Share

Att queera sin omgivning

Inom queerteori och genusforskning är "att queera" eller "queera läckage" ett vedertaget begrepp, men det låter ofta väldigt främmande i gemene kvinnas mun. Queer är som ni säkert vet en massa saker och egentligen inget alls av dem, men det kan ändå vara värt att gå igenom lite huvudbetydelser av ordet:

Queer som identitet. Vissa personer som identifierar sig utanför/mellan/bortom tvåkönsnormen, är tillexempel intergender, eller inte lever sitt liv enligt hetreonormen, är tillexempel bisexuella, kan identifiera sig som queer. Från början var queer bara ett begrepp på det som stör och förstör kategorier, och det har kritiserats att det används som en egen kategori nu, men samtidigt kan det vara effektivt och slagkraftigt att ha ett samlande begrepp på normbrytare inom sexualitet och kön. Plus att just självdefinierad identitet är det vi strider för ska vara viktigast, så då kan ju knapppast samma rörelse komma och säga att det är fel att identifiera sig så.

Queer som aktivism. Aktivism som går ut på att synliggöra hetreonormen och tvåkönsnormen, som vill visa att det finns alternativa sätt att leva på, som kämpar för queera människors rättigheter, som kämpar för hbt-personers rättigheter, som är för mycket och för lite och aldrig "rätt" enligt samhällets regler.

Queer som teoribildning. På många universitet finns sedan ett drygt decennium tillbaka en aktiv queerforskning, som tillskillnad från de äldre disciplinerna lesbian and gay studies (det finns inte riktigt någon svensk motsvarighet) inte forskar på "de avvikande" personernas historia och erfarenheter, utan vill ta reda på hur de konstrueras som just avvikande. Queerforskning fokuserar på det som tidigare varit osynligt: normen. Inom queerforskningen finns också grenar som undersöker queera läckage i kulturen.
Dessa tre områden är varken distinkta uppdelningar eller allt som queer är (jag hoppade exempelvis högst medvetet över hela performativitetsteorin. För en längre utredning skulle jag rekommendera Fanny Ambjörnsson "Vad är queer?" för nybörjare och Tiina Rosenbergs "Queerfeministisk agenda" för dem som redan är insatta eller gillar lite mer utmanande texter), utan snarare en ganska personlig och förenklad översikt.

Det kan vara ganska svårt att förstå vad queera läckage är, och queerforskare blir inte så sällan anklagade för att "bara hitta på saker de själva vill se". Det verkar vara ett allmänt humaniora-problem tycker jag. Bara för att slutsatser inte kan sammanfattas i en graf eller i ett enkelt ja-eller-nej-påstående så tror folk att det är värdelöst. Komplicerat är dock inte lika med onödigt, det kräver bara lite mer än ett ögonkast för att sätta sig in i.
Jag är själv ingen expert på queera läckage, men kan säga att det övergripande handlar om att se det som annars döljs av heteronorma läsningar. Vi säger att det står i en bok att två män tittar länge och drömmande in i varandras ögon, men att ingen av dem benämns som homosexuell, då skulle de allra flesta personer tänka att det handlade om vänskapligt samförstånd. Det kan ju mycket vara sant, men även när det är ganska uppenbara situationer, som folk som rodnar och biter sig i läppen eller nått, så tolkas det annorlunda om det är ett begär som faller inom hetreonormativitetens ramar eller utanför dem. Ett verkligt exempel är de sorgliga in memorium-skrifter där en persons livspartner och ibland äkta make/a benämns som "nära vän". Det är att omto lka verkligheten så att den passar hetreonormen. Att se que era läckage handlar alltså om att läsa kultur med queera glasögon istället för hetreonormativa glasögon. Forskarna hittar inte på nya saker, utan ser redan befintliga saker med nya perspektiv, och då blir nya dimensioner synliga. Enligt queerforskarna är de inte de som gör en annorlunda eller "felaktig" läsning, utan resten av världen som redan från början förvrängt tolkningen kulturen till att vara mer heteronorm än den egentligen är.

Queera läckage är en term som främst använts inom litteraturstudier och liknande, men det kan utvidgas inom en aktivistisk kontext till att omfatta den mesta i vår omvärld. Ett konkret exempel som vi stötte på igår av en slump är namn-sidan Svenska namn som finns på alltforforaldrar.se. Namnsidor är generellt väldigt heteronormativa eftersom de alltid delar upp alla namn i pojk- och flicknamn och inte ens lämnar en möjlighet att välja könsneutrala namn, och dessutom ofta lämnar betydelser för namn som är svåra att verifiera men gärna är starkt könade. Typ "lilla-söta-flicknamnet-betyder-rar-tjänarinna-och-stora-starka-pojknamnet-betyder-krigsgud". Betydelsen är såklart belagd i många fal, men vi kan inte bortse från att den beskrivs med moderna ord i en modern kontext som egentligen har väldigt lite med ursprungsbetydelsen att göra: Vi fortsätter att dikotomisera män och kvinnor på ett förenklat sätt stället för att problematisera en föråldrad uppdelning.

Det roliga med Svenska namn-sidan är dock att de helt ofrivilligt blir en synliggörare av normbrytare och transpersoner. Om vi exempelvis söker på namnet "Moa" står det att det finns 15000 kvinnor med namnet Moa, och en man med det namnet. Samma sak med Sofia, och en hel del andra traditionellt sett strikt könsuppdelade namn. Det här har förstås med den nya tolkningen av namnlagen att göra, eftersom det numera är okej att ta "könskonträra" namn, alltså namn som enligt heteronormen inte "passar" med ditt personnummer (som ju är könsuppdelat i Sverige). Eftersom det står så tydligt på sidan att både män och kvinnor kan heta namnet blir det ett synliggörande av ett annars osynliggjort fenomen, och ett queerande av en annars hetreonorm kontext. Det är vad som kallas ett queert läckage -- den heteronorma kulturen "läcker" queerhet!  Samtidigt finns det förstås problem med det här, så som att de antar att alla med manligt personnummer är män. Världen är ju inte riktigt så binär som juridiken och hetreonormen vill få det att verka som. I just fallet med namnet "Moa" råkar vi tillexempel veta att det är en tjej som har det där manliga personnummret, till exempel. Vi tänkte skicka in en liten kort hälsning till sidan med de ungefärliga orden "Hej, jag heter Moa och har ett manlig personnummer, men jag är inte man (jag är transsexuell), så kan ni vara vänliga att ändra det på sidan? Skriv hellre "person med manligt personnummer" just gällande det namnet, eftersom jag vet att det handlar om mig." Ännu mer synliggörande, och lite queeraktivism på köpet!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Princesscake

Åh, vilket bra inlägg! Tack!

2011-09-03 @ 20:59:05
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Intressant inlägg!



Tänkte å en grej appropå hur du skriver kvinnas ist för man. Finns det inget könsneutralt begrepp man kan använda där? Man kan ju säga en istället för man i vissa sammanhand t.ex.

2011-09-03 @ 22:16:10
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Anonym

braaa som vanligt! :)

2011-09-03 @ 23:14:15
Postat av: Alice

Nu känner jag mig jättedum för att jag tidigare har undrat vad grejen är med att ge ett namn till någon som är så starkt förknippat ett kön de inte tillhör. Tänkte inte alls på att informationen lär vara hämtad ur folkbokföringen och att människorna med sådana namn inte nödvändigtvs identifierar sig som det kön de folkbokförts som.

2011-09-04 @ 09:58:58
URL: http://theolddays.blogg.se/
Postat av: Emilie S

Toppen! Vad bra att de blir upplysta!!

2011-09-04 @ 19:43:21
Postat av: Linn

Det som, enligt mig, är det bästa med din blogg är att jag alltid lär mig någonting och/eller får en ny intressant infallsvinkel när jag läser den.

Tack för det!

2011-09-04 @ 19:43:49
Postat av: Zäta

Fanny: Tack! Jag antar att "gemene person" skulle fungera? Lite som talesperson istället för talesman. Fast just här gjorde jag det såklart med mening för att uppmärksamma det patriarkala språkbruket :)



Alla andra: Tack snälla fina!

2011-09-04 @ 21:23:02
URL: http://zettermark.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0