Share

En sån som pissar på andras kamp

Jag vet inte om ni har sett att den självutnämnde "jämställdisten" Per Ström har kommit ut med en bok i dagarna. Den heter "Sex feministiska myter" och radar upp ett antal "feministiska" påståenden om hur kvinnor missgynnas - och hävdar sedan motsatsen, att det är männen som missgynnas.

Jag har medvetet valt att inte diskutera Ström på bloggen tidigare, trots att han är en av Sveriges mest kända debattörer inom ämnet. Helt enkelt för att det inte skulle tillföra något. Hans resonemang är ofta bristfälliga och ytliga, och kommentarerna på hans blogg tävlar med flashbacks rasistforum i dumhet.


Lisa Magnusson har skrivit en bra recension av boken, så jag känner inte att jag behöver göra det samma. Jag har däremot läst boken (det går på en kvart ungefär eftersom den är lika tjock som ett nummer av Buffé och lika babblig som en halvhjärtad högstadieuppsats) och kan väl förutom det uppenbara i att han nästan uteslutande använder extremt gamla forskningsrapporter om djur, omdiskuterade läkare och debattartiklar som "trovärdiga källor", även påpeka att hans tanke-loop kring det första påståendet "Könet är en social konstruktion" nästan är imponerande. Han hävdar att könet sitter i hjärnan och är biologiskt, till skillnad från feminister som hävdar att det är socialt konstruerat! För det första kan jag som feminist säga att jag håller med om att könet sitter i hjärnan. Var skulle det annars sitta? I armarna? Könsorganen? Nej, där är vi rörande överens. Det är liksom hjärnan vi tänker och förstår vår omvärld, så som könskategoriseringar, med. Däremot är hans analys av biologi kontra socialkonstruktivism lika djup som... sufflén i Buffé, kanske. Poängen med mycket av den feministiska kritiken är ju att vi inte kan dra någon skarp gräns mellan natur och kultur eller naturligt och konstruerat. Vi förstår naturen genom vår kultur och vår kultur påverkar naturen.

Om du däremot gör som Ström och hävdar att vi är maskiner som styrs av våra förprogrammerade gener, där män och kvinnor har olika koder i hjärnan för livsmål (ta-hand-om-andra-vara-passiv-följa-instruktioner/vara-aggressiv-framåt-och-tänka-logiskt) så blir det jäkligt konstigt att sedan börja prata om hur diskriminerade män är när de förlorar vårdnadstvister. Du har ju för sjutton just sagt att de inte är gjorda för att ta hand om barn!

Det där med mäns enorma diskriminering vid vårdnadstvister är förresten också något av en överdrift. Det är ett reellt problem att män inte anses vara lika bra på att ta hand om barn i vårt samhälle (tycker jag som feminist, Ström borde ju inte tycka det eftersom det enligt honom bara tyder på stenåldersgener), men faktum är att i de allra flesta fall (92%) där det blir en vårdnadstvist så får föräldrarna gemensam vårdnad (Försäkringskassan 2009). Där föräldern har ensam vårdnad är däremot kvinnor överrepresenterade, 8% mot männens 1%. Det kan förstås delvis handla om diskriminering, och är såklart hemskt i de fallen, men det visar också på ett större samhällsproblem där maskulinitet kodas som våldsam och icke-empatisk. Ett problem som feminismen i allra högsta grad bemöter.

Att Ström kallar sig "jämställdist" istället för "maskulinist" är förstås för att ge en klang av "neutralitet" eller "objektivitet" till sina ståndpunkter, vilket bara visar på dessa begrepps opålitlighet. Men vet du vad Per Ström, att enbart klanka ned på feminister och dra upp exempel på hur män har det svårt är inte att vara jämställdist. Det är tyvärr inte heller att kämpa för mansfrågor, vilket Magnusson påpekar vore väldigt fint och viktigt om du gjorde. Vi har ett mycket fulare ord för sånt: Anti-feminist. En sån som pissar på andras kamp.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Isak Gerson

Det hade också varit kul att höra hans resonemang kring varför det här "genusindustriella komplexet" han talar om finns. Är det också kodat i vår biologi? Det finns ju uppenbarligen inte ett "rasindustriellt komplex" eller ett "handikappindustriellt komplex". Ligger det i kvinnans biologi att under tysta former konspirera för att få makt och pengar? Då förstår jag inte varför Illuminati och liknande föreningar är så mansdominerade.



Hans resonemang kring att det är kvinnans biologi som gör att hon föredrar hemarbete framför chefspositioner och karriär lämnar också många fråga. Bör det vara så? Är vi verkligen så mycket av en slav under naturen. Det vore dumt av Pär att så lättvindligt bekräfta Wachenfeldts beryktade citat om män och djuriska instinkter.



Jaja, nu kanske jag inte ska ranta alldeles för mycket om Pär Ström bara för att du öppnade [/a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Can_of_worms"]thecan of worms[/a]. Jag förstår varför du inte kommenterat honom tidigare. Jag har för mig att jag såg dig på kårfullmäktige idag. Kul! Hann inte prata med dig, så jag får hoppas att vi syns i kårsammanhang någon annan gång.

2011-05-23 @ 21:05:16
URL: http://isakgerson.se/
Postat av: Isak Gerson

Ja, nu fick jag kodningen av inlägget fel i sista stycket. Hoppas att det är förståeligt ändå.

2011-05-23 @ 21:14:13
URL: http://isakgerson.se/
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

HURRA! Så jäkla bra. Där fick han på nosen.

2011-05-24 @ 08:32:26
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Julia

Himla bra skrivet. Pär Ström är så himla pinsam. Fattar inte varför han får sånt stort utrymme. Han har ju ingenting å tillföra.



Alla antifeminister tar jämt upp vårdnadstvister. Det är ju sååå fånigt. Fattar de inte att det är för barnens bästa att mammorna oftast får enskild vårdnad. Vilket barn behöver ett empatilöst och våldsamt monster som förälder liksom? Jag blir så trött på Pär Ström och hans puckade vänner.

2011-05-24 @ 14:53:48
Postat av: Moa

Word! Så fint sammanfattat. Han är verkligen en som pissar på andras kamp, och verkar rätt stolt över det också. Sen är det väldigt fint att Svenskt Näringsliv stödjer honom i hans anti-kamp.

2011-05-24 @ 15:21:54
Postat av: Alva

Idag hade jag min första spontana debatt om feminism. Jag vann och min SO-lärare gav mig ett brett leende efteråt.



Jag vill bara säga tacka för att du är sådan underbar förebild!

2011-05-24 @ 17:49:38
Postat av: DrKejs

Som vanligt en massa tyckande från en feminist. Inte en enda av er har lyckats bemöta Pärs argument med fakta, undrar vad det beror på?

2011-05-24 @ 20:49:34
Postat av: Anonym

"Du har ju för sjutton just sagt att de inte är gjorda för att ta hand om barn!"



Ha ha! Så kul XD

2011-05-25 @ 13:46:07



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0