Share

En lesbisk kyss

"Försvarar lesbisk kyss i Eurovision" heter Aftonbladets artikel om Finlands "gaykupp" i slutet av deras Eurovision-bidrag, där sångerskan kysser en kvinnlig dansare. 
 
Krista Siegfrids uttrycker sig kring ståhejet kring kyssen på ett strålande vis tycker jag:
 
"Asså jag förstår inte riktigt... I min värld är det 2013 och då får man kyssa vem som helst."
 
 
Men jag vill bara klargöra en liten detalj för Aftonbladet: Kyssar är inte levande varelser. Kyssar har inte identiteter. Kyssar är inte lesbiska. 
 
Kyssar kan vara långa, påtvingade, blöta, trista, innerliga, lätta och förföriska. Kyssar kan däremot inte vara högerpolitiska, veganska, gamla eller heterosexuella. Personer som kysser varandra kan vara högerpolitiska, veganer, gamla eller hetreosexuella. Kyssen kan vara en symbol för ett politiskt ställningstagande (som i detta fall för äktenskap för alla), men själva kyssen är... bara en kyss. 
 
Jag kysser inte tjejer på ett speciellt, lesbiskt vis. Precis som att jag inte kysser killar på ett speciellt hetreo-vis. Eller snarare, jag kysser inte någon överhuvudtaget på ett speciellt bisexuell-sätt. Möjligen på ett speciellt Sofia-sätt. För att tja, männinskor är olika. Men kyssar är kyssar, och de har ingen läggning. 
 
Heja Krista ikväll som tar ställning för en viktig fråga! Och hoppas att fler än hon får hångla ikväll. Jag tycker att vi anammar Kristas budskap:
 
2013 - året då vi fick kyssa vem vi ville. Och gifta oss med dem, om vi ville.
 
/Zäta
 
Share



Kommentarer
Postat av: rainbowtrout.

alltså du är ju FÖR bra.

2013-05-18 @ 14:04:04
URL: http://rainbowtrout.blogg.se/
Postat av: Tess

Förstår inte ens varför det blir ståhej över sådant.

2013-05-18 @ 22:21:47
URL: http://highlandertess.blogg.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0