Share

En liten rant om bröst och dethär med att kvinnor är människor

Absurd grej som hände igår: En Expressen-reporter frågade mig om min om min BH-storlek, och om hon kunde publicera den.
 
Det är inte riktigt så galet som det låter. Vi pratade om bröst och BH:ar eftersom hon tydligen googlat fram ett supergammalt blogginlägg där jag skrev om små bröst och BH:ar. Med betoning på supergammalt, från 2009. Vinkeln var att vi inte ska säga åt småbystade kvinnor att de inte får ha BH för att det inte "behövs" för att, eh, det är upp till var och en hur de klär sig.

Tydligen har kedjor börjat sälja större BH:ar på senare tid, både i omkrets och kupa, och det var om detta reportern skulle skriva. Jaha, sa jag, det är väl jättebra att sortimentet breddas så att fler kvinnor får tillgång till plagg de behöver i mainstreambutiker? Det var nog inte riktigt vad hon ville höra, utan hon försökte pressa mig på om det inte var ett problem för småbystade kvinnor att hitta BH.

Och alltså, nej. Klart det kan vara lite krångligt att hitta plagg när du har ovanliga storlekar, men de har ju inte slutat göra BH:ar i små storlekar. Jag har ibland svårt att hitta skor eftersom jag har så små fötter, eller skjortor som sitter snyggt över mina späda axlar... men sådant är livet. Det är inget jag har den minsta lust att ta upp plats i Expressen för att tala om. (My god finns det viktiga saker jag gärna skulle ta upp spaltmeter för?! Ja!! Är detta en av dem? Nej!!)

Det finns en massa saker relaterat till skönhetsideal och bröst som är intressanta att tala om, men att sortimenten breddas i affärerna är ju, utöver extremt trivial fakta för ett nyhetsmedium, bara bra.

Den här grejen, med absurda jäkla skönhetsideal som verkligen verkligen begränsar kvinnors liv och lägger sådan enorm fokus på utsida, skulle kanske vara värd att skriva om: 
(Triggervarning för riktigt obehagliga ideal, taskiga levnadsvillkor för kvinnor och äckliga jäkla män. Förbered dig genom att tänka på allt feminismen lärt dig om ditt värde som människa. Håll det i bakhuvudet hela filmen.)


 
 
Alltså HUR kan en sådan trivial sak som bröststorlek bli så viktigt? (För att män tjänar på det förstås, att hålla kvinnor under kontroll med sexualisering och maktutövning.)

Jag FÖRSTÅR ändå inte.
 
Problemet med bröst är väl att 10% av alla oss med dem kommer få cancer i dem en dag? Det borde vi väl fokusera på?

Det härliga med bröst är väl att många av oss finner sexuall njutning i dem, och många kan mata sina barn genom dem?

Det intressanta med en feministisk bloggare är väl hennes åsikter, inte hennes BH-storlek?
 
Inte? Det är därför, mina kära vänner *trumvirvel* - feminism behövs.
 
 
/Zäta
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Fifi

Vilket bra inlägg, heja dig!

2013-11-14 @ 09:45:41
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Carolina

Fy helvete vilken vidrig gubbe! äcklad.
Tack för en otroligt bra, feminism-boostande blogg.

2013-11-14 @ 10:22:03
URL: http://cfelicia.blogg.se
Postat av: Ellen

Gud vad knäppt att journalisten frågade om din bh-storlek.. När är det nånsin relevant liksom.. jisses. Vågade inte se filmen, för blir så trött av alla idioter.

Kram på er

2013-11-16 @ 23:03:58
Postat av: AnimalScribax

Hamnade här av ren slump, Bloggen sammanförde mig hit eftersom vi antagligen använder samma termer ibland. Nåväl jag vill flika in på anledning av din parantes av BH-storlek i ett stycke

citat:

"För att män tjänar på det förstås, att hålla kvinnor under kontroll med sexualisering och maktutövning"


*Alltså problemet är ju att Feminism precis som alla andra -ismer uttrycker en närmast religiös trosbekännelse att så här ligger det till, nu skall vi bemöta all kritik som motståndare och fiender.

Den som skriver historien och sammanfattar 2010-talet lär ju bli lite förbryllad över den åtminstone starkt medialt-pseudofeministiska rörelsen i den lilla del av världen där faktiskt den relativa jämställdheten är som högst i hela världen. Kvinnor i Norden hör ju till de privilegierade bland just kvinnor att ha det drägligt , jämställt att styra över sina liv osv . För ärligt nu, utan all flums begrepp så har ju ni haft all makt...den slutgiltiga makten även om den inte vunnit laga kraft i skrift eller andra strukturella miljöer.

...makten att välja familj, partner och boning. Vi pratar tidsperspektiv nu på över 100 000 år

;) I all välmening utan att bli angripen

2013-11-19 @ 22:59:41
URL: http://blogz.blogg.se/?tmp=138145
Postat av: elise

du är för jäkla bra!! så glad att jag hittat hit <3

2013-11-24 @ 12:13:55
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: sarah

"Välja familj, partner och boning"
Är du tappad bakom en sten? Tror du seriöst de tioåringar som blev bortgifta i europa för 300 år sen VALDE den där 50-åriga gubben som redan avverkat en tre-fyra fruar och känner att här vill jag starta en familj med sju ungar tills jag dör i barnsäng?
Vem har sagt det här till dig?

Dessutom är jag så trött på att "ni har det ju ganska bra nu (även om ni fortfarande blir våldtagna, förminskade och trakasserade)". För går vi på den linjen kan vi egentligen lägga ner hela den svenska politiken. Skola, vård, arbetspolitik, miljö, infrastruktur, löneutveckling, arbetsvillkor - lägg ner skiten, någonstans i världen är det ju trots allt värre!

2013-11-28 @ 14:00:16
Postat av: Anki

Hej!

Tack för en bra blogg!

En liten fundering. Du skriver;

"Alltså HUR kan en sådan trivial sak som bröststorlek bli så viktigt? (För att män tjänar på det förstås, att hålla kvinnor under kontroll med sexualisering och maktutövning.)"

Menar du att män generellt tjatar och indirekt upprätthåller idealet med stora bröst?

Det är inte min upplevelse faktiskt, att män i det vanliga livet gör det. Däremot tror jag att marknaden vidhåller idealet. Möjligt att marknaden till större del består av män, men den hjärntvättar också män. Och kvinnor inte minst, som lär sig att objektifiera sig själva.

/Anki

Svar: Mm, precis som du sa. Det är en kedjereaktion, jag förkortade för att jag inte kan skriva ut allt i alla inlägg :)
Zettermark med Z

2013-12-02 @ 10:39:26
Postat av: eeas

Dagens samhälle är verkligen bröstfixerat. Det är nästsn en vardaglig sak för mej att folk kommer upp till mej och undrar över min bh storlek, eftersom jag har bröst av ett större kaliber. Har faktist också blivit frågad om mina bröst är opererade, så tidigt som när jag var 17. Vilken 17 åring stoppar upp sina bröst?
Nu måste vi dock minnas att inte alla män tänder på stora bröst, även om majoriteten tycker om bröst i nån form. Fan, kvinnor diggar ju också bröst! Inte alla tycker som mannen i videon. Männen är också individer. De väljer inte vad de gillar, det gör inte vi heller. Men absolut håller jag med om att denna fixering är ju urlöjlig, och idealet borde förändras. Hela kroppsidealet, för tillfället är det löjligt ohälsosamt för unga flickor och kvinnor.

Svar: Men vad sjukt att folk frågar dig om din storlek! Är väl bara du och eventuellt folk som ska köpa underkläder till dig som behöver veta.Haha, klart att folk får tända på bröst! Jag tänder på bröst ;) Men det är verkligen inte det viktigaste, och jag håller med om att fixeringen är problemet. Det bildas också en norm att unga killar bara ska tända på stora bröst som är trist för alla. (Att vissa individer sedan verkligen gillar stora tuttar är en annan sak! Men att inte våga säga något annat, det är tråkigt.)
Zettermark med Z

2013-12-12 @ 18:18:58
URL: http://eeastells.blogspot.fi/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0