Share

En jävligt sentimental mage

Kärlek sitter i hjärtat. Vilket pucko kom på det? Den största inblandningen mitt hjärta har haft i en kärleksaffär är ett par minuters hårt bultande innan det är klargjort hur mycket den andra tycker om en, och möjligen lite höjd puls efter sängkammarsaktiviteter som i alla fall jag kopplar ihop med kärlek. Punkt.

Jag har aldrig fått mitt hjärta krossat. Jag har varit olyckligt kär. Jag har gråtit mig till sömns. Jag har blivit, om inte dumpad, så lämnad. Jag har längtat, trånat, önskat. Jag har varit osunt förälskad. Jag har blivit osunt älskad av någon annan. Jag har lagt ned hundratals, tusentals timmar på att vara kär. Men bara ett par minuter har berört mitt hjärta. Resten av tiden har min mage fått ta smällarna.

Jag har haft ont i magen. Molande, stickande, värkande. Där, ovanför naveln och nedanför bröstkorgen, har det levt rövare som ingen annan stans i kroppen. Jag har mått illa, nästan velat kräkas av alla känslor som inte fått plats. Jag har gått dagar utan hungerkänslor på grund av nyförälskelse. Jag har fått magkatarr av min första, ouppfyllda, kärlek. Mitt hjärta har aldrig blivit krossat, nej, men min mage har blivit krossad många gånger.

Det pratas ofta om magkänsla när problem ska lösas. "Lita på din magkänsla." Men när det kommer till kärlek, då är det hjärtat som står i centrum. "Lyssna till ditt hjärta, så vet du." Jaha, men om mitt hjärta inte säger mig något då? Om det är min oromantiska mage som talar? Ska jag lyssna på den och riskera att smärtorna bara är en följd av dåligt äppelmos?

Kan man ha en sentimental mage? Jag tror fan att jag är beviset på det.

/Zäta


PS. Och bara för att det är enklare att säga nu än i fyra kommentarer: Jag förstår mycket väl att "hjärtat" är en metafor i kärlekssammanhang. Jag ville uppmärksamma hur icke verklighetsbunden den metaforen är. Och klaga lite över min sentimentala skitmage som inte kan hålla käft och låta mig vara lycklig. Det känns faktiskt redan bättre.
Share



Kommentarer
Postat av: Tessen

Men detta inlägg lästa jag och njöt! :) Sant och fint skrivet Fia!

2009-11-24 @ 14:14:38
URL: http://tessenskriver.blogg.se/
Postat av: Albin

Verkligen! Jag har också funderat lite över det där. Undrar hur det förhåller sig med andra kulturer? Alla lär ju inte vara fast i hjärtmetaforen! Och nästa steg vore ju att jämföra hjärtmetaforkulturer med icke-hjärtmetaforkulturer för att se om man kan hitta några intressanta skillnader som man inte har tänkt på.



En annan sak som jag inte har fattat är varför kärlek är röd. Jag brukar snarare föreställa mig det som ett nät av lysande blå linjer som sprider sig från mitten på kroppen och utåt (jämför med parasitväxter t.ex).

2009-11-26 @ 19:16:11
URL: http://eval.nu



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0