Share

Det finns så många anledningar att vara feminist.


Det här är en. (Varning: se inte denna video på offentlig plats eller i sällskap med barn eller andra känsliga tittare)
 
Det här är alltså en kritisk-ironisk, om än inte särsklit djuplodande, rewiev av en spelare. Det behövs å andra sidan inte särskilt djupa feministiska teorier för att såga det här. Det värsta kan jag tycka är att det inte annonseras som porr.
 
Jag vet att många skrattar bort en sån här sak och ba "alla fattar ju att det är överdrivet och att tjejer inte ser ut så." Men bara grejen att DET GÅR ATT SLÄPPA ett dylikt spel, även om det sedan blir utskrattat, är ju helt skruvat. Och jag inser att även en konstant kåt 14-årig pojke inte faktiskt tror att tjejer ser ut precis sådär, men det är skadligt ändå. För att han lär sig att det är helt okej att tjejer i spelvärlden reduceras till halvnakna, bröstskumpande, rumpvickande sexobjekt. Att det går att köpa tjejerns nakenhet för 19 dollar.  
 
Vad jag stör mig mest på är inte att alla är karaktärer är vita med exakt samma idealmått, att det inte går att köpa osexiga kläder till dem, att det går att zooma in på "intressanta kroppsdelar", att vissa sexualiserade karaktärer ser ut som 11 åringar - utan deras rörelsemönster. De ska vara sexiga när de springer, när de står still, när de skjuter, när de andas. Ja, hade spelet inkluderat toabesök hade de garanterad bajsat sexigt. 
 
Jag kommer inte helt osökt att tänka på grymma feministiska bandet Svenska Flickans låt Zexy.
 
 
I wanna be sexy when I'm shitting,
I wanna be sexy when I'm crying,
I wanna be sexy when I'm dying
 
/Zäta
 
 
PPS. Genomgår smärre livskris för tillfället och är därför inte så aktiv. Jag lovar att återkomma med full styrka när frågetecknen i mitt huvud rätat ut sig till utropstecken.
 


 
Share



Kommentarer
Postat av: Anonym

Kram! Allt löser sig.

2013-04-05 @ 15:01:54
Postat av: FumikoFem

Jag har, ähum, spelat Scarlet Blade några timmar... Först: Jag älskar att mitt virtuella jag är kurvig, så kropp som jag personligen gillar är nära ett måste. Så SB passar in på denna punkt. Sen är det faktiskt inte dåligt, spelsystemet är ungefär som WoW, så det kommer nog ha en del spelare. Det tråkiga är att dom anser att dom behöver hålla sig på denna nivå där objektifiering är kärnan.

Alla måste springa runt i string det första du gör. Den minimala behån täcker knappt halva bröstvårtan. Även om du får mer kläder senare så handlar det om att täcka allt utom brösten, typ. Exempelvis heltäckande tighta kläder visar hela brösten, i genomskinlig material. Samt att även om du är helklädd (vilket knappt går i SB) så guppar brösten som att du inte hade något på.

Animationerna och ljuden ens figur gör är åt det extrem-feminina hållet så det blir lite fånigt. Ibland låter det som att ens figur får orgasm då hon slåss... Sen texten för flera uppdrag jag gjorde var klapp-på-huvudet-lilla-gumman och liknande. Du som spelare är en så kallad Commander, och figuren du styr är en krigare som är modifierad så hon är super-blabla. Det verkar antas att du är lite av en sexist som älskar att enbart stirra på hennes rumpa. Suck.

Orkar inte skriva mer om det men jag störde mig mer på hur en tilltalas än hur en ser ut faktiskt.

2013-04-05 @ 15:34:14
URL: http://fumikofem.wordpress.com/
Postat av: D

"Burn it. Burn it with fire."

Jag är inte imponerad över något alls i produkten. Questslines/"Grindlines" som verkar vara tagna ur RF Online, med samma core mechanic för mechs och mounts. Ingen intressant PvP-mode av alla reviews jag har sett, och alla mobs verkar ha exakt samma behaviour. Ändras något annat än stats mellan mobs? Jag menar, till och med Age of Conan hade ju iaf intressant combat med samma grinding-mentalitet. Rätta mig gärna, du som faktiskt har spelat det! :)

2013-04-05 @ 19:46:06
Postat av: Tess

Spelkaraktärer med högklackat och nästan inga kläder... Jo, det känns ju lockande :-S

2013-04-05 @ 20:12:24
URL: http://highlandertess.blogg.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0