Share

Inte lika med

När vi nu ändå är inne på att svara på kommentarer. Jag har fått ett gäng kommentarer på temat "det är synd om killar också" av antikytera idag.

Hej antikythera!

Jag håller med om att könsstereotyper drabbar både kvinnor och män, just därför är feminismen bra för både kvinnor och män - eftersom vi vill komma bort från dessa.
Däremot är feminismen inte bra för killar som vill behålla orättvist mycket makt, eftersom vi vill omfördela den makten.

Jag håller också med om att det finns strukturer som missgynnar killar, även om de ibland fungerar på andra sätt och inte är lika genomgripande som de som missgynnar tjejer. Jag håller inte med om att jag utmålar killar som roten till allt ont. Jag kritiserar strukturer som för det mesta gynnar killar.

Jag förbehåller mig också rätten att tala främst till tjejer i min egen blogg, däremot skulle jag kritisera om en myndighet eller en skola eller något annat officiellt organ som ska vara till för alla, talade främst till tjejer.


Jag gör det enkelt för dig (
≠ betyder INTE LIKA MED):

Kritisera struktur som gynnar killar
≠ kritisera killar

Ge förslag som riktar sig främst till tjejer ≠ ogilla killar

Ha en blogg som riktar sig till tjejer ≠ ignorera killars existens och rättigheter


Okej, jätteenkelt:

Jag gillar killar och tjejer och annat folk.

Jag ogillar könsmaktsordningen.

Jag skriver främst till tjejer.



Vet du vad, du får jättegärna lyfta upp frågor om hur killar diskrimineras på din egen blogg! Du får jättegärna skriva om strategier som gör vardagen lättare för killar på dig egen blogg!

Jag har en liten banner här på sidan som länkar till en sida som heter Killfrågor. Det är ett initiativ som vill lyfta fram killars situation i dagens samhälle. Klicka på den!

/Zäta


PS. Främst enbart.
Share



Kommentarer
Postat av: antikythera

Blev mina kommentarer borttagna?

Låter på dig som om det var jättefel av mig att ta upp de frågorna. Det förstår jag inte. Jag förstår att jag inte är välkommen här, så jag lämnar. Först vill jag bara säga att självklart får du rikta dig till enbart tjejer, vilket jag iof tycker är fel då jämställdhet ska gälla alla, man kan inte lyfta kvinnors frågor utan männens perspektiv. Detta fel gör alla. jag besöker ganska ofta bloggar som även tar upp männens problem, jag ser inte problemet eller felet med att försöka utvidga detta genom att besöka din blogg. Så ont är det väl inte att läsa någon annans kommentarer från ett annat perspektiv, hur kan det vara det om man sysslar med jämställdhet?

Som vi ser i alla dessa "manliga" bloggar tar dom även upp kvinnors rättigheter och problem. Jag ska vara helt ärlig så finns det inte en ända kvinna som gör det enligt mig, som även kallar sig feminist. Lite tråkigt faktiskt.

Att enbart ta upp kvinnors perspektiv ger en falsk bild till unga tjejer som läser här, du pratar om en könsmaktsordning som enligt många inte finns, du pratar om strukturer som gynnar pojkar som inte heller egentligen finns, men många tror och lär sig det som kommer hit, lite tråkigt, så därför ville jag vara en person från den manliga rörelsen. Att upplysa enbart det negativa om kvinnor är inte heller bra, då kvinnor har en mycket ljusare framtid än män då det gäller skola och arbeten. Om vi ska ändra det till något mera jämställt måste det börja hos unga personer, tjejer och pojkar.



Jag hittar inte min kommentarer som jag skrev, skriver på så många ställen samtidigt. Men har jag verkligen sagt att du utmålar alla män till källan av allt det onda? Låter inte som mig att hoppa på någon bara sådär. Däremot så gör feminister det generellt, alltså beskriver pojkar som något ont.



Skulle det inte vara roligare att ibland föra en vettig debatt om riktig jämställdhet? Där även män får vara med, nu kommer ni ju bara få höra ja-nickade tjejer. Jag missuppfatta meningen med bloggen. Förlåt om jag sårade dig eller någon annan.

2011-04-10 @ 22:47:51
Postat av: Freddie Fatale

Alltså läste Antikythera ens svaret liksom?

2011-04-10 @ 23:23:54
URL: http://heirloom.blogg.se/
Postat av: antikythera

Freddie ja jag läser allt. Vad menar du utveckla så jag kan bemöta det. Jag gick självklart utanför "svaret" som gavs. Så om man punkt för punkt tittar genom hennes svar och mitt svar, så tycker jag att jag bemötte det ganska bra.

2011-04-10 @ 23:31:38
Postat av: Zäta

Åh jag blir så trött. Jag cencurerar inte folk om de inte gör grova övertramp, och jag tycker att din kritik ligger på en rimlig nivå. Dina kommentarer är alltså kvar.



Däremot verkar det som att du kanske borde dra ned på kommenterandet om du inte ens kan minnas dina egna kommentarer de senaste timmarna.



För att svara på din fråga: Nej. Det är inte mitt ansvar att lyfta alla perspektiv på allt här i världen. Inte ens på jämställdhet. Du kan gnälla hur mycket du vill, jag står fast vid detta.

2011-04-10 @ 23:51:50
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: antikythera

Gnälla, vad är detta för översittarfasoner? Vadå borde dra ner på mitt kommenterande, får väl kommentera hur mycket jag vill eller? Jag sa att jag skriver mycket på andra sidor. Jag förstår att du inte vill lyfta alla sidor av jämställdhet, men då helt plötsligt blev det inte jämställdhet längre, tråkigt när man inte förstår. Tråkigt att du bidrar till två läger som kastar skit på varandra, mycket tråkigt. Blir ofta så när man har offerkoftan på och vägrar lära sig. Så för att besvara ditt svar så är det faktiskt upp till dig och ditt ansvar att vara en bättre människa, har höga krav på mina medmänniskor jag.



Ser även att jag hade rätt. Jag har aldrig skrivit det du säger att jag skrev, jag titta genom alla mina kommentarer.

Ser även på folket här, Freddie en av dom tex, många andra att åldern var lite låg, omogna svar osv.



Något som tål att tänkas på, mäns våld mot kvinnor tex. Visste du att 30% av alla män som våldtar har vi ung ålder blivit sexuellt utnyttjade av en kvinna, ofta mamman. Hur kan man då prata om mäns våld mot kvinnor? När dessa blivit förstörda i ung ålder av just en kvinna? Ser man inte att våld går i cirklar är man fan korkad. Men men att fokusera enbart på "män" som grupp för att försöka lösa frågan är nog friskt. Det är därför vi kanske inte kommit någonstans alls och det istället hotas med en mansskatt? Hur skulle du zäta, känna om det enbart i media togs upp kvinnors våld mot män för att försöka förebygga våldtäkter i samhället? Kanske hota med en kvinnoskatt för att det finns en del kvinnor som inte kan uppfostra sina barn? Ungefär på samma nivå ligger du.



Jag tittar in om 5 år igen får vi se hur långt du kommit. Jag uppmanar dig även att läsa på lite om männens problem i samhället får vi se om du vågar stå fast i dina påhittade strukturer du inte kan bevisa finns. Så vad får du ut utav denna blogg? Du kommer ju inte fram till något alls, du har 4-5 tjejer som säger "starkt jobbat" som inte förstår ett smack om riktiga livet. Använd dina läsare till att skapa något, en riktig debatt istället.



Surfa in här och för debatt med mig, http://genusnytt.wordpress.com/

2011-04-11 @ 00:31:16
Postat av: Anonym

Haha, jag visste att du skulle hänvisa till Per Ström så småningom!

2011-04-11 @ 00:37:04
Postat av: Zäta

...sa Zäta, och inte anonym.

2011-04-11 @ 00:38:40
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Ronja

Du är bäst på att sätta ord på det jag känt på mig och funderat över nästan hela mitt liv. Då menar jag hela bloggen, inte just detta inlägg. Tack för att du uppmärksammar, återigen. Grym är du.

2011-04-11 @ 01:06:57
URL: http://ronjaiirland.blogg.se/
Postat av: bettie

det finns ingen människa i hela världen som kan ta hänsyn till alla perspektiv som finns. alla väljer sin vinkel, sina battles och sitt fokus. det är inga som helst konstigheter med det utan snarare väldigt bra då man måste avgränsa sig för att kunna komma ner på djupet. men det är mest bara underdogs som kritiseras när de gör det känns det som. när en läkarstudent avgränsar sitt arbete och går på djupet så är hen noggrann, när en genusstudent avgränsar och går på djupet ignorerar hen andra perspektiv. så himla trist.



sen anser jag det vara ganska ointelligent att inte kunna läsa mellan raderna när det skrivs om könsroller och normer. it goes without saying att alla tvingande normer och föreställningar som finns är dåliga även om man exemplifierar och fokuserar på kvinnor. det är ju ganska uppenbart att du med din blogg vill lyfta viktiga frågor, sen är det ju upp till var och en att ta de frågeställningarna vidare och applicera dem på sitt eget fokus.

2011-04-11 @ 01:51:23
URL: http://bettievonfraucht.blogspot.com/
Postat av: auuus

Som manlig läsare måste jag säga att jag aldrig upplevt att Zäta någonsin skrivit något som kritiserar alla killar. Tvärtom. Det händer tyvärr av och till i diskussioner om feminism att vissa av debattörerna ägnar sig kollektivt skuldbeläggande, något jag aldrig läst här (Det är dock bara en av anledningarna till att jag tycker att den här bloggen är såpass bra).

Tvärtom tycker jag att den här bloggen är en väldigt positiv kraft som med fördel kan läsas av alla, oavsett kön. Dessutom kan man ju fråga sig själv varför folk som antikythera får för sig att män missgynnas bara för att problem som främst drabbar kvinnor diskuteras.



Då det gäller siffran om att 30% av alla våldtäktsmän blivit utsatta för sexuella övergrepp av kvinnor, så skulle jag vilja se källor på det. För mig veterligen är det rent skitsnack. Men bara av antikytheras svar på kommentarer låter det ju som att hen vill tolka in saker som inte alls finns där i det mesta.



Så, stort tack till Zäta för en så bra blogg! ^^

2011-04-11 @ 02:06:54
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: FumikoFem

Jag förstår inte den där tankegången, att ta upp hur tjejer drabbas på olika sätt och områden i samhället så skulle det inte ha något med jämställdhet att göra? Men det har det när någon tar upp något som berör killar?



Än mer oseriöst blir det när det sedan kommer från någon som sedan hänvisar till Pär ström... Anti-feministen som säger sig stå för "riktigt" jämställdhet, som inte har nått med jämställdhet att göra, vilket det räcker att se genom att läsa några blogginlägg på hans blogg.



Men så är det typiskt att feminister blir anklagade för saker som anklagarna själva sysslar med. Att exempelvis Pär Ström någonsin skulle ta upp det som drabbar kvinnor är påhitt. När han nämner kvinnor är det i anklagande och raljerande ton och han är alltid inkonsekvent. Det som kvinnor drabbas av är alltid individuellt och det som har med män att göra är alltid strukturellt enligt honom. Detsamma gäller alla dom anti-feminister som kommentarer där och dom anti-feminist bloggar som det länkas till.

2011-04-11 @ 02:09:28
URL: http://fumikofem.blogspot.com/
Postat av: Jon

2011-04-11 @ 08:48:09
Postat av: Jonathan

Jag definierar mig som kille och gillar att du skriver främst till tjejer, för du gör det sjukt bra! Tycker du tar upp problem relaterade till mansrollen rätt ofta också för den delen, men det kanske är lätt att missa om man bara läser två inlägg.



Antikythera: Könsmaktsordningen är.

2011-04-11 @ 08:53:06
Postat av: Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Men är det inte alltid så? Så fort någon talar om "något" så hojtar alltid någon annan att "varför tar du inte upp det här, och det här......"



Bröstcancergala - varför inte prostatan?



Hjärtforskning - varför inte HIV?



Arbeta på BRIS - varför arbetar man inte med WWF?



AA (Anonyma alkoholister) - varför inte rädda minkarna?



Mot könsstympning av småtjejer - varför inte svältande barn i världen?



Osv i all evinnerlighet. Två fel blir inte ett rätt.

Aldrig, MEN man måste ju få engagera sig i sånt man själv brinner för, och inte bära ansvar för ALLA orättvisor i världen.



Då undrar man ju hur mycket alla de som gapar engagerar sig..... i något?

2011-04-11 @ 09:56:26
URL: http://skrotmamman.blogg.se/
Postat av: Sabrina

Huvudet på spiken Skrotmamman!



2011-04-11 @ 21:26:57
Postat av: Intersexorwhat

Jag har bara en liten bloggrelaterad fråga (då jag är ganska ny med blogg.se), jag har sett att du har lagt in några olika länkar som syns på din bloggs förstasida (som exempelvis Killfrågor som du nämner i detta inlägg), hur får du länkarna att vilja ligga på förstasidan?...

2011-04-11 @ 21:40:24
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Amy

"Du kommer ju inte fram till något alls, du har 4-5 tjejer som säger "starkt jobbat" som inte förstår ett smack om riktiga livet. Använd dina läsare till att skapa något, en riktig debatt istället."



Ja, för alla vet att unga tjejer inte vet ett smack om saker som räknas och kan inte debattera. Näää, karlar i medelåldern, de är de enda som vet vad de pratar om och har rätt att uttala sig. Gud vad jämställd du är, antikythera!

2011-04-12 @ 04:10:18
Postat av: Emma

"Jag skriver främst till tjejer."

Kanske är just detta som gör att feminismen inte når några större framgångar hos gemene man. Ni stärker bara "vi mot dom"-känslan.

2011-04-12 @ 09:26:50
URL: http://molilja.blogg.se/
Postat av: bettie

emma - helt legitim kritik om det var fråga om till exempel en tidning, ett parti, en förening eller en rejält stor blogg. men nu är det faktiskt bara zätas blogg. visst att hon också har ansvar för de föreställningar hon för vidare, men det är inte konstigt eller dåligt att snäva in sig när man är en enskild person med ett specifikt intresse.



det här är inte feminismens blogg, det här är zätas blogg.

2011-04-14 @ 14:10:42
URL: http://bettievonfraucht.blogspot.com/
Postat av: Intersexorwhat

Fan vad bra du är!

2011-04-18 @ 22:13:29
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Liv

Jag måste säga att jag till 100% uppskattar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-05-07 @ 18:35:27
URL: http://smsalåna.nu



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0