Share

Kvinnonäthatet och demokratin (eller Om Uppdrag Granskning del 2)

"Demokratiproblem" som Anna Hedenmo säger. Vad fasiken betyder det egentligen? Och varför är det allvarligt?
 
Demokrati betyder som bekant folkstyre, att makten utgår från folket i fria val till styrande instans (riksdag i Sverige), men för att kunna räknas som fritt behöver makten kunna granskas och påverkas. Vi behöver kunna yttra oss, i till exmepel media. Alla olika typer av personer, med olika åsikter och erfarenheter ska kunna få ta del i den här processen. Unga och gamla, svarta och vita, kvinnor och män. Liberaler, feminister, trädkramare, vänstertroll och spelnördar. Ja, ni har hört det förr.
 
En speciell erfarenhet är den av att vara kvinna. Många kvinnor har speciella åsikter som de vill för fram. Det räcker som rekvisit för att kvinnor ska vara delaktiga i demokratin. Det är det väl egetligen ingen som ifrågasatt, kvinnors rösträtt och yttrandefrihet? Eller?
 
 
 
Men vad är kvinnliga journalisters erfarenheter av hot efter hot om mord, våldtäkt och annat otroligt kränkande, om inte ett ifrågasättande kring deras rätt att ta plats på den offentliga arenan? När kvinnor konstant kritiseras för irrelevanta saker så som utseende eller livsstil? När de får en sådan enormt skarp och icke saklig kritik varje gång de berör vissa frågor? När inte bara en, utan alla offentliga kvinnor med åsikter, (och icke-offentliga så som Agnes i inslaget), lever i denna verklighet blir konsekvensen otvetydlig. När hatet är så tydligt könat, kvinnorna ska hålla käften för att de är fula eftersom kvinnors värde sitter i utseendet, de ska hotas med sexuellt våld eftersom kvinnor anses sexuellt tillgängliga för män, de ska dödas för att de vågar ta plats på den offentliga arenan, vad blir då konsekvensen? Konsekvensen blir att kvinnor tystas. Inte totalt, inte öppet, men långsamt och i det fördolda pågår en maktkamp där de offentliga kvinnorna får ta smällen. Och tystnar. 
 
Det är klart att nät-mobbing i allmänhet är fel. Är fruktansvärt för de som drabbas. Ingen säger något om det. Men det innebär inte att en grupp i samhället inte vågar tala längre. Det är ett stort och hemskt problem, men det är inget demokratiproblem. 
 
Jag vet inte hur många personer som sagt till mig "jag skulle aldrig våga ha en sån där blogg, är inte folk jätte-elaka på nätet?" Till mig! Jag har ändå en hyfsat snäll blogg, även om del av mina åsikter och retoriska knep kan vara provocerande, så är jag långt mer timid än många bloggar och kolumner jag läst. Jag har dessutom ett par tre hundra läsare varje dag (och ca det dubbla när jag skrev som mest), vilket i jämförelse med många är en spott i havet. 
 
So far (ta i trä) har jag inte fått några allvarligare hot, även om jag fått mängder av osaklig kritik i stil med "du är patetisk". Saklig kritik har vare sig jag eller andra kvinnliga skribenter något emot. Inte heller skarpa ord även om det blir jobbigt när de är i majoritet. Men hot och svidande personangrepp är en annan sak. Det här citatet fick jag nyligen av en kille som tyckte att jag bara... skulle hålla tyst: 
Dont cry out loud 
just keep it inside 
learn how to hide your feelings
Ganska talande i sammanhanget måste jag säga. 
 
Men folk, och med folk menar jag tjejer, är ändå oroliga. Ja, rädda. "Jag skulle aldrig våga." Hur många av dessa smarta, egensinniga, välformulerade, annorlunda och intressanta tjejer skulle inte kunna bidra till samhällsdebatten med otroligt viktiga saker? Jag vet att inte alla är intresserade, och det är en sak, men av alla dessa vet jag att åtminstone några är både intresserade och kapabla. De är bara för rädda för repressalierna de vet ska komma för att göra sin röst hörd. 
 
Det könade näthatet är inte ett begynnande demokratiproblem. Det är en demokratiskandal i full blom. 
 
Jag tycker att jättemånga redan har skrivit och sagt jättebra saker om vad vi ska göra nu, som att konfrontera de anonyma hatarna i deras köttsliga verklighet där hatiska ord plöstligt verkar absurda. De som hatat ska också få ta asvar för sina gärningar. Jag tror också att vi behöver börja tidigt. Jag tror att det är ett problem att dagens lärare och föräldrar inte lever i samma värld som dagens elever och barn. De kan inte koderna, jargongen eller det komplexa meningsskapandet i till synes triviala interaktioner över nätet. Deras tal, om det nu ens berörs, om "nätvett" låter främmande för en ung publik. Men det måste gå att få in på något bra sätt i undervisningen, att ord på datorn har lika stor bäring, om inte större, som ord från läppar.
 
Och jag vet inte, påminna folk om att demokrati inte är någon självklarhet. Om att din delaktighet, dina rättigheter har varit och är en kamp. En kamp där kvinnoröster behövs.
 
En konkret och bra sak att göra såhär direkt är att sprida lite närkärlek istället. Det värmer så otroligt med uppskattande ord. 
 
 Bild från Journalistförbundet.
 
 /Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Moa

Väldigt bra skrivet! Jag är lika imponerad av dina texter som alltid. Du sprider goda tankar och bra argument som världen har en stor svält på i övrigt.

2013-02-07 @ 17:38:26
Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Mycket bra sammanfattat!

2013-02-07 @ 18:12:47
URL: http://fragaugglan.se
Postat av: Tess

De borde ha börjat med nätvett redan när jag gick gymnasiet och hade datorkunskap (kring år 2000-2001) för det var då folk i större utsträckning började skaffa hemdatorer och internet. Det hade lagt en grund som jag tror skulle ha varit viktig idag.

2013-02-07 @ 19:15:26
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Lova

<3

2013-02-07 @ 23:02:43
URL: http://mvhlova.wordpress.com
Postat av: Nilam

Bra inlägg.

Måste bara poängtera att "dagens lärare" i allra högsta grad är införstådda i detta, iaf den yngre generationen (men den äldre ska inte underskattas heller). Media i skolan kommer allt mer och tar allt större plats och så även förståelsen av de sociala medierna. Det är INGET som underskattas. Men visst handlar det om generationer. Många av de ybgre lärarna idag är dock i princip uppväxta med datorn och de sociala medierna (eller har iaf levt i den världen mycket de senaste åren). Iaf jag, och jag är äldre än dig :-)


Svar: Ja det var såklart en generalisering av retoriska skäl jag gjorde, tack för att du nyanserade inlägget! :)
Zettermark med Z

2013-02-07 @ 23:46:32
URL: http://nilamintoto.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0