Share

Varför Libresse förtjänar skiten

Idag fick jag mens. Det första jag tänkte på? Den idiotiska Libresse-reklamen där bruden slänger ut sin pojkväns PS3 och en röst säger i bakgrunden: "Be twisted!"


Den här reklamen är fel på så många sätt. Låt oss bena ut dem.

1. Den förstärker stereotyper kring att tjejer blir okontrollerbara monster när vi har mens och att vi styrs helt av våra hormoner, till skillnad från de rationella männen. Det här ställer till det för tjejer eftersom det blir en strategi att förminska och underminera tjejers ilska - "har du mens eller?" och ifrågasätta vår kompetens att sköta icke-känslostyrda arbetsuppgifter.

2. Den öppnar för att pucko-killar säger "jag skulle slängt ut tjejen istället" eller liknande. Nu kan vi kanske inte beskylla Libresse för att uppmana till kvinnomisshandel, men visst sjutton är det onödigt att göra ett sådant upplägg.

3. Den tar ifrån oss möjligheten att vara "twisted" på riktigt. Det är fett att flippa ur ibland. Att skita i vad omvärlden tycker och bara släppa loss sin ilska, kärlek eller glädje utan att tänka på hur det ser ut genom andras ögon. Det är, skulle jag vilja säga, en feministisk strategi att kunna vara riktigt äcklig, galen eller lycklig - att inte passa in i den förväntade återhållsamma feminiteten. Men när Libresse säger att det är såhär vi flippar ur - på grund av hormoner, och inte som en medveten politisk strategi eller för att bara känns jäkligt bra i kroppen, då kidnappar de den subversiva potential som urflippandet har. Att flippa ur blir inte längre ett individuellt val eller en skön protest mot patriarkatet, det blir ett förstärkande av stereotyper som begränsar kvinnors liv. Libresse har ramat in vårt motstånd och gjort det till en prydnad på patriarkatets vägg.

Följande ord säger jag inte för att jag är "twisted" som blöder ur fittan just nu, utan för att min rationella hjärna säger mig att ni är ett ruttet företag, som ställer till det för unga tjejer: Fuck you, Libresse.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Fröken Bella

Jag tänkte blogga om reklamen men du gjorde det så himla bra att jag istället får fokusera mig på Falcons senaste istället. Du vet, den där killen ska ha killfest och där "Pojkarna inte är rädda för lite smör". Bläää!

2011-08-05 @ 20:49:42
URL: http://frokenbella.se
Postat av: sofia

Mycket bra skrivet,håller med till hundra procent. Känns verkligen som något jag själv kunde ha skrivit

Postat av: Anna-Maria

Sparka både Libresse och Always all världens väg! (skaffa en menskopp istället! Miljövänligt och slemhinnevänligare än tampong!)

2011-08-05 @ 22:50:25
Postat av: erikmikaela

samt kanske 4. den upprätthåller bilden av tevespel som en manlig aktivitet, som tjejer bara blir irriterade av.

2011-08-06 @ 05:24:53
Postat av: Lovisa

Och att tjejen sitter och dekorerar en muffin och killen spelar tvspel. Bläää

2011-08-06 @ 13:13:03
Postat av: Dvärghundspossen

Åh vad jag håller med. Upplever också ibland att tjejer förminskar sina egna känslor genom att hänvisa till hormonerna. För ett tag sen var jag i diskussion med en tjej som pratade om vilket mens-monster hon blev, en gång i månaden så "ville hon bara slänga ut sin karl". Alltså, jag tror inte att hormonerna på nåt magiskt sätt kan skapa den känslan om det inte finns nån grund för den. Känner man så en gång i månaden så bör man nog fråga sej vad som är fel PÅ RIKTIGT i ens förhållande, istället för att vifta bort sina känslor med hänvisning till "hormonerna".

2011-08-06 @ 14:22:43
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Zäta

Jag håller med, punkt nummer fyra borde också få vara med! Det är fint med interaktivitet ibland :)

2011-08-07 @ 21:21:20
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Candy

För att inte glömma att TV-spel tydligen aldrig kan vara viktigt för tjejer. Personligen hade jag hellre skjutit mig i huvudet än att slänga ut mitt eller någon annans PS3. Det är liksom min värld. Eller iaf en väldigt stor del av den.

2011-08-10 @ 01:31:38
URL: http://www.eye-candy.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0