Share

Om jag var Pär Ström...

Från en affisch på Novish-minglet för nya studenter på AF-borgen i Lund. Kören lockar med bärs, sång och gemenskap.

...skulle jag säga: "Ännu ett tecken på mansdominansen i Sverige idag! Det här är ett exempel på särbehandling av män, och diskriminering mot kvinnor. Vi måste få ett slut på det här!"

Men nu är jag inte Pär Ström, och säger därför istället: "Vad fett att Lunds nationskörer uppmuntrar män att sjunga. Vad bra att det finns verksamheter som appelerar till olika slags människor, och att de uppmuntrar att folk får gör roliga saker utan att behöva gå alltför lång utanför sin komfortzon. Inkludering är superviktigt, men separatism är nödvändig ibland i en värld som ger oss så olika erfarenheter. De kan ibland behöva vädras i skilda sällskap."

Vad jag vill visa med det här är att det inte går att ha en svart-vit bild av världen. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara vid första ögonkastet. Vi måste försöka se saker ur ett större perspektiv om vi vill säga något meningsfullt.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Pether

Du verkar vara dum i huvudet.

2012-02-04 @ 22:36:45
Postat av: Anonym

skrattar åt Pether och tänker att han själv inte verkar vara tillräckligt intelligent för att förmedla vad han tycker var dumt.



Jag ville bara säga att ett inlägg om dagen från din "favorit"-kategori numera hör till kvällsritualen!



Tack för din blogg, den lär mig mycket!

2012-02-04 @ 22:55:28
Postat av: Malin

Det är ju faktiskt något visst med manskörer, som inte går att få fram när kvinnoröster är inblandade. Fysiska olikheter liksom.

2012-02-05 @ 01:12:34
Postat av: Ewa

Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg. Per Ström skulle väl inte säga så. Pernilla Ström kanske skulle det däremot?



Med risk för att verka lite Pernilla Ström själv, så är den där skylten ändå lite störande. "En kör för alla." Sedan förtydligar man att man med alla menar endast män... suck

2012-02-05 @ 16:29:07
URL: http://ipuddingklubben.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det jag blir provocerad av är punkten efter "alla". Det är ju inte en kör för alla om den bara är för män. Skriv "En kör för alla män" och det är fine.

2012-02-05 @ 16:41:21
Postat av: Joe

Jag älskar sådana här inlägg. Feminister är the good guys. Älskar att anti-feminister som Pether alltid gör bort sig.

2012-02-06 @ 12:15:35
Postat av: lilla S

Haha, älskar kopplingen till Ström!

2012-02-09 @ 00:09:30
URL: http://fruktklister.blogspot.com/
Postat av: Miss Mary

Intressant synvinkel! Själv har jag, såsom inbiten Lundensare, aldrig sett sjungande som något som män (som grupp) skulle behöva uppmuntras till eller som skulle kräva att män går utanför sin komfortzon. Studentsångarna (annan manskör) och Lundaspexarna (spexförening med enbart män på scenen) är ju fina exempel på den gamla anrika traditionen att det var förbehållet män att sjunga och stå på scen. :-)

2012-02-14 @ 09:05:28
URL: http://mapagaille.wordpress.com
Postat av: Tobias

Haha, vad förvånad jag blev att se den där!

Det var ju där jag själv började sjunga för drygt fem år sedan, och håller på med det än idag, fast i en annan (mans-)kör.



Visst, punkten är lite onödig. Det är nog tänkt att vara vitsigt på något sätt, som att man ska hinna stanna upp lite och sedan bli överraskad.



Givetvis är en manskör bara till för män, där det för en gångs skull faktiskt ÄR skillnad på män och kvinnor i det att våra sångorgan är olika utformade.

2012-02-20 @ 11:09:05



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0