Share

Att få poäng för bäst våldtäkt

Det HÄR är nog det sjukaste jag har sett någon gång. Det är ett inslag om ett japanskt datorspel som går ut på att våldta kvinnor. Det är animerade flickor i korta kjolar som ska antastas och våldtas. Spelet har funktioner som att bjuda in vänner till våldtäkten, välja om rumpan eller brösten ska tafsas på, tränga in kvinnorna i hörn, göra dem gravida och utföra tvångsaborter.

Jag önskar också att det var ett skämt.

Det är tyvärr vidrig verklighet. Visst är våldsspel överlag hemska, men detta tar vidrigheten till en ny nivå. Andra spel som innehåller våld brukar ha ett högre syfte, som att inte en militärbas eller vinna en strid, men detta spel går alltså enbart ut på att våldföra sig på människor. Men det är inte vilka människor som helst. Förgriparna är uteslutande män och offren är uteslutande kvinnor.

Det är ofattbart. Ska detta vara underhållning? Det förmedlar en minst sagt förfärlig kvinnosyn. Kvinnor är till för att tillfredställa mina lustar. De är kroppar jag kan göra lite som jag vill med. Och som jag pratat om tidigare: i en värld utan maktstrukturer och ojämlikhet skulle detta bara vara äckligt, fel och konstigt, men nu är det värre än så. Det spelet gör ju precis det feminister och rättvisekämpar velat motverka sedan uppkomsten, kvinnorsn plats som mäns sexuella leksaker. Hur ska vi kunna bli tagna seriöst, våga uttrycka en engen sexualitet och med lätta steg gå ned i en tunnelbana när sådant här existerar?

Det finns inte ursäkter. Det är inte okej för att det är knäppa japander som skapat spelet. Det är inte okej för att det är animerat och overkligt. Det är inte okej för att det nu tagits bort från butikshyllorna. Det är inte okej för att det ju bara är ett spel. Det är helt enkelt inte okej alls.

Jag är inte heller någon varm vän av cencur, men jag är en varm vän av mänskliga rättigheter och raka flickryggar. Det måste gå att lagstifta mot att dylika spel får tillverkas. Hur skulle folk reagerat om det handlat om att våldta judar eller någon annan etnisk minoritet? Vilket ramaskri det skulle blivit. Nu är det hemskt, men också lite lustigt. Japener är ju som de är.

DET ÄR INTE OKEJ ÄNDÅ. VISSA SAKER KOMPROMISSAR JAG INTE MED. VÅLDTÄKTER ÄR INGET SOM NÅGON SKA LEKA MED ELLER FÖRHÄRLIGA. PUNKT.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Amanda Svalin

Det är fruktandsvärt sjukt. Hur kan man ens skapa ett sånt spel?

2010-04-04 @ 20:51:16
URL: http://lilithsvalin.wordpress.com
Postat av: Katrus

Bra sagt! Hade inte hört om detta spel tidigare, men det verkar helt jävla sjukt i huvudet!



"Förgriparna är uteslutande män och offren är uteslutande kvinnor". Till det skulle jag vilja tillägga att skaparna av spelet är uteslutande män.



Vissa (observera 'vissa') män är dumma i huvudet.

2010-04-05 @ 00:21:39
Postat av: Elin

sjukt!

2010-04-05 @ 12:14:39
Postat av: Henke

Att ta något som kommer från Japan seriöst är att bli trollad :/

2010-04-07 @ 22:47:09



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0