Share

Använd kondom!

Jag tänker att kondom skyddar mot två viktiga saker, apropå senaste tidens p-piller-debatt:
 
1. Oönskad graviditet och könssjukdomar
 
2. Killar som brölar saker i stil med:
 
Tjejen har livmodern och får ta ansvaret!
läs: Jag tänker inte bekymmra mig om framtida barn jag skapat då de inte växer i min kropp. alt. Jag är ett svin. 
 
Så farliga biverkningar är det inte, alla tjejer jag haft har gått på piller!
läs: Lite tjej-depression, tjej-blodproppar och tjej-lustbrist får det vara värt att jag får knulla utan kondom!
 
Min tjej blir kåt av p-piller!
läs: Jag känner inte min tjej och antar saker som är najs för mig.
 
Jag skuuuuuulle gärna äta p-piller själv, men det finns inte på marknaden för män!
läs: Jag tycker det är bekvämt att skylla på marknaden, och tänker inte bilda opinion för att faktiskt på allvar försöka få ut manliga p-piller på den.
 
Att knulla med kondom är som att ha sex med en [valfri obehaglig behållare] på snoppen, den stryper allt blod och jag känner inte ens att jag har sex!
läs: Jag har aldrig sett en kondom samt tror att min penis är ca 20 ggr större än i verkligheten. För mig innebär sex enbart in-och-ut-juckande i vagina, och det enda viktiga är hur bra min penis mår, inga andra komponenter så som fysisk ömsesidighet och delad lust är relavanta för mig. 
 
 
kommentar: Folk brukar alltså stoppa kondomer på huvudet och blåsa upp dem. DE STRYPER INTE BLODFÖRSÖRJNINGEN TILL DIN PENIS. Det finns dessutom i en miljard olika storlekar ifall du nu skulle tillhöra de där 2,5% utanför penis-omkretsens två standardavvikelser...
 
Använd kondom - och slipp både könssjukdomar, graviditeter och sviniga män! 
 
/Zäta
 
 
PS. Hej Man! Jag kan förstå att det är "lite obekvämt" att hålla på och pilla med en kondom, samt ha en tunn specialdesignad plastbit på könsorganet, men det måste få vara upp till tjejen i ett heteroförhållande om hon vill äta piller som är potentiellt dödliga, garanterat biverkningstäta. Bara upp till henne.
Om du inte vill bli farsa måste du 1. använda kondom. 2. väcka opinion och ställa upp i försök för manliga p-piller.
Lycka till!
 
PPS. Jag är givetvis inte emot att folk äter p-piller för att de vill och mår bra ändå. Jag förstår också de historiska implikationerna, men jag har gått vidare sen 60-talet. Jag är emot att det ses som det enda långvariga alternativet, att småtjejer får det lättvindigt av ungdomsmottagningar och framförallt, att killar pressar sina tjejer att käka piller. 
 
Share



Kommentarer
Postat av: halo

Sen finns det ju tjejer som ogillar kondom de med. Jag vill inte att min tjej ska äta piller då jag vet att hon mår dåligt av dem, men hon kan klaga på att det känns plastigt med kondom. Sen kan det vara en stämningsdödare, speciellt när sexet sker spontant och man ska försöka fumla fram en från var man nu befinner sig (om en ens finns i närheten). En tanke vi båda delar.

Kondom är det bästa alternativet för oss för tillfället iallafall, men min bild av det generella kondommotståndet är inte den svinige mannens ovilja att anstränga sig, utan att kondomen faktiskt inverkar negativt på stämningen.

Ska bli intressant att se om Bill Gates lyckas skapa den revolutionerande kondomen han talade om :)

2013-04-19 @ 15:26:02
Postat av: Joe

Och, så länge som p-piller är så lönsamma så skrivs de dessutom ut till folk med tok-mensvärk och grav pms. (Själv får jag influensaliknande symptom 2 dagar var fjärde vecka med feberkänningar, yrsel och ledvärk, det enda som erbjuds: p-piller! No way! Så jag fortsätter lida bittert...)

En kompis mig berättade glatt och stolt hur hennes kille sagt att han sagt att han inte antar att hon ska käka p-piller. Jag tyckte hon skulle svara att hon inte antar att han skulle sterilisera sig. Hon fattade inte vad jag menade.

2013-04-19 @ 16:48:51
Postat av: Intersexorwhat

Bra inlägg! Alltför många använder p-piller mot sin egen vilja, som jag förstått det, vilket är hemskt synd.

2013-04-20 @ 23:37:36
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: eliz

Skitbra inlägg!

En annan aspekt av p-pillerdramat är också eventuella kostnader. Nu får ju unga kvinnor ofta väldigt, väldigt billiga preventivmedel men för den vuxna befolkningen tycker jag det är värt att ta upp frågan: Vem ska betala för preventivmedlet i en heterosexuell tvåsamhet? Många jag har pratat med har aldrig ens tänkt tanken att det går att DELA på kostnaderna för preventivmedel. Det är ju tjejens ansvar? Livmoderägaren osv.

En rättvis lösning kan ju vara att turas om att köpa var tredje månad eller vad det du handlar om. Om inte annat är kondomer knappast gratis, borde också vara en delad kostnad i en relation. Men jag undrar om det alltid är det?

2013-04-22 @ 12:26:39
Postat av: Nea

Tycker att det är ett riktigt bra inlägg. Läste någon chatt med en läkare på någon större nyhetssida om p-piller och preventivmedel. Hon tyckte att det var så synd att många kvinnor inte ville ha kopparspiral för att de är motståndare att ha "något i sig". Jaha, men det kan ju faktiskt göra ont också att sätta in en spiral. Tycker att attityden bland många läkare gällande preventivmedel för kvinnor är "vi vet bäst" utan att ta hänsyn till att patienten är den som måste leva med preventivmedlet. Vanliga biverkningar är ju minskad sexlust och nedstämdhet men det ses inte som något problem. Att det verkar finnas ett samband mellan vestibulit och p-pilleranvändande bryr man sig heller inte om. Blir helt enkelt förbannad för att det anses som självklart att kvinnor ska stå ut med massa skitiga biverkningar för att snubbar ska få "rätten" att inte behöva använda kondom.

2013-04-23 @ 12:22:34
Postat av: Svalin

Till Joe: Att p-piller är det enda som fungerar mot kraftig mensvärk/PMS är myter vårdpersonal ibland sprider trots att det finns receptbelagt smärtstillande som fungerar. Jag har en kompis som råkat ut för samma sak. Hon gick till en annan läkare på en annan vårdcentral och fick då receptbelagt smärtstillande. Gå till en annan läkare och ge inte upp.

Det är en väldigt svinig attityd en del vårdpersonal har när de tycker att det är helt okej att kvinnor går runt och har sjuhelvetes ont några dagar i månaden för att de inte valt p-piller.

Tyvärr har P-piller blivit norm tillika universalmedel mot graviditet, för att bota acne och minska smärta vid mens/PMS trots att det finns andra produkter. Ingen valfrihet här inte.

Postat av: Matilda

Tack för ett strålande inlägg!
Det är verkligen för trist att det blivit norm att tjejen ska tvingas äta p-piller.

2013-04-24 @ 14:28:42
Postat av: sistergnu

Jag är kondomens väktare.

2013-04-28 @ 03:34:28
URL: http://sistergnu.blogspot.com/
Postat av: www.KondomTorget.se

Hehehe! Det var ett riktigt härligt inlägg (och tack för att du länkar till vår storleksguide)!

De män som klagar på att det med en kondom "inte känns", tillhör den skaran som (med största sannolikhet) inte hittat rätt kondomstorlek och heller inte lärt sig att älska. Jag är riktigt glad att du uppmärksammar ämnet! Tack!

Om du även vill ha ett bloggsamarbete med oss, kan du hitta mer information på www.kondomtorget.se/bloggsamarbete.

2014-08-16 @ 02:24:33
URL: http://www.kondomtorget.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0