Share

Fyra reaktioner på att Chelsea Manning kom ut

Okej, så Chelsea Manning kom ut som transsexuell. Vissa blev förvirrade. Till exempel nyhetsredaktioner världen över, som skrev "han vill numera kallas Chelsey". 
 
I also request that, starting today, you refer to me by my new name and use the feminine pronoun.

Jag tycker nog inte att hon kunde uttryckt sig tydligare. Om du försörjer dig på textförfattande och inte vet vad "feminint pronomen" betyder, tycker jag att du ska överväga karriärsbyte. 
 
Andra blev arga. "Nu får det vara nog med galenskaper från denna person som bara vill ha uppmärksamhet!"
 
Alltså jag vet inte hur många gånger detta måste sägas för att folk ska förstå, men: NÅGON ANNANS KÖNSIDENTITET PÅVERKAR INTE DIN EGEN. Du är samma person, lika mycket dig själv, oavsett vad andra känner om sig själva. Det rör överhuvudtaget inte dig, utöver att du måste börja använda andra ord när du talar om personen. Din ilska är helt ogrundad. Det är som att bli arg på att någon annan väljer röda mattor i sitt hus fast du vill ha blå mattor i ditt. Eh?
 
Och kom igen, tror du verkligen att det är värt en eventuell positiv(?) uppmärksamhet att behöva sitta i ett manligt militärfängelse som nyutkommen icke-passerande transtjej, eller tror du att det kan finns viss risk för grova trakasserier, våld och hån? Att komma ut som trans, att vara trans är inte något folk gör på skoj i ett transfobiskt samhälle. De gör det för att de måste, måste få (och ska få!) vara sig själva, även om priset är högt. 
 
Ytterligare andra tog kampen och förklarade, på olika nivåer för olika publiker, vad transsexualism är, vad orden betyder och hur vi kan bemöta människor som människor oavsett könsidentitet. 
 
Jag blev glad. Inte för att jag tror att Manning kom ha det lätt framöver, tvärt om. Eller för att världen visade upp sig från sin mest okunniga och transfobiska sida, såklart. Utan för att Manning är en jäkla hjälte. Typ världens modigaste och coolaste person, som lyckades ha sin moraliska kompass intakt i en omoralisk omgivning, och sedan tyvärr fick lida för det. Men ändå, vilken fantastisk förebild för unga transpersoner. En transtjej som blivit känd för sitt mod och sin övertygelse om vad som är rätt, inte för något annat.
 
Vissa kommer aldrig förstå, kommer fortsätta vara upprörda för någon annas röda mattor. Självklart ska, och måste, vi fortsätta försvara Mannings och alla andra transpersoners rätt att vara sig själva. Självklart ska vi vara arga på transfobin som sticker upp sitt fula tryne överallt när något dylikt händer, men det går också att se något positivt i det. Det kommer kosta henne massor, men jag tror att Manning genom att komma ut publikt inte bara tar ett steg mot att få vara sig själv, utan också kan inspirera andra att våga, och att lyfta frågan om transpersoners rättigheter på den internationella agendan. Modigt, återigen.
 
/Zäta
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Hannah

Mycket bra skrivet!

2013-08-28 @ 16:38:47
URL: http://ochkoalo.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag har själv skrivit min bloggs första inlägg om ämnet, försökte göra en trackback till ditt inlägg men fick inse mig besegrad av tekniken när jag inte lyckades med detta. Hursomhelst får du hemskt gärna läsa på min blogg!

2013-08-30 @ 02:38:50
URL: http://ochkoalo.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0