Share

Det är inte bara fegt, det är onödigt också

Det finns många anledningar till att folk inte kallar sig feminister. Vissa kanske inte tror på att kvinnor är underordnade, andra vågar inte kalla sig det av olika skäl. Ett av de skäl som sällan uttalas, men som definitivt är väldigt viktigt är att visa sig attraktiv i mäns ögon.

Det innebär inte bara att vara snygg enligt någon slags normativ blick, utan innefattar mycket mer. Genom att forma sig efter förväntade könsroller och vara attraktiv för män på alla möjliga sätt vinner kvinnor mycket i det här samhället. Vi får komplimanger, vi blir socialt gångbara, vi blir uppskattade och får ta del av männens värld på ett sätt som en kvinna som försöker göra samma sak utan att göra sig attraktiv inte får. Alla som någonsin brutit normer kan skriva under på hur otroligt mycket enklare livet är när vi följer dem.

Det betyder inte att vi vare sig vill eller måste följa alla normer. Vissa saker är inte valbara, så som vem du blir kär i, medan andra, huruvida du snaggar dig som tjej eller inte, är mer fria. Att som tjej ställa upp på patriarkala värderingar och förgivettaganden, att tillexempel inte bråka om han kommer varje gång och du aldrig, eller att säga sig vara nöjd med dagens individualistiska samhälle där alla minsann är lika mycket värda, gör ibland livet enklare. Det gör också livet mycket svårare, eftersom du måste förneka sjukt stora orättvisor och konstant nedvärdera dig själv för att få verkligheten att gå ihop.


Men som sagt, anledningen till att så många gör det är att du ändå vinner någon slags makt i och med att du får männens (alltså på någon slags strukturell nivå) godkännande och därmed också makt genom dem. Feminismen tycker att kvinnor borde ha egen makt. Det sticker i ögonen på många män.* Har vi inte alla stött på tjejen som argumenterar sig blodig för hur kvotering suger, medan hon sneglar lite på killarna i gruppen? Det behöver inte heller vara så tydligt. De könade värderingarana har vi med oss omedvetet hela tiden, så någon kan uttrycka åsikter när ingen man är i närheten, som ändå knyter an till den manliga blicken och tankegods där mannens bild av attraktivitet räknas mest.

Vet vi egentligen vad vi "gör för vår egen skull"? Jag skulle då inte raka benen om jag hamnade på en öde ö. Jag vet att jag känner mig snyggare med rakade ben och maskara på ögonfransarna när jag går ut, men jag vet också att det är för att jag tror att det gör mig mer attraktiv i andras ögon. Det är i sig inget fel att vilja vara attraktiv för andra, men det blir sjukt när ett kön formar hela sin vardag kring denna sysselsättning, medan det andra kan ägna sig åt världspolitik och egoboosting.

Dessutom är det inte sant. Killar blir inte avtända av feminister. Jag har varit feminist från att jag började flirta med och bli flirtad med av killar, och det har aldrig varit något problem. Kanske har någon gått därifrån på krogen när jag sagt "shit vad det suger att det ska vara så att tjejer får mindre lön" och ytterligare någon aldrig börjat prata med mig som visste vem jag var, men de som har den inställningen skulle ändå varit fantastiskt usla ragg.  Det här med att feminister har bättre sex var inte bara ett forkningsresultat som F! gjorde en kampanj av, det stämmer verkligen. Helt logiskt förstås. Tjejer som vågar säga ifrån, tror på sitt eget värde och kan analysera orättvisorna utan att lägga skulden på sig själva har mycket roligare.

Det är inte bara fegt att inte våga kalla sig feminist. Det är onödigt också.


/Zäta

* Jag hoppas att alla är med på att detta är på en generaliserande nivå. Ingen man av idag skulle förneka en kvinna makt om vi framställde det på det viset, men om vi säger att det är fel att vi tvingas raka bort allt kroppshår och ha lutande fotvrickande skor för att anses snygga, eller vill bli inkvoterade för att ingen ser vår kompetens när vi mäts med manliga mallar, då blir de sura. Vilket är precis att kräva egen, riktig makt, fast på ett konkret sätt.
Share



Kommentarer
Postat av: Katrus

Jag måste säga en sak om benhår. Jag rakar inte benen, det är något som för mig känns som slöseri på tid och resurser. Jag menar, mina benhår syns knappt. Har aldrig råkat ut för killar som tycker jag är knäpp och radikal för det. Dock är tjejerna många, alltså de tjejer som tycker att jag är från vettet. Det de har att säga till sitt försvar är att jag inte är säker i mig själv, men jag tycker det verkar vara motsatsen.

2010-10-27 @ 09:23:12
Postat av: Zettermark

Det är det jag menar med att införliva den manliga blicken i sitt eget tankesätt. Hur sjutton skulle ditt val att gå emot en hårlös norm visa på att du är osäker? Självklart visar det på motsatsen!

När ska tjejer lära sig att det blir så mycket bättre när vi jobbar ihop - med eller utan hår.

2010-10-27 @ 11:36:34
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Elin

Bra skrivet som alltid, för jag håller med. Det är så synd med feministstereotypen som både män och kvinnor verkar så rädda för!

2010-10-27 @ 19:25:49



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0