Share

En akademisk-feministisk-humoristisk protest eller Konsten att sönderanalysera patriarkatets ofrivilliga ledmotiv.

 
 
 
(själva låten startar vid 1.15)*
 
En man som hette Teobald Tor
han var en skicklig tamburmajor.
Succén han gjorde var alltid stor
för han snurra och svängde sin kuk.
 
I första versen introduceras huvudpersonen, Teobald Tor. Den maskulina konnotationen och det explicita ledarskapet i yrket "tamburmajor" hjälper till att genast föra läsaren/sångaren till slutsatsen att Teobald innehar en hegemonisk maskulinitetsposition. Andra meningen introducerar sångens huvudtema, nämligen patriarkatet. "Kukens" storlek och flexibilitet kan tolkas som patriarkatets genomträngande och mäktiga position i samhället, där män och manlighet alltid gör succé.
 

(refr) Det var en stor kuk
lång, kraftig och tung.
Från dess topp till dess rot
var den tre fyra fot
med en medelstor ryggsäck till pung.
 
Refrängen som sjungs mellan varje vers hjälper till att befästa "kuken", alltså patriarkatets, enorma genomslagskraft. Den kopplar också samman egenskaperna storlek, styrka och manlighet på ett otvetydligt hegemoniskt vis. Det är ingen att skämta med, detta maktsystem. 
 
 
En dag gick Teobald ut en stund
för att gå för sig själv i en lummig lund.
Han mötte en söt liten dam med sin hund
som såg när han svängde sin kuk
 
I andra versen introduceras Toebalds motpart: Den lilla damen. Hon får representera allt som Teobald själv, mannen i centrum av patriarkatet, inte är. Hon är liten, söt och en passiv åskådare till när Teobald demonstrerar sin makt. Hunden, "männinskans bästa vän", kan ses som en representation för omhändertagande, kvinnliga egenskaper, och kärleken till hunden är kvinnans livboj i ett samhällssystem som inte låter henne komma till tals.
 

Det var en stor kuk (...)

Och Teobald prova ett trick han lärt
han släppte sin lem med en kraftig snärt
i huvet på hunden som avled tvärt
när han snurra och svängde sin kuk.
 
I denna vers dundrar patriarkatets makt fram med all önskvärd tydlighet: Död åt medmänsklighet och kärlek. Våld gentemot svagare, oskyldiga parter benämns urskuldrande som "ett trick".
 

Det var en stor kuk (...)

Men damen hon blev helt bestört
hon skrek och svor nåt oerhört
så det var ingen lyckad flirt
att snurra och svänga sin kuk.
 
Här har kvinnan fått en röst, men hon positioneras ändå direkt som en potentiell sexpartner, inte som en person som just förlorat sin hund. Denna vers kan också tolkas som att patriarkatet sällan är den ulitimata backdropen för en ömsesidig uppvakting, eftersom den inbyggda maktförskjutningen gör ömsesidighet svårt.
 
 
Det var en stor kuk (...)

På grund av damens arga gnäll
han anhölls redan samma kväll
och sattes i en ensamcell
att snurra och svänga sin kuk.
 
Kvinnans kritik är givetvis inte legitim inom patriarkatets tolkningsramar, utan benämns nedvärderande som "gnäll". Patriarkatet verkar dock trivas hyfsat bra i sitt eget sällskap, nu när det använt kvinnans underlägsenhet till att definiera sig själv som starkare och mer intressant.
 
 
Det var en stor kuk (...)

När målet kom i rätten opp
sa åklagarn 'det får va stopp
man får ej vifta med sin snopp
och snurra och svänga sin kuk'.
 
Åklagaren kan tolkas som den icke-hegemoniska maskulinitetens förkämpe. en man som inte inordnar sig i patriarkatets ramar, utan protesterar mot dem. En del i stödtruppen, som Solanas skulle sagt.
 

Det var en stor kuk (...)

Men domarn han var tolerant
han sa 'själv gör jag likadant
jag tycker det är intressant
att snurra och svänga min kuk'.
 
Domaren är i sammanhanget, och i samhället, den ultimata maktutövaren. Han är "tolerant" gentemot patriarkatets lagar, och är själv en flitig utövare av dess olika förtryckarmetoder. Versen slår fast att den hegemoniska manligheten, som inte bryr sig om kvinnor, djurliv eller reell rättvisa, alltid vinner i längden.
 
 
Det var en stor kuk (...)

Så Teobald han släpptes fri
och liksom domarn tycker vi
att tjejer ni ska skita i
om vi snurrar och svänger vår kuk.
 
I sista versen blir läsaren/sångarens position tydlig. Han ingår i ett "vi" som uppenbarligen inte inkluderar kvinnor, och som anser att kvinnor inte ska lägga sig i patriarkatets härjningar, utan låta kukarna svänga fritt, oavsett vad de träffar eller dödar på vägen. 
 
Det här är givetvis bullshit. Snubbarna som hittade på den här låten hade ingen tanke på patriarkatet. Hade säkert aldrig ens hört ordet. Den här analysen är lite som att applicera Bourdieus habitus på en Kalle Anka-strip.  
 
 
Men i ett samhällssystem som faktiskt fungerar precis såhär, där domare frikänner våldtäktsmän för att tjejen inte sa nej tillräckligt högt, där tjejer är gnälliga när de tycker klädsel är irrelevant eller vill ha lika hög lön, där 17 kvinnor mördas varje år i Sverige av sina manliga partners, där varje jämlikhetssträvan som hotar den vita hegemoniska manligheten bemöts med ett "var inte så jävla PK, feministfitta!" (analogi: nu daskar jag till dig med mig imaginära 4-tums-kuk), är det tyvärr allt för relevant. 
 
Och det är förstås därför feminister är så skrämmande. Vi låter oss inte tystas av dessa ständiga kuk-slag i ansiktet. Vi skrattar inte med. Vi låter oss inte luras. Vi ger inte upp fast denna låt med glädje och iver sjungs på varenda sittning vi går på. (Vi slutar möjligtvis gå på sittningar.)
 
Vi kanske känner oss dränerade på energi ibland. Vi kanske känner att det inte är någon idé, när den förkrossande majoriteten av våra jämnåriga och kursare bara skulle fnysa åt ett försök att säga att det här inte är okej. Antingen för att de 1. faktiskt gillar det, 2. tror att det går att göra vad som helst med orden "humor" framför, eller 3. om de sjunger med kan postionera sig som lite bättre än jobbiga feminister. Lite mer attraktiva ur hegemoniska manlighetens perspektiv. Och att vara nära makten är ju nästan som att ha makt själv - right?
 
Det finns en massa anledningar till att fira/uppmärksamma/kritisera/prata om Internationella kvinnodagen. Idag kommer jag göra det för att fylla på med lite välbehövlig energi. Spendera dagen i sällskap med folk som har hört ordet "patriarkat" och som förstår var maktobalans innebär. Som har lust och energi att göra något åt det, och som tror på att kvinnor förtjänar makt, inflytande och lönepengar i sin egen rätt. 
 
Min önskan, min strävan, är att inte ständigt behöva förhålla mig till patriarkatet - att det inte ska daska mig i ansiktet vareviga dag när jag tittar på nyheterna, går till skolan eller är på fest.
 
Jag strävar efter att ingen av mina vänner, ja ingen alls, ska behöva gråta sig till sömns över hur fula skönhetsindrustin får dem att känna sig. Att även kvinnor ska vara försökspersoner vid läkemedelsprövningar. Att kvinnor ska ses som lika kompetenta oavsett dag i månaden. Att ingen ska tvingas till äktenskap, graviditet eller samlag. Att inget offer ska känna skuld. Att personer med fittor också ska får lära sig om sin anatomi. Att alla ska minnas att det inte ens var hundra år sedan kvinnor ansåg oförmögna att fatta politiska beslut.
 
Jag önskar att min lillasyster får växa upp utan att bli kallad hora. 
 
Jag önskar att jag skulle kunna få vara bara människa. Och därför behöver jag feminism. 
 
Kollage av Zäta och Moa, 2010.
 
/Zäta
 
*För er lyckliga satar som lyckats undvika denna sång: Det är en dryckesvisa som med iver framförs i många studentsammanhang (har aldrig hört den i Uppsala, men ständigt i Lund), och andra sammanhang där kukar och våld anses vara den ädlaste formen av humor. Den är tillexempel ett omisstligt inslag i läkarnollningen, något jag som sagt är säker på att de allra flesta diggar hårt. 
 
Share



Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Jag är en av de lyckliga satar som lyckats undvika denna sång (men så har jag heller aldrig vågat gå på någon sittning). Jag är glad över att mina öron besparats från att höra denna vidriga visa - det kändes tillräckligt hemskt bara att läsa den. Jag förstår inte hur detta kan betraktas som humor. :-(

2013-03-08 @ 17:25:36
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: H

Jag ooorkar inte meed. Slutaaa ditt vidriga patriarkat. Imorgon när vi vaknar är du inte ens där pepparn växer okeeeej?

2013-03-08 @ 20:32:27
Postat av: Katrus

Usch, den där jävla låten alltså. När jag säger att jag hatar den så underdriver jag enormt. Finns inte ord för hur mycket jag ogillar den.

När Uppsala Teknolog- och Naturvetarkår (UTN) gjorde en ny sångbok så kom den upp som förslag på en ny låt som skulle in. Eftersom jag var med och gjorde boken så satte jag stopp för det, vilket skapade ett jävla liv. Slutade med att vi gick till styrelsen för UTN. De sa att UTN inte står för en sådan kvinnosyn, så låten fick inte vara med i den nya sångboken. Tack och lov för att styrelsen bestod av vettiga människor! Hade sången kommit med så hade jag personligen rivit ut sidan ur varje av de 8000 exemplaren av sångboken, sen hade jag skapat en brasa av de utrivna sidorna.

Svar: Bra gjort! Tur att du var med i den kommittén! Det var ett utmärkt exempel på viktig vardags-feminism. 8000 nya studenter behöver INTE utsättas för detta helvetesskap i onödan.
Zettermark med Z

2013-03-08 @ 21:24:30
Postat av: Håkan Ljungberg

Jag läste (biologi) i Lund 87-90, och har aldrig hört denna visa eller något i närheten (och jag gick på en del fester). Värsta lumparhumorn. Menar du att den sjungs i blandade sällskap? Känns obegripligt.

Svar: Japp, det är bland det första som vi får höra på läkarnollningen. Inte för att jag tycker det vore mindre obehagligt med ett homogent manligt sällskap som satt och dyrkade patriarkatet och hatade "kärringar".
Zettermark med Z

2013-03-09 @ 09:07:07
Postat av: Åsa

Jag undvek att vara med i kåren på min skola eftersom deras "pepplåt" handlade om att knulla sönder en 14-årig hora. Mådde så jävla dåligt varje gång dom började vråla den under insparken, och tjejerna som sjunger med och säger: "Ja, alltså, jag tyckte också att den var lite sjuk i början, men nu är den bara rolig. Tihi."

Vill också säga att du är bäst!

Svar: Men USCH?! Jag veeet. "tihi"-tjejerna är nästan värst. Det är väl någon slags överlevnadsstrategi: anpassa sig till klimatet så känns det inte lika obehagligt + att du kan vinna poäng hos vissa heterodudes och meningen med livet är ju att hitta en heterodude att binda sig vid, right?
Tack! :)
Zettermark med Z

2013-03-09 @ 09:42:53
Postat av: Håkan Ljungberg

(svar till Z) Nej, det var inget försvar för "lumparhumor"! Menade bara att någonting otrevligt har hänt med det allmänna klimatet när såna texter blir "OK". Andra kommentarer belyser denna utveckling "bakåt". Vart är vi på väg? Och hur blev det såhär?

Instämmer f.ö. i att du är bäst.

Svar: Förstod det, och håller med! På mitt program ses detta som sagt som höjden av humor, och jag skulle tro att gjorde vi en omröstning a la "Toalettmålningen" i Luleå skulle 95% vilja ha kvar låten. Vi i Feministiska utskottet har i alla fall satt ihop en skrivelse till ansvariga om nollningen, och bland annat denna låt, så de får reda på att inte ALLA uppskattar det. Det jobbiga är ju att de hånande kommer fråga: "Blir du kränkt av det här?" Nej jag blir inte personligen kränkt, men jag tycker att det är förjävligt att dylika sånger sanktioneras och att sexism får frodas fritt.
Å, jag har någon slags hemmasnickrad teori om att vi i Svierige tror att vi kommit så "långt" att det inte finns något allvar bakom "humorn" och vi därmed får säga/göra vad fan vi vill (särskilt unga personer som tar demokrati och jämställdhet för givet). Men folk inser inte att det 1. finns både ett nutida och historiskt allvar, alltså verkliga maktförskjutningar eller 2. att vi genom att sanktionera uttalanden/handlingar som dessa hjälper till att upprätthålla/förstärka pissiga strukturer. Vi lever inte i något slags kulturellt vakuum bara för att vi är fulla och skämtar liksom.

Tack! :)
Zettermark med Z

2013-03-09 @ 11:03:32
Postat av: sistergnu

Jag kan inte fatta att den där låten över huvud taget existerar.

2013-03-09 @ 18:56:43
URL: http://sistergnu.blogspot.com/
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Vilken vidrig sång.

Min fördom om studentstäder säger mig att Lund är jävligt illa när det kommer till sexism/rasism. Nästan alla hemskheter jag hör om är från Lund. Det förekommer givetvis även i Uppsala dock, men är väldigt oinvolverad i nationsliv etc, mycket på grund av att jag vill slippa den dryckeskultur där denna
idioti ingår.

2013-03-10 @ 09:47:26
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Nea

Studerar i Lund men har aldrig hört den här låten. Tycker inte att den låter särskilt rolig heller. Och Åsa: fan vad sjukt, hur kan någon tycka att det skulle vara roligt?

De flesta som studerar mitt program är tjejer så därför tror jag inte att "kuk"-låten skulle gått hem, men också för att det känns som att många har integritet och skulle säga att det inte känns särskilt roligt. Tror problemet med Lund är att de flesta som studerar tillhör privilegierade grupper i samhället. Ofta kan man märka ett förakt mot de som inte kommer från arbetarklassen genom att betonar att Malmö högskola minsann inte har något att komma med och att använda prefixet "sosse-" när man vill betona att något känns fattigt.

2013-03-12 @ 17:47:49
Postat av: Anders

Hörde den första gången i Uppsala höstterminen 1984, och där vet jag att den ännu idag cirkulerar i (vissa) studentorkesterkretsar. Skulle gissa på att ursprunget är KTH eftersom jag vet att den traderades även där redan tidigare. Att den är smaklös kan jag hålla med om men ärligt talat kan jag inte inse det kränkande i den, bortsett från att en hund slås ihjäl bara sådär i förbifarten. Visans Theobald hade i verkligheten dömts för djurplågeri.

2013-03-12 @ 23:59:00
Postat av: Elin

Du är bäst! Jag och världen behöver dig!

2013-03-24 @ 16:03:28
Postat av: laxsill

lundagard.se/2013/04/08/tlth-kritiseras-for-kvinnofornedrande-visor/ lundagard.se/2013/04/08/det-borde-ha-upptackts-tidigare/ Change we can, change we need et cetera.

2013-04-10 @ 09:20:45
URL: http://copyisright.se/
Postat av: Ingvar Anna K

Äntligen!! De sjunger den på sittningar på SLU, jag hatar den. Har känt mig lite ensam i min frustration över låten. Skönt att få medhåll.
Hoppas allt är bra med dig :) Superstort grattis till utmärkelsen på Hallongalan!!

Svar: Ja visst är den äcklig? Blä för att de sjunger den även i Uppsala! :(Tack så mycket!!
Zettermark med Z

2013-05-14 @ 22:50:58
Postat av: Sabina

Lustigt, på SLU i Uppsala så sjungs den här låten enbart av tjejerna vid de tillfällen då det är separatistiskt (Dammiddagen och vid Älgen/Gåsen). Jag har alltid sett den som att man typ...förlöjligar mannen som alltid ska svänga med kuken samt att den visar på orättvisan i att män får göra som de vill in absurdum, typ. Plus att folk älskar att sjunga snuskiga ord. Men det är nog för att den enbart sjungs vid de inofficiella kvinnomiddagarna.

2013-05-16 @ 13:35:10



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0