Share

Idag är sista anmälningsdag till högskolan och jag vet inte riktigt vad som flugit i mig





Jag tror att det kan bli bra. Eller hemskt. Eller utmanade och kul. Eller kanske inte alls min grej. Eller ett sätt att kombinera genus med en examen folk tar på allvar och lyckas påverka på riktigt.

När jag började plugga genus förra hösten efter tre års naturvetenskaplig gymnasieutbildning tyckte jag att det var himmelriket. Jag fick fokusera på ett ämne i taget, istället för tio parallella ämnen som innehöll allt från växtdelar till Shakespeare. Det var sjukt kul att behöva tänka så fritt och mycket och bara läsa, läsa, läsa och  skriva lite. Männsikorna var så otroligt annorlunda och öppna och kom från så olika platser i landet och livet jämfört med den ganska homogena grupp som en NV-klass i Uppsala är. Det var som att en helt ny värld öppnades för mig. Jag har velat bli akademiker så länge jag vetat att ordet existerat, även om jag hade tänkt ta ett sabbatsår så blev det ändå 60 hp bara för att det var så roligt. Jag blev verkligen förälskad i universitet och så småningom också min fantastiska klass (kursare då, om vi ska vara sådana). Men den här hösten har något annat börjat gro och klia där inne bland de beslut, känslor och bilder som är jag - en lust att verkligen plugga igen.


Jag menar inte att genus inte är plugg. Det är mycket att läsa och ännu mer att förstå, och alla klarar inte av utbildningen, men det är fortfarande en humaniorautbildning som fokuserar mycket på eget tankearbete och knappast tar åtta timmar om dagen i anspråk även om du läser allt. Det passade mig utmärkt efter gymnasiet när jag var så otroligt trött på att plugga för att få bra betyg istället för att det var kul. Jag gillade svenska, engelska och biologi. Kemin ibland kanske. Det andra gjorde jag för att jag var tvungen och jag gjorde det bra, för jag hade siktet inställt på läkarlinjen. Hela förra året, även om tentaågesten såklart fanns där och det klagades över läxor, var ändå en slags lust-läsning. Det var kul och härligt att plugga.

Det är fortfarande kul, men jag får inte riktigt samma rus längre. Jag tycker det är fantastiskt med de som kursar sig fram och kombinerar ihop sina examina av saker som intresserar dem och är beredda på att kämpa för jobben eller kanske forskarplatser, men jag har aldrig riktigt känt att det varit min väg, även om jag funderat över det. Jag har också funderat över att resa och se världen och sådant som unga människor ska göra, men jag har faktiskt ingen lust med det just nu. Jag vet att jag kommer vilja bo utomlands och definitivt i en annan stad någon gång, men jag är 20 år. Jag hinner. Just nu vill jag ta nästa kliv i min utbildning, verkligen bli utmanad på alla plan och så småningom få en yrkesexamen. En examen som jag såklart vill använda för att jobba med feminismen och flickorna. Engagemanget kommer inte att försvinna.

Tänk vad det är bra att skriva. Nu vet jag ju precis vad som flugit i mig. Någon slags livslust och vilja att vara på väg någonstans, en vilja att göra något seriöst som jag kan känna mig tillfreds med i framtiden.


Förövrigt funderar jag på att skriva C-uppsats om unga tjejers bloggande, om utrymme och tjejighet och språk. Jag tror att bloggen bara kommer bli viktigare, om än kanske något sämre uppdaterad, om jag börjar på juristprogrammet. Tänk vad mycket jag kommer bli förbannad över och inspirerad och uppgiven av. Då, mer än någonsin, kommer jag att behöva mina genusvänner och bloggnätverk.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: D

Det står fel tror jag. Bör vara någon stad på L istället för U

2010-10-15 @ 14:55:43
Postat av: Zettermark

Det står som 2:a prio, men jag tror att det blir Uppsala ändå. Jag behöver nog ha mina vänner här och vill, trots att det är förbjudet att göra livsval utifrån kärlekspartners, gärna bo i samma stad som Moa när hon kommer hem från Kina. Plus att det är mest status att ha pluggat i Uppsala enligt arbetsmarknaden, och att jag bor i ett fantastiskt litet kollektiv här som jag knappast kommer hitta motsvarighet till i Lund.



Men jag kommer och hälsar på dig nån gång i höst tänkte jag! Och kanske att jag flyttar till Lund i framtiden - i den senare delen av utbildningen eller när jag insett att juridik var helfel för mig.



Vi skulle ändå inte ha tid att hänga med allt vårt plugg ;) Ses på tisdag!

2010-10-15 @ 15:02:37
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Wow! Coolt coolt coolt! Tror du kommer klara det galant!

2010-10-15 @ 15:20:30
Postat av: Lovisa

Förresten, tycker tjejers bloggande låter som ett jätteintressant ämne till din C-uppsats. Isåfall borde du ta upp skriverierna runt hur mycket toppbloggerskorna tjänar och hur skrattretande det är att alla sura män förnekar det. Kolla kommentarerna på den här artikeln tex: http://di.se/Default.aspx?rlt=6&pid=216392__ArticlePageProvider&epslanguage=sv och det här inlägget + kommentarer http://cornucopia.cornubot.se/2010/10/nej-inga-bloggerskor-tjanar-200-000-per.html. Bittra! (Bloggerskan Kenza redovisade sina annonsintäkter så siffrorna är sanna http://kenzas.se/2010/10/07/suck-on-this/)

2010-10-15 @ 16:40:41
Postat av: Elin

Kul! och kul att du blir kvar i stan oxå :) själv har jag inte sökt ngt alls..tror inte jag ska göra det heller med tanke på att jag inte äns köpt boken till kursen jag tar nu :P. men nice nice sofia! tror det blir jättebra!

2010-10-15 @ 18:40:49
Postat av: Anna-Maria

Spännande! (och vi kanske får ha vår barnvakt kvar då! :D )

2010-10-15 @ 19:16:11
Postat av: Anna Thorselli

KUL! kör på! <3

2010-10-16 @ 00:02:07
Postat av: fanny

Det låter som ett spännande uppsatsämne. Bloggandet har alltför länge blivit sett som en fjantig bakgrundsaktivitet istället för den viktiga plattform det trots allt är.

2010-10-16 @ 00:34:32
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Moa

Baby, det kommer att bli helt awesome :)



.. och om juridiken inte är rätt så hittar vi något annat!

2010-10-16 @ 02:07:33
Postat av: Elin I.

Heja!



Har du sökt något annat i andra hand, eller är det juridik all the way?



Flickors bloggande låter intressant. Är det flickor även som åldersgrupp då, dvs kvinnliga icke-vuxna bloggare?



Och Uppsala är en stad väl värd att stanna i ett lite längre tag.

2010-10-18 @ 13:36:51
URL: http://dropparfaller.blogspot.com
Postat av: Zettermark

Tack alla för peppen och Lovisa för tipsen!



Elin I: Jag sökte en massa grejer, men de blir strukna när du blir antagen till förstahandsvalet (vilket jag som tur är garanterat kommer bli), så de kändes inte så relevanta att ta upp.



Jaa, flickor som åldersgrupp och tjejighet i allmänhet. Kanske. Vet inte riktigt än! :)



Moa: Jag avskyr par som säger "vi" hela tiden men jag älskar av någon anledning när du gör det lite sådär. Jag är alldeles för kär för mitt eget bästa.



2010-10-18 @ 23:41:33
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej.

Det känns alltid lite töntigt att lämna en kommentar bara för att säga "fin blogg" men det har du ju, och av egen erfarenhet vill man gärna veta vad andra tycker, så jag säger det ändå.

Som genusintresserad juriststudent tänkte jag också säga välkommen, och snälla låt dig inte avskräckas av den totala bristen på genustänk/vanligt folkvett som tyvärr finns i många avseenden. Jag tänker att vi behövs där! Och det finns många många riktigt fina juriststudenter och lärare också.



PS Såg din transskola - jag håller också på med en, ur juristperspektiv. Om du vill ha exempel på vad man kan leka med som juriststudent... (http://dagenslinda.blogspot.com/search/label/Transpedagogik)

2010-11-04 @ 18:04:50
URL: http://dagenslinda.blogspot.com/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0