Share

SCUM-manifestet råkar ut för hatstorm på nätet... och jag tänker på Strindberg

Turteatern i Stockholm ska sätta upp en pjäs baserad på Valerie Solanas SCUM-manifest. Ström, Billing, Axessbloggen och Lundin - ett härligt gäng "jämställdister" vars främsta livsmotiv är att bevisa att NU HAR FEMINISMEN GÅTT FÖR LÅNGT, har reagerat starkt. Det skulle kunna tyckas att det är mystiskt att ha den hållningen i ett land där kvinnors lönenivåer fortfarande ligger under mäns, tjejer mår psykiskt sämre än killar, kvinnor råkar ut för över 90% av det sexuella partnervåldet och knullande är bra om killar gör det men dåligt när brudar håller på med, men vem är jag att dömma? (OBS! Ironi)

Hur som helst har nu en teatergrupp tolkat SCUM-manifestet. Solanas manifest är lite mytiskt i feministiska kretsar, inte för att majoriteten av oss håller med bokstavsgrant, utan för att det är en kraftfull protest. Det är konst och politik, galenskap och briljans, för mycket och helt fantastiskt, knivskarpt och oroande, i en enda stor röra. Det är ett seriöst och kraftfullt försök att bryta sig ur den klistriga väv av mansdominans som alla kvinnor växer upp under, ett desperat statement från en underordnad position som aldrigaldrigaldrigaldrig går att beskriva för någon som inte är fångad i den. Hon skiter i att vara snäll. Hon skiter i att vara lagom. Hon skiter i att följa lagen. Hon ser våld som sin enda utväg. Och hon är inte alls som de manliga actionhjältar du nu ohjälpligt jämför henne med. Hon är något eget, något helt annat. Läppstiftet är kladdigt utsmetat bortom läpparnas konturer och det här är jag.

SCUM-manifestet har gjort ett outplånligt avtryck i vår samtid. Jag tycker inte att våld eller att utrota män är en bra sak, givetvis inte, men jag kan ändå se nödvändigheten i att skriva och inte väja för något. Alls. Att dra allt till sin spets för att försökaförsökaförsöka blir fri. Vi kan förklara det med Solanas pissiga uppväxt där hon frekvent blev utnyttjad av män, men jag tycker det är att förringa henne. Hon var den hon var, och även om hon var galen och borde blivit omhändertagen innan hon sköt Warhol, gjorde hon balla grejer. Riktigt farliga. Riktigt provocerande. Riktigt gränslösa. Hon var inte en söt tjej i rosetter som strävade efter att skriva balanserade småakademiska texter och kallade det för kamp, hon var så mycket mer. Inte bättre, inte ens bra, men definitivt värd att skriva en teater om.

Vi kan ju inte gå runt och censurera teater som tar upp känsliga frågor. Någon vill manusförfatta om världskrigen -nej, usch de var ju hemska! Någon vill visa på rasism och läser högt ur apartheid-lagar i en scen -- nej, usch de var ju hemska! Jamen det var kanske just det vi ville visa. Teater är konst, inte politiska idéprogram som ska genomföras -- det finns en skillnad där. Den är rätt stor. Visst är det inte lämpligt att visa på våld och eländigheter för människor som faktiskt är barn, men gymnasieungdomar är inte barn. De är ungdomar och kan tänka själva. Eller, vill ni bli beskyddade av ett gäng tillknäppta män som tycker teater verkar läskigt?

Vi är många som har fått nog av att våra söner får utstå väldigt mycket skit från rådande stats- och mediefeministiska ordning. När det går så långt som att låta pojkarna utstå detta hatmanifest via en teaterföreställning så är det dags att reagera på allvar.


Vet ni vad jag har fått nog av? Att generation efter generation av svenskar ska få myten om att kvinnan förlorar allt sitt människovärde i sekunden hon knullar med en man nerkört i halsen, samtidigt som vi kallar det "lika högaktuellt idag" och "verkligt stor författarkonst". Strindberg lyckades inte problematisera ett jävla skit, han lyckades bara befästa, just genom att det sväljs så glatt med hull och hår, men jag ser inga proteststormar varje gång Fröken Julie kommer i ny tappning. Vilket den gör typ vartannat år. Det är inte okej att sälja in samma ruttna värderingar hela tiden bara för att Strindberg är helig. Det är som med bibeln, där får stå hur jäkla knasiga saker där i som helst, folk kommer ändå gilla den. Strindberg är inte helig bara för att han kunde skriva vackra Stockholmsporträtt.

Solanas manifest är en protest mot allt detta. Mot den osynliga nedvärderingen av allt kvinnligt som ständigt pågår. Och visst fan kommer det att bli provocerande. Fina flickor slår inte tillbaka, de accepterar att han bara gör så för att han gillar dig. Men Solana var ingen fin flicka. Det är det som är poängen.

Och jag ser gärna en teater med en arg kvinnlig författare för en gångs skull. Jag vill inte att alla barn ska behöva läsa om det som "stor litteratur" i skolan vartenda jävla år, men som variation och protest tycker jag att det är fantastiskt.
/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Tusse

Låter som en helt awesome teater, verkar värd att se!!



Sedan skulle jag bara vilja säga något helt annat som jag lade märke till idag när jag sökte runt efter lite random bilder på Google. Jag knappade in ordet "Molly Sandén" och det första jag reagerade på var att Eric Saade var med på typ varannan bild. Så jag knappade in "Eric Saade" i sökrutan. En enda bild på honom tillsammans med Molly dyker upp. EN!



För någon dag sedan läste jag i en bok (kan ha varit QueerSverige, men jag minns inte, läser för mycket om queer och liknande för att hålla reda på vart jag läser vad nu för tiden tyvärr) om att kvinnor/unga tjejer blir till människor eller blir vuxna först i en mans sällskap eller i en relation till en man. Det är då de har uppnått något, då de ÄR något, i stora drag. Väldigt intressant, och väldigt skrämmande för jag vet att om jag inte börjat läsa din blogg och utvecklat ett verkligt intresse för genus skulle jag ALDRIG någonsin ha lagt märke till det jag gjorde idag. När man väl börjar se några saker ur ett genusperspektiv, ser man plötsligt allt ur ett sådant perspektiv. Och man ser saker som man inte ens trodde hade med genus att göra, och sedan kan man inte förstå hur man inte kunde se det förut. Det känns så uppenbart att något är fel, att något är snett.

2011-11-12 @ 00:45:59
Postat av: Calle Rehbinder

Hej!



Det stämmer inte alls att kvinnor råkar ut för över 90% av partnervåldet, men i övrigt instämmer jag i nästan allt du skriver.



Jag har själv försvarat teaterföreställningen (utan att ha sett den ännu) mot en hel drös av mina manliga vänner, just för att det är ett intressant konstverk. Ja, Solanas var verkligen komplett galen, och jag tycker att det tyder på en dålig tillit till sina medmänniskor om man tror att alla som går och ser en föreställning måste tro på allt som sägs.

2011-11-12 @ 14:39:46
URL: http://tantrikblog.wordpress.com/
Postat av: linnea

Skrev om det i min blogg också; http://linneusd.blogg.se/2011/november/utkast-nov-12-2011.html



Brukar vanligtvis inte ta upp djupa ämnen men det här var ju onekligen jävligt skitjobbigt!

2011-11-12 @ 16:43:10
URL: http://linneusd.blogg.se/
Postat av: Hej

" Det skulle kunna tyckas att det är mystiskt att ha den hållningen i ett land där kvinnors lönenivåer fortfarande ligger under mäns, tjejer mår psykiskt sämre än killar, kvinnor råkar ut för över 90% av partnervålde"



Detta är lögn. en feminist borde väl veta bättre. Statstiken i partnervåld är precis 50/50 så lär dig det genast. Hur mycket är löneskillnaderna enligt vad du tror zettermark? Kräver ett svar på det.



Problemet ligger här i att man tar århundradets största manshatare, tar henne för att skapa debatt. "Ingen skulle få för sig att säga att man behöver attackera kvinnor för att få en debatt om kvinnlighet, eller invandrare för att få en debatt om invandring, men ändå gör vi det"



Vi tar en manlig kvinnohatare som skrivit en bok, tvingar våra barn titta på det. Vi tingar kvinnorna sitta längstbak på träbankar medans männen är längst fram i bekväma stolar. Vi hånar och bespottar kvinnor enbart för att "skapa" debatt.

Herrejävlar säger jag bara, vilken manshatare du är. Att man inte har intelligens att sätta sig in hur män känner inför detta är fan ett tecken på att man är en sjuk och ynklig person.

2011-11-14 @ 00:50:42
Postat av: Zäta

Hej: (fint namn du har) När det kommer till partnervåldet syftade jag på sexuellt våld, men hade missat att skriva ut det, så tack för påpekandet. Däremot är 50/50 en lika stor lögn som 90/10 hade varit. Jag "tror" ingenting om löneskillnaderna, jag går efter SCB:s statistik. När alla sektorer är sammanvägda och det är korrigerat för alla faktorer så som deltid, ålder och utbildning kvarstår en oförklarad löneskillnad på 8%. Det är en siffra ingen antifeminist kan argumentera emot så länge ni vill ha kvar ett uns av trovärdighet. Varsågod och läs själv: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2010A01_BR_X10BR1001.pdf



Alltså. Jag blir så trött på er. Nej, det skulle inte vara som att "attackera" invandrare, det skulle vara som att "attackera" etniska svenskar. Visa på en maktskevhet genom att kritisera det PRIVILEGIERADE gruppen på ett strukturellt plan och de konnotationer de ger, inte den diskriminerade gruppen. Det är en skillnad. Dessutom "bespottas" inte individuella män, utan bilder av manlighet som dessa individuella män i olika utsträckning hjälper till att upprätthålla. Det är också en skillnad.



Vänta, vad? Vilken man ska jag sätta mig in i hur han känner? Dig? Pelle Billing? Per Ström? Jag hör era argument och tycker de är starkt polariserade, missvisande eller ogiltiga. Däremot kan jag givetvis inte säga att ni inte får känna er kränkta, det är fritt fram, men kom sen inte och snacka om kvinnors offermentalitet. Min intelligens har väl dessutom ganska lite att göra med huruvida jag kan leva mig in i hur andra känner. Jag förstår att om du lever i en värld full av läskiga mäktiga feminister och några få manliga kämpar som konsekvent blir nedmejade av etablissemanget, inte för att de säger helt galna saker, utan för att de säger SANNINGEN, så blir Solanas manifest jävligt obehagligt. (Titta vad bra jag lever mig in i din situation). Men problemet är att världen inte ser ut så. Det brukar ni ju själva påpeka hur få som röstar på F!... hur kan vi vara så fantastiskt mäktiga undrar jag? Och ni är inte ett tystat släkte, ni har skapat en hel debatt om näthat genom att spamma alla artiklar som handlar om invandring, kvinnor, jämlikhet eller politik med era ofta extrema åsikter.



2011-11-14 @ 09:36:39
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Innan Hej fortsätter förklara hur "män" känner vill jag bara flika in, helt subjektivt, berätta att jag varken känner mig kränkt, ledsen eller mordhotad av tanken på att någon gör teater av SCUM.



Kanske skiljer jag mig från begreppet "män", om det verkligen är så att män över lag känner sig kränkta, men då verkar ju skillnaden snarare bestå i att "män" har en rätt kass förmåga att förstå att teater inte är detsamma som verklighet. Jag hoppas verkligen att Hej har fel, mest för att jag verkligen vill tro att män över lag har förmågan att tänka i fler steg än ett också när det handlar om konst.

2011-11-14 @ 11:36:09
Postat av: Hej

"Hej: (fint namn du har) När det kommer till partnervåldet syftade jag på sexuellt våld, men hade missat att skriva ut det, så tack för påpekandet. Däremot är 50/50 en lika stor lögn som 90/10 hade varit. Jag "tror" ingenting om löneskillnaderna, jag går efter SCB:s statistik. När alla sektorer är sammanvägda och det är korrigerat för alla faktorer så som deltid, ålder och utbildning kvarstår en oförklarad löneskillnad på 8%."



Det ligger på 50/50 oavsett vad du vill ljuga dig fram till. Internationella undersökningar visar också att kvinnor står för mera av partnervålden.

Räknar man lönerna på ett korrekt sätt ligger det på 2% och inte 8.



"Alltså. Jag blir så trött på er. Nej, det skulle inte vara som att "attackera" invandrare, det skulle vara som att "attackera" etniska svenskar. Visa på en maktskevhet genom att kritisera det PRIVILEGIERADE gruppen på ett strukturellt plan och de konnotationer de ger, inte den diskriminerade gruppen. Det är en skillnad. Dessutom "bespottas" inte individuella män, utan bilder av manlighet som dessa individuella män i olika utsträckning hjälper till att upprätthålla. Det är också en skillnad."



Nej det är det inte. Det är som att attackera bögar eller negrer, tror för i helvete inget annat!



den PRIVILEGIERADE gruppen? ÄR du dim i huvudet eller? Så en pojke på gymnasiet tex är " PRIVILEGIERAD" menar du?

Det är ju inte så att han drabbas av diskriminering i skolan 24/7, det är ju inte så att han drabbas av sämre betyg fast med samma resultat och prestation. Det är ju inte så att han har enormt mycket svårare att få jobb? Han har också mycket svårare att komma in på universiteten. POjkar är den grupp som mår sämst, varför vill du slå på dem?



I denna pjäs bespottas män. Du kan snurra runt och vinkla det hur mycket du vill. Men om detta inte är att bespotta män både den enskilda och som grupp, vad fan är det i så fall. Inte så svårt att fatta.

Dels spelar det ingen roll om du tror att män är en "PRIVILEGIERAD" grupp, för män gör det inte själva.

Tycker du det är rätt att håna och bespotta rika då också, enbart för att föra fram ett par tragiska argument? Vilken jävla dagisnivå ligger du på?



Resten du skrev dryper av manshat. Du är patetisk, faktiskt! Du väljer att stödja något så hatiskt bara för att det är en feminist som gjort det. Våga och lär dig, våga släppa dina påhittade myter om något patriarkat och hemska män som har makten, det finns inte.

2011-11-14 @ 16:45:08
Postat av: Hej

Jonathan

vad konstigt att du väljer hennes sida, en kompis till en idiot.



Jonathan

Du som man blir bespottad enbart för att dessa idioter tror att det finns en könsmaktsordning. Du tycker också en sådan teater där man kränker ungdomar hör hemma i ett samhälle?

Andrea själv eller vad hon heter beskrev att hon inte kunde klara av att läsa hennes bok första gången hon läste den, den påverkade henne så starkt. Vad tror du den gör med ungdomar då?

TItta dig omkring, du lever inte i ett patriarkat, varför ska du kränkas för?

2011-11-14 @ 16:48:11
Postat av: Tusse

Tack "Hej" Du gjorde just min kväll lite roligare ^^ Aldrig skönt med ett gott skratt.



Tycker det är konstigt att du säger "POjkar är den grupp som mår sämst" När studie efter studie visar att flickor i högstadiet mår betydligt sämre än pojkar... Tycker även det är väldigt konstigt att du kallar Sofia för manshatare för att hon är feminist. Tycker du att antirasister är hatare av vita människor då också eller?

2011-11-14 @ 19:22:20
Postat av: Tusse

Haha, menade förståss ALLTID skönt med ett gott skratt...

2011-11-14 @ 19:23:21
Postat av: Sarah

Wow, vilka argument. Sjukt bra skrivet måste jag säga! Därefter måste jag säga; att förneka att vi lever i ett samhälle där en maktordning mellan könen inte existerar helt enkelt är att leva i förnekelse.Eller möjligtvis på en annan planet. Det enda som behövs är att ha läst historia A och därefter att se sig om i samhället för att inse detta!

2011-11-14 @ 23:24:46
URL: http://snowcap.blogg.se/
Postat av: Kitten

Bra skrivet Zäta!!

2011-11-16 @ 16:16:44
URL: http://www.kittenskladkammare.blogspot.com
Postat av: Elin Astrid

Zäta, du är fantastisk. Blocka den där jävla "Hej" och fortsätt skriva grymma inlägg.

Puss!

2011-11-19 @ 11:44:54
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Hej

Och då tar vi debatten här inne också för personerna som tydligen inte vet hur samhället är uppbyggt.



Vi börjar med Sarah.



Patriarkatet defineras utifrån familj och samhälle. Definitionen i nutid är maktpositionerna som också innefattar familj och samhälle och då inom politiken som tydligen är den största.



Statistik visar att kvinnor har till 90% makten inom familjerna. Kvinnor har mycket mera "makt" om barnen i samhället och inom familjen. Skapar inte detta ett matriarkat, det är ju en maktposition eller hur? Självklart gör det det. Tittar vi på den enskilda mannen så har han ingen makt alls, nada, tittar vi på kvinnan så har hon mera makt en mannen och då inte inräknat familjen. En kvinna har enklare att få jobb än män, inte lite enklare utan ganska så extremt mycket enklare, vilket också är en maktposition. Ungefär 70000 mera män är arbetslösa än kvinnor. Kvinnor har mera rättigheter och mindre skyldigheter. Det är männen som sätter sina liv på spel i krig och i arbeten. Påstår du nu något så lågintelligent att "det är männen som startar krigen" så bevisar du just min poäng att du inte har något att komma med. Så den enskilda kvinnan har mera makt, gruppen kvinnor har mera makt än män. Visst finns det flera män sysslar med politik och som sitter i sådanna maktpositioner men att definiera ett samhälle som patriarkat pga av det när det så uppenbart inte är det är patetiskt rent ut sagt. Och varför du gör det är ju för att du inte tagit del av männens perspektiv och varför har du inte gjort det?



Så du har bestämt dig för att du lever i ett patriarkat för att du läst historia A? Då föreslår jag för dig att du ska läsa om franska revolutionen och definiera din feminism därutefter, och kom tillbaka till mig och säg att den inte i grunden är mansfientlig. Det jag skriver gäller nutid, självklart varför ska vi baka in något som hände förr i tiden?



2011-11-20 @ 19:46:01
Postat av: Hej

Och medans vi ändå är i farten passar jag på att fråga (igen)



Skulle detta vara ok om vi vänder på texten, alltså man till kvinna och gör en teater om det?



Sen då jag själv läst detta manifest och ingen annan här inne har garanterat gjort det så vill jag upplysa om en utmaning. Den som kan länka mig en text av strindberg som ligger på samma nivå som SCUM får ett pris.

2011-11-20 @ 19:48:20
Postat av: Zäta

Hej: Jag raderade dit transfoba inlägg, men i och med det anser jag att du gått över gränsen för "grova kränkningar" i villkoren för kommentarer på min blogg och du är härmed blockerad från att kommentera.

2011-11-20 @ 20:19:16
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Ebba

Nu har ju "Hej" blivit blockad så det är väl ingen idé att skriva till honom. Så jag skriver om honom. Att "Hej" använder ordet "neger" på fullt allvar visar vilken inskränkt och fördomsfull person han är. Ingen som inte är rasist eller totalt omedveten om vilket samhälle han eller hon lever i använder det ordet. Jag hade faktiskt tänkt svara "Hej", ända tills jag läste inlägget där han använder det ordet. Nu kan jag inte ta något han skriver på allvar.

2011-11-21 @ 22:04:45
Postat av: Zäta

Gömma mig, för vem? Förklara mig, för vem? Jag skriver öppet med mitt fulla namn och ärliga åsikter, medan du gömmer dig bakom pseudonymer och personangrepp. Jag skrev tydligt att du hade brutit mot villkoren jag ställt upp för min blogg, som går att läsa här nedan, precis ovanför kommentarfältet, och att du därför blev spärrad. Enkel logik som inte borde behöva en utförligare förklaring.



Ebba: "Hej" kan ju fortfarande läsa, och dessutom är jag rätt säker på att det är han som är "haha" och "daddazäta", men jag håller med.

2011-11-21 @ 23:16:26
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hej!

Så jävla rätt skrivet! Jag tror min svenskalärare la en termin på Strindberg i HÖGSTADIET. Att få hans kvinnoförakt inpräntat i skallen var kanske mindre farligt för mig som då redan startat en feministgrupp på skolan (som fö blev konstant motarbetad av majoriteten av lärarna) men mina 15åriga klasskamrater hade nog inte samma insikter för att lyckas värja sig från Strindbergs kvinnofientlighet (och diverse litteraturprofessorers skitsnack om Strindbergs skitsnack). Folk (läs huvudsakligen manliga kulturarbetare typ Lars Vilks) är så jävla korkade och jag ser fan ingen bättring där.

Tack för dig dock!

2011-12-02 @ 17:58:33
Postat av: Dude

Zäta> Om du nu vill vara bättre än "Hej" så kan du väl svara på hans sista inlägg och visa att du verkligen har något bakom dina åsikter.



"Skulle detta vara ok om vi vänder på texten, alltså man till kvinna och gör en teater om det?



Sen då jag själv läst detta manifest och ingen annan här inne har garanterat gjort det så vill jag upplysa om en utmaning. Den som kan länka mig en text av strindberg som ligger på samma nivå som SCUM får ett pris. "



För jag måste säga att jag tror precis som denna person att det skulle bli ett enormt ramaskri ifall något liknande gjordes fast där man nedvärderade kvinnor. Om det är inte okej att göra samma sak tillbaka, varför skulle det då vara okej åt ena hållet?



Sedan att författerskan hade ett manshat är väl inte så konstigt, och att hon väljer att finansiera sina studier genom att sälja sin kropp är ju hennes val, inte mäns fel! Men det är klart, ett incestbarn har väl oftast inte alla hästarna hemma så det är klart att hon gjorde konstiga associationer.. Det är en galen människa som skrivit en skrift om hat, om den ska likställas med någonting så vore det snarare "Mein Kampf". Att ens ta upp Strindberg är tragiskt då det är som att likna en skrckfilm med Lejonkungen..

2012-02-20 @ 15:27:54



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0