Share

Döda hundar och en tanke om etik

Ni kanske har förstått att jag inte är ett stort fan av min lärobok. Här kommer ytterligare en anledning.
 
"Hundarna sövdes och tappades snabbt på blod tills trycket i artärerna föll till olika nivåer (...) när trycket blev för lågt dog alla djuren, trots att många av dem svävade mellan liv och död i flera timmar."
 
"Varje kurva representerar ett genomsnitt från sex hundar" (röda linjer betyder att hundarna dog).
 
Dylika experiment presenteras känslokallt och oreflekterat - det är vetenskap att låta hundar förblöda.

Förstå mig rätt: Jag är medveten om att det säkert varit nödvändigt en gång i tiden att göra vissa experiment för att förstå saker, men hur de idag presenteras är en annan femma. Vi behöver inte låtsas att detta är helt okej, att detta är enda sättet att lära ut blödningsstadier. Vi behöver inte med vårt språkbruk normalisera djurplågeri och leda plikttrogna studenter att acceptera alla vetenskapliga metoder.

Det är småsmå detaljer som dessa, som sammantaget och i förlängningen, ger de nedslående resultaten att läkarstudenter har sämre etisk förmåga efter sin utbildning, än innan de började.

Oavsett hur "duktig fysiolog" huvudförfattaren Guyton var. Han var förövrigt också dunder-rasist, som själv skaffade 12 barn för att han ansåg det vara sin plikt att föra sina egna goda gener vidare. Fräsch snubbe.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: kj

Fy fasiken. Jag har hört talas om de där hundexperimenten. Hemskt. Är du säker på att sånt inte förkommer längre? Har för mig att jag läste om det för några år sen i alla fall.

2013-06-03 @ 23:21:06
Postat av: Linnea

Tack Gudrun att Du ska bli läkare!!

2013-06-04 @ 07:15:12
Postat av: radikalgnu

Speciesism.

2013-06-04 @ 07:37:55
URL: http://radikalgnu.blogspot.com/
Postat av: Sara

Idag har vi etiska råd som ser över alla experiment innan de genomförs. Och även om forskaren själv kan tänka sig att genomföra vissa experiment så finns det nästan 20 andra människor som sitter och bedömer nyttan i just detta experimentet. Tack och lov!

2013-06-04 @ 10:02:31
Postat av: Mary Sane

Läkarprogrammet framstår som mer och mer sinnessjukt ju mer du berättar om det! Har ju alltid trott att det är ett sånt där superkorrekt och kärleksfullt program, haha. Vad tycker dina kursare förresten, om allt det här som du har reagerat på?

Svar: Å tänk om det var så! Hm, de flesta tycker nog att jag "överreagerar" och har "hjärnspöken". Om du kolla i kommentarerna finns en del från vad som verkar vara anonyma kursare till mig. Ett par personer kommenterar ibland mina inlägg i skolan och håller med (ingen är förstås kritisk to my face, bara i anonymitetens skydd). Och sedan har jag hittat EN person som har samma analys som jag. Så himla dunderskönt.
Vissa saker, som den där gravid-porr-bilden (vänta la jag upp den?) reagerade flera på, men när den kritiserades under ett terminsråd var det många som försvarade att bilder på "vackra kvinnor" var rättfärdigade att visa. Det går ju inte att kräva att alla ska ha en genusanalys, och jag kommer såklart alltid att se saker som inte andra ser då jag faktiskt är utbildad i det (kandidat i genusvetenskap), men mycket är också en uttalad ovilja mot normbrytande och jämställdhet som jag finner ganska obehaglig. Sedan är förstås inte allt på programmet dåligt. Vi hade en fantastisk föreläsningsserie i medicinsk psykologi där föreläsaren faktiskt nämnde både "kultur" och "kön". Och många andra bitar är varken bra eller dåliga. Jag skriver inte om saker som "idag pratade vi om thyroidea-hormon och jodbrist, det var inte så uppseendeväckande" utan bara om sakerna som upprör eller berör mig på något vis. Du behöver inte vara rädd för blivande läkare - de flesta är väldigt bra människor och utbildningen lämnar mycket övrigt att önska, men är också väldigt rigorös och bra. :)
Zettermark med Z

2013-06-07 @ 12:50:49
URL: http://marysane.blogspot.com
Postat av: Jo

Jag tycker det vore intressant att höra din åsikt om det här, vilket också är VÄLDIGT relaterat till medicin och etik. Och möjligen om du har någon aning ifall detta sker i Sverige, för själv tycker jag det är vidrigt.

http://www.theunnecesarean.com/blog/2010/8/30/medical-student-wont-perform-pelvic-exams-on-anesthetized-pa.html

http://www.theunnecesarean.com/blog/2010/1/29/yes-its-true-med-students-perform-pelvic-exams-on-anesthetiz.html

2013-06-08 @ 01:10:31
Postat av: Mary Sane

Tack för ditt svar Hanna! Tycker att du gör det så bra som ifrågasätter och kämpar. Förhoppningsvis börjar folk tänka efter lite mer! Kan vara otroligt tungt att vara ensam om att påpeka skevheter och missförhållanden. Hang in there! :) Vi är uppenbarligen många som hejar på dig.

2013-06-10 @ 10:06:38
URL: http://marysane.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0