vi vet att det finns ett maktförhållande mellan skämtarna och de omskämtade, vi vet att svarta över lag har sämre levnadsförhållanden och utnyttjas. Vi vet att även om/när vi träffas i västerlandet så har en genomsnittlig vit en högre plats i de sociala hierarkierna än en genomsnittlig svart.



Denna situation gäller dock typiskt inte för, säg, sverige/norgehistorier; det finns ju inte direkt någon maktrelation svenskar och norskar emellan att tala om.



Därför är skämt med norrmän helt ok medan skämt om svarta inte är det. Och på samma sätt är det ok för mig att skämta om Obama.

2009-12-10 @ 01:38:11
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Hannes

Sofia: Feminismen motverkar dess syfte. Prata jämlikhet istället för jämställdhet. Ha inte utgångsläget att kvinnor är svagare, har man det som utgångsläge blir det svårare. Man ska alltid se sig själv som starkast och trycka sig framåt. Kvotering gör ingen gott. Alla är individer, som jag förhoppningsvis påpekat innan.



Albin: Självklart finns det individer. Jag är en individ. Frigörelse från statens förtryck är vad jag talar om. Tänkte inte ta upp Gulag alls, mer att revolution är nödvändigt för att människor måste inse saker och ting, lätta sig från sin "självklara" och "självständiga" vardag.

Med skämt så ser jag inte att något är tabu, man får skämta om allt man själv är bekväm om men att man förhoppningsvis anpassar sig efter sitt umgänge och personerna där.

2009-12-11 @ 00:02:35
Postat av: Albin

Ja, jag tycker att det där med att man »förhoppningsvis anpassar sig efter umgänge« var precis det jag menade, fast krångligare. Alltså jag vill ju inte heller direkt ha något lagstiftande skämtorgan.

2009-12-11 @ 00:05:04
URL: http://eval.nu/blog



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0